Datsun řady Z – Z-Car dobývá Ameriku

Datsun řady Z – Z-Car dobývá Ameriku

 
 

Japonská automobilka Nissan vyráběla do osmdesátých let minulého století malá auta pod značkou Datsun. Určitě nejslavnějším Datsunem se stalo dvoumístné sportovní kupé 240Z z roku 1969, určené především k exportu do Spojených států. V Japonsku se vůz prodával jako model Fairlady Z, ve Spojených státech dostal brzy přezdívku Z-Car, která zůstala i jeho následovníkům.

Značkový hlavolam

Historie vzniku značky Datsun začíná v roce 1912, kdy v Japonsku vyrobili automobil s názvem DAT. Byla to počáteční písmena tří tehdejších společníků firmy. Když v roce 1931 přibyly ve výrobním programu osobní automobily, bylo ke zkratce DAT přidáno anglické slovo son (syn). To však má v japonštině i jiný význam, takže son se změnilo na sun (anglicky slunce) a značka DATSUN byla na světě. Jméno společnosti Nissan, vyrábějící vozy Datsun, vzniklo jako zkratka názvu firmy Nihon Sangyo, která od roku 1934 vlastnila společnost Nissan Motor Co.

Sportovní začátky

Automobilka Nissan nebyla ve stavbě sportovních vozů nováčkem. Již v roce 1952 představila model DC3, využívající dílů licenčně vyráběného vozu Austin A40. O jeho „sportovních“ kvalitách svědčila maximální rychlost 70 km/h. Přísnější měřítka snesl Datsun 2000 Sports z roku 1962, v USA prodávaný jako model SP-311 (SP-310 měl slabší motor 1,5 litru). Karoserii navrhl německý návrhář hrabě Albrecht Goertz, žijící převážně v USA. Tento model připravil americký trh na příchod sportovních vozů z Dálného východu.

Z-Car nastupuje

Sportovní dvoumístné kupé Z Datsun 240Z se představilo novinářům v říjnu 1969 v New Yorku. Typové označení vyjadřovalo objem šestiválcového řadového motoru (2393 cm3), a písmeno Z bylo počáteční písmeno slova zenit, neboť vůz byl vrcholem v nabídce Nissanu. Automobil okamžitě zaujal esteticky zdařilou karoserií evropského stylu i rozměrů (délka 4135 mm). Na jeho stylingu se totiž opět podílel již zmíněný německý designér Albrecht Goertz, mj. tvůrce karoserií vozů BMW 503 a 507. Americké zákazníky upoutala dlouhá nízká příď a splývající záď s praktickými třetími dveřmi, usnadňujícími přístup do prostoru pro zavazadla.

Zážehový šestiválec z modelu Bluebird s rozvodem OHC a dvojicí karburátorů udílel vozu dostatečnou rychlost a dynamiku. Výkon 97 kW (132 k) postačoval k dosažení maximální rychlosti 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund. Dostatečný výkon, dobré jízdní vlastností a vysoká spolehlivost předurčily tento vůz k úspěchům na tratích soutěžních rallye. V roce 1971 dosáhl překvapivého vítězství v East African Safari Rallye a o dva roky později tento úspěch zopakoval.

O oblibě modelu Datsun 240Z svědčí také to, že zvítězil v anketě amerického časopisu Car and Driver o nejlepší automobil roku 1972. Rok 1973 přinesl zvýšení objemu motoru na 2565 cm3 a změnu označení na 260Z. Tento model se vyráběl až do roku 1978. Brzy následovaly další modifikace úspěšného základního modelu.

Zájem zákazníků měl od roku 1974 zvýšit model 260 Z 2+2 s prodlouženým rozvorem umožňujícím umístění další dvojice sedadel vzadu. Vůz si stále zachovával sportovní střih podtržený zadním spoilerem. Na jaře 1975 se představil model 280Z se šestiválcem objemu 2754 cm3 a nepřímým vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic. Motor vyhovující zpřísněným americkým emisním předpisům dával výkon 108 kW (146 k). Za necelých deset let výroby vozů první generace se prodalo téměř půl milionu těchto sportovních aut.

Následovníci

Na podzim 1978 debutoval na pařížském autosalonu nový Datsun 280ZX, druhá generace řady Z. Při pohledu zepředu dosti připomínal svého předchůdce, byl však rozměrnější (délka 4540 mm, šířka 1690 mm). Vzadu si ponechal praktické třetí dveře, jeho karoserie však postrádala eleganci svého předchůdce. Za pět let výroby vzniklo přes 334 tisíc vozů 280ZX.

