Mercedes-Benz B: Představujeme
Mercedes sice novou třídu B i nadále označuje jako Compact Sports Tourer, oproti předchozí generaci tu jsou ale významné změny. Automobil má nižší karoserii, pohání jej nové benzinové motory s turbodmychadlem a přímým vstřikováním a je k dispozici s novou dvouspojkovou převodovkou. Hlavní novinkou je ale ta, že se nové béčko vzdává unikátní, avšak výrobně nákladné sendvičové konstrukce podlahy.
Bez sendviče
O tom, že se nejedná o žádnou modernizaci stávajícího modelu, ale o zcela odlišnou generaci, svědčí hlavně nová konstrukce podvozku.
Unikátní sendvičová podlaha z minulé generace sice přispívala k nadstandardní pasivní bezpečnosti, byla však náročná na vývoj a výrobu, navíc omezovala vnitřní prostor. Z těchto důvodů se Mercedes rozhodl použít v druhé generaci béčka nový podvozek.
Součástí přední nápravy jsou vzpěry MacPherson s vinutými pružinami, vzadu našla místo čtyřprvková náprava, většina jejích komponentů je z hliníku, což snižuje neodpruženou hmotu. Přeprogramována byla i elektronická kontrola stabilizace.
Elektromechanický posilovač řízení byl také změněn, nachází se přímo v jeho mechanismu pod volantem a nikoliv až v motorovém prostoru.
Ač má nová třída B sama o sobě nižší těžiště, bude k dispozici i sportovní podvozek, který klesne k asfaltu o dalších 20 mm. V této sadě nechybí ani odpružení se sportovními tlumiči a Direct Steer s přímějším poměrem.
Dynamičtější vzhled
Na první pohled zvenčí se sice může zdát, že se zas až tak moc nezměnilo, karoserie je ale zcela nová. Nová třída B vypadá dospěleji a dynamičtěji. Kolmější příď je ústupkem v oblasti ochrany chodců, zároveň je oblíbenou paralelou designérů Mercedesu ke sportovnímu SLS AMG.
Nejvíce se vůz od předchůdce liší z boku, horní část rámů dveří je zakomponována do černých sloupků. Výrazným prvkem jsou také dva zalomené prolisy. Aerodynamika je vynikající: v tunelu byl naměřen součinitel odporu vzduchu 0,26.
mercedesbenz novemodely predstavujeme mpv
Na první pohled působí i kabina sportovněji, než ta v předchozí generaci třídy B. Dřívější hranaté otvory klimatizace nahradily kruhové, odkazující na ty ze současného SLK a SLS AMG. Novinkou je také mohutný vodorovný dekorační pás vedoucí přes palubní desku. Ten bude vyráběn ve čtyřech variantách, v závislosti na výběru zákazníka.
Na horní části středového panelu se objeví volně plovoucí barevná obrazovka, dostupná s úhlopříčkou 147 mm, nebo 178 mm. Její rám s pozinkovaným povrchem má kontrastovat se zbytkem kabiny.
Cestující sedí ve vzpřímenější pozici, díky opuštění sendvičové konstrukce také blíže k silnici, a to o celých 86 mm. Mercedes slibuje více prostoru pro hlavu a více místa na zadních sedadlech.
Pro milovníky individualizace jsou určeny čtyři pakety vzhledových doplňků – Sport, Chrome, Night a Exclusive, které vylepšují exteriér i interiér vozu.
Delší, ale s kratším rozvorem
Je to ještě MPV, nebo už spadá do nižší střední třídy? Novinka měří 4.359 mm na délku, je 1.786 mm široká a 1.557 mm vysoká. Oproti svému předchůdci je nové béčko o 89 mm delší a o 47 mm nižší, rozvor se zkrátil o 79 mm.
