Datsun řady Z – Z-Car dobývá Ameriku

Datsun řady Z – Z-Car dobývá Ameriku

 
 
4.10. 2004 Karel Haas

Japonská automobilka Nissan vyráběla do osmdesátých let minulého století malá auta pod značkou Datsun. Určitě nejslavnějším Datsunem se stalo dvoumístné sportovní kupé 240Z z roku 1969, určené především k exportu do Spojených států. V Japonsku se vůz prodával jako model Fairlady Z, ve Spojených státech dostal brzy přezdívku Z-Car, která zůstala i jeho následovníkům.

Značkový hlavolam

Historie vzniku značky Datsun začíná v roce 1912, kdy v Japonsku vyrobili automobil s názvem DAT. Byla to počáteční písmena tří tehdejších společníků firmy. Když v roce 1931 přibyly ve výrobním programu osobní automobily, bylo ke zkratce DAT přidáno anglické slovo son (syn). To však má v japonštině i jiný význam, takže son se změnilo na sun (anglicky slunce) a značka DATSUN byla na světě. Jméno společnosti Nissan, vyrábějící vozy Datsun, vzniklo jako zkratka názvu firmy Nihon Sangyo, která od roku 1934 vlastnila společnost Nissan Motor Co.

Sportovní začátky

Automobilka Nissan nebyla ve stavbě sportovních vozů nováčkem. Již v roce 1952 představila model DC3, využívající dílů licenčně vyráběného vozu Austin A40. O jeho „sportovních“ kvalitách svědčila maximální rychlost 70 km/h. Přísnější měřítka snesl Datsun 2000 Sports z roku 1962, v USA prodávaný jako model SP-311 (SP-310 měl slabší motor 1,5 litru). Karoserii navrhl německý návrhář hrabě Albrecht Goertz, žijící převážně v USA. Tento model připravil americký trh na příchod sportovních vozů z Dálného východu.

Z-Car nastupuje

Sportovní dvoumístné kupé Z Datsun 240Z se představilo novinářům v říjnu 1969 v New Yorku. Typové označení vyjadřovalo objem šestiválcového řadového motoru (2393 cm3), a písmeno Z bylo počáteční písmeno slova zenit, neboť vůz byl vrcholem v nabídce Nissanu. Automobil okamžitě zaujal esteticky zdařilou karoserií evropského stylu i rozměrů (délka 4135 mm). Na jeho stylingu se totiž opět podílel již zmíněný německý designér Albrecht Goertz, mj. tvůrce karoserií vozů BMW 503 a 507. Americké zákazníky upoutala dlouhá nízká příď a splývající záď s praktickými třetími dveřmi, usnadňujícími přístup do prostoru pro zavazadla.

Zážehový šestiválec z modelu Bluebird s rozvodem OHC a dvojicí karburátorů udílel vozu dostatečnou rychlost a dynamiku. Výkon 97 kW (132 k) postačoval k dosažení maximální rychlosti 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund. Dostatečný výkon, dobré jízdní vlastností a vysoká spolehlivost předurčily tento vůz k úspěchům na tratích soutěžních rallye. V roce 1971 dosáhl překvapivého vítězství v East African Safari Rallye a o dva roky později tento úspěch zopakoval.

O oblibě modelu Datsun 240Z svědčí také to, že zvítězil v anketě amerického časopisu Car and Driver o nejlepší automobil roku 1972. Rok 1973 přinesl zvýšení objemu motoru na 2565 cm3 a změnu označení na 260Z. Tento model se vyráběl až do roku 1978. Brzy následovaly další modifikace úspěšného základního modelu.

Zájem zákazníků měl od roku 1974 zvýšit model 260 Z 2+2 s prodlouženým rozvorem umožňujícím umístění další dvojice sedadel vzadu. Vůz si stále zachovával sportovní střih podtržený zadním spoilerem. Na jaře 1975 se představil model 280Z se šestiválcem objemu 2754 cm3 a nepřímým vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic. Motor vyhovující zpřísněným americkým emisním předpisům dával výkon 108 kW (146 k). Za necelých deset let výroby vozů první generace se prodalo téměř půl milionu těchto sportovních aut.

Následovníci

Na podzim 1978 debutoval na pařížském autosalonu nový Datsun 280ZX, druhá generace řady Z. Při pohledu zepředu dosti připomínal svého předchůdce, byl však rozměrnější (délka 4540 mm, šířka 1690 mm). Vzadu si ponechal praktické třetí dveře, jeho karoserie však postrádala eleganci svého předchůdce. Za pět let výroby vzniklo přes 334 tisíc vozů 280ZX.

