Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co koupit: Škoda Superb vs. konkurenti aneb Kdo nabídne nejvíce?

Ondřej Chamilla
Diskuze (179)
Před několika dny se představil kompletní český ceník třetí generace vozu Škoda Superb včetně jednotlivých motorů a výbav. Jak si novinka vede ve srovnání s konkurencí?

Škoda Superb III je zde a my si klademe naši tradiční otázku: „Co koupit?“ Jak automobil jezdí je velice důležitá vlastnost, většina zájemců o nový vůz však zvažuje pořízení automobilu i na základě jiných hledisek.

My chceme v tomto článku rozebrat Škodu Superb částečně teoreticky, od výbavy přes pořizovací cenu a prostornost až po srovnání s konkurencí. Jako soupeře jsme vybrali pět nejprodávanějších vozů střední třídy v Evropě za minulý rok, mezi kterými se předchozí Superb umístil přesně uprostřed, na třetím místě. Jedná se o Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo, Peugeot 508 a Mazdu 6.

Co se týče vnějších rozměrů, tak Superb III je sice dlouhým, ale ne nejdelším automobilem našeho výběru. Překonává jej jak Mondeo, tak Mazda 6. Škoda naopak vyniká šířkou, což by znamenalo, že z jezevčíka alias předchozí generace Superbu se nyní stal vůz s vyváženějšími proporcemi. Rozvorem je Superb III překonán pouze Fordem Mondeo.

Škoda Superb vs. konkurenti - srovnání základních údajů
Model Škoda Superb Volkswagen Passat Mazda 6 Peugeot 508 Ford Mondeo Opel Insignia
Motor 1.4 TSI ACT 1.4 TSI ACT 2.0 Skyactiv-G 1.6 THP 1.5 EcoBoost 1.4 Turbo
Parametry motoru [kW/N.m] 110/250 110/250 107/210 121/240 118/240 103/200
Max. rychlost [km/h] 220 220 206 210 222 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 8,4 9,6 8,6 9,2 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 4,9 5,6 5,8 5,8 5,3
Délka [mm] 4861 4767 4870 4830 4871 4842
Šířka [mm] 1864 1832 1840 1853 1852 1856
Výška [mm] 1468 1456 1540 1456 1482 1498
Rozvor [mm] 2841 2791 2830 2817 2850 2737
Zavazadlový prostor [l] 625/1760 586/1150 489/- 515/958 541/1437 530/1470
Základní cena [Kč] 599.900 692.900 569.900 606.000 611.900 578.900

Tradiční oblastí, ve které si Mladoboleslavští věří, je vnitřní prostor. Zavazadelník vozu má základní objem 625 litrů, čímž dnešní soupeře překonává, stejně jako hodnotou 1760 litrů při složených zadních sedadlech. My jsme v Superbu III již seděli a můžeme říci, že vůz je uvnitř výrazně širší než dříve a rekordní prostor pro kolena vzadu zůstal zachován. Ve střední třídě je ale více automobilů s výtečným prostorem pro cestující vzadu, v tomto ohledu se nám líbí třeba Mazda 6 nebo i Volkswagen Passat, lepší by to mohlo být u Opelu Insignia s nejkratším rozvorem mezi srovnávanými vozy.

Co se týče praktičnosti, tak Škoda Superb III má spolu s Fordem Mondeo a Opelem Insignia výhodu karoserie liftback, kde se víko zavazadelníku otevírá kompletně i se zadním oknem. To výrazně usnadňuje přístup do kufru, pokud chcete převážet větší věci. Některým lidem ale vyhovuje jednoduché a elegantnější otevírání sedanu, tak jako to má Volkswagen Passat, Peugeot 508 a Mazda 6.

Design je čistě subjektivní věc, nám se Škoda Superb docela líbí, ačkoliv skvěle vypadá i Mazda 6 po decentním faceliftu. Ford Mondeo je podobně jako Opel Insignia trochu zavalitý, Peugeot 508 se ani po modernizaci nezbavil poněkud zvláštní zadní části a Volkswagen Passat působí chladnějším dojmem.

