Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Děti v autě: Otázka za 4 body

Petr Slováček
Diskuze (29)
Jedny z nejčastějších dotazů, které nám do redakce zasíláte, se točí kolem poutání dětí. Podívali jsme se na ně podrobně.

Víte, že za nepoužití dětské sedačky je vyšší trest, než pokud nepřipoutáte sami sebe? A že si pořád většina motoristů myslí, že platí věkový limit 12 let? Přestože už deset let není v legislativě, pořád ho mají někteří v podvědomí. Není divu, kdo nechodí na pravidelná školení referentských řidičů, nemá šanci sledovat legislativní turbulence v ČR. Od toho jsme tady my. Pamatujte, že tresty za porušení povinnosti nejsou malé: jestliže nepřipoutáte sebe, hrozí za to tři trestné body. Pokud nepoužijete sedačku pro dítě, ještě o bod víc.

Kdy a kde dětské sedačky

Už deset let platí jednoznačný limit pro používání dětských sedaček jen 36 kg nebo 150 cm, přičemž stačí dosáhnout jedné z podmínek. Zapomeňte tak

na zakořeněný mýtus o věku 12 let pro sezení vpředu, který už dávno neplatí! Vpředu tedy může dítě sedět už od narození. Když je ovšem v dětské vaničce, pak pouze za vypnutým airbagem a zády ke směru jízdy. U větších zůstává airbag zapnutý, neboť sedí ve směru jízdy. Věkový limit přesto v zákoně najdete, v praxi už ale není často aplikovaný: týká se totiž jen veteránů bez jakýchkoliv zádržných systémů! A říká, že pokud ve starém autě chybí pásy úplně, nesmí se v něm vozit děti do 3 let vůbec a na sedadle vedle řidiče pak při výšce do 150 cm.

Legislativa neřeší poutání dětí zase tak dlouho. Zatímco americké ministerstvo dopravy vydalo předpis vyžadující dětské sedačky už roku 1966 (od 1984 ve všech státech), evropské předpisy v tomhle zaostaly. Vždyť v Československu bylo teprve roku 1967 nařízeno všeobecné používání bezpečnostních pásů vpředu – a to ještě jen mimo obec. Až od roku 1976 na všech sedadlech. A teprve posledních pětadvacet let se všichni musíme poutat také při jízdě v obci. Od roku 2000 byl zaveden věkový limit 12 let pro přepravu dětí, zatímco v předešlé úpravě byl pouze výškový 150 cm. O pět let později se pravidla pro používání dětských zádržných systémů změnila podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady. „Česká republika se při vypracovávání nové legislativy inspirovala v zahraničí a reagovala tak na tehdejší vývoj v používání bezpečnostních zádržných systémů,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy.

Víte, že…

… jestliže jsou na zadním sedadle již umístěny dvě dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí, můžete mezi ně posadit

třetí dítě? Může být klidně menší než 150 cm, ale musí být starší 3 let a za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem.

Mám vozit dítě vpředu?

Legislativa připouští vození malého dítěte na místě vedle řidiče. Pokud sedí zády ke směru jízdy, pak to ovšem podmiňuje vypnutím airbagu. „Vystřelený vak totiž přimáčkne autosedačku do sedadla a dítě by pravděpodobně utrpělo smrtelná poranění hlavy a krku. Velká zranění hrozí v tomto případě i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech okolo 30 km/h,“ říká Martin Farář, šéf Besipu. U větších dětí s umístěním sedačky ve směru jízdy pak radí odsunout ji co nejvíc dozadu. „Pokud je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crash testy odhalily také nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu, a dokonce i možné zlomeniny,“ končí.

