Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes
Oživení dříve oblíbených a populárních počinů většinou zvýšení prodejní čísla a podpoří věhlas jména výrobce. Ačkoli to druhé Mercedes-Benz příliš nepotřebuje, kupé SLS AMG, jež odkazuje na ikonický produkt 300 SL, dodalo automobilce na vyšším designérském povědomí a uspělo v mnoha odborných a laických anketách.
Nejde přitom o zcela autentické retro. Nové vozidlo nese jiné modelové označení a řada věcí byla oproti původnímu automobilu značně přepracována. Přesto je však vazba mezi produkty, jež od sebe dělí 55 let, zřetelná a neoddiskutovatelná.
SLS AMG je v porovnání s 300 SL o 108 mm delší, o 149 širší, ale o 38 nižší, přičemž rozvor je u novějšího vozidla širší o 280 mm.
Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - srovnání rozměrů | ||||
Rozměr [mm] | Mercedes-Benz 300 SL | Mercedes-Benz SLS AMG | Rozdíl | |
Délka [mm] | 4530 | 4638 | + 108 | |
Šířka [mm] | 1790 | 1939 | + 149 | |
Výška [mm] | 1300 | 1262 | - 38 | |
Rozvor [mm] | 2400 | 2680 | + 280 |
300 SL „Gullwing“ (1954-1957) – Civilní stříbrný šíp
Výrazný sportovní vůz se stal legendou, na čemž měly výrazný podíl jeho velice specifické tvary. Některé z nich by vzhledem ke své kreativitě mohly být vnímány mírně v rozporu s konzervativním apelem automobilky.
Základem vozidla je trubkový příhradový rám, zkonstruovaný Rudolfem Uhlenhautem a převzatý ze závodních prototypů. Mezi cílovými vlastnostmi při vývoji vozu byly lehkost (pohotovostní hmotnost vozidla činí 1295 kg) a snaha o maximální aerodynamické schopnosti. Ta se odráží na vnějších tvarech, jimž dominuje dlouhá a nízká příď, osazena kruhovými světlomety a jednoduchou maskou s citlivým užitím chromu. Nadto se design přední části karoserie vyznačuje výraznou propracovaností, jíž dokreslují obliny a zapuštění reliéfu kapoty.
Boční část se vyznačuje atypičností, jež může v mnohých očích hraničit s oblastí závodních speciálů. Tomuto dojmu výrazně napomáhají masivní prahy s malými dveřmi, které se vyklápějí směrem nahoru – jde o důsledek využití trubkového rámu, který znemožnil použití jejich tradičního zavěšení. Ponton jako takový vykazuje mimořádnou čistotu a hladkost povrchu, což je zdynamičtěno výraznými ochrannými útvary nad podběhy kol.
Záď pokračuje v míře uhlazenosti, která je popsána u profilu. Citelně do ní však promlouvá vedení pontonu, které způsobuje elegantní členění ploch a jež dává vyniknout zdobným (logo výrobce a modelové označení) a funkčním (svítilny) prvkům subtilního vzezření.
Do vzhledu a uspořádání přístrojové desky pronikla sportovní strohost a přehlednost. Její jednoduché zaměření odpovídá zvyklostem padesátých let minulého století, a to včetně zvolených materiálů a jejich povrchových úprav. Desce dominuje lakovaný díl, v němž jsou zasazeny ukazatele přístrojů. Výjimečnost vozidla podporují masivní a velmi vysoké prahy a dvouramenný volant, který lze pro ulehčení vystupování a nastupování sklopit.
Vozidlo 300 SL se v průběhu let stalo kultovní záležitostí. Své v tomto procesu sehrál jistojistě design, důležitými faktory jsou však také technické a provozní schopnosti vozu, kupříkladu první použití vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru v sériové výrobě či výborné jízdní vlastnosti. Jedním z úspěchů produktu je působení ve stovce nejvýznamnějších automobilů 20. století v anketě Car Of The Century.
SLS AMG (2009-) – Inovativně pojaté retro
Sportovní vůz německého původu není jen módně zejícím retro produktem. Jde o model, které rozvíjí prastarý odkaz, jenž doplňuje o praktičnost, vysoký výkon a vstřícnost každodennímu použití.
Nutno však říci, že SLS AMG není prvním automobilem značky, oživujícím systém otvírání dveří a filozofii karoserie 300 SL. Již v roce 1969 byl na frankfurtském autosalonu představen koncepční model s označením C-111 a o rok později se v Ženevě ukázala jeho druhá vývojová fáze C-111 II. Oba vozy evokovaly princip původního vozidla, ačkoli byly ztvárněny ve zcela novém hranatém tvarosloví s progresivními prvky tehdejší doby, mezi něž patřily například vyklápěcí přední světlomety.
Přední část SLS AMG, který vznikl pod vedení designera Gordena Wagenera, používá provedení masky podobné s 300 SL. Krom základního tvaru a umístění volí dokonce obdobné chromování a náznak zapuštění kapoty pod úroveň světlometů – ty se však zříkají původní kruhové formy a pracují s hranami, přičemž celek je vertikálně orientován.
Na boční části je zřetelné, že praktičnost ani soudobá bezpečností a technologická pravidla neubíjí designerský purismus. Vozidlo je ale i přesto statičtější, než jeho kultovní předobraz. Prahy již nejsou tolik masivní, stejně tak dveře působí o poznání klasičtějším dojmem. Ponton je však stále uhlazený a používá osvědčené tvarové prostředky v čele s dlouhou a, na poměry současné produkce, velmi nízkou přídí.
Patrně nejméně paralel mezi dvěma automobily panuje při konfrontaci zadních partií karoserie. Vzhledem k bezpečnostním zásadám dneška nemohlo dojít ke zcela věrnému přenesení starých tvarů na nový produkt, proto záď SLS AMG vyvolává o mnoho konvenčnější dojmy. Přesto jde o originální dílo s vizuálně lehkými a uhlazenými svítilnami a citlivě propracovanou muskulaturou víka zavazadlového prostoru.
Interiér se vymyká tvarům ostatních vozidel značky, vzhledem k tomu, že usiluje o skloubení odkazu na 300 SL a fortelnosti moderních vozidel. S původním Gullwingem ho pojí masivní provedení horní části přístrojové desky. Postupem času prokázal interiér vozidla i mírně průkopnický charakter – dekorativní zpracování výdechů ventilace našlo uplatnění u dalších modelů firmy, v podobném duchu dokonce i v rodinném B-Klasse.