Citroen C5 – Individualista

Citroen C5 – Individualista

 
 

Citroën se vrátil. Už to není ten excentrik jako ve druhé polovině minulého století, ale orientace na futuristicky pojaté tvary zůstává.

Citroën nejen v domovské Francii vyvolává poslední měsíce vlnu zájmu, kterou asi nikdo od nového modelu C5 nečekal. Pokud vše Citroenu půjde tak, jako přijetí nového designu, bude to nový impuls pro značku, která dosud zůstávala tou třetí vzadu, za Renaultem a Peugeotem.

Originalita nových modelů spočívá v kombinaci mohutného vzhledu s francouzským šarmem zvenku a zaměřením na vysokou kvalitu materiálů a jejich zpracování uvnitř.

Až do nedávna to vypadalo, že Mondeo bude soupeřit jen s Passatem a novou Vectrou, ale loňský příchod Laguny a představení nového Citroënu C5 mění radikálně rozložení sil.

obrázek [555 x 386]
 

Sedan místo liftbacku

Dramatickou změnu v myšlení Citroënu vidíme hned na prvních snímcích. Doby, kdy všechny modely s dvojitým šípem ve znaku, měly praktickou výklopnou záď jsou zřejmě definitivně pryč a základní C5 je klasický tříprostorový sedan. Výrobce to nikde neuvádí, ale zřejmě je to jedna z indicií k přechodu ke sportovnějšímu image této značky.

Designový jazyk, kterým tvůrci k pozorovateli promlouvají, není úplně nový. Není to šok, ale spíše příjemné překvapení, vidět takový automobil francouzské provenience.

Příď s technicky propracovanými 3D-tvary nese pochopitelně nově interpretované bumerangové světlomety a štěrbinu, která uprostřed přechází do dvojitého firemního šípu. Peugeotovská tlama se u sourozence opakuje, ale ani přes chromované orámování není tak dominantní jako na modelu 407. Novým prvkem, který se opakuje na mlhovkách i světlometech jsou spodní hrany světel se schůdkem, který dostane i nový Superb.

obrázek [555 x 328]
 

Citroëny střední třídy měly vždy velké rozvory a hodnota 2,815 m u nové C5 na tuto tradici navazuje. Velký konkurent Mondea má ve verzi sedan vnější rozměry 4,779 m x 1,860 m x 1,458 (1,451 m s hydropneumatickým odpružením) m. Kombi je o 5 centimetrů delší.

Na většině fotografií jsou vozy na osmnáctipalcových nebo devatenáctipalcových (!) kolech, které exaktně vyplňují výřezy v blatnících. Boční profil sedanu ukazuje preferenci prostoru pro cestující před místem pro zavazadla. Mimořádně velké prosklení předních dveří vyřešili tvůrci zavedením malého trojúhelníkového okna, které je na pevno. O málo menší pár zadní dveří má tvar, prakticky neovlivněný zadním blatníkem. I když by na to výrobce měl zřejmě právo, neoznačuje svůj nový model módním zařazením mezi čtyřdveřová kupé.

Kombi (4,829 m x 1,860 m x 1,495 m (1,491 m), rozvor 2,815 m) bude jistě velmi populární volbou, protože k tradiční prostornosti Citroën přidal ještě dynamické tvary. Aby se opticky rozbil vysoký a mohutný ponton karoserie, budou do spodní boční části nárazníků a bočních dveří zakomponovány chromované ozdobné lišty. Významným stylistickým prvkem zůstávají i v nové generaci koncová světla.

Komfortní i sportovní jízda

obrázek [300 x 394] Interiér nového Citroënu vzbuzuje na fotografiích respekt. Precizně tvarovaná křesla a moderně, ale současně přehledně navržený přístrojový štít patří k dominantám prostoru pro posádku. Komfort zvyšující novinkou je příplatková masážní funkce sedadel. Poprvé vidíme také druhou generaci volantu s pevným středem. Nová je také navigace NaviDrive se širokoúhlým displejem. Pod rozměrnou obrazovkou jsou již známé klávesnice ovladačů rádia, navigace a telefonu.

Výrobce zdůrazňuje sportovní polohu řidiče za volantem, která rozhodně nepatřila k vlastnostem předchozího modelu. Co naopak bylo dále rozvíjeno je zaměření na akustickou pohodu na palubě. Použité prostředky jsou známé z dražších prémiových modelů, od vrstvených skel, přes uložení náprav, motoru a dalších komponent, až po materiály tlumící hluk a vibrace na kapotě, v podlaze, ve dveřích nebo ve stropě.

