Citroën C5 2.2 HDi – Fantomasovo kontra

Citroën C5 2.2 HDi – Fantomasovo kontra

 
 

Když je vám dvoulitrový turbodiesel málo a šestiválec už trochu moc, zbývá u Citroënu ještě jedna alternativa. Dvojitě přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDi. Jak si dokáže poradit s 1,8 t „živé váhy“?

Modely francouzské automobilky Citroën, vybavené hydropneumatickým odpružením, jsou už dlouhá léta synonymem pohodlí. Zároveň jde o stroje, které se právě díky tomuto kousku techniky, vymykají většině zavedených kategorií. Důkazem je i nový Citroën C5 s motorem 2.2 HDi 16V FAP.

Současná generace Citroënu C5 nastupuje na místo stejnojmenného modelu, který si od novinářů mnoho chvály nevysloužil a většinou byl – s ohledem na bohatou historii značky - považován za designérsky příliš umírněný a nenápaditý. To se sice trochu změnilo po modernizaci v roce 2004, ale lehce pošramocenou pověst předchozího Citroënu C5 to již nezachránilo.

Vše se změnilo v loňském roce, kdy se představila na autosalonu ve Frankfurtu studie Citroën C5 Airscape. Měla sice karoserii kupé-kabriolet, ale příď, záď a interiér již odpovídaly sériovému modelu, který známe. K odhalení verze sedan došlo na autosalonu v Bruselu a provedení kombi následovalo o něco později, na jarním autosalonu v Ženevě. V tisku se strhly oslavné ódy na výjimečný design obou verzí, které se vracejí k neotřelým tvarům, které všichni od Citroënu očekávají.

obrázek [555 x 289]

Moderní Citroën i bez Hydractive!

Na úvod krátce nahlédněme do zajímavě koncipované nabídky verzí současného Citroënu střední třídy. Výrobce lehce narušuje zavedené zvyklosti a pokouší se vetřít pod kůží i nevěřícím Tomášům. Je to odpověď všem, kterým se zamlouval progresivní design značky, ale nemohli přijít na chuť hydropneumatickému odpružení.

Pro tuto skupinu zákazníku jsou v ceníku připraveny modely, jejichž výbava nese označení Base a Dynamique. Mají odpružení vinutými ocelovými pružinami a konvenčními tlumiči pérování. U Citroënu tomu říkají Metallique.

Praví „Citroënáři“ mají samozřejmě zcela jasno a sáhnou po verzích s označením Confort nebo Exclusive, které se chlubí hydropneumatickým odpružením Hydractive III+, protože Citroën bez něj je pro ně něco jako Porsche s motorem vpředu.

Bohatá nabídka pohonných jednotek potěší především příznivce vznětových agregátů. Pro ně je zde trojice čtyřválců s objemy 1,6 l, 2,0 l a 2,2 l, ale taky šestiválec 2.7 HDi V6 24V FAP spolupracující s šestistupňovou automatickou převodovkou. Zájemce o benzinový motor má výběr omezen na dva čtyřválce s objemy 1,8 l a 2,0 l.

obrázek [555 x 385]

Na první pohled Citroën

Druhá generace modelu C5 je sice ihned lehce identifikovatelná jako Citroën, ale prakticky v ničem nenavazuje na svého předchůdce nebo úspěšné modely Xantia, BX či snad dokonce GS. Příď tohoto Citroënu je poměrně agresivně tvarovaná, rozměrné hlavní světlomety patří k novému technicistnímu stylu, podobně jako maska chladiče tvořená znakem automobilky protaženým do chromovaných dvojitých lišt.

Při pohledu ze strany vyniká vysoký ponton karoserie kontrastující s poměrně malou plochou bočních oken. Novým prvkem aktuální C5 je mnohem více tvarové dynamiky, než bylo dříve u Citroënu běžné. Zřejmá je však i nadále jistá vizuální mohutnost. Vykrojené otvory ve výrazně klenutých blatnících slušně vyplňují příplatková osmnáctipalcová litá kola Atlantique s pneumatikami o mamutím rozměru 245/45 R18.

