Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2015: Výzva Martina Koloce

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Rallye Dakar 2015 odstartuje již za pár dnů. Mimořádně náročnou soutěží, ve které nehraje roli pouze zázemí silného týmu, nás provede jeden z nejpovolanějších - Martin Koloc.

Dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů z let 1995 a 1996. Zakladatel o mnohaletý boss nejúspěšnější soukromé stáje v historii závodů tahačů - Buggyra. Od ledna 2015 odborný konzultant prestižního webového portálu auto.cz na téma: Rallye Dakar. Jak vidno, Martin Koloc má před výzvami všeho druhu pro strach uděláno!

Fascinace změnami

Jak se stane ze závodníka a podnikatele reportér a mediální konzultant? Podle Koloce docela snadno. „Ve vydavatelství podle všeho usoudili, že potřebují někoho, kdo má sice k Rallye Dakar velmi pozitivní vztah a zkušenosti, na druhou stranu je ovšem schopen k soutěži přistupovat s chladnou hlavou a zdravým odstupem,” soudí Martin. „Nic proti borcům v čele s Karlem Lopraisem, kteří si za to, co na Dakaru dokázali, zaslouží bezmeznou úctu. Karlův odkaz se prolíná Dakarem dodnes, ale nechci psát o tom, co bylo kdysi v dunách. Je potřeba jít kupředu a brát velikost Karla Lopraise jako výzvu. Z pozice závodníka a bývalého šéfa týmu vidím věci jinak, z osobitého úhlu pohledu, což podle všeho rozhodlo,“ vysvětluje Koloc.

Při poslední návštěvě České republiky se sešel s vedením portálu auto.cz a tato schůzka pro něj byla impulzem pro rozhodnutí absolvovat Rallye Dakar 2015 z doposud nezvyklé pozice reportéra. „Nejvíce mě zaujala jejich vize, jít stále kupředu, být první. Věřím, že můj pohled ze zákulisí nabídne čtenářům dosud nepoznaný pohled do “kuchyně” neslavnější rallye. Jeho autorem bude člověk, který v kuchyni motoristického sportu „vařil“ dvacet let. Vzhledem k dosaženým úspěchům si troufám tvrdit, že jsem se propracoval k postu šéfkuchaře,“ říká Koloc se smíchem.

Podle svých slov si velmi váží volné autorské ruky ze strany redakce. Zároveň dodává, že na rozdíl od okruhových závodů je pro něj největším lákadlem Rallye Dakar pocit nepopsatelné permanentní nejistoty. „Vždycky jsem obdivoval novináře, kteří dokázali psát čtivě o okruzích. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že je to o startu, v případě formule 1 o týmové strategii, ale jinak se toho většinou zase až tak moc neděje. Dakar mě fascinuje neustálými změnami, na které je potřeba reagovat. Do hry vstupuje spousta faktorů, které člověk neovlivní. Většinu věcí nejde naplánovat dopředu, o to důležitější je okamžitá reakce na aktuální dění,“ popisuje Koloc svůj pohled.

Žádné bianco omluvenky

Již loni se na Dakaru představil závodní speciál, který je výsledkem společného úsilí automobilky Tatra a závodního týmu Buggyra. Ve velké části veřejnosti je zažitá představa, že Buggyra rovná se Koloc, což vyvolává pochybnosti o jeho nestrannosti.

„Je otázkou, co je to nestrannost. Pochopitelně, že chci, aby Martin Kolomý s naším autem jednou Dakar vyhrál. Třeba už v lednu 2015. Stejně tak budu fandit dalším Čechům, kteří pojedou. Nicméně stěží najdete v paddocku člověka, který by o mě mohl říci, že nejsem schopen ocenit dobrý výkon soupeře a uznat porážku.“

Kromě toho podle Koloce je Dakar život a ten je o příbězích a emocích. Na ty se hodlá především zaměřit. „Loni sice Martin Kolomý závod nedokončil, ale nakonec toho na Dakaru dokázal podstatně více, než jezdci, kteří pojali soutěž jako branný závod s tím, že stačí dojet. Každý má v životě jiné cíle. Ty moje jsou spojeny s výhrami, nebo alespoň s pocitem, že jsem pro výhru udělal všechno. Bouchání se do hrudníku s tím, že jsem skončil patnáctý, mě nebere. Podobné umístění považuji spíše za výzvu k sebereflexi, k usilovnějšímu hledání cest pro zlepšení. Kolomý loni nedojel, přesto ho všichni znají, jako frajera, který dorazil do cíle na třech kolech. Zkuste se kohokoli v depu zeptat na to, jestli tuší, kdo loni dojel v soutěži kamiónů například sedmnáctý.“