S příchodem třetí generace v roce 1983 zanikla značka Datsun a všechny další modely již nesly název automobilky Nissan. Nissan 300ZX měl objem motoru zvýšený na 2940 cm3, takže dosahoval výkonu 125 kW (170 k), v provedení s turbodmychadlem (300ZX Turbo) dokonce 168 kW (228 k). Nechybělo také provedení s odnímatelnými střešními panely a bezpečnostními oblouky střechy ve tvaru písmene H. Tato bezpochyby výkonná auta se však již musela těžce potýkat s poklesem poptávky amerických zákazníků po sportovních vozech.

V roce 1990 nastoupila čtvrtá generace řady Z. Silně modernizované verze vozů 300ZX dostaly nové motory v podobě vidlicových šestiválců s 24 ventily. Karoserie podle návrhu Fumia Yoshidy měla proudnicové tvary se silně skloněným čelním sklem. Do roku 1996 bylo vyrobeno přes 164 tisíc vozů v různých provedeních. Kromě dvoumístného kupé bylo v nabídce i provedení 2+2 a opět nechyběla verze s odnímatelnými střešními panely.

Z-Car opět žije

Ukončení výroby modelu 300ZX znamenalo i přerušení kontinuity v produkci řady Z. Vedení automobilky Nissan se přesto rozhodlo oslavit třicáté výročí premiéry Datsunu 240Z stavbou konceptu kupé, které by navázalo na slavnou tradici této řady. Studie Nissan Z se v lednu 1999 stala jednou z hvězd detroitského autosalonu. Dvoumístné kupé si zachovalo prvky typické pro Z-Car: dlouhou kapotu, krátkou useknutou záď a výrazný otvor pro vstup chladicího vzduchu. Čtyřválec 2,4 litru měl výkon 149 kW. Zájem, jaký vzbudil koncept Z vedl k rozhodnutí zavést znovu do sériové výroby sportovní vůz. Další, inovovaný koncept Z, představený opět v Detroitu ukázal, jak asi bude sériové provedení vypadat. Od svého staršího sourozence se v mnohém odlišoval. Dvoudveřové kupé dostalo robustní karoserii připomínající trup letadla. Rozměrný otvor vstupu chladicího vzduchu v přídi zůstal zachován, výrazně se však změnily hlavní světlomety a směrové ukazatele. Na zádi se objevila kapkovitá koncová světla a tvar zádě nevyžadoval obvyklý přítlačný spoiler. Vůz tentokrát poháněl vidlicový šestiválec 3,5 litru s výkonem 194 kW.

Ženevský autosalon v roce 2003 byl svědkem premiéry sériového provedení sportovního kupé Nissan 350Z. Karoserie se již proti konceptu příliš nezměnila. Pouze na zádi se přece jen objevil malý spoiler. Vpředu umístěný vidlicový šestiválec o výkonu 206 kW (280 k) pohání zadní kola. Nissan 350Z slaví velké prodejní úspěchy ve Spojených státech i Evropě.

Sportovní vozy řady Z se nesmazatelně zapsaly do historie a porovnání prvního vozu této řady, Datsunu 240Z se zatím posledním Nissanem 350Z ukazuje, jak daleko pokročila za 35 let konstrukce sportovních automobilů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra

Andrej Babiš je nešťastný, ale zcela bezpochyby také…

GESTO ROKU: Deset měsíců na splnění vize GESTO ROKU: Deset měsíců na splnění vize

Čtyři dívky a pět chlapců z Česka a Slovenska, kteří se…

 

Štítky Nissan BMW Bosch

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je rodiny s příbuznými v KLDR

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un poslal jihokorejskému prezidentovi Mun Če-inovi dvě tuny čirůvek větších. Tyto…

 

iSport.cz

Trumfy Slavie proti Bordeaux: zjevení Traoré, Souček si opět říká o přestup

Trumfy Slavie proti Bordeaux: zjevení Traoré, Souček…

Vstup do skupinové části Evropské ligy mohl stěží dopadnout lépe, pražská Slavia porazila francouzské Bordeaux…

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr, takový hráč se těžko hledá

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr,…

Slavia první výzvu zvládla, francouzské Bordeaux v úvodním zápase základní skupiny Evropské ligy porazila.…

 

Reflex.cz

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…