reklama


23.12. 2014 Michal Štěpanovský

Dakar 2015: Výzva Martina Koloce

 

Rallye Dakar 2015 odstartuje již za pár dnů. Mimořádně náročnou soutěží, ve které nehraje roli pouze zázemí silného týmu, nás provede jeden z nejpovolanějších - Martin Koloc.

Dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů z let 1995 a 1996. Zakladatel o mnohaletý boss nejúspěšnější soukromé stáje v historii závodů tahačů - Buggyra. Od ledna 2015 odborný konzultant prestižního webového portálu auto.cz na téma: Rallye Dakar. Jak vidno, Martin Koloc má před výzvami všeho druhu pro strach uděláno!

Fascinace změnami

Jak se stane ze závodníka a podnikatele reportér a mediální konzultant? Podle Koloce docela snadno. „Ve vydavatelství podle všeho usoudili, že potřebují někoho, kdo má sice k Rallye Dakar velmi pozitivní vztah a zkušenosti, na druhou stranu je ovšem schopen k soutěži přistupovat s chladnou hlavou a zdravým odstupem,” soudí Martin. „Nic proti borcům v čele s Karlem Lopraisem, kteří si za to, co na Dakaru dokázali, zaslouží bezmeznou úctu. Karlův odkaz se prolíná Dakarem dodnes, ale nechci psát o tom, co bylo kdysi v dunách. Je potřeba jít kupředu a brát velikost Karla Lopraise jako výzvu. Z pozice závodníka a bývalého šéfa týmu vidím věci jinak, z osobitého úhlu pohledu, což podle všeho rozhodlo,“ vysvětluje Koloc.

Renault Duster opět pojede Dakar, chce skončit mezi nejlepšími

Při poslední návštěvě České republiky se sešel s vedením portálu auto.cz a tato schůzka pro něj byla impulzem pro rozhodnutí absolvovat Rallye Dakar 2015 z doposud nezvyklé pozice reportéra. „Nejvíce mě zaujala jejich vize, jít stále kupředu, být první. Věřím, že můj pohled ze zákulisí nabídne čtenářům dosud nepoznaný pohled do “kuchyně” neslavnější rallye. Jeho autorem bude člověk, který v kuchyni motoristického sportu „vařil“ dvacet let. Vzhledem k dosaženým úspěchům si troufám tvrdit, že jsem se propracoval k postu šéfkuchaře,“ říká Koloc se smíchem.

Podle svých slov si velmi váží volné autorské ruky ze strany redakce. Zároveň dodává, že na rozdíl od okruhových závodů je pro něj největším lákadlem Rallye Dakar pocit nepopsatelné permanentní nejistoty. „Vždycky jsem obdivoval novináře, kteří dokázali psát čtivě o okruzích. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že je to o startu, v případě formule 1 o týmové strategii, ale jinak se toho většinou zase až tak moc neděje. Dakar mě fascinuje neustálými změnami, na které je potřeba reagovat. Do hry vstupuje spousta faktorů, které člověk neovlivní. Většinu věcí nejde naplánovat dopředu, o to důležitější je okamžitá reakce na aktuální dění,“ popisuje Koloc svůj pohled.

Žádné bianco omluvenky

Již loni se na Dakaru představil závodní speciál, který je výsledkem společného úsilí automobilky Tatra a závodního týmu Buggyra. Ve velké části veřejnosti je zažitá představa, že Buggyra rovná se Koloc, což vyvolává pochybnosti o jeho nestrannosti.

„Je otázkou, co je to nestrannost. Pochopitelně, že chci, aby Martin Kolomý s naším autem jednou Dakar vyhrál. Třeba už v lednu 2015. Stejně tak budu fandit dalším Čechům, kteří pojedou. Nicméně stěží najdete v paddocku člověka, který by o mě mohl říci, že nejsem schopen ocenit dobrý výkon soupeře a uznat porážku.“

Dakar 2015 se blíží: Čtenáři, těšte se!

Kromě toho podle Koloce je Dakar život a ten je o příbězích a emocích. Na ty se hodlá především zaměřit. „Loni sice Martin Kolomý závod nedokončil, ale nakonec toho na Dakaru dokázal podstatně více, než jezdci, kteří pojali soutěž jako branný závod s tím, že stačí dojet. Každý má v životě jiné cíle. Ty moje jsou spojeny s výhrami, nebo alespoň s pocitem, že jsem pro výhru udělal všechno. Bouchání se do hrudníku s tím, že jsem skončil patnáctý, mě nebere. Podobné umístění považuji spíše za výzvu k sebereflexi, k usilovnějšímu hledání cest pro zlepšení. Kolomý loni nedojel, přesto ho všichni znají, jako frajera, který dorazil do cíle na třech kolech. Zkuste se kohokoli v depu zeptat na to, jestli tuší, kdo loni dojel v soutěži kamiónů například sedmnáctý.“

