7.11. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Zatím to sice na nástup zimy úplně nevypadá, připravit se na toto období ještě hezky za tepla ale určitě neuškodí. Ať už jde o údržbu vozidla, jeho používání či samotné řízení na kluzkém povrchu.

Nejen méně zkušení šoféři se obávají nepříjemností spojených s ledem a sněhem. První přípravu v podobě zimního pneu bychom přitom měli mít za sebou už všichni. Co ale třeba ještě výměna postarší autobaterie, nové stěrače, škrabky na led, smetáčky na sníh - to vše se může hodit. Přinášíme rady a tipy, jak komplikované zimní období ve zdraví přežít!

Rozjezdy

Klasickou chybou nezkušených řidičů je, že na sněhu a ledu nechávají příliš prokluzovat kola. Je to zvyk ze suchých silnic, že když se chci rozjet rychleji, musím přidat víc plynu. Jenže na kluzkém povrchu to tak neplatí, kola totiž mají největší trakci na hranici prokluzu. Je tak třeba citlivě modulovat pravou nohou. Moc plynu může způsobit uklouzání povrchu pod koly a zbytečné problémy. Často se tak stane, že řidič uvízne ve sněhu, ačkoliv to nebylo nutné. Podobnému protáčení by měl zabránit systém kontroly trakce, ani ten však ne vždy pracuje ideálně – občas je totiž jistá míra prokluzu potřebná, systém vám však příliš přiškrtí výkon motoru.

Spoléhání se na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku. Vždyť ABS a ESP prý vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala. Pokud můžete, vypněte si na bezpečném místě stabilizaci a vyzkoušejte limity automobilu na vlastní kůži, může vám to pomoci v pochopení chování vozu. Ideální jsou k tomuto velká parkoviště.

Skenujte silnici

Cvičení dělá mistra, říká se. Zkuste se tedy zaměřit na to, jak silnice vypadá a odhadujte její přilnavost. Můžete tak odhalit nejen různé typy sněhu, na kterých se automobil chová odlišně, ale rovněž kluzkost silnice, jež na první pohled vypadá jen mokrá. A nejde pouze o zrak, s přilnavostí se mění i kupříkladu hlučnost pneumatik, frekvence valivého hluku či odpor řízení. Přemýšlejte tedy nad tím, po čem zrovna jedete.

Výhled

Legislativa nám chce diktovat, jak správně odstranit sníh z auta. Nejsme podobných nařízení příznivci, přesto i my doporučíme sníh z automobilu důkladně omést, a to včetně střechy. Nestačí tedy pouze zapnout stěrače, což je navíc může při přimrznutí či velké vrstvě sněhu poškodit, a jet. Mokrý sníh na střeše totiž má tendenci při brzdění klouzat a sjet na čelní okno. Pokud jde o poprašek, ten pak při jízdě zhorší výhled vozu za vámi, když postupně odletuje ze střechy. Podobně je potřeba očistit všechna okna i kapotu, vše ovlivňuje výhled, který je v zimním období ještě o kus důležitější než jindy.

Nastartuje a jeďte

Tohle je naprostá klasika – člověk přijde k zasněženému automobilu, nastartuje, zapne topení či vyhřívání oken a jde vůz ometat. Důvod je čistě praktický – led z oken roztaje a automobil se pak při jízdě rychleji zahřeje, zatímco řidič má čas sníh pořádně omést. Tento přístup však není ideální. Z hlediska pohonného ústrojí je nejlepší nasedat do již ometeného vozu, nastartovat, zapnout pás a po deseti sekundách odjíždět. Nové vozy se totiž na volnoběh zahřívají jen velmi pomalu a motoru podobný režim neprospívá. Zde se již jedná o otázku komfortu vs. úcty k technice. Pokud preferujete první případ, rozhodně vás za to ovšem neodsuzujeme. Ideálně se v tomto ohledu jeví nezávislé topení, které si zapnete na dálku a ono vám ohřeje interiér vozu, rozmrazí okna a pomůže i s prohřátím motoru. Jen pozor, tento systém má vysoké nároky na stav autobaterie.

Natankujte naftu po 1. prosinci

Mnoha lidem vydrží nafta v nádrži jejich úsporných dieselových vozidel dlouhou dobu, klidně i několik měsíců, zejména když toho mnoho nenajezdí. Může se tak stát, že v třeskutých mrazech mají v nádrži stále letní naftu, která v mrazech zamrzne. Pokud toho tedy mnoho nenajezdíte a váš diesel stojí přes zimu venku, natankujte do něj po 1. prosinci, kdy je již jistota, že budete mít v nádrži takzvanou „arktickou“ naftu, která nezamrzne.

