Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine – Tohle si umím představit před domem!

Ondřej Mára
Diskuze (38)

Kříženec crossoveru a sedanu vám nemusí padnout do oka na první pohled, má ale nevšední charisma a v kombinaci se vznětovým motorem jde o příjemného společníka na dlouhé cesty, kterého si umím snadno představit ve fleetu i před domem.

Design, interiér


Citroën C4 X, nevšedního křížence mezi crossoverem a sedanem, asi není potřeba dlouze představovat. Druhá karosářská verze modelu Citroën C4, který se s poslední generací proměnil z klasického hatchbacku na crossover, byla představena v polovině loňského roku.

Začátkem letošního roku jsme si mohli vůz vyzkoušet v Česku i za hranicemi a od května už jsme si mohli vyzkoušet zážehovou i čistě elektrickou verzi v tradičním týdenním testu. Nyní ale konečně přišla na řadu motorizace s 1,5litrovým vznětovým motorem 1,5 BlueHDi, ke kterému si něco řekneme v pozdější kapitole.

Nyní začněme tradičně od designu, který je vlastně až po B sloupek téměř identický s „hatchbackem“ C4. Největší změnou je elegantně a pozvolna klesající linie střechy, která přechází ve víko kufru. Navzdory trendům, kdy zákazníci neustále hledají větší praktičnost, přitom nejde o liftback, ale o netradiční sedan s menším víkem kufru.

Vnímání designu je sice dost subjektivní, z vlastní zkušenosti ale musím říct, že po prvotních rozpacích se mi design vozu během společného týdne líbil víc a víc. Obzvlášť při pohledu z profilu a na záď. Sedany dnes působí téměř exoticky a kombinace výrazných světel, elegantních tvarů, dobrodružného oplastování a světlé výšky 156 milimetrů ve výsledku působila vlastně docela zajímavě.

Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine

Ve srovnání s hatchbackem je C4 X o 240 mm delší (4360 vs. 4600 mm), přičemž rozvor zůstal na shodné hodnotě 2670 mm. Automobilka ovšem slibuje více prostoru na zadních sedadlech a zavazadelník narostl z původních 380 litrů na 510 litrů. 

Testovaný vůz v druhé nejvyšší výbavě Shine zdobila jednoduchá bílá barva Banquise, která je standardem a nic se za ni nepřiplácí. Součástí výbavy je také paket stříbrných dekorů „Stříbrný Glossy“, které vidíme kolem mlhovek nebo v plastové ochraně prahů. Podběhy pak vyplňují 18“ hliníková kola Aeroblade s pneumatikami o rozměru 195/60 R18.

Video se připravuje ...

Zvláštní, ale prostorný

Kabina opět vychází z modelu C4, takže na první pohled nepřekvapí ničím zásadním. V kapličce přístrojové desky je usazen malý 5,5palcový digitální přístrojový štít, který se zaměřuje jen na zobrazení toho nejdůležitějšího. Z palubní desky pak vystupuje 10“ obrazovka moderního multimediálního systéme MyCitroën Drive Plus, který byl uveden právě s C4 X.

U malého přístrojového štítu stojí za pochvalu jednoduchá grafika a přehlednost, zamrzí ovšem nutnost nastavit si zobrazovaný obsah ještě před jízdou. Několikrát se mi navíc stalo, že systém ignoroval předchozí nastavení a například nechtěl zobrazit informace o otáčkách.

Obrazovka infotainmentu má hezkou grafiku, slušné rozlišení a pracuje svižně. Potěší i bezdrátová konektivita s mobilním telefonem, celkem přehledné menu nebo dvě tlačítka rychlého přístupu pod displejem, umožňující například rychlejší deaktivaci systému stop-start či hlídání jízdy v pruzích.

Velkou pochvalu si v dnešní době zaslouží samostatné ovládání klimatizace prostřednictvím jednoduchého panelu, na který se nemusíte ani dívat. Snadné je také nastavení head-up displeje, kterým je vůz vybaven právě od testované výbavy Shine. Jde sice o jednodušší systém s promítáním na sklíčko vyklápěné z palubní desky, jeho základní nastavení ale nemusíte hledat v menu, kde si nastavíte jen obsah. Jas či umístění promítaného obsahu upravíte přes jednoduchý joystick v palubní desce.

Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine

Z výbavy si zaslouží zmínku ještě USB-A i USB-C konektory, zadní parkovací kamera Top Rear Vision s překvapivě slušným rozlišením (na vozy koncernu PSA), přední a zadní parkovací senzory, systém sledování mrtvého úhlu, handsfree odemykání i startování nebo kožený volant. Vyhřívání volantu a sedadel pak v rámci paketu Zima vyjde na 17.500 Kč, za bezdrátové nabíjení telefonu se připlácí 4500 Kč.

Kombinace použitých materiálů (z velké části tvrdých plastů) a místy divočejších tvarů v interiéru sice nemusí na první pohled uchvátit každého, pravdou však je, že je kabina na delších cestách docela příjemným místem. Ergonomie ovládacích prvků je zdařilá, nechybí opravdu spousta odkládacích prostor (včetně nevšedního šuplíčku a držáku tabletu Smart Pad Citroën před spolujezdcem) a pochvalu si zaslouží i měkká a příjemně tvarovaná sedadla, čalouněná mixem látky s efektem černé kůže a šedou látkou. V zatáčkách sice nenabízí kdovíjakou oporu, potěší ale solidní úrovní komfortu na dlouhých cestách.

Po stránce prostornosti pak není kabině co vyčítat. Nastupování je díky vyšší světlé výšce pohodlné a hledání optimální pozice za volantem snadné. Posadit se sám za sebe při mé výšce 183 centimetrů a rozložitější postavě nebyl nejmenší problém, rezerva mi přitom zbývala jak před koleny, tak především i nad hlavou, kde mě nijak neomezovala elegantně klesající linie střechy.

Kufr o standardním objemu 510 litrů trpí standardním neduhem sedanů – omezeným nákladovým otvorem. Nejde sice o žádnou pohromu, pokud by se ale z C4 X stal liftback, mohl to být splněný sen avantgardních chalupářů. Pokud se ale nechystáte stěhovat špatně skladné předměty, potěší kufr ložnou plochou o délce 1079 mm, šířkou mezi podběhy 1010 mm a vlastně docela praktickou využitelností prostoru. Sbalit se ve třech lidech na prodloužený víkend na horách, kam bylo potřeba odvézt i veškeré zásoby, nebyl nejmenší problém. Opěradlo zadní lavice je navíc sklopné, dělené v poměru 2/3-1/3, a za výklopnou loketní opěrkou s držákem nápojů se ukrývá otvor na lyže.

Kromě již zmiňovaného malého nákladového prostoru, který má 445 mm na výšku a okolo 875 mm na šířku, ale zamrzí ještě nutnost překonávat poměrně vysokou nakládací hranu. Pod dvojitým dnem zavazadelníku pak vidíme dost prostoru i na dojezdové kolo, to však v ceníku bohužel chybí. 

Motor, jízdní vlastnosti


Miláček dálkařů

Citroën C4 X se může pochlubit poměrně pestrou paletou pohonných jednotek. Na výběr je zážehový motor 1.2 PureTech o výkonu 100 a 130 koní, vznětový motor 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koní a nechybí ani čistě elektrická varianta ë-C4 X, která by se brzy mohla objevit ještě v druhé konfiguraci.

Zážehovou i spalovací verzi jsme si vyzkoušeli již v minulosti, takže nyní přišla řada na diesel, který je vlastně starým známým. Jedná se totiž o 1,5litrový vznětový čtyřválec naladěný na nejvyšší výkon 96 kW při 3750 otáčkách a 300 Nm točivého momentu při 1750 otáčkách, se kterým už jsme se setkali pod kapotou řady jiných modelů z dílny PSA, tedy dnes Stellantis.

Motor je pod kapotou Citroënu C4 X spojen výhradně s měničovou osmistupňovou automatickou převodovkou, která posílá výkon na jen a pouze na přední kola. Nevšední sedan s provozní hmotností 1395 kilogramů pak s tímto motorem slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost až 206 km/h.

Jde tak o celkem slušné parametry, v praxi navíc motor potěší bezproblémovou spoluprací s převodovkou z dílny Aisin. Rozjezdy jsou plynulé, motor svižně reaguje na povely akcelerátoru, převodovka řadí hladce a zbytečně motor nepodtáčí ani nedrží nesmyslně dlouho ve vysokých otáčkách. Zkrátka téměř ideální projev.

Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine

Solidní je i kultivovanost, ačkoliv po nastartování je slyšet hrubší chod. Jakmile se ale motor zahřeje, situace se výrazně zlepší a motor o sobě dává vědět už jen ve vyšších otáčkách. Do těch se můžete dostat jak ve sportovním režimu, který citelně přiostří reakce na plyn, nebo použitím pádel řazení na volantu, na která převodovka reaguje s drobnou prodlevou. Citroën C4 X zkrátka není žádný sporťák a preferuje především pohodovou jízdu.

Za tu se vám ovšem dokáže odměnit velice slušnou spotřebou, která se během testu vždy pohodlně vešla do 6 l/100 km. Přesun z Prahy do Krkonoš pak vůz zvládl i při svižnějším tempu se spotřebou 5,1 l/100 km. V kombinaci s nádrží o objemu 50 litrů je tak Citroën C4 X skvělým dálkařem, který si o zastávku na čerpací stanici řekne až po relativně dlouhé době.

Francouzský pohodář?

Podvozek s torzní příčkou na zadní nápravě je laděn především komfortně, čemuž výrazně napomáhají tlumiče s hydraulickými dorazy, které automobilka nabízí ve standardu a jejich efekt přirovnává k „létajícímu koberci“. Jenže to neplatí zcela vždy. 

Dokud se pohybujete po městě a zdoláváte běžné nástrahy v rozumných rychlostech, odvádí podvozek velice slušnou práci. Stejně tak si lehce poradí s běžnými záplatovanými okreskami, kde je jízda příjemně plavná a auto se jen lehce a relativně tiše pohupuje.

Problém ale nastává ve chvíli, kdy narazíte na pořádně rozbitou okresku, kterých tu máme požehnaně. Nedej bože ve vyšším tempu. V tu chvíli se mimořádný komfort začíná vytrácet, hluk od podvozku stoupá a výjimkou nejsou tupé rázy od kol ani náznaky odskočení v zatáčkách. Nejde o nic vyloženě hrozivého, ve srovnání s běžným projevem na normální silnici je to ale nezvyk.

Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine

S ohledem na měkčí naladění podvozku a vyšší světlou výšku je potřeba počítat i  s většími náklony karoserie v zatáčkách. Ostatně ani řízení nepřekypuje zpětnou vazbou a nepatří k nejpřesnějším. Spíše než sportování si tak za volantem C4 X užijete korzování po městě, kde oceníte lehké řízení při parkování, nebo naopak dlouhé přesuny, kde potěší solidní držení směru i zdařilé odhlučnění kabiny. Tohle auto zkrátka vyloženě volá po zvolnění tempa, což není na škodu.

Závěr


Závěr

Svérázný design moderních citroënů nemusí být po chuti každému, stejně jako zvláštní styl karoserie C4 X, která má své plusy (prostornost, pohodlné nastupování, slušná aerodynamika) i minusy (omezená praktičnost, náročnější manévrování). Pokud ale překonáte prvotní nejistotu a dáte modelu C4 X šanci, může si vás celkem snadno získat.

Nabízí parádní vnitřní prostor, dostatečně velký kufr, slušnou základní výbavu a pohodový jízdní projev. U testované verze se vznětovým motorem se navíc můžete těšit na velmi příjemnou spotřebu a dojezd na jednu nádrž. Ceny jsou navíc přinejmenším zajímavé.

Základní konfiguraci Feel s 1,2litrovým zážehovým motorem o výkonu 100 koní ve spojení s manuální převodovkou se podařilo vtěsnat pod hranici půl milionu korun. Vznětová patnáctistovka ve vyšší výbavě Feel Pack startuje od 644.900 Kč a solidně vybavená testovaná verze Shine pak přijde na 699.900 Kč. Příplatků je přitom v ceníku minimum, takže ani s výbavou podle vašich představ nezruinuje rozpočet.

Osobně bych tak s C4 X neměl problém v roli služebního vozu ani v roli společníka pro běžnou rodinu.

