7.11. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Zatím to sice na nástup zimy úplně nevypadá, připravit se na toto období ještě hezky za tepla ale určitě neuškodí. Ať už jde o údržbu vozidla, jeho používání či samotné řízení na kluzkém povrchu.

Nejen méně zkušení šoféři se obávají nepříjemností spojených s ledem a sněhem. První přípravu v podobě zimního pneu bychom přitom měli mít za sebou už všichni. Co ale třeba ještě výměna postarší autobaterie, nové stěrače, škrabky na led, smetáčky na sníh - to vše se může hodit. Přinášíme rady a tipy, jak komplikované zimní období ve zdraví přežít!

Rozjezdy

Klasickou chybou nezkušených řidičů je, že na sněhu a ledu nechávají příliš prokluzovat kola. Je to zvyk ze suchých silnic, že když se chci rozjet rychleji, musím přidat víc plynu. Jenže na kluzkém povrchu to tak neplatí, kola totiž mají největší trakci na hranici prokluzu. Je tak třeba citlivě modulovat pravou nohou. Moc plynu může způsobit uklouzání povrchu pod koly a zbytečné problémy. Často se tak stane, že řidič uvízne ve sněhu, ačkoliv to nebylo nutné. Podobnému protáčení by měl zabránit systém kontroly trakce, ani ten však ne vždy pracuje ideálně – občas je totiž jistá míra prokluzu potřebná, systém vám však příliš přiškrtí výkon motoru.

Spoléhání se na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku. Vždyť ABS a ESP prý vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala. Pokud můžete, vypněte si na bezpečném místě stabilizaci a vyzkoušejte limity automobilu na vlastní kůži, může vám to pomoci v pochopení chování vozu. Ideální jsou k tomuto velká parkoviště.

Skenujte silnici

Cvičení dělá mistra, říká se. Zkuste se tedy zaměřit na to, jak silnice vypadá a odhadujte její přilnavost. Můžete tak odhalit nejen různé typy sněhu, na kterých se automobil chová odlišně, ale rovněž kluzkost silnice, jež na první pohled vypadá jen mokrá. A nejde pouze o zrak, s přilnavostí se mění i kupříkladu hlučnost pneumatik, frekvence valivého hluku či odpor řízení. Přemýšlejte tedy nad tím, po čem zrovna jedete.

Výhled

Legislativa nám chce diktovat, jak správně odstranit sníh z auta. Nejsme podobných nařízení příznivci, přesto i my doporučíme sníh z automobilu důkladně omést, a to včetně střechy. Nestačí tedy pouze zapnout stěrače, což je navíc může při přimrznutí či velké vrstvě sněhu poškodit, a jet. Mokrý sníh na střeše totiž má tendenci při brzdění klouzat a sjet na čelní okno. Pokud jde o poprašek, ten pak při jízdě zhorší výhled vozu za vámi, když postupně odletuje ze střechy. Podobně je potřeba očistit všechna okna i kapotu, vše ovlivňuje výhled, který je v zimním období ještě o kus důležitější než jindy.

Nastartuje a jeďte

Tohle je naprostá klasika – člověk přijde k zasněženému automobilu, nastartuje, zapne topení či vyhřívání oken a jde vůz ometat. Důvod je čistě praktický – led z oken roztaje a automobil se pak při jízdě rychleji zahřeje, zatímco řidič má čas sníh pořádně omést. Tento přístup však není ideální. Z hlediska pohonného ústrojí je nejlepší nasedat do již ometeného vozu, nastartovat, zapnout pás a po deseti sekundách odjíždět. Nové vozy se totiž na volnoběh zahřívají jen velmi pomalu a motoru podobný režim neprospívá. Zde se již jedná o otázku komfortu vs. úcty k technice. Pokud preferujete první případ, rozhodně vás za to ovšem neodsuzujeme. Ideálně se v tomto ohledu jeví nezávislé topení, které si zapnete na dálku a ono vám ohřeje interiér vozu, rozmrazí okna a pomůže i s prohřátím motoru. Jen pozor, tento systém má vysoké nároky na stav autobaterie.

