Volkswagen Passat vs. Škoda Superb: Designový duel
Superb byl donedávna (spolu s Fabií) posledním modelem českého výrobce s designem, který odpovídal minulému tvarovému směru. Ten je dnes již plně nahrazen novým designovým jazykem, jehož první znaky jsme vypozorovali již na přídi hatchbacku Citigo. Naplno se však nový design projevil v souvislosti s vozy Rapid a Octavia, jejichž design plně odpovídá hodnotám nové tvarové filozofie. Hovoříme o sériové výrobě – nutno ale připomenout, že úplně prvním vozidlem s hranatými tvary od Jozefa Kabaně je kreace Vision D, vzor pro nejnovější Octavii. V případě Superbu je řeč o faceliftu, který nejenže vcelku výrazně mění vzhled jeho obou karosářských variant, ale také plynule pokračuje v modernizaci modelové palety české značky. Vlajková loď výrobce je nyní plastičtější, vizuálně lehčí a modernější, k čemuž se ještě dostaneme. Jak ale obstojí čerstvě omlazený model v konfrontaci s Volkswagenem, jehož dynamický styl stojí na pevných základech v podobě designu šestého generačního vydání?
VW Passat (2010-) – Autentický konzervativec?
Významný reprezentant střední třídy se vyznačuje relativně dynamickým vzhledem s velkým množstvím čistých ploch, které oživují rafinované zásahy v podobě přímo vedených linek či vhodně volených ostrých lomů. Podstata designu však spočívá v důkladném přepracování minulé generace vozu, což – kromě hlubší integrace vozidla do omlazené modelové palety – prověřilo karosářské kvality šestého generačního vydání Passatu a jeho nadčasovost.
Do podstaty designu nebylo třeba nijak výrazně zasahovat. Vozidlo však muselo reagovat na více či méně výrazné změny v designu Volkswagenu, jež jsou dnes patrné prakticky na všech modelových řadách. Mezi nejvýraznější znaky nového stylu patří menší a užší maska chladiče, která je po rozměrové redukci širší a spíše horizontálně orientována. Díky tomu je příď Passatu opticky nižší a dynamičtější. S modernizací masky šlo takříkajíc ruku v ruce upravení tvaru světlometů, které se směrem doprostřed přídě zužují a na zmíněnou masku elegantně navazují. Tomuto celku vkusně sekunduje nasávač v nárazníku, zušlechtěný chromovým doplňkem a oživený atraktivně zkosenými mlhovkami.
Zásadní mezigenerační změnu v rámci modelové řady Passat představuje odklon od motivu písmene V, do jehož tvaru byly uskupeny prvky přídě (včetně chromového obložení čelní části). Tento osobitý rys se u Volkswagenu objevuje již ve druhé polovině 90. let minulého století – najdeme jej na exteriéru studie Concept D (1999), přičemž pečlivého rozpracování se dočkal v roce 2003, kdy jej na frankfurtském autosalonu prezentoval Concept R.
Boční část je klasicky řešená. Vyznačuje se poměrně krátkým předním převisem, po němž následuje uhlazený druhý karosářský prostor s elegantně vedeným A-sloupkem. Ten plynule navazuje na střechu a končí v prostoru C-sloupku, přičemž celek lze označit za nenucený a vyvážený. Druhý karosářský prostor svým objemem a hmotnostním uspořádáním (zde zdůrazněme poměr mezi okny a pontonem) klade důraz na vnitřní prostornost a vcelku reprezentativní vzhled, který upřednostňuje nevtíravou eleganci před sportovními a leckdy prvoplánovými experimenty.
Záď rovněž navazuje na předchozí generaci modelu, od níž se liší zejména citelným zásahem do hmoty původního třetího karosářského prostoru – zatímco šestá generace svého času překvapila dynamickým zešpičatěním hrany víka zavazadlového prostoru, nový model tento působivý prvek nahradil mírným zkosením. Tomu odpovídají nové svítilny, jež dřívější kompozici s motivem kruhu nahradily hranatými tvary. Ostré zlomy tak vystřídaly obliny a kruhy, známé již z konceptů ACC (2000) a Magellan (2002) a plně rozpracované u zmíněné vize Concept R (2003) či Concept C (2004).
Vazby současného Passatu na jeho minulou verzi jsou nejviditelnější v kabině, kde najdeme prakticky tutéž přístrojovou desku s drobnými doplňky a nové výplně dveří. Obě inovace pocházejí z verze CC, která – navážeme-li na výše řečené informace o zádi – byla ve svém provedení před modernizací posledním Volkswagenem s kruhovými motivy na předních a zejména zadních svítilnách. Avšak pozornost zaměřme zejména na nové, sofistikovanější výplně dveří, které vkusně zaplnily dříve spíše strohý prostor a opticky ucelily jednotlivé interiérové části.
Modernizovaná Škoda Superb (2013-) – Cizelování osvědčeného základu
Čerstvě modernizovaný design českého duelanta je reakcí na moderní tvarový směr firmy Škoda, který, jak již bylo řečeno, pokrývá (kromě Fabie) všechny modely značky. Její vlajková loď je nyní lehčí, sportovnější a celkově plastičtější, zároveň však o něco méně reprezentativní. Podíváme-li se však na nový design Superbu jako na celek, zjistíme, že moderní prvky byly aplikovány na takřka nezměněný základ. Jde tedy o podobný tvůrčí proces jako u Volkswagenu Passat, což představuje hlavní společný znak porovnávaných vozidel.
Zmíněný nárůst plastičnosti je patrný zvláště na přídi. Nová maska bez horní masivní lišty je oproti té předchozí lehčí a sportovnější, kvůli čemuž je čelní část vozu méně majestátní. Přiblížila se tak Passatu, se kterým jej pojí také spodní nasávač, jehož vstupy jsou začleněny do uceleného horizontálního pásu.
Diodová světla výrazně změnila výraz vozu, který je nyní dramatičtější a odvážnější. Světlomety jako takové jsou však oproti Passatu jednodušší a lépe korespondují s boční částí karoserie, čímž se dostáváme k patrně nejvíce diskutované partii exteriéru. Profil již na první pohled zaujme důrazem na druhý karosářský prostor, jenž v době svého vzniku překvapil dlouhou střechou a horní okenní linkou, jíž zdynamičtilo ostré zkosení zasahující do C-sloupku. Mohutné proporce odlehčují nové prvky – právě zde plně vynikají přednosti úprav čelní části vozu, zejména propracovanější zpracování nárazníku.
Uhlazení a notné zjednodušení pokračuje na zádi. Ve srovnání s Passatem zde najdeme sportovnější svítilny s propracovanějším krytem, jenž z 3/4 zadopohledu zaujme ostrým zlomem v prostoru víka zavazadlového prostoru. Tento rys však zcela zaniká při přímém pohledu na záď, která je oproti Passatu tvarově kompaktnější a – hlavně díky novým svítilnám a jejich elegantní a jednoduché optice – ucelenější.
Přístrojová deska Superbu je oproti Passatu o něco mohutnější, na čemž má podíl méně členitá spodní část (v Passatu je tento díl členitější a rozvrstvenější) a objemnější jednotlivé díly s menším množstvím zušlechťujících prvků. Ve srovnání s německým vozem má však Škoda propracovanější horní polovinu desky s plynulým napojením na kapličku. Architektura desky není tak orientována na vodorovné linky, jako je tomu u Volkswagenu, což je dáno vertikálním a vcelku masivním ohraničením středového panelu.