reklama


Citroen Berlingo 2.0 HDi Multispace - Multitalent

Citroen Berlingo 2.0 HDi Multispace - Multitalent

 
 

Citroen Berlingo můžeme označit za zakladatele třídy osobních automobilů odvozených z malých dodávek. Do jeho uvedení v roce 1996 byl většinou postup návrhu opačný, tedy z osobních aut se stavěla užitková, ale Berlingo a jeho koncernový bratr Peugeot Partner, vše otočili. Až po několika letech se vzpamatovali i ostatní výrobci, kteří se chtěli také podílet na úspěchu...

Citroen Berlingo můžeme označit za zakladatele třídy osobních automobilů odvozených z malých dodávek. Do jeho uvedení v roce 1996 byl většinou postup návrhu opačný, tedy z osobních aut se stavěla užitková, ale Berlingo a jeho koncernový bratr Peugeot Partner, vše otočili. Až po několika letech se vzpamatovali i ostatní výrobci, kteří se chtěli také podílet na úspěchu nové třídy a ukousnout svůj díl koláče. Prvním soupeřem byl Renault Kangoo, který v době svého uvedení na trh měl výhodu dalších bočních dveří, které Citroen u citelně chyběly (to bylo později napraveno). Mezi další následovníky patřil Fiat Doblo nebo Opel Combo Tour a v poslední době se do bojů zapojil Ford Tourneo Connect. Berlingo vyráběné ve Španělsku, Portugalsku a Maroku vzniklo za 6 let produkce ve více než 800.000 kusech. Z tohoto počtu je více než polovina v osobní verzi s prosklenou karosérií a dvěma řadami sedadel. Zbytek (asi 380.000 ks) tvoří užitkové verze.

Na loňském pařížském autosalónu se veřejnosti představil důkladný facelift Berlinga, které jej vrací do života francouzské značky na několik dalších let. Z nevýrazného zaobleného dvouprostorového vozu se stal pohledný automobil s výraznou a mohutnou přídí evokující off-road nebo alespoň vozidlo pro volný čas. S terénem nemá samozřejmě Berlingo nic společného, doma je na silnici, avšak s volným časem může být jeho využití velmi vhodně spojeno. Marketingoví pracovníci by zřejmě napsali že „volnočasové využití je přirozenou součástí jeho DNA“. Naším redakčním testem prošlo Berlingo s motorem 2.0 HDi v provedení Multispace, které má velmi blízko i k vozům velkoprostorovým. Již od svého uvedení pokládám toto francouzské dvouprostorové vozidlo za designérsky nejvydařenější ze všech automobilů této kategorie. Vyvážené proporce šířky (1724 mm) a výšky (1849 mm), dlouhý rozvor (2693 mm), délka (4137 mm) a vyšší příď, dělají z Berlinga opticky stabilní automobil, což o jeho konkurentech Renaultu Kangoo a Fiatu Doblo příliš neplatí. Solidnímu vzhledu velmi prospělo zvětšení světlometů a ostřeji řezané rysy přídě. Ta je nyní o celých 40 mm výše než v prvním vydání Berlinga, kde se kapota motoru svažovala více a světlomety byly nižší. Nové světlomety s čirým polykarbonátovým krytem sdružují parkovací, potkávací, dálková světla a nad nimi umístěné blinkry. Nízko v nárazníku zůstaly efektní a účinné kruhové mlhovky. U levnějších verzí Berlinga, které mají ochranné lišty kolem vozu z černého plastu je majestátný vzhled zepředu více zvýrazněn a automobil působí díky prolisům na kapotě a v nárazníku ještě dynamičtějším dojmem. V naší verzi mělo Berlingo téměř všechny části karosérie lakovány v barvě vozu, což dělá původně užitkový automobil více osobákem, ale v městské praxi zřejmě dojde brzo k drobným oděrkám na rozích karosérie. Původně černý plastový kryt vnějších zpětných zrcátek dostal také částečně lakovaný povrch a velká zrcátka tak byla opticky odlehčena. Automobil dostal výrazná 15palcová kola z lehkých slitin, ale již standardní plastové kryty ocelových kol vypadají velmi dobře a na první pohled si je snadno spletete s koly hliníkovými. Zadní skupinové svítilny jsou na dnešní poměry dost malé a nízko umístěné, což na druhou stranu umožňuje takřka ideální přístup do prostoru pro zavazadla.