Není divu, že řada výrobců nedoporučuje transport dětí vpředu. Třeba Ford roky vůbec nenabízel možnost vypnutí airbagu. I v návodu k současným generacím vozů Škoda Fabia a Octavia najdete doporučení používat dětské sedačky vždy vzadu, přestože výrobce už dávno nabízí vypnutí předního airbagu. Důvod je nasnadě. „Spousta zákazníků řeší dobrou sedačku, ale pak ji postaví dopředu. Tam však nemá co dělat. Vždyť velká část nehod s dětmi je způsobena nepozorností maminky, která řeší zcela nedůležitou slinu dítěte vedle sebe místo řízení auta,“ říká Pavel Calta z obchodu Daniela, jednoho z největších prodejců dětského zboží.

Víte, že…

… při používání sedačky na předním sedadle nemusí být boční ani hlavové airbagy vypnuty?

Jak sedačku přidělat

Nejstarší typy sedaček se připínaly do vozu výhradně přes bezpečnostní pásy. To mnohdy nebylo ideální, protože při nárazu se násobila hmotnost sedačky a dítěte. Už v roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost Britax Römer – ve spolupráci s automobilkou VW systém Isofi x pro vůz Golf IV. „Isofi x se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou, který umožňuje její rychlou a správnou instalaci,“ říká šéf Besipu Martin Farář. Největší výhoda systému (od 2011 povinný) má být v jednoduchosti použití včetně řvoucího dítěte v sedačce, kde kotevní systém výrazně snižuje riziko nesprávné instalace. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je nově využíván také systém Isofi x v kombinaci s bezpečnostním pásem auta. Toto spojení dostalo název Isofit. „Pořád ale zůstává nevýhoda, že se sedačka při nárazu ve vyšších rychlostech zaboří do sedáku. Jako vhodný doplněk proto doporučujeme základnu s teleskopickou nohou, kterou nainstalujete do vozu a ten přendáváte sedačku,“ radí prodejce Pavel Calta. Další možností je přimontovat sedačku ještě za třetí kotevní bod na zadní straně sedáku. Lze to vidět na novějších autech od r. 2011. „Jinou alternativou opěrné nohy je systém Top tether, který mají některé sedačky, jež jsou k dostání běžně i v České republice,“ říká dovozce sedaček Ondřej Pilecký ze společnosti Babypoint.

Kolik sedaček potřebujete

Sedačky se rozlišují do pěti tříd podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny. V praxi lze obvykle vystačit s tzv. vajíčkem od narození a sedačkou

pro větší děti, kterou později nahradí pouhý podsedák. Většina sedaček totiž spadá hned do několika tříd najednou – ačkoliv to někdy znamená drobnou konstrukční úpravu –, což najdete na homologačním štítku. Besip doporučuje nechat dítě klidně do 3 až 4 let věku v sedačce upevněné

zády ke směru jízdy. „Síly vzniklé při takovém nárazu jsou rozptýleny do větší části těla,“ říká Martin Farář a uvádí kategorie, do nichž se sedačky

dělí.

Skupina 0, do 10 kg. Děti do jednoho roku ještě samy nejsou schopny sedět a neudrží hlavičku. Nejmenší sedačka je tedy vlastně vypolstrovanou vaničkou, ve které leží. Vždy se umisťují čelem proti směru jízdy.

Skupina 0+, do 13 kg. Jinak platí totéž jako u skupiny 0.

Skupina I, 9-18 kg. Zhruba do čtyř let věku už je schopno dítě sedět čelem ke směru jízdy, byť to odborníci ještě nedoporučují. V sedačce je připoutáno pětibodovým pásem.

Skupina II, 15-25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v nich drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé.

Skupina III, 22-36 kg. „Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák bez opěradla, který dítě posune do výšky umožňující jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby nemohl při nárazu zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly,“ končí Martin Farář z Besipu.

Jak je to s homologací prodloužení?

