Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

David Bureš
Diskuze (79)
Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.

Letošní rok se bezesporu dá nazvat jako rok malých SUV. Další značkou, která takový vůz začíná prodávat, je Citroën, jehož C3 Aircross nahrazuje dosavadní MPV C3 Picasso. První exempláře novinky postavené na stejném základu jako Opel Crossland X budou u českých prodejců vystaveny na konci října, my už jsme se však s vozem s předstihem krátce svezli, a to přímo na českých silnicích.

C3 Aircross je pro francouzskou značku nadmíru důležitým modelem, a to nikoliv jen na mezinárodní úrovni, ale také na českém trhu. Tuzemské zastoupení Citroën věří, že se C3 Aircross stane třetím nejprodávanějším modelem značky na českém trhu (po Berlingu a C3) a bude jedním z pilířů nabídky. K tomu má pomoci hlavně důraz na design, variabilitu a komfort.

Video se připravuje ...

Zavalitá C3

Co se týče designu, C3 Aircross pokračuje ve směru vytyčeném crossoverem C4 Cactus a malým hatchbackem C3, přičemž právě druhému zmíněnému má opticky hodně blízko. Vpředu najdeme obdobnou dvouúrovňovou příď s rozdělenými světlomety, podobně řešená je i záď.

Zároveň si ale 4.154 mm dlouhý vůz zachovává svébytné detaily. Poznávacím znakem jsou tzv. žaluzie u C-sloupků, neboli vtipný sítotisk zakrývající tamější boční okno z polykarbonátu, který může být v kontrastním provedení. Netradičně řešené jsou i střešní ližiny připomínající bodce. Vozu naopak chybí tzv. Airbumpy, vzduchové kapsy chránící karoserii před odřením, které najdeme na C4 Cactus nebo C3.

Největším rozdílem proti C3 je však to, že C3 Aircross nepůsobí tak roztomile a zajímavě. Kvůli vysokému pontonu kapoty je dokonce Aircross z některých stran zavalitý a těžkopádný. Malý hatchback se zkrátka povedl více...

Originální prvky z C3 najdeme také uvnitř malého SUV. Minimalistická palubní deska s jednoduchým dotykovým displejem multimediálního systému a několika tlačítky je doplněna hravými výdechy ventilace a líbivým volantem, atypická je i rozměrná páka ruční brzdy, převzatá z Peugeotu 2008. Použité plasty jsou ve dveřích a spodní části palubní desky tvrdé jako kámen, na vrchu jsou ale plasty měkčené, loketní opěrky ve dveřích jsou pak dokonce potažené textilem.

Hyundai Kona – srovnání rozměrů s dalšími SUV
Model Citroën C3 Aircross Hyundai Kona Kia Stonic Opel Crossland X Peugeot 2008
Délka (mm) 4150 4165 4140 4212 4159
Šířka (mm) 1760 1800 1760 1765 1739
Výška (mm) 1640 1550 1520 1605 1570
Rozvor (mm) 2600 2600 2580 2604 2537
Objem zavazadelníku (l) 410-520/1289 361/1143 352/1155 410-520/1255 360/1194

Sedí se rozhodně výše, jak byste od SUV očekávali. C3 Aircross zkrátka není crossover jako konkurenční Kia Stonic, uvnitř které se cítíte vlastně stejně vysoko jako ve výchozím Riu. V případě místa spolujezdce je to ale zase možná až na škodu. Sedadlo spolucestujícího je totiž ukotveno tak vysoko, že v kombinaci s příplatkovým panoramatickým oknem se se svými 182 centimetry výšky už povážlivě blížím stropu. Podobně panoramatické okno ukrajuje i prostor nad zadní lavicí.

Použitá sedadla mají minimální boční vedení, spíše než automobilovým sedačkám se podobají křeslům z obývacích pokojů. Rozměrnější postavy se tak v nich pohodlně usadí, v oblouku ale nepodrží. Obrazovku multimediálního systému pak už známe z C3, což znamená, že i kvůli ovládání klimatizace nebo vypnutí start-stop systému musíte neprakticky do menu.

Stejně jako exteriér také interiér lze široce individualizovat. Jestliže karoserii můžete mít v 85 různých barevných kombinacích (osm barev karoserie, tři barvy střechy, čtyři barevné pakety s kontrastními detaily), vnitřek lze zvolit celkem z pěti barevných kombinací, z toho dvě mají polokožené čalounění.

