13.8. 2013 Jan Mička Jan Mička

Daimler vs. EU: Spor o chladivo do klimatizací

Daimler vs. EU: Spor o chladivo do klimatizací

Spor o používání nového typu chladiva do klimatizací nabírá na obrátkách. Daimler ostře vystupuje proti nařízení Evropské unie.

Za zelenější Evropu, za čistější ovzduší. V tomto duchu bylo pravděpodobně navrhnuto a schváleno nařízení Evropské unie o používání nového typu chladiva do klimatizací. Zatímco ostatní evropské automobilky nemají s přechodem na chladivo R1234yf žádný problém, koncern Daimler si urputně stojí za starým typem R134a. Důvod je jednoduchý – bezpečnost. Z testování automobilky Mercerdes-Benz totiž vyplývá, že mohou automobily při dopravní nehodě vlivem nového chladiva začít hořet a uvolňovat toxický fluorovodík. Snaha o vyšší bezpečnost stuttgartských vozů rozpoutala velký boj, který se táhne již od začátku loňského roku.

Do sporu se vložily i americké společnosti Honeywell a DuPont, které nové chladivo R1234yf vyrábějí. Podle nich nebyly testy Mercedesu prokazatelné a dokonale nevystihovaly opravdový průběh dopravních nehod. Dle všeho ale byl Mercedes-Benz daleko důslednější. Provedené simulace těžkých čelních nárazů měly za úkol doslova rozdrtit chladící okruh klimatizací, aby došlo k úniku chladícího média. Ze záznamu zkoušek vyplývá, že ucházející chladivo při kontaktu se žhavými částmi motoru skutečně vzplálo, což je od základu neslučitelné s bezpečím posádky.

Nejtvrdší ránu v boji proti jednání Daimleru provedla Francie. Ta začala kvůli špatnému chladivu blokovat registrace nových modelů třídy A, B a SL, což s povděkem kvitovala Evropská komise. Důvodem je fakt, že staré chladivo více přispívalo ke skleníkovému efektu. Mercedesu však v boji výraznou měrou pomohl německý Úřad pro motorová vozidla KBA, který používání starého chladiva schválil. Dokonce provedl řadu testů, které sice neprokázaly tak drastické scénáře, jaké popisuje Mercedes, rozhodně však nový typ chladiva shledala nebezpečnějším. Konečného vyvrcholení sporu bychom se mohli dočkat již v průběhu září.

Řešení problému je přitom hned několik. Buď se může koncern Daimler nadále dohadovat s Evropskou unií, čímž možná v budoucnu dosáhne satisfakce, nebo se vydá cestou nového vývoje. Jednou z možností je do klimatizací aplikovat systém řízeného úniku chladicí kapaliny, který v případě havárie vyvede chladivo mimo vůz (podobný systém používají vodíkové automobily pro řízený odvod paliva), nebo jako chladivo začít používat oxid uhličitý. Na vývoji v současnosti pracuje koncern VW, podle kterého je CO2 tím jediným přijatelným bezpečným chladivem.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Zdroj: Reuters, KBA

Štítky Mercedes-Benz Evropský trh Luxusní třída

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 







 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…