Odpovídá Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení Besip: Bezpečnostní pásy do vozidel, popřípadě jejich prodloužení, musí být povinně schváleny podle předpisu EHK OSN č. 16, o bezpečnostních pásech. Podle Ženevské dohody z roku 1958 jsou veškerá udělená schválení platná ve všech státech, které na předpis přistoupily. Výrobce se ale sám rozhoduje, kde si nechá produkt schválit. Bezpečnostní pásy jsou při schvalovací zkoušce testovány i na dostatečnou délku pro upevnění dětského zádržného systému. Tentýž produkt může mít především z hlediska komerčních záměrů výrobce více platných schválení. Z toho plyne, že pokud je prodloužení bezpečnostního pásu již v některém státu schváleno, platí jeho schválení také v ČR a takový výrobek může být distribuovaný na českém trhu.

Dvě otázky pro Karla Starého, vedoucího servisních služeb Škody Auto ČR

Co mám dělat, když délka pásů vzadu nevyhovuje?

Do žádného vozu na trhu (nejen značky Škoda) není možné namontovat zcela libovolnou dětskou sedačku, neboť není v silách jakéhokoliv výrobce všechny sedačky vyzkoušet a zohlednit. Sedačky se samozřejmě vyvíjejí a kontinuálně se objevují na trhu i několik let po ukončení výroby daného typu vozu. Předpis ECE R16 v aktuálním znění určuje povinnost výrobce garantovat zastavitelnost univerzální dětské sedačky – opět tedy nelze garantovat, že při plnění homologačního předpisu bude možné zastavět do vozu zcela libovolnou dětskou sedačku.

Nabízí Škoda Auto na vyžádání prodloužení pásů pro starší i současné modely?

Možnost prodloužení popruhu bezpečnostního pásu neposkytujeme, nicméně nabízíme v programu Škoda Originálního příslušenství plně kompatibilní dětské sedačky pro všechny věkové kategorie. Pro veškeré délka bezpečnostního pásu naprosto dostačuje. Z hlediska ochrany přepravovaných dětí doporučujeme zejména u sedaček pro menší děti volit variantu s upevněním Isofix. Sedačka je pevně spojena s rámem vozidla

a zaručuje maximální bezpečnost. V takovém případě se bezpečnostní pásy k upevnění sedačky vůbec nepoužívají.

Sedačka dobrá, ale pásy krátké

Všimli jsme si, že maminky v diskusních fórech často nadávají na krátké pásy v autě. Koupily si skvělou sedačku, ale nemají ji čím přidělat.

Podnět k našemu testu jsme dostali od čtenářek. Stěžujete si, že moderní autosedačky a zejména tzv. vajíčka pro nejmenší děti jsou příliš objemné. V řadě aut je proto potíž s jejich upevněním. „Je to opravdu častý problém kategorie nula, tedy pro kojence od narození,“ potvrzuje nám Pavel Calta, prodejce z obchodu Daniela. A hned také z hlavy sype modely aut, kde se s tím zákazníci setkávají: speciálně to platí pro manažerské sedany typu Audi A6/A8, volva, některé starší opely, ale i škodovky. „U vyšších kategorií sedaček pro starší děti je zase problém s pultíkem uchyceným pásem. Ovšem postupně mizí, protože moderní a větší sedačky si obvykle kupují lidé, kteří mají také moderní auta s isofixem,“ dodává Calta.

Opravdu nejde

Na vlastní kůži jsme proto na patnácti starších autech podle doporučení maminek vyzkoušeli, jak to funguje. A nanečisto začali hned tím, že současný zádržný systém typu vajíčka opravdu nemáte šanci připoutat ve dvacet a více let starých vozech Mercedes-Benz W 124 nebo BMW 5 E34. V obou případech chybělo pro přicvaknutí spony do zástrčky dobrých pět centimetrů.

Jak z toho ven? Ptali jsme se u zástupců prodejců aut, ale žádný z nich nenabízí originální prodloužení pásů. Mnohé rodiny to řeší svérázně. Našli jsme i zkušenost tatínka, který si na vrakovišti koupil delší pásy z dodávky a jednoduše je namontoval do osobního vozu. Takový postup pochopitelně nelze doporučit kvůli bezpečnosti. Zádržný systém tím ztrácí i homologaci od výrobce.