Vzhledem k výše uvedenému má Koloc jasno v tom, že nehodlá vystavovat žádnému z týmu jakési bianco omluvenky. „Pokud se něco k soutěži, jako je Dakar, opravdu nehodí, jsou to jakási pseudodiplomatická, alibistická vysvětlení ve smyslu: Já nic, to poušť, písek, štěrk, kameny, divoká zvěř, neobjektivní komisař nebo nadmořská výška… K Dakaru patří podle mého názoru férovost, uznání vlastní chyby, přiznání kvalit soupeře úplně stejně jako opojnost pocitu vítězství. Toho se hodlám držet,“ tvrdí rezolutně Koloc.

Na základě bohatých životních zkušeností ví, že když nejde o život, nejde o nic. A právě díky tomu je Dakar nejprestižnější a nejtěžší dálkovou soutěží planety. „Každoročně jsou v sázce životy účastníků. Jedná se o nejvyšší hodnotu, a proto chovám patřičný obdiv ke všem, kteří se umí postavit k Dakaru čelem. Všichni se musí vypořádat s nástrahami soutěže, během zlomku sekundy se mažou rozdíly mezi „velkými“ a „malými“ týmy. Stačí banalita a je konec!“

Těžko na cvičišti

Stejně jako tomu bylo ve světě závodění či byznysu, se Martin Koloc na svou konzultačně – novinářskou premiéru svědomitě připravuje. Ne snad, že by ležel v novinách či odborných publikacích, velmi pečlivě ovšem studuje trasu a zvyky velkých hvězd, mezi které řadí i českou dvojici Kolomého a Lopraise. „Mojí ambicí rozhodně není konkurovat zkušeným novinářům. Desítky let praxe se nedají dohnat,” neztrácí nadhled.

Sám říká, ze “leží” spíše v obrazovém materiálu a největším podnětem jsou pro něho výrazy tváří. “Z okruhů vím, že každý jezdec dobrý jezdec má svůj styl, silné a slabé stránky. Když je člověk zná, hned tak ho něco nepřekvapí, informace pak dokáže v rozumné míře filtrovat,” nastiňuje své zkušenosti.

Na druhou stranu však „klasickým“ reportérům svým způsobem jejich zpravodajské povinnosti závidí. Mají totiž jistotu, že prakticky vždy budou mít o čem psát. „V jednom seriálu jistý hráč vypráví, že zbohatl na sázkách, protože dokázal sázet na základě intuice. Takže třeba měsíc nesázel vůbec. Pak se ale dostavil pocit, že nastal správný čas, takže vsadil. Mimochodem, stejně tak to fungovalo v truckovém sportu, nejlepší nápady přicházejí z ničeho nic. Stačí mít po ruce tužku, mobil, notebook. Věřím, že to tak bude fungovat i na Dakaru,” nebojí se Koloc.

Kromě teoretické přípravy pracuje Martin na fyzické kondici. Z vlastní zkušenosti má jasno v tom, že Dakar bolí nejen jezdce. Celou přípravu proto absolvoval s jezdci Tatra Buggyra Teamu. Zatím je v klidu, vzhledem ke všemu, co v minulosti v životě přestál, není důvod k nervozitě. „I když Kolomý tvrdí, že po Vánocích se to začne stupňovat. Tak uvidíme.“

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
26. 12. 2014 10:52
Koloc
Nekterejm lidem proste sebereflexe nic nerika - tenhle by mel byt zalezlej nekde odkud se do CR nevydava a soupat nohama a misto toho ....
24. 12. 2014 14:05
Re: Tunelář Koloc už netrénuje v Malajsii hokej?
Asi tady dostal amnestii, tak zkouší, jestli doopravdy funguje. Jsem zvědav, jestli to jeho "provádění" bude někoho zajímat.
Avatar - JFK
23. 12. 2014 14:40
Tunelář Koloc už netrénuje v Malajsii hokej?
[odkaz]