Uvnitř bychom všechna auta označili za kvalitně dílensky zpracovaná. Velké výkyvy mezi nimi nejsou, zejména poté, co Mazda 6 dostala výrazně lepší interiér. Bude tak záležet na vašich preferencích, kterému z vozů dáte přednost. Najít jednoznačného vítěze si bez detailního zkoumání a porovnávání v reálném čase netroufáme.

V tabulce jsme připravili nejen malé srovnání rozměrů, ale vzali jsme i základní motor Škody Superb pro český trh a porovnali jsme jej s podobně výkonnými konkurenty. U Mazdy 6 a Fordu Mondeo se jednalo o základní a tudíž nejlevnější verzi, v rámci Peugeotu 508, Insignie a Passatu jsme sáhli po druhých nejlevnějších benzinových variantách, které výkonově sedí ke čtrnáctistovce Superbu. Pojďme si motory přiblížit.

Všechny jednotky jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou. Superb i Passat využívají agregát 1.4 TSI ACT s vypínáním dvou prostředních válců při nízké zátěži. Jedná se rovněž o nejmenší jednotky (spolu s Opelem) v tomto srovnání, ačkoliv mají největší točivý moment 250 N.m. Škoda Superb pak vládne svou papírovou spotřebou pouze 4,8 l benzinu na 100 kilometrů, ačkoliv teprve musíme zjistit, za kolik bude jezdit v běžném provozu. Passat je na tom o desetinu litru hůře, zbytek vozů pak odskakuje výrazněji, nicméně až přímé srovnání by nám řeklo konkrétní reální čísla. Čtrnáctistovka Insignie má nejmenší točivý moment 200 N.m, dokonce menší než atmosférická Mazda. Není tedy překvapením, že jednotka má s těžkým autem nejvíce práce.

Druhý nejmenší motor využívá Ford, jedná se o agregát 1.5 EcoBoost, který však má druhý nejvyšší výkon 118 kW. S tímto motorem jede Mondeo nejvíce z konkurentů, a to 222 km/h, přičemž Superb s Passatem se blíží hodnotou 220 km/h. Peugeot se spoléhá na inovovanou šestnáctistovku THP s vysokým výkonem 121 kW. Model 508 tak zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,6 s, tedy stejně jako Škoda Superb a o 0,2 s hůře než Passat.

Největší objem motoru v tomto srovnání má Mazda 6, u které se začíná na dvou litrech. Agregátu chybí přeplňování, což může být pro mnoho lidí dobrým důvodem ke koupi. Základní agregát navíc jezdí lépe, než napovídají papírové údaje a je přitom stále poměrně úsporný.

U Superbu, Mazdy a Mondea je tedy v tabulce uvedena základní cena vozu. V případě Insignie stojí nejlevnější model s atmosférickou osmnáctistovkou o výkonu 103 kW plných 529.900 Kč. Zato Volkswagen Passat na našem trhu dostal i čtrnáctistovku TSI s 92 kW a právě to je motor, se kterým cena vozu začíná na 647.900 Kč. Nejslabším základním motorem disponuje Peugeot 508, který má dokonce pouze atmosférickou šestnáctistovku VTi s výkonem 88 kW. Je to však zároveň jediný automobil v tomto výběru, jehož cena může být nižší než u Insignie, i když pouze o 900 korun, což znamená základní cenu 529.000 Kč.

Otázkou ale zůstává, co všechno v základu dostanete. Passat je sice nejdražším ve výběru, začíná však již na dříve prostředním stupni výbavy Comfortline, takže ve voze najdete parkovací čidla vpředu i vzadu, funkci nouzového brzdění Front Assist, třízónovou automatickou klimatizaci, tempomat, šestnáctipalcová litá kola, multifunkční kožený volant nebo autorádio s dotykovým multifunkčním displejem.

