Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co všechno utáhnou moderní SUV a pick-upy: Letadla, obří vlajku nebo vlak

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Velkým SUV a pick-upům se s ohledem na potřeby jejich majitelů velká tažná síla hodí. Obvykle se pohybuje okolo 3,5 tuny, ale ve skutečnosti to může být mnohem více!

Schopnosti svých vozů předvádějí automobilky zákazníkům nejrůznějšími způsoby. V případě sportovních a supersportovních vozů je nejoblíbenějším důkazem jejich rychlosti čas dosažený na závodním okruhu Nürburgring, zatímco pro výrazné zviditelnění SUV nebo pick-upu je vhodné za něj připojit něco velkého a těžkého.

V posledních letech jsou pro tyto účely jako přípojná vozidla nejčastěji využívána velká dopravní letadla, ale jak dokazuje náš malý přehled, tak automobilky se nebojí využít ani vysloužilý raketoplán, silniční vlak, železniční vagony nebo pořádně velkou vlajku.

Porsche Cayenne S Diesel se svým přeplňovaným 4,1litrovým osmiválcem o výkonu 283 kW a točivém momentu 850 N.m je v současnosti tím nejschopnějším tahounem a může se pochlubit tím, že na jaře roku 2017 táhlo na letišti Charles de Gaulle v Paříži celých 42 metrů největší dopravní letadlo Airbus A380 o hmotnosti 285 tun.

Nissan Patrol s motorem V8 5,6 l o výkonu 298 kW a točivém momentu 560 N.m v srpnu roku 2013 dokázal na Sharjah International Airport ve Spojených arabských emirátech táhnout 50 metrů nákladní letoun Iljušin Il-76, jehož hmotnost byla 170 tun.

Volkswagen Touareg V10 TDI vybavený pětilitrovým vznětovým desetiválcem s výkonem 230 kW a točivým momentem 750 N.m předvedl v roce 2006, že utáhne dopravní letoun Boeing 747-200. Stroj o hmotnosti 155 tun táhlo německé SUV zhruba 150 metrů rychlostí 8 km/h.

Toyota Tundra s 5,7litrovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 284 kW táhla v roce 2012 raketoplán Endeavour při jeho přesunu z mezinárodního letiště v Los Angeles do zdejšího Kalifornského vědeckého střediska. Raketoplán spolu s návěsem, na němž byl přepravován, měl hmotnost 136 tun.

Tesla Model X stanovil nový Guinnessův rekord pro elektromobily letos na jaře, když na letišti v australském Melbourne ve své nejvýkonnější verzi P100D táhl rovných 300 metrů dopravní letoun Boeing 787-9 Dreamliner. Hmotnost tohoto stroje se bez cestujících, nákladu a s minimálním množstvím paliva v nádržích pohybovala kolem 115 tun.

Land Rover Discovery v loňském roce předvedl, že za něj lze připojit silniční vlak. Britské SUV s třílitrovým turbodieselem o výkonu 190 kW a točivém momentu 600 N.m mělo za sebou připojenu soupravu tahače s návěsy dlouhou 100 metrů a vážící 110 tun. Tato sestava absolvovala trasu dlouhou šestnáct kilometrů průměrnou rychlostí 44 km/h.

Land Rover Discovery Sport s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Ingenium o objemu 2,0 l s výkonem 132 kW a točivým momentem 430 N.m předvedl své schopnosti na kolejích, když v roce 2016 vyrazil na 10 km dlouhý úsek železniční trati na severu Švýcarska, kde táhl soupravu trojice vagonů, jejichž hmotnost byla více než 100 tun

Ford F-450 Super Duty ke svému zviditelnění nevyužil letadlo nebo vlak, ale vlajku. Na podzim roku 2016 vyrazil na závodní dráhu Homestead-Miami Speedway, jejíž ovál má délku 1,5 míle (2,41 km), tento pick-up se speciální konstrukcí, na níž byla připevněna americká vlajka široká 13,7 m a dlouhá 28 m. Výsledkem byl světový rekord v tažení vlajky automobilem.

Vedle výše zmíněných SUV a pick-upů si v souvislosti s taháním zaslouží zmínku i Porsche Panamera Sport Turismo, které sice neohromovalo hmotnosti taženého přívěsu, ale rozhodně zaujalo časem 12:06 minut. V tomto čase totiž stylový kombík značky Porsche s přívěsem, v němž byl usazen historický traktor stejné značky, dokázal zajet jedno kolo na německé Severní smyčce Nürburgringu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)