Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daihatsu v září představí automobil se spotřebou 3,3 l/100 km

David Bureš
Diskuze (5)
Japonský specialista na miniautomobily hodlá s konvenční technikou zážehového motoru dosáhnout rekordní spotřeby.

Automobilka Daihatsu zveřejnila první informace o technice e:S Technology (Energy Saving Technology), kterou bude využívat budoucí levný a hlavně úsporný minivůz. Tím by mohla být sériová podoba studie e:S Concept představené v roce 2009.

Automobil s technikou e:S bude prezentován letos v září, nejspíše na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Plánované miniauto má podle japonské metodiky JC08 dosahovat spotřeby 3,3 l/100 km. Tak nízkou spotřebou se pyšnil právě koncept e:S Concept a šlo by zřejmě o rekordní hodnotu mezi automobily s konvenčním pohonem. Cena sériového úsporného Daihatsu by se měla pohybovat okolo částky 800 tisíc jenů (zhruba 173 tisíc korun).

Daihatsu tvrdí, že plánovaný automobil bude používat úsporný spalovací motor kombinovaný s bezestupňovou převodovkou. Účinnosti pohonné jednotky má pomoci například změna kompresního poměru z hodnoty 10,8 na 11,3 a použití nového systému i-EGR, který recirkuluje výfukové plyny.

Mechanické ztráty sníží užší řetěz či upravené těsnění. Elektronické škrticí klapky budou vyrobené z lehké pryskyřice. Optimalizováno bude nasávání vzduchu do motorového prostoru. Bezestupňová převodovka bude lehčí a díky účinnějšímu olejovému čerpadlu také efektivnější.

Automobil bude vybaven systémem stop-start, nazvaným pre-stop, který vypne motor při rychlostech nižších než 7 km/h. Podle Daihatsu to bude poprvé, kdy bude vůz s bezestupňovou převodovkou vybaven tímto systémem. Kvůli této funkci není olejové čerpadlo poháněno motorem. Vedle toho bude vůz vybaven rekuperací brzdné energie a asistentem rozjezdu do kopce.

Karoserie vozu bude lehká, aniž by byla narušena její pevnost. Daihatsu tvrdí, že připravovaný automobil bude asi o 60 kg lehčí než stávající, stejně velký model Mira s pohonem předních kol a převodovkou CVT. Nové Daihatsu bude mít kvůli nižší hmotnosti jinak uspořádané komponenty auta a upravený interiér. V něm se objeví tenčí palubní deska a úsporné obložení dveří.

Kola budou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem, karoserie bude mít nižší aerodynamický odpor než dosud.

Daihatsu e:S Concept představené na tokijském autosalonu v roce 2009 nabízelo prostor pro čtyři cestující a bylo tak o něco prostornějším konkurentem Toyoty iQ. Díky použití lehkých materiálů a úsporné konstrukci byla pohotovostní hmotnost studie jen 700 kg.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - gld
25. 7. 2011 18:08
Re: Jednoducho a lacno
"Reálna spotreba" nie je žiadna bájna automobilová mantra. Je to individuálna vec. Napríklad pri mojej 5 kilometrovej ceste do roboty by som bol rád aj za 5 litrovú spotrebu. A niekto na dlhej trase by tých 3,3 aj spravil.

Ale podstata príspevku- reálny vodič nejazdí ako pri laboratórnych skúškach spotreby. Stačí pozrieť testy na auto.cz, koľkokrát sa stane, že má auto nižšiu (rovnakú) spotrebu ako udáva výrobca? Nie žeby to nešlo ale..väčšina ľudí jazdí "reálne" ;-)
25. 7. 2011 15:41
Re: Jednoducho a lacno
Tak prakticky s cimkoliv je mozne jezdit treba za 20 l/100 - pokud budes jezdit v lednu 5km do prace a zpet a jeste na to slapat. Takova cisla ale zadny vyznam nemaji a je to tedy ta bajna "realna spotreba"?. Porovnavat ma smysl neco, co je definovane (testovaci jizdni cyklus). V tomhle smyslu ty vecne diskuze o realne spotrebe nechapu. Doporucil bych kazdemu nasledujici: Pokud nelze dosahnout normovane spotreby normalni jizdou se zahratym autem, je nekde chyba.
Avatar - gld
25. 7. 2011 15:12
Re: Jednoducho a lacno
Reálna spotreba vo význame že občas aj použijem plynový pedál a na vianoce to vytočím nad 2500 otáčok ;-)
25. 7. 2011 14:36
Re: Jednoducho a lacno
CVT je naopak do mesta i pro ekonomii provozu vyborna -- zkus to tyden a nebudes chtit menit. Japonci (Toyota a Nissan) udelali velky pokrok v mechanicke ucinnosti CVT. Zajimalo by me, co to vsichni mate s tou realnou spotrebou, podle mych zkusenosti lze normovane spotreby s prehledem dosahnout. U meho posledniho auta udava vyrobce 5.9 a mam 5.1 v podstate nezavisle na tom, zda jezdim po meste nebo jedu nekam dal. U vsech aut podle me musi jit dosahnout normovane spotreby, vcetne cca ctyrlitrovych u hybridnich aut.
Avatar - gld
25. 7. 2011 13:38
Jednoducho a lacno
To by mohlo byť fajn. Mestské autíčko s reálnou spotrebou okolo štyroch litrov.

Páči sa mi snaha o znižovanie hmotnosti a tiež nízka plánovaná cena.

NEpáči sa mi použitie cvt prevodovky, "šetriacich" pneumatík a štart stop systému.