Vzhledem k výše uvedenému má Koloc jasno v tom, že nehodlá vystavovat žádnému z týmu jakési bianco omluvenky. „Pokud se něco k soutěži, jako je Dakar, opravdu nehodí, jsou to jakási pseudodiplomatická, alibistická vysvětlení ve smyslu: Já nic, to poušť, písek, štěrk, kameny, divoká zvěř, neobjektivní komisař nebo nadmořská výška… K Dakaru patří podle mého názoru férovost, uznání vlastní chyby, přiznání kvalit soupeře úplně stejně jako opojnost pocitu vítězství. Toho se hodlám držet,“ tvrdí rezolutně Koloc.

Na základě bohatých životních zkušeností ví, že když nejde o život, nejde o nic. A právě díky tomu je Dakar nejprestižnější a nejtěžší dálkovou soutěží planety. „Každoročně jsou v sázce životy účastníků. Jedná se o nejvyšší hodnotu, a proto chovám patřičný obdiv ke všem, kteří se umí postavit k Dakaru čelem. Všichni se musí vypořádat s nástrahami soutěže, během zlomku sekundy se mažou rozdíly mezi „velkými“ a „malými“ týmy. Stačí banalita a je konec!“

Těžko na cvičišti

Stejně jako tomu bylo ve světě závodění či byznysu, se Martin Koloc na svou konzultačně – novinářskou premiéru svědomitě připravuje. Ne snad, že by ležel v novinách či odborných publikacích, velmi pečlivě ovšem studuje trasu a zvyky velkých hvězd, mezi které řadí i českou dvojici Kolomého a Lopraise. „Mojí ambicí rozhodně není konkurovat zkušeným novinářům. Desítky let praxe se nedají dohnat,” neztrácí nadhled.

Sám říká, ze “leží” spíše v obrazovém materiálu a největším podnětem jsou pro něho výrazy tváří. “Z okruhů vím, že každý jezdec dobrý jezdec má svůj styl, silné a slabé stránky. Když je člověk zná, hned tak ho něco nepřekvapí, informace pak dokáže v rozumné míře filtrovat,” nastiňuje své zkušenosti.

Na druhou stranu však „klasickým“ reportérům svým způsobem jejich zpravodajské povinnosti závidí. Mají totiž jistotu, že prakticky vždy budou mít o čem psát. „V jednom seriálu jistý hráč vypráví, že zbohatl na sázkách, protože dokázal sázet na základě intuice. Takže třeba měsíc nesázel vůbec. Pak se ale dostavil pocit, že nastal správný čas, takže vsadil. Mimochodem, stejně tak to fungovalo v truckovém sportu, nejlepší nápady přicházejí z ničeho nic. Stačí mít po ruce tužku, mobil, notebook. Věřím, že to tak bude fungovat i na Dakaru,” nebojí se Koloc.

Kromě teoretické přípravy pracuje Martin na fyzické kondici. Z vlastní zkušenosti má jasno v tom, že Dakar bolí nejen jezdce. Celou přípravu proto absolvoval s jezdci Tatra Buggyra Teamu. Zatím je v klidu, vzhledem ke všemu, co v minulosti v životě přestál, není důvod k nervozitě. „I když Kolomý tvrdí, že po Vánocích se to začne stupňovat. Tak uvidíme.“

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro

Střední Itálii postihla série zemětřesení o síle vyšší…

Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na…

Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové

Tvář Theresy Mayové Projev britské premiérky byl hezky…

Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku

Obsazení postu šéfa nového Úřadu pro přístup k dopravní…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

TEST: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

Dnes 10:51

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?




Blesk.cz

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti Chartě 77: Podepsali a styděli se!

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti…

Komunistickým papalášům nebylo nic svaté! Dokonce ani umělecké legendy. Klidně je zneužili. Ze strachu z Charty…

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou holčičku: K soudu přišla v paruce

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou…

Andrea Strnadová po porodu zabalila své novorozené děvčátko zabalila do igelitu a odložila do kontejneru, dítě…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k poražení, tvrdí

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Plíšková – Kerberová, finále posledního US Open je na programu už ve 3. kole australského…

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma si ho nezahraje

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma…

První cíl sezony je splněn! Sparta se po vítězství 4:0 nad švédským Växjö v domácí odvetě semifinále hokejové…

 

Reflex.cz

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského…

Český europoslanec Pavel Telička (za ANO) dnes byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu. V…

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro Palestince úplně vymazaly Izrael z mapy

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro…

Snem mnoha Palestinců a muslimů je vymazat z mapy světa Stát Izrael. V rámci učebnic OSN určených pro pásmo…

 
 
reklama