VW Beetle vs. Fiat 500: Designový duel

VW Beetle vs. Fiat 500: Designový duel

 
 

Líbí se vám víc německé, nebo italské retro? Hlasujte v anketě.

Retrovlna je stále populární. Do dnešního designového duelu jsme vybrali dva významné reprezentanty tohoto směru – komerčně velmi úspěšný Fiat 500 a nový Volkswagen Beetle, který se představil před týdnem na autosalonu v Šanghaji.

Německá novinka přerůstá italský model takřka ve všech směrech. Z hlediska délky jde o rozdíl celých 732 mm, v oblasti šířky pak o 181 mm – to vše ve prospěch Volkswagenu Beetle. Na výšku jsou rozdíly téměř zanedbatelné – Fiat je o 2 mm vyšší, než VW.

Nutno dodat, že Volkswagen se svými rozměry značně vymyká konvencím. Pro evropská retroauta jsou typické malé rozměry, VW ale s reinkarnovaným broukem usiluje hlavně o americké zákazníky. Rozměrově se podobá víc Chrysleru PT Cruiser nebo Chevroletu HHR než Fiatu a Mini.

Fiat 500 a Volkswagen Beetle - srovnání rozměrů
ModelFiat 500Volkswagen Beetlerozdíl
Délka [mm]35464278+732
Šířka [mm]16271808+181
Výška [mm]14881486-2
Rozvor [mm]23002537+237
Rozchod vpředu [mm]1413--
Rozchod vzadu [mm]1407--
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]185--

Designovou konfrontaci začněme novinkou, a sice Volkswagenem Beetle. Jde o automobil, odkazující na kultovní Volkswagen Type 1 a navazující na New Beetle (resp. Concept 1 z roku 1994). Ten se vyznačoval výrazně oblými tvary, které byly populární převážně u žen.

Beetle je oproti svému předchůdci o něco ostřeji tvarovaný a disponuje přepracovanými proporcemi. Kapota je nově širší a delší, čelní sklo je více strmé a světlomety nabízí modernější tvar. Z hlediska obecných tvarů lze konstatovat, že design exteriéru je sportovnější a dospělejší, než vnější ztvárnění modelu New Beetle.

VW Beetle: Brouk pro 21. století (foto živě, video)

Dominantou přídě je kapota, která má v porovnání s konkurenty atypický tvar. Tento prvek, spolu s výraznými blatníky (do nichž jsou integrovány světlomety, které jsou zpestřeny diodami), odkazuje na ikonické tvary původního Volkswagenu, produkovaného v letech 1945 až 2003.

Pro design Volkswagenu Beetle je velice důležitá boční část karosérie, neboť zde nejlépe vynikají jednotlivé prvky, charakteristické pro automobil. Nutno zmínit mohutné blatníky, které z poloviny opisují kruhový tvar kol. Tyto karosářské díly jsou širší, než oblast dveří. Tento kontrast dodává celku na originalitě, podobně jako výrazně oblá střecha, která splývá se zádí v jeden harmonický celek.

Záď vozu je oproti současným automobilům vysoce originální. Zadní blatníky tvoří s nárazníkem vizuálně jednotný celek. Do něho jsou pak zakomponovány zadní svítilny, které mají oblý tvar, korespondující s víkem zavazadlového prostoru. To má vysoce čistý a uhlazený tvar, který je zpestřen sportovně působícím spoilerem.

Celková zaoblenost zadních partií karosérie, zvláště pak v oblasti okna, vytváří velmi osobitou kompozici, vynikající v davu a dávající na odiv retro design. Ačkoliv se pohonná jednotka přesunula ze zadní části pod přední kapotu, tvary zádě nejnovějšího Beetlu plně respektují původní VW Brouk.

Interiér usiluje o odraz ztvárnění přístrojové desky z doby původního Volkswagenu Type 1. Jde na to pomocí hladkých a pokud možno co nejméně přerušovaných ploch, tedy kupříkladu střední částí přístrojové desky, zhotovenou v barvě, odlišné od zbytku desky. Jde o prvek, zahrnující výdechy ventilační soustavy a další ovládací prvky. Kabině jako celku vládne jednoduchost a odkaz na nesmrtelný předobraz vozu.

JAKE.AUTO.CZ: VW New Beetle (všechny články a videa)

Okázalé retro prezentuje také Fiat 500. Oproti výše zmíněnému německému modelu jde o již plně etablovaný model, produkovaný od roku 2007, který z hlediska designu a koncepce karosérie navazuje na vizi Trepiuno z roku 2004. Tvary vozu odkazují, podobně jako u Volkswagenu, na kultovní automobil – model 500, vyráběný v letech 1957 až 1975.

Vůz rozvíjí prvky, použité na legendárním předobrazu. Jde zejména o charakteristickou příď, která má zvýšený reliéf, na němž se nachází logo výrobce, které je zpestřeno dvěma chromovými díly. Kruhové světlomety zvyšují dojem z retro designu, stejně jako kapota, mírně zasahující do boku karosérie. Osobitým a historicky vzato zajímavým dojmem působí nárazník, který je svou tenkostí a spíše symbolickým působením na karosérii odkazem na koncepci nárazníku z původního Fiatu 500.

Podobně jako pro Volkswagen Beetle, tak i pro Fiat 500 je důležitý profil, v němž se snoubí důležité aspekty exteriérového designu vozu. Oproti VW se zde blatníky téměř ztrácí, zatímco vyniká hladkost jednotlivých ploch karosérie, vizuálně splývajících do jednoho uhlazeného celku. Celá boční část je protnuta linií, která navazuje na dolní hranu kapoty. Jde však o velmi citlivý zásah do tvarové podstaty této karosářské části, jejíž další dominantou je poměrně silný C-sloupek.

Fiat 500 – návrat italského národního pokladu

Mezi pozoruhodné elementy designu zádě Fiatu 500 patří svítilny osobitého tvaru, tenký (opět spíše symbolický) chromovaný nárazník posilující hodnoty designu typu retro či víko zavazadlového prostoru, které i přes to, že ukrývá zavazadlový prostor (namísto pohonné jednotky u předchůdce), navazuje na původní návrh. Prostor, vyhrazený pro značku, je z horní strany doplněn chromovanou částí, která nápaditě skýtá modelové označení, tedy číslovku 500.

I v případě 500 se z hlediska ztvárnění kabiny vydali designéři cestou připomenutí dobových zásad klasického Fiatu téhož jména, samozřejmě s přizpůsobením tehdejších vizuálních motivů na dnešní dobu. I zde hraje jednu ze stěžejních roli estetického vjemu velký díl ve středu přístrojové desky, který zahrnuje kruhové výdechy ventilace či číslice 500 v osobité typografii, použité i na exteriéru. Pozornost zaslouží i fakt, že je deska stavěna na základu, jehož původním nositelem je model Panda téže značky (patrné zvláště v oblasti řadící páky).

JAKE.AUTO.CZ: Fiat 500 (všechny testy a další články)

Anketa

Který model se vám víc líbí?
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Beetle vs. Fiat 500: Designový duel













Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…