Z původního Berlinga zůstaly velké přední dveře, umožňující pohodlný přístup na dobře tvarovaná přední sedadla. Problém může nastat na užších parkovacích místech, třeba na parkovišti supermarketu, protože samotné Berlingo je dost široké a delší přední dveře je potřeba otevřít o něco více, než u menších automobilů. Tento problém nemusí řešit ti co vystupují ze zadní řady sedadel. Druhé dveře jsou totiž posuvné a po otevření vznikne 550 mm široký vstupní otvor přibližně obdélníkového tvaru. Standardní dveře na pravé straně je možno za příplatek 9.500 Kč doplnit o druhé dveře, na levé straně. Vnitřní šířka 1470 mm a čelní profil krabicovité karosérie umožňují na zadních sedadlech pohodlné cestování třem osobám vedle sebe. Všech pět cestujících má dostatek místa ve všech směrech, i když ti sedící na zadních sedadlech jsou v poněkud vzpřímenější poloze než je obvyklé. Na rozdíl od mnoha MPV je však sezení přirozenější, neboť i když v Berlingu sedíte o něco výše, není podlaha tak vysoko jako u MPV a průměrně vzrostlý člověk má sedákem pohodlně podepřená stehna. Skla bočních oken nejsou stahovatelná, ale jen manuálně výklopná. Testovaný vůz měl příplatkový Modutop (prosklenou střechu a několika schránkami), který byl již v nabídce první generace Berlinga. Za cenu 23.500 Kč získáte nejen druhé posuvné dveře, ale i stropní panely s úložnými prostory o celkovém objemu 100 l. Odkládací schránky jsou také pod sedadlem spolujezdce a ve dvou „pašeráckých“ dutinách v podlaze pod nohami pasažérů cestujících vzadu.Vzdušný interiér je ještě více prosvětlen pěti stropními okny, která však nejsou otevíratelná. Modutop je jistě vtipným doplňkem, který využívá větší výšku automobilu, která by jinak „ležela ladem“. Cestujícím vzadu je dále stropními panely přiváděn čerstvý vzduch třemi ventilačními vstupy se samostatně nastavitelnou rychlostí ventilátoru. Na první pohled vypadá vnitřní upořádání střechy efektně, ale při podrobnějším zkoumání je dojem o poznání horší. Tvrdé plasty při jízdě místy výrazně rezonují. Otázkou také je, co udělají předměty uložené nad hlavami cestujících při nehodě. Nová přístrojová deska je výrazně bližší osobnímu automobilu a působí velmi solidně. Interiér osobního Berlinga je dodáván v černé barvě s několika různými čalouněními, Multispace má pestřejší barevnou kombinaci černé s modrou nebo zelenou, které se uplatňuji na přístrojové desce i na čalounění.

Prostor je jednoznačně největší trumf Berlinga. Posádku jsme už usadili, teď je čas na náklad. 624 litrů základního ložného objemu může závidět kdejaký velký MPV a dokonce i naše populární Octavia ztrácí celých 74 l objemu. Prostor pro zavazadla v Berlingu je výborně přístupný velkými zadními výklopnými dveřmi otevírající ke kufrům maximální možný vstupní průřez. Vzhůru výklopné dveře je možno bez příplatku „vyměnit“ za dvoukřídlé do stran otevírané dveře, které však působí více „skříňově“. Pokud budete automobil používat přes týden jako firemní dodávku, lze snadno sklopit zadní lavici a k dispozici pak je prostor srovnatelný s užitkovou verzí Berlinga 2800 litrů. Užitečná hmotnost naší motorové varianty je přes 600 kg u ostatních verzí o něco méně. Z Xsary Picasso si Multispace vypůjčil skládací přepravku do které lze uložit předměty tak, aby necestovaly po velkém kufru, lze ji složit pokud nechcete, aby zabírala místo, nebo vyjmout a použít ji jako vozík pro nákup do nosnosti 18 kg.

Testované Berlingo mělo pod kapotou známý př. vznětový motor 2.0 HDi využívající vysokotlakou technologii common-rail. Jeho výkon 66 kW/90 k při 4000 ot/min. nedělá z 1311 kg těžkého automobilu žádného sportovce, ale to se ani od tohoto vozu nečeká. Důležitá hodnota maxima točivého momentu 205 Nm je tradičně nízko položená (při 1900 ot/min) a svištivý zvuk turbodmychadla předznamenává výrazný zátah právě kolem 2000 otáček za minutu. Nebýt nepřesného řazení, které trápí Citroeny již poměrně dlouho, byla by jízda s tímto motorem naprosto bezproblémová. S automobilem jsme za týden najeli přes 1500 km v různých režimech a s různým zatížením. Při 50% podílu městského provozu v kombinaci s 30% jízd po dálnicích na hranici rychlostních limitů jsme naměřili spotřebu paliva kolem osmi litrů nafty. Asi polovina těchto jízd byla s maximální využitím užitečné hmotnosti automobilu. Při úsporné a na sešlapování plynu opatrné jízdě, lze s Berlingem dosahovat průměrné spotřeby mezi 6 a 7 litry nafty na 100 km. Berlingo zrychluje na 100 km/h dle údajů výrobce za 13,4 s a největší rychlost činí 160 km/h.

