Land Rover Discovery utáhne násobně více, než výrobce uvádí. Tady je důkaz!
Když jsem letos poprvé zkoušel Land Rover Discovery, v souvislosti s jeho mezigenerační proměnou vyvstávala otázka, jestli tak trochu nevyměknul. Tohle auto vždycky bylo takovou levnější alternativou Range Roveru, s rámovou konstrukcí karoserie a pořádným podvozkem ale zvládal i terén, do kterého byste se od pohledu rozhodně nepustili. A nic se na tom nezměnilo ani nyní, kdy má vůz samonosnou karoserii, protože podvozek jednoduše nikdo „neošidil“.
U SUV jako je Land Rover Discovery se často řeší tažnost, která je obvykle dosahuje nějakých 3,5 tuny. To je pro představu jedno takové Discovery na valníku a ještě něco navíc, nicméně to ještě neznamená, že vůz neutáhne mnohem, mnohem více. Jenom si vzpomeňte na Volkswagen Touareg V10, který v roce 2010 utáhnul Boeing 747-200 o hmotnosti 155 tun, nebo nedávný rekord Porsche Cayenne, jež si poradilo s Airbusem A380 vážícím 285 tun. To je sice hezké, ale v praxi celkem k ničemu, proto se u Land Roveru rozhodli pojmout test trochu praktičtěji – zapřáhli za Discovery 100 metrů dlouhý a 110 tun vážící road train.
Test se odehrál na šestnáct kilometrů dlouhém uzavřeném úseku dálnice Lasseter Highway v Austrálii. Tamní regule dovolují maximální délku soupravy 53,4 metru (čtyři návěsy), proto Land Rover musel získat speciální povolení. Podařilo se a vůz s třílitrovým turbodieselem (190 kW a 600 N.m) pod kapotou utáhl kompletní soupravu i s tahačem a na šestnácti kilometrech dosáhnul průměrné rychlosti 44 km/h. Jak to všechno probíhalo, uvidíte v přiloženém videu!
„Když mě společnost Land Rover poprvé kontaktovala, myslel jsem si, že to auto nedokáže, proto jsem byl dost překvapený, s jakou lehkostí standardní model Discovery 110tunovou nákladní soupravu odtáhl. A plynulost řazení při takovém zatížení byla opravdu výborná. Tyto nákladní soupravy jsou nejefektivnějším druhem silniční dopravy na světě a tato byla díky použití modelu Discovery také nejhospodárnější ze všech,“ konstatoval John Bilato, výkonný ředitel specializované dopravní společnosti G&S Transport. Právě on seděl za volantem tažného vozu.