S příchodem třetí generace v roce 1983 zanikla značka Datsun a všechny další modely již nesly název automobilky Nissan. Nissan 300ZX měl objem motoru zvýšený na 2940 cm3, takže dosahoval výkonu 125 kW (170 k), v provedení s turbodmychadlem (300ZX Turbo) dokonce 168 kW (228 k). Nechybělo také provedení s odnímatelnými střešními panely a bezpečnostními oblouky střechy ve tvaru písmene H. Tato bezpochyby výkonná auta se však již musela těžce potýkat s poklesem poptávky amerických zákazníků po sportovních vozech.

V roce 1990 nastoupila čtvrtá generace řady Z. Silně modernizované verze vozů 300ZX dostaly nové motory v podobě vidlicových šestiválců s 24 ventily. Karoserie podle návrhu Fumia Yoshidy měla proudnicové tvary se silně skloněným čelním sklem. Do roku 1996 bylo vyrobeno přes 164 tisíc vozů v různých provedeních. Kromě dvoumístného kupé bylo v nabídce i provedení 2+2 a opět nechyběla verze s odnímatelnými střešními panely.

Z-Car opět žije

Ukončení výroby modelu 300ZX znamenalo i přerušení kontinuity v produkci řady Z. Vedení automobilky Nissan se přesto rozhodlo oslavit třicáté výročí premiéry Datsunu 240Z stavbou konceptu kupé, které by navázalo na slavnou tradici této řady. Studie Nissan Z se v lednu 1999 stala jednou z hvězd detroitského autosalonu. Dvoumístné kupé si zachovalo prvky typické pro Z-Car: dlouhou kapotu, krátkou useknutou záď a výrazný otvor pro vstup chladicího vzduchu. Čtyřválec 2,4 litru měl výkon 149 kW. Zájem, jaký vzbudil koncept Z vedl k rozhodnutí zavést znovu do sériové výroby sportovní vůz. Další, inovovaný koncept Z, představený opět v Detroitu ukázal, jak asi bude sériové provedení vypadat. Od svého staršího sourozence se v mnohém odlišoval. Dvoudveřové kupé dostalo robustní karoserii připomínající trup letadla. Rozměrný otvor vstupu chladicího vzduchu v přídi zůstal zachován, výrazně se však změnily hlavní světlomety a směrové ukazatele. Na zádi se objevila kapkovitá koncová světla a tvar zádě nevyžadoval obvyklý přítlačný spoiler. Vůz tentokrát poháněl vidlicový šestiválec 3,5 litru s výkonem 194 kW.

Ženevský autosalon v roce 2003 byl svědkem premiéry sériového provedení sportovního kupé Nissan 350Z. Karoserie se již proti konceptu příliš nezměnila. Pouze na zádi se přece jen objevil malý spoiler. Vpředu umístěný vidlicový šestiválec o výkonu 206 kW (280 k) pohání zadní kola. Nissan 350Z slaví velké prodejní úspěchy ve Spojených státech i Evropě.

Sportovní vozy řady Z se nesmazatelně zapsaly do historie a porovnání prvního vozu této řady, Datsunu 240Z se zatím posledním Nissanem 350Z ukazuje, jak daleko pokročila za 35 let konstrukce sportovních automobilů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu

Zajímavou dírou na trhu je podle průzkumu Českého svazu…

Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v říjnu zrychlila růst na…

Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let

Pražské služby chystají velkou modernizaci malešické…

Prodej elektromobilů rekordně vzrostl, pomohla vysoká poptávka v Číně Prodej elektromobilů rekordně vzrostl, pomohla vysoká poptávka v Číně

Celosvětový prodej elektromobilů ve třetím čtvrtletí…

 

Štítky Nissan BMW Bosch

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Včera

Jméno Duster si spojujeme s SUV rumunské Dacie. Stejný název ale neslo i kupé se značkou Plymouth už v 70. letech.




Blesk.cz

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte před zimou do izraelského Ejlatu

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte…

Chcete plavat s delfíny, šnorchlovat mezi korálovými útesy nebo se jen tak uprostřed zimy povalovat na pláži? To…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal hattrick. Sparta prohrála

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal…

SOUHRN | Extralize nadále vládne Plzeň. Ve šlágru 24. kola Škoda doma zvládla přestřelku s Kometou Brno a po…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…