reklama


Citroën C4: První jízdní dojmy

Citroën C4: První jízdní dojmy

 
 

Největší francouzský hatchback nižší střední třídy jsme vyzkoušeli se špičkovým zážehovým motorem a dvoulitrovým HDi.

Nová generace Citroënu C4 narostla oproti předchůdci do všech směrů a může se přitom pochlubit nižší kombinovanou spotřebou paliva. Klasický scénář mezigeneračních obměn Citroën doplňuje novou technikou a vyhlašuje konec kompromisům.

Začněme popisem těch nejdůležitějších změn. Mezi ty nejpodstatnější jistě patří zvětšení rozměrů vozu na dnešních 4329 mm na délku (+55 mm), 1789 mm na šířku (+17 mm) a 1491 mm na výšku (+32 mm).

Základní objem zavazadlového prostoru poskočil na velmi dobrých 408 litrů, to je o celých 82 litrů více než u předchůdce a praktický návrat k hodnotám Xsary, která však měla rysy liftbacku. Nyní by měl být zavazadelník lépe využitelný a to díky pravidelnému tvaru, či nízkému prahu.

Pohled řidiče

I z pohledu samotného řidiče je změn mnoho. Zmizel volant s pevným středem (úspora hmotnosti 3,5 kilogramu), přibyla funkce hlídání mrtvého úhlu, měření dostatečné velikosti parkovacího místa, přední mlhové světlomety přisvětlující vnitřek zatáček a konečně byla vyslyšena kritika týkající se malých tlačítek na palubní desce – ta jsou nyní logičtěji umístěna a hlavně mají větší plochu.

Jediné, co by mohl Citroën do příště znovu promyslet, je umístění nouzového tlačítka blikačů, které je „utopeno“ pod rádiem. Mimochodem, při razantním brzdění jej hledat nebudete muset – nouzová signalizace je totiž (podobně jako v Giuliettě) spuštěna automaticky.

Dojem z palubní desky i použitých materiálů je opravdu dobrý, chválíme například měkké plasty v místech dotyku kolen se středovým tunelem. V testovaných nejvyšších verzích nechyběla příjemná sedadla v kombinaci Alcantary, semiše a (umělé?) kůže, navíc doplněná o masážní (!) funkci. Samozřejmě, srovnání s masážním křeslem v Lexusu LS600h jednoduchý systém jemně pečující o bederní část zad nesnese, jeho přítomnost, vůbec poprvé ve voze nižší střední třídy, však vnímáme jako další signál konkurenci – Citroën není radno podceňovat!

Líbí se nám orientace palubní desky na řidiče, či dostatek odkládacích prostor – své místo bez problémů najde jak 1,5l PET láhev, tak například i velký „chytrý“ telefon. Velmi chválíme 230V zásuvku v přední loketní opěrce či multifunkční chlazenou přihrádku na 4 půllitrové lahve.

Citroën C4 – benzinové motorizace
MotorVTi 95VTi 120VTi 120 aut.THP 155
Převodovka5M5M4A6ROB
Zdvihový objem [cm3]1397159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600088/600088/6000115/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]135/4000160/4250160/4250240/1400-4000
Max. rychlost [km/h]-193-214
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,8-8,7
Komb. spotř. [l/100 km]-6,2-6,3

Volant

Volant si zaslouží svůj vlastní odstavec. Jak již bylo řečeno, pevný střed již v cé čtyřce patří minulosti (avizovaná vyšší bezpečnost starého řešení tak zřejmě nebyla až tak výrazným argumentem), navíc zmizelo méně přehledné dvoustupňové uspořádání tlačítek i světelné informační ikony na vrcholu sloupku volantu.

Zatímco na středovém panelu je tlačítek (například v porovnání s Astrou) poměrně málo, volant je jimi doslova obložen. Navíc na něm najdeme další čtyři válečkové ovladače – řidič tak může přímo na volantu obsluhovat nejen běžné věci jako je rádio, telefon či tempomat (s pamětí na 5 rychlostí), ale také například nastavit barvy podsvícení a okolí budíků. Velikost koženého volantu nevybočuje z průměru třídy, tloušťka je spíše menší. Subjektivní dojem je pozitivní, dobře se nám držel a ruce se nepotily.

Poloha za volantem je díky široce nastavitelnému sedadlu i volantu (klasicky ve dvou směrech) vhodná pro velké i malé řidiče, nestěžoval si ani dvoumetrový kolega. Ten by se za své sedadlo jistě neposadil, průměrně rostlý Evropan s tím ale nemá problém, nějaké to místo před koleny naopak ještě zbývá. Vzadu má cestující vysoký 180 cm nad hlavou zhruba pět centimetrů.

Zelené údolí

Ještě než se vypravíme na silnici, povězme si něco blíže o zeleném snažení Citroënu. To je totiž nyní, jak známo, velmi v kurzu. Úsporné motory, vyspělé systémy start-stop (verze e-HDi), či použití tzv. „zelených“ materiálů – to vše dává řidiči pocit, že přírodě provoz auta přeci jen tolik neškodí. Materiály nového Citroënu C4 tvoří ze 70 % recyklované kovy, z 5 % různé jiné materiály (sklo…), 5 % kapaliny a zbytek jsou plasty (polymery). Od počátku projektu tvoří 15 % z 200 kg polymerů zelené materiály, což je prozatím u skupiny PSA nejvyšší hodnota. Tyto zelené materiály tvoří ze 40 % přírodní materiály (obložení stropu, uzávěr odplyňovací komory a filtry z celulózových vláken, těsnění páky převodovky z textilních vláken…) a ze 60 % recyklované materiály (kryty kol z recyklovaného polyamidu, uchycení větrací mřížky z recyklovaného polypropylénu, zvuková izolace krytu pod motorem využívající rozdrcené použité sklo…). Zelené materiály naleznete asi u třiceti dílů nebo funkčních prvků nového Citroënu C4, což duši ekologa jistě potěší.

