Crash test Fordu B-Max: Důkaz místo slibů

Crash test Fordu B-Max: Důkaz místo slibů

 
 

Karoserie bez středového sloupku dělá z Fordu B-Max unikát. Bude dost bezpečný? Po zhlédnutí nárazového testu víme, že ano.

Připadáme si jak na veřejné popravě. Dlouhý temný tunel nás přivádí do velké chladné haly. Na zemi beton, holé stěny, kamery a v rozích dvě malé tribuny pro lačné publikum. Uprostřed se ve zdrcujícím vedru silných reflektorů peče ten, který bude za pár minut nekompromisně střelen do boku.

Čím se provinil? Chtěl být jiný než ostatní. A tak se teď musí před porotou novinářů zodpovídat.

Pronikavý hlas sirény umlčí štěbetající dav. Z dálky se blíží bzučení elektromotoru, ženoucího vozík padesátikilometrovou rychlostí k nám. Prásk! Rána jak z děla. Ford B-Max to schytal přesně na levé dveře a odletěl stranou o délku celého vozu. V praxi by to mohlo být ukázkové nedání přednosti v jízdě.

Technici okamžitě přibíhají k autu. A jako by se nic nestalo, zlehka otevírají oboje dveře na nenabourané straně. Kdyby uvnitř místo trojice figurín seděla skutečná rodina, neměl by záchranný tým problém se k ní dostat. A vlastně by neměl ani žádnou práci.

Samozřejmě se okamžitě hrneme na důkladnou prohlídku místa činu, skandální odhalení nás však nečeká. Dveře se vzhledem k silnému nárazu deformovaly jen mírně a parta sedmi airbagů, které budou tvořit standardní výbavu B-Maxu, zafungovala na výbornou. Táta „dummy“ sedí spořádaně za volantem a také obě dětské figuríny usazené v sedačkách vzadu jsou připoutané na svých místech. Nikdo z nich nejeví žádné známky poškození. Být tohle reálná situace, byla by rodinka asi slušně otřesená, ale v plném zdraví by o svém zážitku vyprávěla mamince u večeře.

Proč celé tohle představení? Ford se rozhodl dát novému malému MPV do vínku unikátní řešení karoserie bez klasických sloupků B. Po otevření předních dveří a odsunutí zadních šoupaček vznikne ohromný, 150 cm široký vstupní otvor. Díky němu se do interiéru skvěle nastupuje, a to nejen ve stísněných prostorách. Běžná auta nabízejí sotva poloviční vstupní rozměry. Kromě toho se usnadňuje třeba usazování dětí do sedaček nebo nakládání větších předmětů.

Každá paráda ale něco stojí. Ford se musel poprat s tuhostí karoserie, a proto navrhl revoluční řešení středových sloupků. Na první pohled chybějí, ve skutečnosti jsou ale integrované do rámu dveří. Po jejich zavření tedy vzniká stejně bezpečný celek jako u tradiční koncepce. A aby nám to automobilka dokázala, pozvala nás do svého vývojového centra v Kolíně nad Rýnem, kde pro nás jedno auto obětovala.

Zeptali jsme se Christiana Morgensterna, člena vývojového týmu Fordu B-Max

Proč jsou některé části bouraného vozu barevné a k čemu slouží černožluté kulaté značky?

Díky kontrastním barvám můžeme na videu pozorovat i malé posuny jednotlivých dílů a jejich deformace. Značky máme předem přesně zaměřené, změna polohy vlivem nárazu představuje jeden z mnoha sledovaných parametrů.

Klasické dveře je často možné po nárazu silou otevřít, zatímco mechanismus posuvných je zcela zničený. Nemůže to ovlivnit vyprošťování posádky?

Podle požadavků organizace Euro NCAP a předpisů platných v Evropské Unii i jinde na světě je nutné, aby bylo možné po bočním nárazu otevřít dveře na protější straně. Jak jste sami viděli, u B-Maxu to šlo snadno. S otevíráním dveří na nabourané straně se nepočítá.

Byla dána koncepce dveří B-Maxu od začátku vývoje?

Ano. Naše týmy navrhly a propočítaly několik řešení, zelenou nakonec dostala varianta s klasickým předním párem a dvojicí posuvných dveří vzadu. Pro malé auto určené do města je to podle nás optimální řešení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Ford B-Max definitivně končí. O unikátní MPV nebyl zájem Ford B-Max definitivně končí. O unikátní MPV nebyl zájem

Malé MPV se nedočká přímého nástupce. Místo něj se…

Ford vyrobil B-Max s pořadovým číslem 100.000 (+video) Ford vyrobil B-Max s pořadovým číslem 100.000 (+video)

Automobilka Ford sice slaví vyrobení jubilejního kusu…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…