To Škoda Superb má rovněž Front Assist, šestnáctipalcová litá kola či tempomat, klimatizace je ale pouze dvouzónová. Chybí rovněž některé detaily jako světelná funkce coming/leaving home (za příplatek 1500 Kč), oproti Passatu jsou však již v základu diodové zadní svítilny. Doporučujeme rovněž zvolit paket Active Plus za 15.000 Kč, který rozšíří základní stupeň výbavy o věci jako je bluetooth nebo „samostmívací“ zrcátka atd. Samozřejmostí je obligátní škrabka na led či vyjímatelná diodová svítilna v zavazadelníku.

Opel v základní výbavě zvané jednoduše Insignia má pouze manuální klimatizaci, elektrické ovládání jenom předních oken nebo audiosystém se sedmi reproduktory. Za tempomat, kožený volant nebo litá kola se připlácí, což není vzhledem k poměrně výhodné cenovce překvapivé.

V základu má Peugeot 508 pouze plechová kola, manuální klimatizaci a všechna elektricky ovládaná boční okna, nechybí mu však diodové zadní svítilny. My jsme ale v tabulce uvedli cenu ve výbavě Active, u které je teprve možno objednat si přeplňovanou šestnáctistovku. Pak již výbava čítá i šestnáctipalcová litá kola, kožený volant, dešťový senzor, dvouzónovou klimatizaci nebo dotykovou obrazovku.

Ford Mondeo již přichází vybavený podobně jako Škoda Superb nebo Volkswagen Passat. Má tedy vždy dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat, zadní diodové svítilny, všechna boční okna v elektrice nebo autorádio s barevným displejem. Jenom litá kola chybějí.

A na konec zde máme poměrně cenově výhodnou Mazdu 6, která má v základní výbavě Emotion dokonce sedmnáctipalcová litá kola, všechna boční okna ovládaná elektricky, ale nově i elektrickou parkovací brzdu. Chybí však parkovací asistent a kvůli jasně daným výbavám si toho mnoho nepřikoupíte.

Škoda Superb vs. konkurenti - srovnání turbodieselů
Model Škoda Superb Volkswagen Passat Mazda 6 Peugeot 508 Ford Mondeo Opel Insignia
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 2.2 Skyactiv-D 2.0 HDI 2.0 TDCi 2.0 CDTI
Stupeň výbavy Ambition Comfortline Challenge Active Trend Editon
Parametry motoru [kW/N.m] 110/340 110/340 110/380 103/340 110/350 103/350
Max. rychlost [km/h] 220 220 210 210 215 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,8 8,7 9,2 9,8 9,3 10,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,0 4,1 4,2 4,6 4,4 3,7
Cena [Kč] 705.900 732.900 709.900 611.000 701.900 633.900

Je nám jasné, že v tomto segmentu jsou důležitější naftové motory, proto jsme se ještě podívali na ceny zhruba dvoulitrových turbodieselů s výkonem okolo 110 kW. Všechny vozy jsou ve druhém stupni výbavy s výjimkou Passatu a Mondea, kteří nabízejí jenom dva stupně a proto jsme zvolili ten základní. Jak můžete vidět, v tomto případě se Superb umístil přesně uprostřed, kdy je na tom cenově podobně jako Mazda 6 a Mondeo, o kus dráž vychází Passat a naopak výrazněji levněji se jeví Insignia a Peugeot. Za tuto cenu má Superb již bixenonové světlomety, sedmnáctipalcová litá kola nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí.

Závěr

Jak se zdá, Škoda Superb se trefuje někam do cenového středu v rámci nejprodávanějších vozů střední třídy, přičemž přichází slušně vybavená, s prostornou karoserií a alespoň na papíře dynamickými motory. Počkejme si, až budeme vědět, jak Superb působí při jízdě, zatím si někteří z kolegů vyzkoušeli akorát předsériové prototypy.