Záď prakticky jen potvrzuje celkové linie vozu a je snad i jediným místem, kde můžeme najít odkaz na jiný model značky. Myslíme tím složitý tvar zadního okna, které nejmladší generaci čtenářů připomene maximálně současný model C6, ale fanoušci značky zamáčknou slzu dojetí při vzpomínce na velký, nadčasově navržený, model CX.

obrázek [555 x 365]

Luxus ve střední

Interiér nového Citroënu C5 má v sobě spojovat to nejlepší, co dnes designéři umí, jde-li o návrh vnitřního prostoru vozu. Palubní deska působí na jednu stranu poměrně klasicky, ale na druhou stranu je naprosto moderní a čiší z ní stylistická dynamika podobně jako z tvarů karoserie. Řidič má před sebou volant s pevným středem, který je specialitou značky Citroën. Má představovat příspěvek k zvýšení pasivní bezpečnosti, protože airbag se z něj nafoukne vždy tím správným směrem. Pevný střed ale kromě ukrytého airbagu, nese množství tlačítek, s nimiž není úplně jednoduché se sžít.

Před volantem jsou umístěny tři kruhové přístroje, které jsou kromě klasických stupnic po obvodu vybaveny také displeji umístěnými uvnitř. Pro řidiče je samozřejmě nejdůležitější a rozhodně i nejzajímavější displej v prostředním přístroji, který může najednou zobrazovat například rychlost vozidla, aktuální spotřebu paliva a dojezd na palivo v nádrži, případně se v něm mohou zobrazovat jiné údaje palubního počítače. Je-li automobil vybaven systémem NaviDrive, zobrazuje tento displej řidiči navigační pokyny, podobně jako mírně vyosená obrazovka navigace.

Testovaný model byl příplatkovým systémem NaviDrive vybaven a také díky tomu je středová konzola zahlcena množstvím nepřehledných tlačítek v místech, kde očekáváte jednoduše pochopitelný panel autorádia. Bohužel tento problém netrápí pouze novou C5, ale prakticky všechny modely koncernu PSA, které jsou tímto systémem vybaveny.

Kapitolu samu pro sebe představují sedadla, která jsou u verzí Exclusive stavitelná prakticky všemi směry. U vozu této kategorie je samozřejmé, že sedadlo řidiče je posuvné podélně, stavitelné výškově a jeho opěradlo je navíc vybaveno stavitelnou bederní opěrkou. Citroën navíc přidává i samostatné ovládání sklonu horní a dolní poloviny opěradel předních sedadel, díky čemuž si mohou řidič i spolujezdec vytvarovat sedadla přesně podle svých představ. Standardem u výbavy Exclusive je i vyhřívání předních sedadel a masážní funkce v bederní oblasti u sedadla řidiče. Sedadlo řidiče se může navíc při zastavení a vypnutí motoru odsunout směrem vzad a usnadnit tak vystupování.

Standardem je i paměť nastavení polohy sedadla řidiče. Příplatkovou výbavu tak u testovaného vozu představovalo pouze celokožené čalounění, nahrazující standardní kombinaci koženého a látkového čalounění. Vzhledem ke komfortnímu zaměření Citroënu C5 jsou přední sedadla přímo stvořena pro zdolávání dlouhých cest, při nichž nabídnou řidiči a přednímu spolujezdci dokonalé pohodlí.

obrázek [555 x 321]

Na nedostatek komfortu si rozhodně nebudou stěžovat ani cestující v  druhé řadě, kde si sice neužijí tak rozsáhlé možnosti nastavování, ale mají k dispozici příjemně čalouněné a pohodlné sedadlo. Komfort na zadních sedadlech zvyšují i výdechy klimatizace umístěné v B sloupcích karoserie. Vyšší cestující mohou mít na zadních sedadlech méně místa nad hlavou, ale tato skutečnost se týká především dlouhánů s výškou nad 190 cm.

