
Dacia Duster: Milion vozů za čtyři roky
Čas od času i dnes narazím na diskuze, jak by se asi vyvíjela značka Škoda, kdyby ji v roce 1991 získal Renault a nikoli Volkswagen. Bylo by to lepší? Horší? Stejné? Těžko říci, mladoboleslavská značka už dnes zase patří mezi respektované mainstreamové automobilky a asi nemá nač si stěžovat, nicméně i Renault ukázal, že dovede téměř z ničeho, v tomto případě ze silně low-endového rumunského výrobce, vybudovat fungující a úspěšnou značku.
Teď nechci srovnávat současnou Dacii a Škodu, jedná se o jiné automobilky i jinou dobu, kdy k přerodu došlo, nicméně když koncem minulého týdne Dacia oznámila, že vyrobila milion automobilů Duster za čtyři roky, představuje to rozhodně významný milník, vezmeme-li v úvahu, že před pár lety o existenci Dacie nikdo kromě bývalého východního bloku téměř neměl ani tušení, že se jedná o první vůz svého druhu v historii značky a že v rámci značky samotné jde de facto o vrcholný model.
Duster přitom zažívá prodejní úspěch nejen v rozvojových zemích, ale i v západní Evropě, v jejímž případě byli experti hodně skeptičtí. Dacii určitě hodně pomohla ekonomická recese, z tohoto pohledu se však načasování modelové ofenzivy zdá být přímo geniální, i když pochopitelně o tomto vývoji ekonomiky nemohl mít Renault ani kdokoli jiný nejmenší tušení.
Faktem každopádně je, že malé rumunské SUV, prodávané jako Dacia i Renault, je v současnosti v nabídce ve více než stovce zemí světa. Nejvíce se mu dařilo coby Renaltu Duster v Rusku, kde se prodalo 151.663 aut, těsně následovaném Francií, kde Dacia Duster našla 145.612 zákazníků. Třetí příčka patří Brazílii, kde se s logem Renault prodalo 117.303 aut. Čtvrté místo a stejná značka přinesla v Indii 85.974 zákazníků a 70.159 lidí si Dacii koupilo v bohatém a na domácí autoprůmysl extrémně pyšném Německu.
Miliontý Duster opustil brány fabriky v brazilské Curitibě, krom ní se ale vyrábí ještě v Pitesti (Rumunsko), Envigadu (Kolumbie), Moskvě (Rusko) a Chennai (Indie).