7.11. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Zatím to sice na nástup zimy úplně nevypadá, připravit se na toto období ještě hezky za tepla ale určitě neuškodí. Ať už jde o údržbu vozidla, jeho používání či samotné řízení na kluzkém povrchu.

Nejen méně zkušení šoféři se obávají nepříjemností spojených s ledem a sněhem. První přípravu v podobě zimního pneu bychom přitom měli mít za sebou už všichni. Co ale třeba ještě výměna postarší autobaterie, nové stěrače, škrabky na led, smetáčky na sníh - to vše se může hodit. Přinášíme rady a tipy, jak komplikované zimní období ve zdraví přežít!

Rozjezdy

Klasickou chybou nezkušených řidičů je, že na sněhu a ledu nechávají příliš prokluzovat kola. Je to zvyk ze suchých silnic, že když se chci rozjet rychleji, musím přidat víc plynu. Jenže na kluzkém povrchu to tak neplatí, kola totiž mají největší trakci na hranici prokluzu. Je tak třeba citlivě modulovat pravou nohou. Moc plynu může způsobit uklouzání povrchu pod koly a zbytečné problémy. Často se tak stane, že řidič uvízne ve sněhu, ačkoliv to nebylo nutné. Podobnému protáčení by měl zabránit systém kontroly trakce, ani ten však ne vždy pracuje ideálně – občas je totiž jistá míra prokluzu potřebná, systém vám však příliš přiškrtí výkon motoru.

Spoléhání se na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku. Vždyť ABS a ESP prý vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala. Pokud můžete, vypněte si na bezpečném místě stabilizaci a vyzkoušejte limity automobilu na vlastní kůži, může vám to pomoci v pochopení chování vozu. Ideální jsou k tomuto velká parkoviště.

Skenujte silnici

Cvičení dělá mistra, říká se. Zkuste se tedy zaměřit na to, jak silnice vypadá a odhadujte její přilnavost. Můžete tak odhalit nejen různé typy sněhu, na kterých se automobil chová odlišně, ale rovněž kluzkost silnice, jež na první pohled vypadá jen mokrá. A nejde pouze o zrak, s přilnavostí se mění i kupříkladu hlučnost pneumatik, frekvence valivého hluku či odpor řízení. Přemýšlejte tedy nad tím, po čem zrovna jedete.

Výhled

Legislativa nám chce diktovat, jak správně odstranit sníh z auta. Nejsme podobných nařízení příznivci, přesto i my doporučíme sníh z automobilu důkladně omést, a to včetně střechy. Nestačí tedy pouze zapnout stěrače, což je navíc může při přimrznutí či velké vrstvě sněhu poškodit, a jet. Mokrý sníh na střeše totiž má tendenci při brzdění klouzat a sjet na čelní okno. Pokud jde o poprašek, ten pak při jízdě zhorší výhled vozu za vámi, když postupně odletuje ze střechy. Podobně je potřeba očistit všechna okna i kapotu, vše ovlivňuje výhled, který je v zimním období ještě o kus důležitější než jindy.

Nastartuje a jeďte

Tohle je naprostá klasika – člověk přijde k zasněženému automobilu, nastartuje, zapne topení či vyhřívání oken a jde vůz ometat. Důvod je čistě praktický – led z oken roztaje a automobil se pak při jízdě rychleji zahřeje, zatímco řidič má čas sníh pořádně omést. Tento přístup však není ideální. Z hlediska pohonného ústrojí je nejlepší nasedat do již ometeného vozu, nastartovat, zapnout pás a po deseti sekundách odjíždět. Nové vozy se totiž na volnoběh zahřívají jen velmi pomalu a motoru podobný režim neprospívá. Zde se již jedná o otázku komfortu vs. úcty k technice. Pokud preferujete první případ, rozhodně vás za to ovšem neodsuzujeme. Ideálně se v tomto ohledu jeví nezávislé topení, které si zapnete na dálku a ono vám ohřeje interiér vozu, rozmrazí okna a pomůže i s prohřátím motoru. Jen pozor, tento systém má vysoké nároky na stav autobaterie.

Natankujte naftu po 1. prosinci

Mnoha lidem vydrží nafta v nádrži jejich úsporných dieselových vozidel dlouhou dobu, klidně i několik měsíců, zejména když toho mnoho nenajezdí. Může se tak stát, že v třeskutých mrazech mají v nádrži stále letní naftu, která v mrazech zamrzne. Pokud toho tedy mnoho nenajezdíte a váš diesel stojí přes zimu venku, natankujte do něj po 1. prosinci, kdy je již jistota, že budete mít v nádrži takzvanou „arktickou“ naftu, která nezamrzne.

Pryč s kartonem před chladičem

Dnes se již nejedná o častý jev, přesto zejména v oblastech, kde je mráz po delší dobu zimy, vidíme stále vozy, které mají karton před maskou chladiče. Důvodem je snadnější zahřívání automobilů v zimním období. Pokud se vám však vůz zahřívá špatně a kupříkladu při jízdě z kopce teplota motoru klesá, máte pravděpodobně porouchaný termostat a je třeba jej vyměnit. Karton pak může mít často i negativní vliv na funkci automobilu - u vozů s přeplňováním je za maskou chladiče ukryt rovněž mezichladič stlačeného vzduchu, naftové vozy tedy mohou mít menší výkon, u těch benzinových může docházet až k nežádoucímu detonačnímu spalování.