Slepá ulička

Přesto jsme dali na rady maminek a koupili pro test prodloužení bezpečnostního pásu z Amazonu. Stálo v přepočtu pětistovku a dorazilo za týden až do schránky. Až potud všechno fajn. Jenže fakt, že je něco špatně, ukázala už homologace potvrzená samolepkou na sponě místo očekávaného našití na lístečku. Stejně tak i absence jakéhokoliv dokladu v balení.

Při snaze o vyzkoušení jsme těžce narazili – zakoupený výrobek totiž vůbec nešel zacvaknout. Po chvilce zkoumání jsme zjistili, že zástrčka v zámku s tlačítkem zapadla a musí se před každým použitím šroubovákem zase povystrčit. Tak bychom si bezpečný výrobek nepředstavovali! Takže ani tudy cesta nevede a budeme předmět reklamovat. „Přijde mi to od počátku jako hloupost. Úplně stejná jako spojovat pro dvojčata dva běžné kočárky nějakými sponami. Prodlužka prostě není správným řešením,“ míní prodejce Pavel Calta. Jedinou radou je podle něj koupě jiné sedačky. Může se tak stát, že musí zákazník sáhnout i po méně bezpečném výrobku v různých testech, protože zkrátka jiný do vozu nenamontuje. Anebo napoprvé dokonce nepochodí vůbec. „Stává se i situace, kdy není pás krátký jen o tak málo, aby to vyřešila hned další sedačka. Pak do auta nedáte devět výrobků z deseti,“ končí Calta. Jak jsme dopadli v testu vybraných patnácti ojetin z bazaru AAA Auto, na to se podívejte na dalších stránkách.

Anketa: Jak řešit krátké pásy?

Peugeot ČR: Výměnu bezpečnostního pásu nenabízíme a z bezpečnostních důvodů není možné ani prodloužení pásu. Peugeot

už více než deset let vybavuje své vozy úchyty Isofix, které umožňují instalaci dětských sedaček bez použití bezpečnostního pásu, a proto ani neevidujeme podobné požadavky zákazníků. Čtenáři bychom mohli doporučit pouze nákup jiného typu sedačky – tedy takového, který si s běžnou délkou bezpečnostního pásu vystačí.

Audi: Jakákoliv úprava bezpečnostních pásů – tedy nastavení, prodloužení, demontáž, a podobně – není z bezpečnostního hlediska možná. Bohužel nedokážeme odhadnout, jakou sedačku a jakým způsobem zákazník do vozidla Audi montuje. V každém případě bychom

mu doporučili navštívit autorizovaného servisního partnera, kde mu s montáží rádi poradí. Řešení vidíme také v podobě sedačky z originálního příslušenství, kde podobný problém zcela jistě nenastane.

Kia: Dosud jsme nezaznamenali jediný případ zákazníka, který by vznesl dotaz či podal stížnost k originální délce bezpečnostních pásů montovaných do vozidel Kia. Pro potřeby připoutání dětské sedačky, ať už na místo spolujezdce nebo v druhé řadě sedadel,

nabízejí tyto vozy dostatečnou délku bezpečnostních pásů, která splňuje nároky majitelů vozidel pro připoutání různých velikostí dětských sedaček

a sedáků, ukotvených po směru nebo proti směru jízdy. Naše společnost nemá v nabídce originálního příslušenství díl, který by prodloužil stávající délku pásu a nezměnil při tom přirozené vlastnosti samotného bezpečnostního pásu.

Opel: Dealeři si nevybavují, že by se setkali s požadavkem na delší bezpečnostní pásy. Možná je to i tím, že zákazníci už skoro výhradně používají sedačky s kotvením Isofix.

Čtyři otázky pro Karolínu Topolovou, generální ředitelku AAA Auto

Přicházejí rodiče při koupi vozu s vlastní sedačkou, aby si vyzkoušeli, jak jim pasuje?