Mercedes-Benz B - porovnání rozměrů s předchozí generací | |||
Model | B (W246), 2011- | B (T245), 2005-2011 | Rozdíl |
Délka [mm] | 4359 | 4270 | +89 |
Šířka [mm] | 1786 | 1777 | +9 |
Výška [mm] | 1557 | 1604 | -47 |
Rozvor [mm] | 2699 | 2778 | -79 |
Objem zav. prostoru [l] | 488-1545 | 458-1530 | - |
Na malé MPV odkazuje variabilita, byť systém Easy-Vario-Plus je k dispozici jen jako volitelná výbava. Pokud je jím vůz vybaven, zadní sedadla se dají posunout o 140 mm, čímž se zvětší zavazadelník ze základních 488 na 666 l. Sklopením zadních sedadel v poměru 60:40 pak objem zavazadelníku může vzrůst až na 1545 litrů.
mercedesbenz novemodely predstavujeme mpv
Přímého konkurenta mezi prémiovými značkami třída B nemá. Z evropských MPV má k Mercedesu velikostně nejblíže VW Touran a Ford C-Max. Oba mají kratší rozvor než třída B, VW Touran však nabízí mnohem větší zavazadelník, jeho základní objem je 695 litrů, po sklopení sedaček pak vzroste na 1989 litrů. Objemným zavazadlovým prostorem bojuje také Peugeot 5008, jeho kufr má 679-1754 litrů.
Mercedes-Benz B - porovnání rozměrů s konkurenty | |||||
Model | Mercedes-Benz B | Citroën C4 Picasso | Ford C-Max | Peugeot 5008 | VW Touran |
Délka [mm] | 4359 | 4470 | 4380 | 4529 | 4397 |
Šířka [mm] | 1786 | 1830 | 1828 | 1837 | 1794 |
Výška [mm] | 1557 | 1660 | 1626 | 1647 | 1634 |
Rozvor [mm] | 2699 | 2728 | 2648 | 2727 | 2678 |
Objem zav. prostoru [l] | 488-1545 | 500-1734 | 471-1723 | 679-1754 | 695-1989 |
Nové a upravené motory
Příčně uložené benzinové i naftové agregáty jsou zcela nové, nebo notně upravené. Všechny modely nové třídy B mají funkci start-stop v základní výbavě.
Zážehové 1,6litrové čtyřválce M270 jsou osazeny piezo vstřikovači pro vícenásobné přímé vstřikování benzinu a navzdory přeplňování mají vysoký kompresní poměr 10,3:1. Ke snížení spotřeby přispívá mimo jiné odpojitelná vodní pumpa a regulace olejového čerpadla.
Základní varianta B 180 nabízí 90 kW (122 k), výkonnější B 200 pak 115 kW (156 k). Největší točivý moment 200 Nm, respektive 250 Nm je k dispozici již od 1250 min-1.
Agregát je v této objemové variantě podčtvercový – vrtání má průměr 83,0 mm, zdvih je 73,7 mm. Díky tenkým stěnám válců nebo i dutému klikovému hřídeli motor váží jen 137 kg.
Mercedes-Benz B - technická data a české ceny | ||||
Motor | B 180 | B 200 | B 180 CDI | B 200 CDI |
Převodovka | 6M (7DCT) | 6M (7DCT) | 6M (7DCT) | 6M (7DCT) |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 | 1796 | 1796 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 90/5000 | 115/5300 | 80/3200-4600 | 100/3600-4400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 200/1250-4000 | 250/1250-4000 | 250/1400-2800 | 300/1600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 (190) | 220 (220) | 190 (190) | 210 (210) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 (10,2) | 8,6 (8,4) | 10,9 (10,7) | 9,5 (9,3) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 (5,9) | 5,9 (5,9) | 4,4 (4,4) | 4,4 (4,4) |
Cena [Kč] | 558.000,- | 609.000,- | 586.800,- | 654.000,- |
Zmenšením oceňovaného turbodieselu OM651 vznikl turbodiesel určený pro kompaktní třídu. Kód D18 označuje snížení zdvihového objemu z 2,1 na 1,8 litru. Agregát je osazen jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek.
Zmenšení objemu se dosáhlo zkrácením zdvihu z 99 na 83 mm. Zdvih je tak nyní shodný s vrtáním, jedná se o čtvercový motor, což je u moderních turbodieselů považováno za konstrukční ideál.