Vyzkoušejte brzdy na prvních metrech jízdy

Používáte v zimě stále litá kola, která více odhalují brzdy? Pak nezapomeňte na prvních metrech jízdy vyzkoušet, zda váš vůz správně brzdí. Zejména, když se teploty pohybují okolo bodu mrazu, se může stát, že voda zateče mezi kotouč a destičku a zamrzne tam, což způsobí ztrátu brzdného účinku při prvním zabrzdění. Pomůže sice pumpování brzdovým pedálem, ale to nemusí každého napadnout. S brzdami se pojí rovněž další rada – po jízdě v břečce nezatahujte ruční brzdu. Lanovody pod autem se břečkou obalí, přes noc vše zamrzne a ráno nepůjde automobil odbrzdit.

Zapínejte světla, vypínejte mlhovky

Zima je obdobím, kdy se snad nejčastěji setkáváme se zhoršenou viditelností, ať už vinou brzkého stmívání či sněžení, případně deště a mlhy. Zopakujme si tedy znovu, že bychom měli dostatečně včas přepínat z denního svícení na běžná světla. Mnoho nových automobilů to již dokáže automaticky, ne vždy je to však spolehlivé – zejména asijské vozy svítí pouze denním svícením déle, než by bylo vhodné, u mnohých aut se dají podobné věci nastavit. Přemýšlejte o tom, zda svítíte dostatečně, a to nejen vepředu, ale i vzadu.

Na druhou stranu, nic se nemá přehánět, a tak si dvakrát rozmyslete, jestli je dobrý nápad rozsvěcovat mlhovky již při náznaku mlhy či při pouhém dešti. Pokud vidíte světla aut kilometr před vámi, opravdu není vhodné pouštět zadní mlhovku. Podobně v případě, kdy jedete v koloně automobilů. Bohužel však lidé používají mlhovky zcela zbytečně i nadále, což vytváří až nebezpečné situace, a jsou v tom podporováni dokonce některými zrůdnými reportážemi v televizi. V záři červeného světla nemá řidič za vozem dostatečný přehled o situaci před sebou, snadno zaniknou brzdová světla a oči se brzy unaví. To je velmi iritující zejména na delších cestách. Z naší zkušenosti víme, že opravdu potřeba pustit zadní mlhovku je jen v případě, kdy není vidět na krok. Odborníci hovoří o 50 metrech. Kdykoliv jindy je to u vozu, který má v pořádku vnější osvětlení, naprostá zbytečnost a hazard kvůli oslnění ostatních.

Deset otravných věcí, které ve svém novém autě určitě nechcete

Závěr

Pokud si automobil v zimě osaháte více a budete se řídit našimi radami, není se čeho bát. Jen se musíte řízení věnovat naplno – důležité je předvídání, pozornost, dostatečný odstup od auta před vámi a plynulost jízdy. Rozhodně to však ani nepřehánějte – zbytečná opatrnost může plodit nebezpečné situace, a pokud pojedete na rovné silnici první třídy na mírném poprašku třicítkou, můžete tím vytvořit mnoho nebezpečných situací. Snažte se tak vyhodnocovat podmínky dle aktuální situace a kdo ví, třeba si nakonec budete jízdu i užívat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Babišův projekt přežil. Těsně Komentář Martina Čabana: Babišův projekt přežil. Těsně

Pro premiéra v demisi Andreje Babiše to byl veskrze…

ČEPS stoupl zisk o 40 procent. I díky přeshraničním aukcím elektřiny ČEPS stoupl zisk o 40 procent. I díky přeshraničním aukcím elektřiny

Provozovateli tuzemské přenosové soustavy ČEPS loni…

Žalobci obstavili spolumajiteli Žalobci obstavili spolumajiteli "zakleknuté" FAU majetek za desítky milionů

Stíhanému spolumajiteli opavské firmy FAU Vojtěchu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Co děláte v zimě špatně: Netrapte své…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF je firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Dnes naměříme až 29 °C, léto ale překazí bouřky. Sledujte radar

Dnes naměříme až 29 °C, léto ale překazí bouřky.…

Během pondělka bude přes Česko přecházet výrazná studená fronta od západu, na které se budou místy tvořit…

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Flyers po přestřelce končí, Guentzel dal čtyři góly. Dál jde Nashville

Flyers po přestřelce končí, Guentzel dal čtyři góly.…

SOUHRN | Hokejisté Pittsburghu zvítězili i díky čtyřem gólům Jakea Guentzela v Philadelphii 8:5 a postoupili do…

 

Reflex.cz

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Obdivovat budete monumentální památky, krev v žilách vám zastaví atmosféra býčích zápasů, odpočinek najdete…

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…