Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

Design po generacích: Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG – Gullwing včera a dnes

 

Mohou tvarové principy 50. let zaujmout i dnes? Mercedes-Benz dokazuje, že to možné je.

Oživení dříve oblíbených a populárních počinů většinou zvýšení prodejní čísla a podpoří věhlas jména výrobce. Ačkoli to druhé Mercedes-Benz příliš nepotřebuje, kupé SLS AMG, jež odkazuje na ikonický produkt 300 SL, dodalo automobilce na vyšším designérském povědomí a uspělo v mnoha odborných a laických anketách.

Nejde přitom o zcela autentické retro. Nové vozidlo nese jiné modelové označení a řada věcí byla oproti původnímu automobilu značně přepracována. Přesto je však vazba mezi produkty, jež od sebe dělí 55 let, zřetelná a neoddiskutovatelná.

SLS AMG je v porovnání s 300 SL o 108 mm delší, o 149 širší, ale o 38 nižší, přičemž rozvor je u novějšího vozidla širší o 280 mm.

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Mercedes-Benz 300 SLMercedes-Benz SLS AMGRozdíl
Délka [mm]45304638+ 108
Šířka [mm]17901939+ 149
Výška [mm]13001262- 38
Rozvor [mm]24002680+ 280

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Mercedes-Benz: Gullwing včera a dnes
 

300 SL „Gullwing“ (1954-1957) – Civilní stříbrný šíp

Výrazný sportovní vůz se stal legendou, na čemž měly výrazný podíl jeho velice specifické tvary. Některé z nich by vzhledem ke své kreativitě mohly být vnímány mírně v rozporu s konzervativním apelem automobilky.

Základem vozidla je trubkový příhradový rám, zkonstruovaný Rudolfem Uhlenhautem a převzatý ze závodních prototypů. Mezi cílovými vlastnostmi při vývoji vozu byly lehkost (pohotovostní hmotnost vozidla činí 1295 kg) a snaha o maximální aerodynamické schopnosti. Ta se odráží na vnějších tvarech, jimž dominuje dlouhá a nízká příď, osazena kruhovými světlomety a jednoduchou maskou s citlivým užitím chromu. Nadto se design přední části karoserie vyznačuje výraznou propracovaností, jíž dokreslují obliny a zapuštění reliéfu kapoty.

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Boční část se vyznačuje atypičností, jež může v mnohých očích hraničit s oblastí závodních speciálů. Tomuto dojmu výrazně napomáhají masivní prahy s malými dveřmi, které se vyklápějí směrem nahoru – jde o důsledek využití trubkového rámu, který znemožnil použití jejich tradičního zavěšení. Ponton jako takový vykazuje mimořádnou čistotu a hladkost povrchu, což je zdynamičtěno výraznými ochrannými útvary nad podběhy kol.


Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)
 

Záď pokračuje v míře uhlazenosti, která je popsána u profilu. Citelně do ní však promlouvá vedení pontonu, které způsobuje elegantní členění ploch a jež dává vyniknout zdobným (logo výrobce a modelové označení) a funkčním (svítilny) prvkům subtilního vzezření.

Do vzhledu a uspořádání přístrojové desky pronikla sportovní strohost a přehlednost. Její jednoduché zaměření odpovídá zvyklostem padesátých let minulého století, a to včetně zvolených materiálů a jejich povrchových úprav. Desce dominuje lakovaný díl, v němž jsou zasazeny ukazatele přístrojů. Výjimečnost vozidla podporují masivní a velmi vysoké prahy a dvouramenný volant, který lze pro ulehčení vystupování a nastupování sklopit.

Vozidlo 300 SL se v průběhu let stalo kultovní záležitostí. Své v tomto procesu sehrál jistojistě design, důležitými faktory jsou však také technické a provozní schopnosti vozu, kupříkladu první použití vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru v sériové výrobě či výborné jízdní vlastnosti. Jedním z úspěchů produktu je působení ve stovce nejvýznamnějších automobilů 20. století v anketě Car Of The Century.