Jednou z vlastností, která osobnímu Berlingu zbyla po dodávce, je větší síla, kterou je nutno vyvinout při brzdění na pedál brzdy. Dobré jízdní vlastnosti Berlinga jsou velmi podobné osobnímu automobilu. Zadní pasivně přiřizovaná náprava se při průjezdu zatáčkou tvaru S vlivem působících sil přizpůsobí změněným silovým poměrům, což v jednom okamžiku může působit nejistotu řidiče, ale automobil je stále v dobrém kontaktu s vozovkou.

Cenové srovnání Berlinga s vozy MPV hovoří jasně pro Berlingo, přičemž tento Francouz nabídne větší prostor pro posádku i pro zavazadla. Ztotožníte-li se s designem, který vychází z dodávky, bude Berlingo vaším vyšším pomocníkem při práci i věrným vozidlem pro zábavu.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 531 900 Kč Cena v testované výbavě: 656 000 Kč

Základní výbava:2 přední airbagy, imobilizér, výškově nastavitelný volant, tónovaná skla, posilovač řízení, dělitelné zadní sedadlo v poměru 1/3:2/3, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů „Follow me home“, centrální zamykání s dálkovým ovládádáním, elektricky ovládaná přední okna, otáčkoměr, elektricky seřiditelné pravé zpětné zrcátko a vyhřívaná obě zpětná zrcátka, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce

Výbava testovaného vozu:ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD (+30.000,-), boční airbagy (+11.000,-), Pack výbava-loketní opěrka na předních sedadlech+odkládací stolky na zadní straně předních sedadel+skládací vozík Modubox (+17.000,-), multifunkční stropní prostor Modutop včetně druhých levých bočních dveří (+23.500,-), kola zlehkých slitin (+15.000,-), přední mlhovky (+5.000,-), metalický/perleťový lak (+12.000,-), autorádio Blaupunkt (+10.600,-)

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

Další země výrazně snižují těžbu ropy. Podporujeme světovou ekonomiku, tvrdí šéf OPECu Další země výrazně snižují těžbu ropy. Podporujeme světovou ekonomiku, tvrdí šéf OPECu

Těžařské státy stojící mimo Organizaci zemí vyvážejících…

Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat

Syrské vládní síly, které bombardují město Halab, jsou…

"Africká Barbie" brání práva homosexuálů, hrozí jí vězení

Nigérii se homosexualita trestá 14 lety vězení, to však…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 624 / 2800
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1311 / 609
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4137
b) šířka (mm): 1724
c) výška (mm): 1849
d) rozvor (mm): 2693
e) rozchod vpředu (mm): 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1420
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 750
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1070 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1110
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1080
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 




Oživil elektrické berlingo: Ono to žije! Oživil elektrické berlingo: Ono to žije!

V seriálu Lidé se zajímavými vozidly už jsme viděli…

Citroën Berlingo: na elektřinu pro La Poste Citroën Berlingo: na elektřinu pro La Poste

Na výstavě EVER 2008 (Electric Vehicles and Renewable…

 



 
Mercedes-AMG GT R dorazil do Česka. Kolik stojí bestie ze Zeleného pekla?

Mercedes-AMG GT R dorazil do Česka. Kolik stojí bestie ze Zeleného pekla?

Dnes 13:21

Vedle okruhově zaměřeného AMG GT R jsou k dispozici také ceny roadsterů. Ani v jednom případě není částka nižší než...




Blesk.cz

Bittnerová o StarDance: My jsme divná řada, po vypadnutí jsem měla strach

Bittnerová o StarDance: My jsme divná řada, po…

Obdařená herečka Miluše Bittnerová (38) promluvila o problému soutěžících ve StarDance. Prý jsou divná řada a už…

Prezident Kolumbie dostal Nobelovu cenu míru. Za ukončení občanské války

Prezident Kolumbie dostal Nobelovu cenu míru. Za…

Kolumbijský prezident Juan Manuel Santos v sobotu v norské metropoli Oslu převzal Nobelovu cenu za mír. Této…

 

iSport.cz

Suárez a Messi řádili. Barcelona vyhrála a tlačí na první Real

Suárez a Messi řádili. Barcelona vyhrála a tlačí na…

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 15. kole španělské ligy na hřišti poslední Osasuny Pamplona 3:0. Všechny tři…

Konec nadějné posily! Kace v Plzni dohrál, neplnil si povinnosti

Konec nadějné posily! Kace v Plzni dohrál, neplnil…

Do Plzně přicházel se značným očekáváním, velmi rychle se prokousal do základní sestavy. Jenže v kádru českého…

 

Reflex.cz

Vědci objevili dokonale zachovalý dinosauří ocas uvnitř jantaru

Vědci objevili dokonale zachovalý dinosauří ocas…

Vědecký časopis Current Biology otiskl rozsáhlou zprávu o unikátním nálezu, který byl učiněn v Barmě. Je to…

Polská vánoční reklama se stala mezinárodním hitem. Viděly ji miliony lidí

Polská vánoční reklama se stala mezinárodním hitem.…

Jednoduchý příběh, kvalitní zpracování, jasná pointa. Polská vánoční reklama, kterou vypustila do světa…

 
 
reklama