Natankujte naftu po 1. prosinci

Mnoha lidem vydrží nafta v nádrži jejich úsporných dieselových vozidel dlouhou dobu, klidně i několik měsíců, zejména když toho mnoho nenajezdí. Může se tak stát, že v třeskutých mrazech mají v nádrži stále letní naftu, která v mrazech zamrzne. Pokud toho tedy mnoho nenajezdíte a váš diesel stojí přes zimu venku, natankujte do něj po 1. prosinci, kdy je již jistota, že budete mít v nádrži takzvanou „arktickou“ naftu, která nezamrzne.

Pryč s kartonem před chladičem

Dnes se již nejedná o častý jev, přesto zejména v oblastech, kde je mráz po delší dobu zimy, vidíme stále vozy, které mají karton před maskou chladiče. Důvodem je snadnější zahřívání automobilů v zimním období. Pokud se vám však vůz zahřívá špatně a kupříkladu při jízdě z kopce teplota motoru klesá, máte pravděpodobně porouchaný termostat a je třeba jej vyměnit. Karton pak může mít často i negativní vliv na funkci automobilu - u vozů s přeplňováním je za maskou chladiče ukryt rovněž mezichladič stlačeného vzduchu, naftové vozy tedy mohou mít menší výkon, u těch benzinových může docházet až k nežádoucímu detonačnímu spalování.

Vyzkoušejte brzdy na prvních metrech jízdy

Používáte v zimě stále litá kola, která více odhalují brzdy? Pak nezapomeňte na prvních metrech jízdy vyzkoušet, zda váš vůz správně brzdí. Zejména, když se teploty pohybují okolo bodu mrazu, se může stát, že voda zateče mezi kotouč a destičku a zamrzne tam, což způsobí ztrátu brzdného účinku při prvním zabrzdění. Pomůže sice pumpování brzdovým pedálem, ale to nemusí každého napadnout. S brzdami se pojí rovněž další rada – po jízdě v břečce nezatahujte ruční brzdu. Lanovody pod autem se břečkou obalí, přes noc vše zamrzne a ráno nepůjde automobil odbrzdit.

Zapínejte světla, vypínejte mlhovky

Zima je obdobím, kdy se snad nejčastěji setkáváme se zhoršenou viditelností, ať už vinou brzkého stmívání či sněžení, případně deště a mlhy. Zopakujme si tedy znovu, že bychom měli dostatečně včas přepínat z denního svícení na běžná světla. Mnoho nových automobilů to již dokáže automaticky, ne vždy je to však spolehlivé – zejména asijské vozy svítí pouze denním svícením déle, než by bylo vhodné, u mnohých aut se dají podobné věci nastavit. Přemýšlejte o tom, zda svítíte dostatečně, a to nejen vepředu, ale i vzadu.

Na druhou stranu, nic se nemá přehánět, a tak si dvakrát rozmyslete, jestli je dobrý nápad rozsvěcovat mlhovky již při náznaku mlhy či při pouhém dešti. Pokud vidíte světla aut kilometr před vámi, opravdu není vhodné pouštět zadní mlhovku. Podobně v případě, kdy jedete v koloně automobilů. Bohužel však lidé používají mlhovky zcela zbytečně i nadále, což vytváří až nebezpečné situace, a jsou v tom podporováni dokonce některými zrůdnými reportážemi v televizi. V záři červeného světla nemá řidič za vozem dostatečný přehled o situaci před sebou, snadno zaniknou brzdová světla a oči se brzy unaví. To je velmi iritující zejména na delších cestách. Z naší zkušenosti víme, že opravdu potřeba pustit zadní mlhovku je jen v případě, kdy není vidět na krok. Odborníci hovoří o 50 metrech. Kdykoliv jindy je to u vozu, který má v pořádku vnější osvětlení, naprostá zbytečnost a hazard kvůli oslnění ostatních.

Deset otravných věcí, které ve svém novém autě určitě nechcete

Závěr

Pokud si automobil v zimě osaháte více a budete se řídit našimi radami, není se čeho bát. Jen se musíte řízení věnovat naplno – důležité je předvídání, pozornost, dostatečný odstup od auta před vámi a plynulost jízdy. Rozhodně to však ani nepřehánějte – zbytečná opatrnost může plodit nebezpečné situace, a pokud pojedete na rovné silnici první třídy na mírném poprašku třicítkou, můžete tím vytvořit mnoho nebezpečných situací. Snažte se tak vyhodnocovat podmínky dle aktuální situace a kdo ví, třeba si nakonec budete jízdu i užívat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Co děláte v zimě špatně: Netrapte své…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…