Radikální obrat představuje také řešení v oblasti podvozku. Po dlouhých letech vlády komfortního, ale ne právě sportovního hydropneumatického odpružení, bude v nabídce jak nejnovější elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus, tak také konvenční odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování. Podvozková platforma je po zkrácení převzata z většího Citroenu C6.

Zavazadlový prostor sedanu má 439 l (nebo 467 l s lepicí sadou), kombi C5 Tourer disponuje 505 litry (533 l), které lze rozšířit až na 1462 (1490 l).

obrázek [555 x 365]
 

Motory

Nabídka pohonných jednotek se skládá ze tří zážehových a čtyř vznětových motorů. Zásadní novinku na tomto poli ale nenajdete. Pro příznivce benzinu má být k dispozici čtyřválec o objemu 1,8 l s výkonem 92 kW a točivým momentem 170 Nm, dvoulitrový čtyřválec s výkonem 105 kW a točivým momentem 200 Nm a na vrcholu zážehových agregátů se usadí již tradiční třílitrový šestiválec s výkonem 155 kW.

Citroen C5 - zážehové motory
Motor1.8i 16V2.0i 16V (BVA)3.0i V6 BVA
Zdvihový objem [cm3]174919972946
Válce/ventily4/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]92/6000103/6000155/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]170/3750200/4000290/3750
Max. rychlost [km/h]200210 (205)(224)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,210,7 (11,7)(9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,98,4 (8,9)(10,5)
Cena ve Francii - Attraction [Euro]21500--
Cena ve Francii - Confort [Euro]2360025700 (26900)*-
Cena ve Francii - Dynamique [Euro]2360025000-
Cena ve Francii - Exclusive [Euro]-28450 (29650)*34150*

* Ceny včetně hydropneumatického odpružení Hydractive 3 Plus

Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky bude připravena o něco bohatší nabídka, která má začínat motorem 1.6 HDi o výkonu 80 kW a točivém momentu 240 Nm. následují čtyřválce 2.0 HDi s výkonem 100 kW a točivým momentem 320 Nm a 2.2 HDi s výkonem 125 kW a točivým momentem 370 Nm. Vrchol vznětových motorů obsadí šestiválec 2.7 HDi, který má disponovat výkonem 150 kW a točivým momentem 440 Nm.

Citroen C5 - vznětové motory
Motor1.6 HDi2.0 HDi2.2 HDi2.7 HDi V6
Zdvihový objem [cm3]1560199721792720
Válce/ventily4/44/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]80/4000100/4000125/4000150/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240/1750320/2000370/1500440/1900
Max. rychlost [km/h]191204 (201)219(224)
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,411,6 (12,8)9,2(8,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,66,0 (7,1)6,5(8,4)
Cena ve Francii - Attraction [Euro]23600---
Cena ve Francii - Confort [Euro]25700*28200 (29400)*30900*-
Cena ve Francii - Dynamique [Euro]2570027500--
Cena ve Francii - Exclusive [Euro]-30950 (32150)*33050*37950*

* Ceny včetně hydropneumatického odpružení Hydractive 3 Plus

Ceny

V tuto chvíli (únor 2008) jsou známy pouze ceny na francouzském trhu. Ty však vypadají více než konkurenceschopně. Základní výbava Attraction obsahuje všechny obvyklé bezpečnostní prvky (ESP, přední, boční hlavové a kolenní airbag pro řidiče), ale výrobce myslí i na pohodlí, takže bez příplatku dostanete ve Francii i jednozónovou automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem. Neobvyklý je velký rozměr kol, která mají u základní výbavy průměr 16 palců, ale pneumatiky jsou nadstandardní 225/60 R16. Výbavy Dynamique a Exclusive jezdí výhradně na kolech z lehkých slitin. Pro šestiválce lze přímo z výroby objednat extrémní a ve střední třídě krajně neobvyklý rozměr kol lehkých slitin a pneumatik 245/40 R19.

obrázek [555 x 308]
 

Odpružení Hydractive 3 Plus je vyhrazeno vyšším verzím a je vázáno na použitý motor/převodovku. Mají jej všechny verze s automatickou převodovkou, zážehové a vznětové dvoulitry s výbavou Confort a Exclusive, oba šestiválce a čtyřválce 2,2 HDi.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze

Stařičký model střední třídy se znaky Citroënu se bude…

Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…