Co se týče ostatních konkurentů, pak Peugeot 508 s Opelem Insignia sázejí na výhodné ceny, u prvního jmenovaného to platí zejména s turbodieselem. Mazda 6 si zachovává identitu a nikomu se nepodbízí – své zákazníky si i tak najde. Ford Mondeo se cenou i výbavou snaží konkurovat Superbu nejvíce a je mu podle nás v mnoha ohledech i nejblíže. Volkswagen Passat zase těží z dobré výbavy a pozice evropského bestselleru, takže se neostýchá nasadit vyšší cenu, kterou zákazníci pravděpodobně nebudou mít žádný problém akceptovat.

Co tedy koupit? Nemějte nám to za zlé, ale poměrem ceny, výbavy, prostornosti a dynamiky podle nás minimálně na papíře vychází nejlépe Superb. Pokud by vám ovšem nesedělo vlastnictví domácího vozu, máte na výběr celou řadu kvalitních konkurentů, přičemž vyzdvihnot bychom chtěli zejména trojici Passat, Mondeo a Mazda 6. První jmenovaný je sice nejdražší, ale výbavou a vyladěností si umí cenu obhájit. Ford Mondeo zase sází na kultivovanost a ačkoliv kromě toho v ničem výrazně nevyniká, ani ničí nezklame. Mazda 6 má přesvědčivou základní variantu za dobré peníze a mnoha lidem učaruje její řidičskost a skvělé motory, i když slevu u dealera asi nedostanete. Nakonec Peugeot s Opelem umějí být při koupi výhodní. Vyberte si tedy to, co vám sedí nejvíce.

Ondřej Chamilla
Diskuze (179)
Avatar - Ja Prvni 123
15. 3. 2015 21:41
Re: Podle mého názoru ....
no - jak říkám.. prostě kecáš.

>:-[]
Avatar - miromen
15. 3. 2015 18:54
Re: Podle mého názoru ....
Ja žadneho a když vidim co dnes Fiat produkuje tak v dohledne době ani mit žadneho nebudu. Ale znam dost lidi kteři vlastni auta ruznych značek a co se tyče poruchovosti tak ti co maji nebo měli Fiaty jednim slovem hruza. A jak jsem psal nejde jen o zavady ale o to jak často jim odchazi spotřebak což je vysada lowendovych značek.
Avatar - idam.i
15. 3. 2015 16:35
Re: Podle mého názoru ....
500X aj na mňa urobil dojem. :yes: Tiež by som bral turbobenzín s pohonom prednej nápravy.Auto do mesta s parádnym dizajnom.Daj vedieť po týždenej skúške,ako to vidíš.Ja mám ešte vyše roka pokoj.No je to jedná z možnosti. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
15. 3. 2015 14:35
Re: Podle mého názoru ....
není to náhoda a já taky japonský auta nehaním. Prostě je jen nechci.
;-)

Avatar - Ja Prvni 123
15. 3. 2015 14:33
Re: Podle mého názoru ....
kecáš, jak mladá vrána... kolik jsi jich měl ty?

Já opravdu dost... a k tomu i několikrát Alfu Romeo - a světe div se - i ta 164 z roku 1995 mi pořád slluží, až má najeto už přes 600tis km... i když dneska už jen pro potěšení, na denní dojíždění do práce ji nehoním.
Už má odslouženo.
;-)

Schválně zkusím zavzpomínat - jen Fiaty:
127 byla moje první auto... 1979. Pak 128, 131 - ta jediná měla problém na cestě... zadřelo se í ložisko předního kola. Ritmo i Regata, Ritmo 2x - jednou nenzín a jednou diesel... benzín byl lepší.
Chvíli jsem měl i X1/9, ale s tou jsem moc nenajel... a popravdě mi ani moc k srdci nepřirostla.
Jednou jsem měl Cromu... turbobenzin...

Takže se asi odvážím hovořit o Fiatech z vlastní zkušenosti...

>:-[]