Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

 

Mohou tvarové principy 50. let zaujmout i dnes? Mercedes-Benz dokazuje, že to možné je.

Oživení dříve oblíbených a populárních počinů většinou zvýšení prodejní čísla a podpoří věhlas jména výrobce. Ačkoli to druhé Mercedes-Benz příliš nepotřebuje, kupé SLS AMG, jež odkazuje na ikonický produkt 300 SL, dodalo automobilce na vyšším designérském povědomí a uspělo v mnoha odborných a laických anketách.

Nejde přitom o zcela autentické retro. Nové vozidlo nese jiné modelové označení a řada věcí byla oproti původnímu automobilu značně přepracována. Přesto je však vazba mezi produkty, jež od sebe dělí 55 let, zřetelná a neoddiskutovatelná.

SLS AMG je v porovnání s 300 SL o 108 mm delší, o 149 širší, ale o 38 nižší, přičemž rozvor je u novějšího vozidla širší o 280 mm.

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Mercedes-Benz 300 SLMercedes-Benz SLS AMGRozdíl
Délka [mm]45304638+ 108
Šířka [mm]17901939+ 149
Výška [mm]13001262- 38
Rozvor [mm]24002680+ 280

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Mercedes-Benz: Gullwing včera a dnes
 

300 SL „Gullwing“ (1954-1957) – Civilní stříbrný šíp

Výrazný sportovní vůz se stal legendou, na čemž měly výrazný podíl jeho velice specifické tvary. Některé z nich by vzhledem ke své kreativitě mohly být vnímány mírně v rozporu s konzervativním apelem automobilky.

Základem vozidla je trubkový příhradový rám, zkonstruovaný Rudolfem Uhlenhautem a převzatý ze závodních prototypů. Mezi cílovými vlastnostmi při vývoji vozu byly lehkost (pohotovostní hmotnost vozidla činí 1295 kg) a snaha o maximální aerodynamické schopnosti. Ta se odráží na vnějších tvarech, jimž dominuje dlouhá a nízká příď, osazena kruhovými světlomety a jednoduchou maskou s citlivým užitím chromu. Nadto se design přední části karoserie vyznačuje výraznou propracovaností, jíž dokreslují obliny a zapuštění reliéfu kapoty.

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Boční část se vyznačuje atypičností, jež může v mnohých očích hraničit s oblastí závodních speciálů. Tomuto dojmu výrazně napomáhají masivní prahy s malými dveřmi, které se vyklápějí směrem nahoru – jde o důsledek využití trubkového rámu, který znemožnil použití jejich tradičního zavěšení. Ponton jako takový vykazuje mimořádnou čistotu a hladkost povrchu, což je zdynamičtěno výraznými ochrannými útvary nad podběhy kol.


Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)
 

Záď pokračuje v míře uhlazenosti, která je popsána u profilu. Citelně do ní však promlouvá vedení pontonu, které způsobuje elegantní členění ploch a jež dává vyniknout zdobným (logo výrobce a modelové označení) a funkčním (svítilny) prvkům subtilního vzezření.

Do vzhledu a uspořádání přístrojové desky pronikla sportovní strohost a přehlednost. Její jednoduché zaměření odpovídá zvyklostem padesátých let minulého století, a to včetně zvolených materiálů a jejich povrchových úprav. Desce dominuje lakovaný díl, v němž jsou zasazeny ukazatele přístrojů. Výjimečnost vozidla podporují masivní a velmi vysoké prahy a dvouramenný volant, který lze pro ulehčení vystupování a nastupování sklopit.

Vozidlo 300 SL se v průběhu let stalo kultovní záležitostí. Své v tomto procesu sehrál jistojistě design, důležitými faktory jsou však také technické a provozní schopnosti vozu, kupříkladu první použití vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru v sériové výrobě či výborné jízdní vlastnosti. Jedním z úspěchů produktu je působení ve stovce nejvýznamnějších automobilů 20. století v anketě Car Of The Century.

SLS AMG (2009-) – Inovativně pojaté retro

Sportovní vůz německého původu není jen módně zejícím retro produktem. Jde o model, které rozvíjí prastarý odkaz, jenž doplňuje o praktičnost, vysoký výkon a vstřícnost každodennímu použití.

Nutno však říci, že SLS AMG není prvním automobilem značky, oživujícím systém otvírání dveří a filozofii karoserie 300 SL. Již v roce 1969 byl na frankfurtském autosalonu představen koncepční model s označením C-111 a o rok později se v Ženevě ukázala jeho druhá vývojová fáze C-111 II. Oba vozy evokovaly princip původního vozidla, ačkoli byly ztvárněny ve zcela novém hranatém tvarosloví s progresivními prvky tehdejší doby, mezi něž patřily například vyklápěcí přední světlomety.

Přední část SLS AMG, který vznikl pod vedení designera Gordena Wagenera, používá provedení masky podobné s 300 SL. Krom základního tvaru a umístění volí dokonce obdobné chromování a náznak zapuštění kapoty pod úroveň světlometů – ty se však zříkají původní kruhové formy a pracují s hranami, přičemž celek je vertikálně orientován.

Mercedes-Benz SLS AMG - Smyslná lehkost supersportu

Na boční části je zřetelné, že praktičnost ani soudobá bezpečností a technologická pravidla neubíjí designerský purismus. Vozidlo je ale i přesto statičtější, než jeho kultovní předobraz. Prahy již nejsou tolik masivní, stejně tak dveře působí o poznání klasičtějším dojmem. Ponton je však stále uhlazený a používá osvědčené tvarové prostředky v čele s dlouhou a, na poměry současné produkce, velmi nízkou přídí.

Patrně nejméně paralel mezi dvěma automobily panuje při konfrontaci zadních partií karoserie. Vzhledem k bezpečnostním zásadám dneška nemohlo dojít ke zcela věrnému přenesení starých tvarů na nový produkt, proto záď SLS AMG vyvolává o mnoho konvenčnější dojmy. Přesto jde o originální dílo s vizuálně lehkými a uhlazenými svítilnami a citlivě propracovanou muskulaturou víka zavazadlového prostoru.

Interiér se vymyká tvarům ostatních vozidel značky, vzhledem k tomu, že usiluje o skloubení odkazu na 300 SL a fortelnosti moderních vozidel. S původním Gullwingem ho pojí masivní provedení horní části přístrojové desky. Postupem času prokázal interiér vozidla i mírně průkopnický charakter – dekorativní zpracování výdechů ventilace našlo uplatnění u dalších modelů firmy, v podobném duchu dokonce i v rodinném B-Klasse.


Mercedes-Benz SLS AMG
 

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - Setkání v Praze
 

Anketa

Který vůz má lepší design?
  • Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)

    47,1

    Hlasovat

     
  • Mercedes-Benz SLS AMG (2009)

    52,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 













Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…