Nejlevnější verze modelu 494.900 Kč (1.2 PureTech 100, Man6, Feel)
Základ s testovaným motorem 644.900 Kč (1.5 BlueHDI 130, EAT8, Feel Pack)
Testovaný vůz bez příplatků 699.900 Kč (1.5 BlueHDI 130, EAT8, Feel Pack)
Testovaný vůz s výbavou 736.800 Kč (1.5 BlueHDI 130, EAT8, Feel Pack)

Plusy

  • Nevšední design
  • Vnitřní prostor
  • Ergonomie
  • Komfortní podvozek
  • Spotřeba a dojezd
  • Cena a výbava

Minusy

  • Projev na větších nerovnostech
  • Svérázné zpracování kabiny
  • Omezený nákladový otvor sedanu
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (38)

Doporučujeme

Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine
Cena základní sestavy 699 900 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová hliníková kola, LED osvětlení pro první a druhou řadu sedaček, dotykový 10” barevný HD displej s ovládáním hlavních funkcí vozidla, 10“ infotainment MyCitroën Drive Plus, barevný head-up displej, Paket Kamera Plus Top Rear Vision (přední a zadní parkovací asistent, zpětná parkovací kamera Top Rear Vision, asistent bočního parkování), Paket Drive Assist, systém sledování mrtvého úhlu, držák tabletu Smart Pad Citroën, kožený volant, hands free přístup a startování, automatické přepínání dálkových světel, výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držákem nápojů, průvlak, čalounění: kombinace látka s efektem černé kůže/látka šedá, Paket styl Stříbrný Glossy, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, palubní počítač, digitální přístrojový panel (5,5"), audio s 6 reproduktory, tempomat a omezovač rychlosti, zatmavená skla zadních oken s chromovanou lištou dveří, automatická dvouzónová klimatizace, přední LED světlomety, protisluneční clony na straně řidiče a spolujezdce s kosmetickým zrcátkem s LED osvětlením, osvětlení středové konzole a horní odkládací schránky spolujezdce, výškově nastavitelná přední sedadla, manuálně nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, odkládací zásuvka spolujezdce a další. Kč
Cena testované sestavy 736 800 Kč
Výbava testované sestavy Paket Zima (+17.500 Kč), Paket Drive Assist Plus (+14.900 Kč), Indukční nabíjení telefonu (+4.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.9
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 390
Rozměr pneu: 195/60 R18
Citroën C4 X 1.5 Blue HDi Shine
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4600
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 950
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 7. 2023 19:24
Re: 8 kvalt
Jazdí sa na tom dobre. Hlavná výhoda sú nízke otáčky na diaľnici . Pôsobí auto potom živšie.

Samozrejme, v kombinácii s HDI je to hlučne - ale to je každý naftový motor.
Avatar - 3_diamanty
16. 7. 2023 13:22
C5 X
Vacsi C5 X je 100krat krajsi ale k veci... 18tky 195ky? Nejake uzke kola na 18tky disky... ved ja mam 185ky ale na 15tkach.. a to na malom aute... lancer ma na 16tkach uz 205ky... kolega ma na golfe na 17tkach uz 225ky sirku.. pride mi to zase nejaky nestandardny rozmer na tom citrone .. proste velke ale uzke kola... ale zase spotrebu s nimi bude mat tak velke auto ( 4,6m ) asi very good... zvlast v kombinacii s dizlom ... kazdopadne v danej cenovke by som ho aj tak ovisiel oblukom... to radsej nejaku 1,5tsi scalu v elegance vybave :yes:
14. 7. 2023 09:34
Re: Podarené kombo
Presne tak. Jazdim teraz na octavii s dsg (scout so silnejsim dieselom) a zatial co pocas jazdy je to naozaj skvele tak parkovanie su vysloveje priskoky
Avatar - Jenik3
13. 7. 2023 21:24
8 kvalt
Zajimalo by mne, jak se ridi auto s 8 stupnovou prevodovkou? Prijde mi, ze to je hodne stupnu, kdyz vezmu v potaz, ze zakladni verze aut maji stale 5st. manual.
Je to naftak, takze mu bude vyhovovat na 8 st pod 2k.
13. 7. 2023 17:56
Re: Podarené kombo
No to nevim, naftu už doma nemám dlouho. Osobní jsem vyřadil ve 2011 a služební 2015… a už ji snad ani nechci… Jen pokud bych si kupoval velké obytné auto na cestování, tam smysl má ;-)