Pryč s kartonem před chladičem

Dnes se již nejedná o častý jev, přesto zejména v oblastech, kde je mráz po delší dobu zimy, vidíme stále vozy, které mají karton před maskou chladiče. Důvodem je snadnější zahřívání automobilů v zimním období. Pokud se vám však vůz zahřívá špatně a kupříkladu při jízdě z kopce teplota motoru klesá, máte pravděpodobně porouchaný termostat a je třeba jej vyměnit. Karton pak může mít často i negativní vliv na funkci automobilu - u vozů s přeplňováním je za maskou chladiče ukryt rovněž mezichladič stlačeného vzduchu, naftové vozy tedy mohou mít menší výkon, u těch benzinových může docházet až k nežádoucímu detonačnímu spalování.

Vyzkoušejte brzdy na prvních metrech jízdy

Používáte v zimě stále litá kola, která více odhalují brzdy? Pak nezapomeňte na prvních metrech jízdy vyzkoušet, zda váš vůz správně brzdí. Zejména, když se teploty pohybují okolo bodu mrazu, se může stát, že voda zateče mezi kotouč a destičku a zamrzne tam, což způsobí ztrátu brzdného účinku při prvním zabrzdění. Pomůže sice pumpování brzdovým pedálem, ale to nemusí každého napadnout. S brzdami se pojí rovněž další rada – po jízdě v břečce nezatahujte ruční brzdu. Lanovody pod autem se břečkou obalí, přes noc vše zamrzne a ráno nepůjde automobil odbrzdit.

Zapínejte světla, vypínejte mlhovky

Zima je obdobím, kdy se snad nejčastěji setkáváme se zhoršenou viditelností, ať už vinou brzkého stmívání či sněžení, případně deště a mlhy. Zopakujme si tedy znovu, že bychom měli dostatečně včas přepínat z denního svícení na běžná světla. Mnoho nových automobilů to již dokáže automaticky, ne vždy je to však spolehlivé – zejména asijské vozy svítí pouze denním svícením déle, než by bylo vhodné, u mnohých aut se dají podobné věci nastavit. Přemýšlejte o tom, zda svítíte dostatečně, a to nejen vepředu, ale i vzadu.

Na druhou stranu, nic se nemá přehánět, a tak si dvakrát rozmyslete, jestli je dobrý nápad rozsvěcovat mlhovky již při náznaku mlhy či při pouhém dešti. Pokud vidíte světla aut kilometr před vámi, opravdu není vhodné pouštět zadní mlhovku. Podobně v případě, kdy jedete v koloně automobilů. Bohužel však lidé používají mlhovky zcela zbytečně i nadále, což vytváří až nebezpečné situace, a jsou v tom podporováni dokonce některými zrůdnými reportážemi v televizi. V záři červeného světla nemá řidič za vozem dostatečný přehled o situaci před sebou, snadno zaniknou brzdová světla a oči se brzy unaví. To je velmi iritující zejména na delších cestách. Z naší zkušenosti víme, že opravdu potřeba pustit zadní mlhovku je jen v případě, kdy není vidět na krok. Odborníci hovoří o 50 metrech. Kdykoliv jindy je to u vozu, který má v pořádku vnější osvětlení, naprostá zbytečnost a hazard kvůli oslnění ostatních.

Deset otravných věcí, které ve svém novém autě určitě nechcete

Závěr

Pokud si automobil v zimě osaháte více a budete se řídit našimi radami, není se čeho bát. Jen se musíte řízení věnovat naplno – důležité je předvídání, pozornost, dostatečný odstup od auta před vámi a plynulost jízdy. Rozhodně to však ani nepřehánějte – zbytečná opatrnost může plodit nebezpečné situace, a pokud pojedete na rovné silnici první třídy na mírném poprašku třicítkou, můžete tím vytvořit mnoho nebezpečných situací. Snažte se tak vyhodnocovat podmínky dle aktuální situace a kdo ví, třeba si nakonec budete jízdu i užívat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost!

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu…

Prohra Le Penové bude vzpruhou pro akcie Prohra Le Penové bude vzpruhou pro akcie

Výsledky prezidentských voleb ve Francii mohou významně…

Glosa Jany Havligerové: Ministerský kvapík Glosa Jany Havligerové: Ministerský kvapík

Honem honem, ať to máme pod střechou. Premiér dal členům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Co děláte v zimě špatně: Netrapte své…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Největší bolest zesnulé Špinarové (†65): Po vraždě bratra ochrnula!

Největší bolest zesnulé Špinarové (†65): Po vraždě…

Velkou ránu v srdci zanechaly Věře Špinarové (†65) nejen její nevydařené lásky, ale i tragická smrt bratra. Toho…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Brazílie jako první postoupila na MS 2018, Argentina je až pátá

Brazílie jako první postoupila na MS 2018, Argentina…

Fotbalisté Brazílie jako první tým postoupili na mistrovství světa 2018 a připojili se tak k pořádajícímu Rusku.…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o svých prezidentských ambicích

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o…

Profesor Jiří Drahoš dnes oficiálně oznámil svou kandidaturu na prezidenta. Jaké má odcházející předseda…