Běžný jev to není, ale občas se naši prodejci setkávají s požadavkem na vyzkoušení dvou, nebo dokonce i tří dětských sedaček, kdy zákazníci potřebují posoudit, kolik místa vybraný vůz na zadních sedačkách nabízí. Všeobecně je nejvíce zajímá, zda má vůz isofix. Já sama mám už skoro dvouletou dceru, a bez isofixu si umisťování sedačky neumím představit. Například pro mě je to rozhodující kritérium.

Uvádějí kupující jako důvod výměny vozu fakt, že jim tam nešla upevnit sedačka?

Sedmidenní výměna vozu ze své podstaty nevyžaduje uvedení důvodu, a tak je těžké to stoprocentně ověřit. Nicméně pokud vím, zatím toto důvod pro

výměnu nebyl.

Jak často uvádějí lidé coby důvod koupě nového vozu narození dětí?

Zejména při řešení protiúčtových obchodů je to dle našich prodejců velmi častý jev – rodina starší auto prodává a kupuje větší právě kvůli přírůstku.

Je systém Isofix či Top tether příčinou vyšší ceny automobilu?

Při oceňování vozu to pro nás není podstatné kritérium.

Test poutání v autech

K uživatelskému testu jsme vybrali sedačku Cybex Aton Q pro děti od 0 do 13 kg. Sice patří mezi nejbezpečnější, ale také má vysoké nároky na délku pásů. Proto jsme to hodnotili s metrem v ruce. Rezerva nad 15 cm stačila na jedničku, 14 až 10 cm na dvojku, 9 až 5 cm na trojku a pod čtyři na čtyřku. Pokud jsme sedačku nezapnuli vůbec, byla to čistá pětka. Přeměřili jsme i využitelnou maximální šířku vstupního otvoru vpravo dozadu. Hodnoty se pohybovaly v rozmezí 71 až 95 cm. V praxi ale využitelnost o cenné centimetry snížilo zasahování opěráku do otvoru nebo šířka v přílišné výšce, kam těžko budete dítě v sedačce zdvihat. Manipulační prostor vzadu za přední sedačkou nás zajímal s ohledem na to, aby si dopředu ještě dokázala sednout dospělá osoba. Jedním z hodnocených kolonek byl také přístup k poutacím bodům. V tomto případě jsme samostatně hodnotili přístup k okám isofixu (když nebyl, platila známka 5) i zámkům bezpečnostních pásů. Cenné známky přinesla snadná přístupnost

a obsluha jednou rukou bez nutnosti přidržování druhou. A nakonec nás už mimo hodnocení zajímalo, zda má auto na palubě alternativní poutací systém Top tether na zadní straně zadních opěráků. Známkovali jsme od jedničky do pětky jako ve škole. Na jedničku nedosáhlo žádné.

Škoda Fabia I (2007)

Oblíbenkyně českých domácností překvapí isofi xem, který ale na sedačkách není zřetelně vyznačen, a tak musíte hledat. Výrobce evidentně počítal s tím, že bude sloužit coby plnohodnotné čtyřmístné vozidlo. Ve třídě malých aut má tak neobvykle široký vstupní otvor. S prostorností v segmentu ale nic nenadělá.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 1
Přistup k Isofixu 2-
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 2
Top tether NE
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Suzuki Swift (2015)

Malé suzuki nás doslova nadchlo. Tady je totiž vidět, že někdo přemýšlel. Lépe přístupný isofi x jsme nikde neviděli, dokonce jsou i zámky pásů pěkně nachystány na dopnutí jednou rukou. Malé rozměry vozu ale nelze ošidit: manipulační prostor a zejména vstupní otvor dozadu jsou spíš

podprůměrné.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 3
Přistup k Isofixu 1
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 1-
Top tether ANO
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Škoda Roomster (2007)

Malé MPV od Škodovky bylo stvořeno pro rodinu. Není tedy divu, že má isofix i dostatečný prostor pro manipulaci se sedačkou uvnitř. Přes velké zadní dveře však činí využitelná šířka vstupu jen 74 cm, což na jedničku nestačí. Vyzdvihnout ovšem musíme gigantickou 28cm rezervu bezpečnostních pásů, kterou lze ještě zvýšit posunutím sedaček víc dozadu.