obrázek [300 x 462] Zavazadlový prostor Citroënu C5 již nenabízí možnosti juniorského stěhováku jako v případě předchozí generace, která měla výklopnou celou zadní stěnu. Svým objemem 439 l je poněkud slabším reprezentantem střední třídy. Lehké rozčarování mohou způsobit masivní ramena držící víko zavazadlového prostoru, ale díky čalounění zavazadelníku nehrozí jejich kontakt se zavazadly. U tříprostorového Citroënu C5 existuje možnost prodloužení zavazadlového prostoru překlopením sedáků zadního sedadla směrem vpřed. Po položení opěradel na jejich místo vznikne prodloužená ložná plocha s rovnou podlahou. Další praktické plus pro C5 představuje možnost snížit nákladovou hranu zavazadelníku ze standardní výšky 750 mm, pomocí hydropneumatického odpružení, na 700 mm.

Ticho a klid

K pohonu testovaného Citroënu C5 sloužil vznětový motor 2.2 HDi 16V přeplňovaný dvěma turbodmychadly s pevnou geometrií lopatek, řazenými paralelně a fungujícími v sekvenčním režimu. Tento agregát jehož výfukové potrubí je vybaveno filtrem pevných částic disponuje výkonem 125 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 370 Nm od 1500 ot./min. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje manuální šestistupňová převodovka. C5 podle údajů výrobce dosahuje maximální rychlosti 219 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 8,8 l, mimo město 5,2 l a v průměru 6,5 l na 100 km. Během testu jsme s Citroënem C5 ujeli přes 700 km po dálnicích, okresních silnicích, ale i v městském provozu a průměrná spotřeba se pohybovala okolo hodnoty 7,2 litru benzinu na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2000 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 2500 ot./min. Spotřeba paliva při těchto rychlostech je 6,1 litru na 100 km, resp. 7,9 litru na 100 km.

Citroën se sice účastní seriálu WRC, ale to neznamená, že se jako jiní výrobci bude snažit stvořit ze všech svých modelů sportovce. Všichni ti, kteří se báli o ztrátu komfortních jízdních vlastností u nového C5 si mohou s klidem oddychnout. Ani tento model nehodlá porušit dlouho budovanou pověst vozů s hydropneumatickým odpružením. S odpružením Hydractive III+ nabízí C5 jen o málo tužší odpružení než jeho předchůdce, což znamená, že novinka získala větší jistotu při rychlých průjezdech ostrými zatáčkami, na čemž měla u testovaného modelu zásluhu i příplatková osmnáctipalcová kola. Tato francouzská dáma ale neztratila nic z lehkosti, s níž vždy překonávala příčné i podélné nerovnosti na vozovce.

obrázek [300 x 500] Při zdolávání dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se může zdát, že pramáti českých dálnic dostala kompletně nový povrch, protože Citroën ani při rychlosti 130 km/h nepropustí do interiéru žádný hluk od kol drncajících po panelovém povrchu a stejně tak jsou cestující ušetřeni nedůstojného poskakování, které jim s radostí dopřeje prakticky kterýkoliv konkurent s nálepkou Sport na zádi.

Pokud se ale s Citroënem C5 dostanete do míst kde si v létě užívají především motorkáři, brousící si kolena o asfalt při průjezdech zatáčkami, pak vám dá sedan s pohotovostní hmotností 1,8 t jasně najevo, že ani stlačení ovladače Sport na středovém tunelu z něj sportovce neudělá. Musíte zkrátka počítat s tím, že daný úsek cesty proplujete poněkud pomaleji, zato s majestátem silniční jachty.

