Datsun Fairlady: Roadster z roku 1967 ujel 50 tisíc kilometrů po USA
Kaliforňan jménem Scott Fisher se loni na jaře rozhodl, že si po šestnácti letech v roli továrníka v Las Vegas potřebuje trochu odpočinout. Byznys mu určitě vynášel, takže prostě oprášil svůj červený Datsun Fairlady Roadster ročníku 1967 a vyrazil na cestu. Kam? Spojené státy jsou přece velké! Z Nevady projel takřka celé západní pobřeží a poté se dal východním směrem. V současné době má za sebou 44 amerických států, podíval se také k sousedům do Kanady, kde projel tři provincie. Na počitadle kilometrů přibylo už přes 30.000 mil (48.270 km). Slušná porce, že?
Jeho takřka 47 let starý miláček fungoval bez problémů i v mrazech, což je u roadsteru s plátěnou střechou obdivuhodné. Zvláštní cesta pochopitelně upoutala pozornost amerického Nissanu. Takže jej pozval do Lane Motor Museum v Nashvillu (stát Tennessee), kde shromažďuje poměrně slušnou sbírku svých vozů, ať už s s názvy Nissan, či Datsun. Zdá se to k neuvěření, ale první automobil tehdy ještě značky DAT spatřil světlo světa přesně před sto lety, v roce 1914. Vraťme se však do současnosti, respektive nedávné minulosti. Scottovi totiž v muzeu dovolili usednout do jednoho ze sportovních prototypů, které koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let vyhrávaly americký šampionát IMSA. Sice jen staticky, ale i tak to byl zážitek, protože v době jejich největší slávy je sledoval maximálně v televizi.
V Tennessee, konkrétně ve Smyrně se také nachází jedna z amerických továren Nissanu. Z Nashvillu je to tam ani ne 40 kilometrů, takže Fisherovi ukázali pochopitelně i jí. Řidič si cestu užívá i díky pozornosti náhodných kolemjdoucích. Přece jen má auto, které už dnes na silnicích vidět není - a kdo takový vůz vlastní, určitě tento pocit zná. Hodlá ve svém snažení pokračovat, překročit řeku Mississippi a skončit v New Orleansu. Píše o svých zážitcích i blog na adrese
Otevřené dvoumístné Fairlady s nouzovou zadní lavicí se vyráběly v závodě Shatai v letech 1963-1970. Představily se už na autosalonu v Tokiu 1961, na trh byly však uvedeny až v srpnu 1963. Nemají tedy nic společného s pozdějším Datsunem 240Z, který se doma v Japonsku prodával jako Nissan Fairlady Z. V jejich případě šlo o vůbec první japonský sériový pokus o sporťáček v britském stylu. Je velmi podobný soudobému MG Midget, ale i většímu typu B. Midget byl však menší a „béčko“ přišlo na trh později. Podvozek Fairlady s rozvorem 2,28 m se chlubil vpředu dvojitými lichoběžníkovými závěsy a vinutými pružinami. Na zadní (pochopitelně poháněné) nápravě byla ještě půleliptická listová pera.
Zážehová patnáctistovka s rozvodem OHV prvních modelů SP310 dávala jen 52 kW. Po necelém roce však byla vystřídána výkonnější dvoukarburátorovou verzí s 62 kW, která už poskytovala patřičné, hlavně se zmíněnou britskou konkurencí srovnatelné jízdní výkony. Postupné cizelování mělo za následek v lednu 1965 instalaci nového motoru s objemem 1,6 l a 71 kW. Bubnové brzdy na předních kolech konečně nahradily kotouče a čtyřstupňová manuální převodovka se dočkala plné synchronizace. 3,95 m dlouhý roadster SP311 s hmotností něco málo přes 900 kg zrychlil z klidu na stovku během 13,5 s a upaloval skoro stosedmdesátkou. Jak je vidět z fotek, Scott Fisher vlastní právě jeden z posledních kusů z této série, na voze jsou zřetelně vidět chromované nápisy „Datsun 1600“.
Vrcholem celé řady byla verze SR311 se čtyřválcem OHC 1,98 l prodávaná také jako 2000 Sports od března 1967. Ta už měla celých 107 kW, pětistupňovou převodovku a rychlostí koketovala s dvoustovkou. Produkce byla ukončena v dubnu 1970, celkem vzniklo asi 40 tisíc kusů všech typů.