Varianta B 180 CDI produkuje 80 kW (109 k) a 250 Nm, silnější B 200 CDI pak 100 kW (136 k) a 300 Nm.
Nová dvouspojková převodovka
Vedle šestistupňového manuálu bude motory v nové třídě B možné kombinovat s novou kompaktní sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT s tříhřídelovou konstrukcí. Ta v malých Mercedesech slaví premiéru.
Převodovka na délku měří 367 mm a váží 86 kg. Fakticky jde o automatizovanou manuální převodovku rozdělenou do dvou modulů, každý je k motoru připojen přes vlastní spojku. Proti dosud používanému CVT má být 7G-DCT o výrazných 9 % efektivnější.
Dvouspojková převodovka 7G-DCT má mnoho společných komponent se šestistupňovým manuálem, obě se budou vyrábět ve stejné továrně Hedelfingen.
Spojky jsou „mokré“, pracují v olejové lázni. Jedná se o speciální specifikaci převodového oleje, zařízení jej k práci potřebuje jen 6 litrů.
Převodovka je jako první svého druhu osazena dvěma čerpadly. Elektrické v ní udržuje tlak při vypnutém motoru a slouží jako pomocné v případě, že je mechanické čerpadlo zatěžováno. Převodovka má navíc mechanický zámek, který umožňuje zaparkovat se zařazeným libovolným převodovým stupněm.
Řidič může volit ze tří módů řazení, v Economy převodovka automaticky řadí v nižších otáčkách pro co nejmenší spotřebu paliva, v módu Sport řadí převodovka také samočinně, doba přeřazování je však kratší, v manuálním režimu řidič řadí sám pomocí páčky pod volantem, známé z větších Mercedesů.
Bezpečnostní výbava
Mercedes-Benz B je standardně vybaven hlídáním pozornosti Attention Assist a radarovým systémem Collision Prevention Assist upozorňujícím na nebezpečí kolize. Ten je propojen s brzdovým asistentem a přijde vhod při klasických nehodách s nárazy zezadu, které se odehrávají zejména ve městech. Varování je jak vizuální, tak akustické.
mercedesbenz novemodely predstavujeme mpv
Nově dostupný je systém Pre-Safe, který byl poprvé uveden před devíti lety pro tehdejší třídu S. Systém eliminuje zranění při nehodách tím, že těsně před srážkou napíná pásy, uzavírá boční a střešní okna a upravuje sedadlo spolujezdce tak, aby se při nárazu zranil co možná nejméně.
V příplatkové výbavě dále najdeme například adaptivní světlomety, asistent pro udržování jízdního pruhu, varování před kolizí s vozidly v mrtvém úhlu, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, adaptivní tempomat, parkovací asistent či couvací kameru.
České ceny
První cena nové generace béčka na českém trhu je 558.000,- Kč, jedná se o provedení B 180 (85 kW). Zajímavostí, že vůz je v době uvedení na trh levnější než předchůdce.
Automobil je v základu vybaven elektronickou parkovací brzdou, manuální klimatizací, sedmi airbagy (včetně kolenního pro řidiče), elektrickým stahováním bočních oken, LED denními světly, vyhřívanými a elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky, rádiem s konektorem USB a Bluetooth hands-free.
Z příplatkové výbavy může zaujmout sada Premium (52.800,- Kč), která obsahuje komfortní funkce zrcátek, vyhřívání předních sedadel, aktivní parkovací asistent, kožený volant, mlhovky a rozšířenou variabilitu interiéru Easy Vario Plus.
Příplatek za multimediální systém Command včetně měniče na šest CD činí 84.797,- Kč. Tento systém integruje nejen veškerá informační a komunikační zařízení včetně připojení těch externích a přístupu na internet, ale je možné jej ovládat hlasem.
Předchozí generace třídy B (s interním označením T245) se vyráběla od roku 2005. Automobil si pořídilo více než 700 tisíc zákazníků. Největšími trhy pro toto MPV bylo domácí Německo a Čína, kde se třída B prodává od roku 2009.