Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

 

Mohou tvarové principy 50. let zaujmout i dnes? Mercedes-Benz dokazuje, že to možné je.

Oživení dříve oblíbených a populárních počinů většinou zvýšení prodejní čísla a podpoří věhlas jména výrobce. Ačkoli to druhé Mercedes-Benz příliš nepotřebuje, kupé SLS AMG, jež odkazuje na ikonický produkt 300 SL, dodalo automobilce na vyšším designérském povědomí a uspělo v mnoha odborných a laických anketách.

Nejde přitom o zcela autentické retro. Nové vozidlo nese jiné modelové označení a řada věcí byla oproti původnímu automobilu značně přepracována. Přesto je však vazba mezi produkty, jež od sebe dělí 55 let, zřetelná a neoddiskutovatelná.

SLS AMG je v porovnání s 300 SL o 108 mm delší, o 149 širší, ale o 38 nižší, přičemž rozvor je u novějšího vozidla širší o 280 mm.

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Mercedes-Benz 300 SLMercedes-Benz SLS AMGRozdíl
Délka [mm]45304638+ 108
Šířka [mm]17901939+ 149
Výška [mm]13001262- 38
Rozvor [mm]24002680+ 280

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Mercedes-Benz: Gullwing včera a dnes
 

300 SL „Gullwing“ (1954-1957) – Civilní stříbrný šíp

Výrazný sportovní vůz se stal legendou, na čemž měly výrazný podíl jeho velice specifické tvary. Některé z nich by vzhledem ke své kreativitě mohly být vnímány mírně v rozporu s konzervativním apelem automobilky.

Základem vozidla je trubkový příhradový rám, zkonstruovaný Rudolfem Uhlenhautem a převzatý ze závodních prototypů. Mezi cílovými vlastnostmi při vývoji vozu byly lehkost (pohotovostní hmotnost vozidla činí 1295 kg) a snaha o maximální aerodynamické schopnosti. Ta se odráží na vnějších tvarech, jimž dominuje dlouhá a nízká příď, osazena kruhovými světlomety a jednoduchou maskou s citlivým užitím chromu. Nadto se design přední části karoserie vyznačuje výraznou propracovaností, jíž dokreslují obliny a zapuštění reliéfu kapoty.

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Boční část se vyznačuje atypičností, jež může v mnohých očích hraničit s oblastí závodních speciálů. Tomuto dojmu výrazně napomáhají masivní prahy s malými dveřmi, které se vyklápějí směrem nahoru – jde o důsledek využití trubkového rámu, který znemožnil použití jejich tradičního zavěšení. Ponton jako takový vykazuje mimořádnou čistotu a hladkost povrchu, což je zdynamičtěno výraznými ochrannými útvary nad podběhy kol.


Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)
 

Záď pokračuje v míře uhlazenosti, která je popsána u profilu. Citelně do ní však promlouvá vedení pontonu, které způsobuje elegantní členění ploch a jež dává vyniknout zdobným (logo výrobce a modelové označení) a funkčním (svítilny) prvkům subtilního vzezření.

Do vzhledu a uspořádání přístrojové desky pronikla sportovní strohost a přehlednost. Její jednoduché zaměření odpovídá zvyklostem padesátých let minulého století, a to včetně zvolených materiálů a jejich povrchových úprav. Desce dominuje lakovaný díl, v němž jsou zasazeny ukazatele přístrojů. Výjimečnost vozidla podporují masivní a velmi vysoké prahy a dvouramenný volant, který lze pro ulehčení vystupování a nastupování sklopit.

Vozidlo 300 SL se v průběhu let stalo kultovní záležitostí. Své v tomto procesu sehrál jistojistě design, důležitými faktory jsou však také technické a provozní schopnosti vozu, kupříkladu první použití vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru v sériové výrobě či výborné jízdní vlastnosti. Jedním z úspěchů produktu je působení ve stovce nejvýznamnějších automobilů 20. století v anketě Car Of The Century.

SLS AMG (2009-) – Inovativně pojaté retro

Sportovní vůz německého původu není jen módně zejícím retro produktem. Jde o model, které rozvíjí prastarý odkaz, jenž doplňuje o praktičnost, vysoký výkon a vstřícnost každodennímu použití.

Nutno však říci, že SLS AMG není prvním automobilem značky, oživujícím systém otvírání dveří a filozofii karoserie 300 SL. Již v roce 1969 byl na frankfurtském autosalonu představen koncepční model s označením C-111 a o rok později se v Ženevě ukázala jeho druhá vývojová fáze C-111 II. Oba vozy evokovaly princip původního vozidla, ačkoli byly ztvárněny ve zcela novém hranatém tvarosloví s progresivními prvky tehdejší doby, mezi něž patřily například vyklápěcí přední světlomety.

Přední část SLS AMG, který vznikl pod vedení designera Gordena Wagenera, používá provedení masky podobné s 300 SL. Krom základního tvaru a umístění volí dokonce obdobné chromování a náznak zapuštění kapoty pod úroveň světlometů – ty se však zříkají původní kruhové formy a pracují s hranami, přičemž celek je vertikálně orientován.

Mercedes-Benz SLS AMG - Smyslná lehkost supersportu

Na boční části je zřetelné, že praktičnost ani soudobá bezpečností a technologická pravidla neubíjí designerský purismus. Vozidlo je ale i přesto statičtější, než jeho kultovní předobraz. Prahy již nejsou tolik masivní, stejně tak dveře působí o poznání klasičtějším dojmem. Ponton je však stále uhlazený a používá osvědčené tvarové prostředky v čele s dlouhou a, na poměry současné produkce, velmi nízkou přídí.

Patrně nejméně paralel mezi dvěma automobily panuje při konfrontaci zadních partií karoserie. Vzhledem k bezpečnostním zásadám dneška nemohlo dojít ke zcela věrnému přenesení starých tvarů na nový produkt, proto záď SLS AMG vyvolává o mnoho konvenčnější dojmy. Přesto jde o originální dílo s vizuálně lehkými a uhlazenými svítilnami a citlivě propracovanou muskulaturou víka zavazadlového prostoru.

Interiér se vymyká tvarům ostatních vozidel značky, vzhledem k tomu, že usiluje o skloubení odkazu na 300 SL a fortelnosti moderních vozidel. S původním Gullwingem ho pojí masivní provedení horní části přístrojové desky. Postupem času prokázal interiér vozidla i mírně průkopnický charakter – dekorativní zpracování výdechů ventilace našlo uplatnění u dalších modelů firmy, v podobném duchu dokonce i v rodinném B-Klasse.


Mercedes-Benz SLS AMG
 

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - Setkání v Praze
 

Anketa

Který vůz má lepší design?
  • Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)

    47,2

    Hlasovat

     
  • Mercedes-Benz SLS AMG (2009)

    52,8

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
 













Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…