Všichni řidiči bez rozdílu ekologického vyznání pak nepochybně přivítají fakt, že i přes nárůst rozměrů není nová C4 ani o gram těžší než předchůdce. To bylo dosaženo nejen konstrukčními změnami jednotlivých dílů ale například také použitím technologií jako je laserové svařování střechy a dveří (úspora 2 kg), či odlehčení ráfků kol (úspora 1,5 kg). Výsledkem je, že pohotovostní hmotnost nejtěžší verze, modelu C4 HDi 150 FAP, je 1320 kg.

Citroën C4 – vznětové motorizace
MotorHDi 90 FAPHDi 110 FAPe-HDI 110 FAPHDI 150 FAP
Převodovka5M5M6ROB6M
Zdvihový objem [cm3]1560156015601997
Válce/ventily4/24/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]68/375082/360082/3600110/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1750270(280)/2000270(285)/2000340/2000-2750
Max. rychlost [km/h]180190190207
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,311,28,6
Komb. spotř. [l/100 km]4,24,64,24,9

C4 2,0 HDi (110 kW)

Jako první jsme vyzkoušeli právě výše zmiňovanou verzi HDi 150 FAP (přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 litry s variabilní geometrií rozváděcích lopatek turbíny) vybavenou šestistupňovým manuálem. Ten byl patrně převzat z modelu RCZ, protože přesnost pohybu řadičky v kulise i délka drah je velice dobrá. Ani spojka není nepřítelem, tuhost pružiny a šíře záběru dovoluje s přenesením momentu na kola jemně pracovat, což je kladem zejména ve městě. Okolí švédského Malmö jsme svižným tempem brázdili s průměrnou spotřebou 6,3 litru nafty na 100 km.

Zátah agregátu i dobře zamaskovaná prodleva turbodmychadla patří k dobrému průměru třídy. Celkové odhlučnění vozu musíme pochválit, ani to však nezabránilo agregátu dávat o sobě ve vysokých otáčkách znatelně vědět.

Na sedmnáctipalcových litých kolech byl podvozek velmi komfortní a občasnou záplatu v asfaltovém povrchu dokonale vyžehlil, navíc byl i překvapivě jistý v zatáčkách bez náznaků odskakování. Při sportovní jízdě ale rychle dojdete na limity vozu dané poměrně velkou nedotáčivostí (na pneumatiky, Micheliny Primacy HP, se Citroën příliš vymlouvat nemůže) a nepotěší ani absence zpětné vazby od kol, jakkoliv je posilovač nastaven poměrně citlivě a na příjemnou tuhost.

Zkrátka, přehnané ambice na okresních silnicích mohou docela snadno skončit vyzkoušením tlačítka SOS na stropním panelu. Lepší je nechat si masírovat záda, pustit kvalitní audiosystém Denon a na Seba Loeba si nehrát.

C4 1,6 THP (115 kW)

Přesednutí do nejvýkonnější benzinové verze THP 155 (přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru) s sebou přineslo několik klíčových změn. O řazení se zde starala robotizovaná převodovka, což je podle nás asi nejhorší možná volba – na dvouspojkové převodovky, ba ani na klasiku s hydrodynamickým měničem, totiž svou rychlostí a plynulostí zdaleka nemá, navíc je (pro zamezení nepříjemných škubanců při řazení) nutná alespoň částečná spolupráce řidiče.

Manuální volba byla zaručena malými pádly pod volantem, která se s ním ovšem neotáčejí a tak je přeřazení v rychleji projeté zatáčce (nebo i ve městě při velkém úhlu natočení volantu) opravdovým oříškem. Při vytočení agregátu do omezovače navíc převodovka i v manuálním režimu hned přeřadí, takže člověk je stále pod dohledem „velkého bratra“. Volič převodovky je sice pěkným designérským kouskem, manipulace s ním chce ale trochu citu. Nejednou nám při přepínání z manuálního režimu nechtěně převodovka zařadila neutrál.

Jízdní vlastnosti benzinové verze jsou zde výrazně lepší (na stejných kolech i obutí) než u verze vznětové, nedotáčivost je znatelně potlačena a i řízení se zdálo být o něco vytříbenější – minimálně jsme měli pocit větší kontroly nad vozem; úbytek hmotnosti 45 kg nad přední nápravou je znát. Brzdy o průměru 302 mm vpředu a 268 mm vzadu zaslouží, co se týče účinku, pochvalu, nástup i dávkování nevybočuje ze standardů. Spotřeba paliva činila přijatelných 7,8 litru Naturalu na 100 kilometrů. Velmi dobrý motor by si manuální převodovku určitě zasloužil, ta ale bude zřejmě vyhrazena až pro sportovnější edice typu „By Loeb“.

Závěr

Celkově v nás C4 zanechala velmi kladný dojem. Interiér je útulný, kvalitní a přehledný a C4 se i přes spíše komfortnější nastavení podvozku (to ale zevrubně otestujeme až v našich podmínkách) neztratí ani na silnici.

Příchod na český trh je avizován na počátek roku 2011, ceny budou známy o něco dříve.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C4: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun

Citroën uvádí na český trh faceliftovaný model C4…

Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky

Francouzská automobilka jen velmi zlehka omladila…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama