reklama


18.4. 2016 Ladislav Černý

Čtyřnápravové podvozky DAF: FAQ a FAK

 

Zajeli jsme do Nizozemska vyzkoušet nové konfigurace čtyřnápravových podvozků s dvěma různými šestiválci MX-11 a 13.

Nizozemská automobilka DAF rozšířila portfolio podvozků Euro VI o další aplikace, na které v rámci nástupu nových modelů nejpřísnější emisní normy nebylo zpočátku ve výrobě místo. Tentokrát jsme se tedy dostali k řízení spíše speciálních konfigurací podvozku, které však na rozdíl od konvenčních podvozků umějí doslova divy.

FAQ

Čtyřnápravové vozidlo označené FAQ bylo fakt obratné. Mít tři natáčecí osy z celkových čtyř se jen tak nevidí, proto jsme si jízdu z Eindhovenu plného kruhových objezdů velmi užívali. Na malých kruhových objezdech jsme si navzdory chladnému počasí otevírali okénko, abychom si poslechli, jestli pneumatiky tří zadních os s minimálními rozvory v prudkých ohybech “naříkají”. Díky pouze jediné pevné ose uprostřed a dvěma natáčecím však nebylo zezadu slyšet žádné smýkání plášťů do boku.

Náprava tridem zahrnuje řízenou nápravu o nosnosti osm tun, poháněnou zadní nápravu o nosnosti třináct tun a řízenou vlečenou zadní nápravu o nosnosti 7,5 tuny.

Ticho

Pneumatiky tedy nejen nevydávaly chroptivý zvuk, ale také samozřejmě neměly problém s kilometrovým výkonem. Natáčecí nápravy s jednoduchou montáží byly obuté do pneumatik rozměru 385/55 R 22.5, hnaná třetí osa používala dvojitou montáž s pláštěm 315/70R 22.5.

Proč mělo vozidlo tak robustně dimenzované obutí? Odpověď najdeme v nizozemské legislativě, která čtyřnápravovému vozidlu dovoluje celkovou hmotnost 36 tun. Zkoušené vozidlo navíc na všech nápravách mělo vzduchové měchy, takže jízda s vozidlem naloženým na 34 tuny byla snadná jako s osobním automobilem.

Jedenáctilitr

K pohonu 34tunového vozidla sloužil šestiválec MX-11 o výkonu 291 kW. V klasickém přepočtu tzv. koní na tunu vycházela přijatelná hodnota poměru 11,6. Pro rovinatou krajinu Nizozemska jsme o ještě silnějším provedení jedenáctilitrové jednotky MX-11 neuvažovali, ale v náročnější topografii tratě by zkoušená specifikace byla slabá. Když k tomu uvážíme české poměry se snahou převézt tzv. jednou fůrou co nejvíce nákladu, mělo by cenu uvažovat jen o nejsilnějším provedení jedenáctilitrové šestiválce o výkonu 320 kW a točivém momentu 2100 N.m (zkoušený vůz měl k dispozici 1900 N.m).

Přetěžovat řízené zadní nápravy s jednoduchou montáží se však nevyplácí. Platí to nejen pro DAF. Zkoušené vozidlo sice vynikalo manévrovatelností ideální pro například velmi omezené prostory či dovoz materiálu na stavbu satelitních městeček s velmi omezenými komunikacemi a pro svoz fekálního odpadu s nutností dostat se přesně i do těžko přístupných míst. Dopravce však musí míru nakládky přizpůsobit požadavkům výrobce, aby mu skvěle obratné vozidlo se třemi nápravami s jednoduchou montáží kol náležitě dlouho sloužilo.

Robustnější FAK

Druhé čtyřnápravové vozidlo bylo osazeno tříosým přívěsem. Celková technická hmotnost soupravy činila padesát tun. Tridem tažného vozidla používal natáčecí první nápravu, ostatní dvě používaly dvojmontáž obutí rozměru 315/70 R 22.5. Díky tomu byl tridem kontejnerového vozidla schopný unést o půl tuny větší zatížení než trojice náprav u verze FAQ s dvěma natáčecími osami.

První zadní je 7,5tunová řízená vodicí náprava, druhá třináctitunová poháněná a poslední tvoří vlečená dvojmontáž na deset tun.

Podvozek s kontejnerovou nástavbou a přívěsem s druhým kontejnerem poháněl šestiválec MX-13 o výkonu 340 kW a točivém momentu 2300 N.m. Opět šlo o specifikaci vhodně zvolenou do rovinatého nizozemského prostředí, ve kterém síla motoru stačila pro běžnou dynamiku nákladní silniční dopravy.

Automatizovaný AS-Tronic

Agregát byl opět spojen s automatizovanou převodovkou, která poctivě držela otáčky v oblasti ekonomického režimu maxima točivého momentu v rozsahu 1000-1450 min-1. Souprava tažného vozidla FAK s přívěsem sice byla osazena kontejnery, ale stejně dobře by mohla posloužit stavební firmě, která by si na záď tažného vozidla umístila nakládací „ruku“. Konfigurace FAK tridem s dvoumontáží na poslední nápravě je pro takovou konfiguraci vhodná, protože nástavba za zadními koly zvyšuje během nakládky palet namáhání zejména poslední osy.

Pro zvládání někdy malých kruhových objezdů stačila pouze pření natáčecí náprava tridemu tažného vozidla, protože přívěs téměř kopíroval stopu předního vozidla. Dlouhá souprava tak snadno a bez nájezdu na zvýšené okraje kruhových objezdů zvládala prudké ohyby. Stačilo jen poctivě najíždět bez nutnosti ubírat na tempu. To jsme zvolili svižné, což se občas projevilo zvukem pohybu kontejneru v kotvicích patkách podvozku.

Vzduchové pérování tažného vozidla i přívěsu opět skvěle zafungovalo v zatáčkách, kde jsme vnímali stabilitu soupravy navzdory svižnému tempu. K němu byl vhodným partnerem ZF retarder o výkonu 500 kW, takže provozní brzdy jsme používali jen při zastavení na semaforu či stopce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů

Praha nejspíš investuje do městského radiového systému v…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Dnes 18:59

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let sloužila pedofilům

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let…

Anneke Lucas (53) byla v šesti letech unesena a prodána na pobavení prominentním pedofilům v Belgii.…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení soupeř dotáhl

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení…

Byl to šok. Pro komentátory, pro fanoušky i jeho samotného. Jediný český bojovník v UFC Viktor Pešta do teď…

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit na jejím úspěchu

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit…

Jiří Hamza, první muž českého biatlonu, byl hostem nového pořadu iSport TV Overtime. Se šéfredaktorem deníku…

 

Reflex.cz

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a chlípný Otto

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a…

Obecní úřad v Chuchli vydal 19. ledna 1896 následující oznámení: „Dvě slušně oděné ženštiny chodily včera po…

 
 
reklama