Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C5 Carlsson - "rodinný" tuning

Michal Fokt
Německá ladičská firma Carlsson si vybrala jako předmět svých úprav jedno z největších rodinných kombi střední třídy - Citroen C5 Break.

Automobilka Citroen se nikdy netěšila moc velkému zájmu sportovních úpravců. Možná za to může její francouzský původ, zatímco drtivá většina vyhlášených úpravců působí v Německu, možná za to může i její výlučný systém pérování, které nelze "přitvrdit" výměnou tlumičů a pružin. To se však nyní změnilo a do tuningu "citróna" se pustili u firmy Carlsson, přičemž sáhli zrovna po tom největším, co bylo po ruce, tedy po kombi C5 Break.

Pokud jde o vnější vzhled, ten lze s úspěchem upravit u každého automobilu a díky jeho optickému snížení a zmohutnění lze jen těžko říci, že by upravovanému modelu neslušel. C5 není výjimkou a přední a zadní spoiler spolu s prahovými nástavci změnili "cé-pětku" opravdu výrazně, i když identifikovat tento vůz je stále stejně snadné. Potřebný švih jí propůjčují také pětipaprsková osmnáctipalcová litá kola, obutá do pneumatik 225/40.

V interiéru také nedošlo k žádným revolučním změnám. Kromě odlehčených sportovních pedálů vypadá všechno stejně a nachází se na svém místě. Výrazně se však změnily materiály zde použité. Na celé spodní části kokpitu se objevil krémový luxusní potahový materiál Amaretta v kombinaci s kůží na sedadlech, volantu, madlu a manžetě ruční brzdy. Vrchní část desky využívá také již zmíněný potah, ale v černé barvě.

Carlsson se s chutí pustil také do úprav třílitrového vidlicového šestiválce. Změnily se sací i výfukové vačky, motor dostal i laděné výfukové potrubí a změněno bylo i nastavení elektronické řídící jednotky. Pohonná jednotka, která disponovala výkonem 152 kW a točivým momentem 285 N. m, se nyní může pochlubit 173 kilowatty při 6000/min a točivým momentem 320 N. m při 3750/min. Díky tomu je model C5 schopný jet rychlostí až 245 km/h a zrychlení na "stovku" zvládne za 8,5 s. Dynamiku motoru lze dobře využívat díky čtyřstupňové samočinné převodovce, která umožňuje sekvenční řazení vychylováním voliče vpřed a vzad.

Největším oříškem byl bezesporu podvozek. Jak je patrné z fotografií, u Carlssona zvolili jako výchozí polohu tu, kterou sériové Citroeny C5 používají při parkování. Změněno také bylo nastavení podvozku, pochopitelně "do sportovna", což ale údajně nemá vliv na vyhlášenou vysokou úroveň jízdního pohodlí, kterým se tento model již stačil proslavit.



Michal Fokt