Vedle jízdních vlastností, specifických pro vozy s hydropneumatickým odpružením, se nový Citroën C5 může pochlubit prakticky nepřekonatelným odhlučněním interiéru. O nastartovaném motoru podle sluchu ani nevíte, hluk od kol je na tom stejně a aerodynamický hluk vás rovněž obtěžovat nebude, jednoduše řečeno Citroën v oblasti odhlučnění předvedl to, na co jsou zvyklí majitelé několikanásobně dražších vozů prémiových a luxusních značek.

Závěr

Citroën C5 ve své druhé generaci nese hrdě dál tradici francouzského průkopníka a zastánce automobilů s hydropneumatickým odpružením. Noblesa, s jakou zvládá nástrahy reálného světa, je obdivuhodná, stejně jako dokonalá ilozace cestujících od motoru a jeho vnějších projevů. Jenže těch, co komfortní vlastnosti v této třídě preferují, u nás, zdá se, ubývá.

Jestliže vás navnadily mamutí rozměry osmnáctipalcových kol, pak vězte, že pneumatiky, které jsou na nich obuty, zvládají v zatáčkách, navzdory nezdravě vysoké pohotovostní hmotnosti, opravdu hodně. Lépe se však auto i posádka cítí v režimu plynulé plavby krajinou…

obrázek [555 x 296]

Související články

První cena vozu594.900,- Kč (C5 Base, 1.8i 16V, 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací879.900,- Kč (C5 Exclusive, 2.2 HDi 16V FAP, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu879.900,- Kč (C5 Exclusive, 2.2 HDi 16V FAP, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.038.400,- Kč (C5 Exclusive, 2.2 HDi 16V FAP, 125 kW)

Plusy

  • Výkonný vznětový motor
  • Vynikající tlumení nerovností
  • Perfektní odhlučnění interiéru
  • Účinné brzdy
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Komfortní sedadla
  • Výrazný design exteriéru i interiéru

Minusy

  • Vysoká hmotnost
  • Komplikované ovládání palubních přístrojů
  • Příliš účinný posilovač řízení
  • Vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroen C5

Cena v základní výbavě: 879 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 038 400 Kč

Základní výbava:Čelní i boční airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, odpružení Hydractive III+, pomoc při rozjezdu ve svahu, automatická elektrická parkovací brzda, filtr pevných částic, denní světlomety, přední mlhové světlomety, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací, s dynamickým systémem přídavných světlometů (osvětlení do úhlu 105°) a výsuvnými ostřikovači, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s pevným středem a sdruženými ovladači, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, automatická klimatizace dvouzónová s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, detektor kvality vzduchu, akustické a termoreflexivní čelní sklo, vrstvená skla bočních oken, zatmavené sklo zadního okna, rádio RD4 s přehrávačem CD/MP3 (AM/FM, RDS, bi-tuner, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu), elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí polohy sedadla řidiče a s funkcí automatického odsunu sedadla řidiče po vypnutí motoru pro snadnější vystupování, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče s masážní funkcí v bederní oblasti, vkládané textilní koberečky, nárazníky a dotykové lišty lakované v barvě karoserie, chromované boční ochranné lišty a lišta okenního rámu a hrany zavazadlového prostoru, hliníkové disky kol „Baltique“ 7.0J x 17, pneumatiky 225/55 R17, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách

Výbava testovaného vozu:Paket Bezpečnost: Alarm, superzamykání, boční airbagy pro druhou řadu sedadel (+13.000,-Kč), Paket Parkování Plus: Přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou (+11.000,-Kč), Paket Exclusive: čalounění v kůži „Claudia“, Paket NaviDrive, HiFi Systém, protisluneční roletky (+100.000,-Kč), hliníkové disky kol „Atlantique“ 8.0J x 18, pneumatiky 245/45 R18 (+20.000,-Kč), metalický lak – černá Perla Nera (+ 14.500,-Kč)

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
Technické údaje
Motor Citroen C5
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.2 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 439 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1804 / 412
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4779
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Citroen C5
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze

Stařičký model střední třídy se znaky Citroënu se bude…

Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…