Z hlediska variability se C3 Aircross inspirovalo předcházejícím C3 Picasso. Citroën tvrdí, že malé MPV bylo prodejně úspěšné (prodalo se ho asi půl milionu exemplářů), preference zákazníků se ale mění, a tak bylo potřeba změnit styl. Variabilita malého MPV ale měla být zachována. Proto má C3 Aircross za příplatek posuvná zadní sedadla, díky nimž lze zavazadlový prostor zvětšit z již tak slušných 410 litrů na 520 litrů.

Zadní lavici lze posouvat v poměru 60:40 v podélném směru o 15 centimetrů, opěradla lze navíc naklonit v pěti polohách a je tu i průvlak na lyže. A kdyby vám ani to nestačilo, můžete si připlatit za sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž lze uvnitř převážet až 2,4 metru dlouhé předměty.

Pohodář

V době zahájení prodeje jsou pro C3 Aircross na českém trhu k dispozici čtyři motory. Ty zážehové zastupuje tříválec 1.2 PureTech ve verzích s 60 kW a 81 kW, z turbodieselů tu jsou dvě varianty 1.6 BlueHDi se 73 kW a 88 kW. Benzinové jednotky a slabší dieselový motor se spoléhají na pětistupňový manuál, 1.6 BlueHDi (88 kW) je kombinován se šestikvaltem a pro silnější dvanáctistovku je za příplatek 40.000 korun dostupný šestistupňový automat.

Pohon všech kol k dispozici nebude, použitá platforma jeho zástavbu neumožňuje, zákazníci si tak budou muset vystačit se systémem Grip Control. Systém známý hlavně z Peugeotů v několika režimech upraví zásahy elektroniky pro snadnější rozjezd na různých površích.

Taková nabídka ale vydrží jen rok, od příštího léta můžeme čekat velkou proměnu portfolia z důvodu přísnějších emisních norem (tzv. Euro 6.2). Zážehový tříválec bude k dispozici i nadále, nově však obdrží filtr pevných částic. Vznětovou šestnáctistovku pak nahradí nové 1.5 BlueHDi (zatím potvrzená verze s 96 kW). Novinkou bude i zástavba osmistupňového automatu, který u takto malého auta bude opravdový unikát.

Při prvním svezení s C3 Aircross jsme usedli za volant verze s motorem 1.2 PureTech (81 kW a 205 N.m) a šestistupňovou samočinnou převodovkou. S autem jsme se svezli jen pár kilometrů, a tak na nějaké detailní zhodnocení si musíme ještě počkat, přesto pár postřehů máme.

Dvanáctistovka sice nenadchne svým jadrným zvukem, který jasně dává najevo jen tři válce pod kapotou, sil má ale dostatek a dokáže vůz vcelku čiperně rozpohybovat. Automat je naladěn přesně na komfort, který automobilka u své novinky tolik zdůrazňuje. Se změnou převodu systém možná občas váhá, řazení je ale naprosto hladké.

Stejně tak se komfortní charakter projevuje na jízdních vlastnostech. C3 Aircross je podobně jako C3 hlavně o pohodě za volantem. Kdyby se na větších nerovnostech od zadní nápravy občas neozvala rána (jezdili jsme ve voze s velkými 17palcovými koly), o jednotlivých nástrahách českých cest byste vlastně nevěděli. Někteří kolegové si pak stěžovali, že se karoserie auta v oblouku notně naklání, v rámci kategorie SUV to je ale tak nějak v normě... Už jednou zmíněná Kia Stonic je ale v zatáčkách určitě svižnější.

Komfort přitom podle Citroënu není jen o pohodlných sedačkách nebo komfortním podvozku, ale také o různých jízdních asistentech. Pomocníků C3 Aircross nabízí hned dvanáct, mimo jiné automatické brzdění, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo automatické parkování. Je tu třeba i head-up displej, promítající informace na sklíčko nad přístrojovým štítem s nijak zvláštním rozlišením, nebo třeba kontrola pozornosti řidiče. Do budoucna se pak počítá také s digitální kamerou sledující dění před vozem, kterou už má C3.

Závěr

Citroën C3 Aircross bojuje podobnými zbraněmi jako dříve uvedený hatchback C3, tedy zajímavým vzhledem a komfortem, které doplňuje o variabilitu ve stylu předchozího C3 Picasso, které nahrazuje. Lákadlem je též cena, se základním 1.2 PureTech (60 kW) vůz dostanete už za 309.900 korun. Dovozce ale s ohledem na prodeje C3 předvídá, že většina prodaných Aircrossů bude v druhém stupni výbavy Feel, který s 1.2 PureTech (81 kW) stojí 374.900 korun.