SLS AMG (2009-) – Inovativně pojaté retro

Sportovní vůz německého původu není jen módně zejícím retro produktem. Jde o model, které rozvíjí prastarý odkaz, jenž doplňuje o praktičnost, vysoký výkon a vstřícnost každodennímu použití.

Nutno však říci, že SLS AMG není prvním automobilem značky, oživujícím systém otvírání dveří a filozofii karoserie 300 SL. Již v roce 1969 byl na frankfurtském autosalonu představen koncepční model s označením C-111 a o rok později se v Ženevě ukázala jeho druhá vývojová fáze C-111 II. Oba vozy evokovaly princip původního vozidla, ačkoli byly ztvárněny ve zcela novém hranatém tvarosloví s progresivními prvky tehdejší doby, mezi něž patřily například vyklápěcí přední světlomety.

Přední část SLS AMG, který vznikl pod vedení designera Gordena Wagenera, používá provedení masky podobné s 300 SL. Krom základního tvaru a umístění volí dokonce obdobné chromování a náznak zapuštění kapoty pod úroveň světlometů – ty se však zříkají původní kruhové formy a pracují s hranami, přičemž celek je vertikálně orientován.

Mercedes-Benz SLS AMG - Smyslná lehkost supersportu

Na boční části je zřetelné, že praktičnost ani soudobá bezpečností a technologická pravidla neubíjí designerský purismus. Vozidlo je ale i přesto statičtější, než jeho kultovní předobraz. Prahy již nejsou tolik masivní, stejně tak dveře působí o poznání klasičtějším dojmem. Ponton je však stále uhlazený a používá osvědčené tvarové prostředky v čele s dlouhou a, na poměry současné produkce, velmi nízkou přídí.

Patrně nejméně paralel mezi dvěma automobily panuje při konfrontaci zadních partií karoserie. Vzhledem k bezpečnostním zásadám dneška nemohlo dojít ke zcela věrnému přenesení starých tvarů na nový produkt, proto záď SLS AMG vyvolává o mnoho konvenčnější dojmy. Přesto jde o originální dílo s vizuálně lehkými a uhlazenými svítilnami a citlivě propracovanou muskulaturou víka zavazadlového prostoru.

Interiér se vymyká tvarům ostatních vozidel značky, vzhledem k tomu, že usiluje o skloubení odkazu na 300 SL a fortelnosti moderních vozidel. S původním Gullwingem ho pojí masivní provedení horní části přístrojové desky. Postupem času prokázal interiér vozidla i mírně průkopnický charakter – dekorativní zpracování výdechů ventilace našlo uplatnění u dalších modelů firmy, v podobném duchu dokonce i v rodinném B-Klasse.


Mercedes-Benz SLS AMG
 

Mercedes-Benz 300 SL a SLS AMG - Setkání v Praze
 

Anketa

Který vůz má lepší design?
  • Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)

    47,0

    Hlasovat

     
  • Mercedes-Benz SLS AMG (2009)

    53,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket

Označení varovnou etiketou „nezdravé“ povinně ponesou…

Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu

Pětina poskytovatelů půjček na bydlení během druhého…

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

 
 












Blesk.cz

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu: Víme, jak se tomu vyhnout

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu:…

Češi jsou hned po Švédech nejnadšenějšími chataři na světě. Jakmile se oteplí, začne víkendové dojíždění na…

 

iSport.cz

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok Sparty a Slavie ale vítám

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok…

Šest let stál v čele pražské Sparty, působil ve vrcholovém managementu tehdejšího Českomoravského fotbalového…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný přívětivých a pohostinných lidí

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný…

Tropických ostrůvků, posetých kokosovými palmami a obklopených bělostnými plážemi s korálovými lagunami, najdete…

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…