Citroën C3 Aircross – základní technické údaje a ceny
Motor 1.2 PureTech 82 1.2 PureTech 110 1.6 BlueHDi 100 1.6 BlueHDi 120
Převodovka/pohon 5M/přední 5M (6A)/přední 5M/přední 6M/přední
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1560 1560
Válce/ventily 3/4 3/4 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 60/5750 81/5500 73/3750 88/3500
Točivý moment [N.m/min-1] 118/2750 205/1500 254/1750 300/1750
Maximální rychlost [km/h] 165 185 (183) 175 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,0 10,2 (10,6) 11,5 9,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,1 4,9 (6,5) 3,9 4,0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1088 1159 (1203) 1203 1233
Cena Live [Kč] 309.900 - 379.900 -
Cena Feel [Kč] 339.900 374.900 (414.900) 409.900 434.900
Cena Shine [Kč] - 424.900 (464.900) - 489.900
David Bureš
Diskuze (79)
Avatar - pallas
21. 10. 2017 02:57
Re: SUV vs. Cross vs.
A čo potom všetky tie SUV-čka, ktoré sa vyrábajú vo verzii predokolka aj vo verzii 4x4? Ty snáď z diaľky rozoznáš Hyundai SantaFe, či má 4x4? Alebo Kodiaq?
Avatar - Hammunasakra
20. 10. 2017 22:26
Re: tentokrat nechci rejpat do dyzlu
Já teda chemik taky nejsem = takže sorry jestli to chápu blbě. Pointa Eolysu podle mě je že váže částice a ty díky němu shoří při daleko nižších teplotách než kdyby tam nebyl. V konečnym důsledku je aktivní regenerace lepší

Je to hodně amatérský vysvětlení, ale takhle nějak to snad funguje

No dle všeho přichází nová generace dieslů s dvojitym SCR = která se obejde už bez Eolysu. Teoreticky na mě působí dost dobře. Uvidíme třeba tak za dva tři roky až budou reálný zkušenosti = nejen jak jezdí, to vypadá dobře ale až budou i nějaký zkušenosti se spolehlivostí
20. 10. 2017 00:16
Re: tentokrat nechci rejpat do dyzlu
Takhle to podle mne nefunguje. Nejsem tedy chemik. Začátek je prakticky správný. Katalyzátor reaguje s alespoň jedním z reaktantů (typicky by měly reagovat pevné částice a NO2). Vytváří meziprodukty, které dále reagují, až dostaneš kýžený výsledek a také zpět katalyzátor, který se v procesu nespotřebovává. V podstatě zprostředkovává alternativní, levnější, když to tak řeknu, cestu. Nefunguje to tak, že by se vázal za pevné částice a tak zhoršil jejich průchodnost filtrem (zajistil jejich zachycení). Pak bys potřeboval aktivní regeneraci. Pointou tu právě je urychlit pasivní regeneraci.

Nevýhodou tohoto řešení by mělo být, že by mělo docházet k hromadění katalyzátoru ve filtru. Protože je neustále dodáván ve výfukových plynech a musí být filtrován, protože sám představuje pevné částice (asi jako prach z brzdových destiček). O tomhle aspektu toho však moc nevím.
19. 10. 2017 23:18
Re: SUV vs. Cross vs.
Kritika je fajn vec - pokial je konstruktivna a ma viest k zlepseniu. Ale neznasam zavadzanie a nasledne sa tvarit ako frajer.
Sam si vytiahol rozpravku o tom ako to nejde, ja som ti dal realne video, ktore tak trochu vyvracia co tvrdis. Nasledne z teba vypadne, ze si "stara skola" a ze to das aj s favoritom - nehnevaj sa, velmi doveryhodne to nie je. Nielenze budem pochybovat o tom favorite, ale ovela viac o tvojich schopnostiach "starej skoly". Vies, takych teoretikov je aj na tomto fore plno. A najviac ich je na cintorine...
Avatar - Hammunasakra
19. 10. 2017 22:50
Re: tentokrat nechci rejpat do dyzlu
Snad mi to došlo = jak to bylo myšlený :-)

Myslim že autor tim myslel že Eolys na sebe váže částice sazí = a tim je odděluje = separuje = a tak plní emise. Snad

A to dvoustupňový SCR rsp. jak to celý sloučili = to působí že asi jo :yes:
Asi to sami vědi = při spojení s 8 st. automatem..