Hodnoceni
Manipulační prostor 1
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 2
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 1
Top tether Ne
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Kia Cee’d (2009)

Isofi x u cee´du označují decentní malé plastové terčíky v potahu. Zamlouvaly se nám mnohem víc než řešení konkurentů. Pro potřeby hodnocení nás ale víc mrzelo, že pak musíte očka pracně lovit mezi sedákem a opěradlem. Aspoň že šel pás zacvaknout jednou rukou. Škoda jeho krátkosti, zbývalo nám jen 5 cm.

Hodnoceni
Manipulační prostor 1
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 2
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 3
Top tether Ne
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Dacia Logan (2015)

O Dacii Logan si můžete myslet, co chcete, ale v praxi má s hodnotou 81 cm slušný vstupní otvor pro vkládání dětské sedačky do interiéru. Kromě toho nabídne ve třídě celkem prostorné manipulační místo vzadu a isofix, který ovšem musíte nahmatat pod opěradlem. Body srážejí volně položené zámky pásů, pro jejichž zamčení potřebujete dvě ruce.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 1
Přistup k Isofixu 2
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 2
Top tether Ne
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Opel Corsa (2013)

Corsa ukazuje, že i malé vozy jsou na děti skvěle připraveny. Isofix je dobře vyznačen (byť dráty musíte nahmatat) a zámky připraveny k použití jednou rukou. Na zadním opěradle nechybí kotvicí systém Top tether. Škoda menšího otvoru při vstupu do interiéru.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 3
Přistup k Isofixu 2
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 1
Top tether ANO
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Renault Thalia (2007)

Nad starou thalií dnes mnozí ohrnují nos, ale pro potřeby nakládání sedaček má jedny z nejširších vstupů dozadu. Horší je to s místem uvnitř, kde se boucháte do hlavy. Překvapivě už i osmileté auto má isofix. Budete ale delší dobu hledat. K pásům potřebujete dvě volné ruce.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2-
Vstupní otvor 1
Přistup k Isofixu 2
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 2
Top tether NE
Výsledná známka 2+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Škoda Octavia I (1999)

Tušili jste, že maximální šířka vstupního otvoru na jedničkové octavii činí skoro metr? My jsme nad tím doslova žasli. Škoda že využitelnost příliš omezuje zasahující opěradlo, takže nakonec využijete leda tři čtvrtiny. Překvapením je isofix, který ovšem není na sedadle nijak vyznačen a musíte se k němu dobývat. Rezerva 7 cm na pásech také není mnoho.

Hodnoceni
Manipulační prostor 1
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 2-
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 3
Top tether NE
Výsledná známka 2
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

BMW 5 (2000)

U starých BMW byly vzadu krátké pásy, zkoušený patnáctiletý vůz s tím kupodivu potíže neměl. Dokonce nabídl rezervu 20 cm. Překvapila ale relativně malá šířka vstupního otvoru vzadu vzhledem k proporcím auta. Méně už absence isofixu vzhledem ke stáří sledované generace.

Hodnoceni
Manipulační prostor 1
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 1
Top tether NE
Výsledná známka 2
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Audi A6 (2006)

Největší překvapení testu uchystalo Audi A6. Mělo mít také krátké pásy, a nakonec nabídlo naopak nejdelší ze všech – rezerva činila neskutečných 30 cm! Sedačky devítiletého vozu sice ještě neobsahovaly isofix, zato měly geniálně přístupné zámky pásů pro zapnutí jednou rukou.

Hodnoceni
Manipulační prostor 1
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 1
Top tether NE
Výsledná známka 2
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Ford Focus (2006)

Focus je lákavou ojetinou zejména ve verzi kombi se vznětovým motorem. Bohužel nemá isofix, rovněž manipulační prostor a otvor jsou v nižší střední třídě jen průměrem. Rezerva pásů jen 3 cm také nemohla nadchnout.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 4
Top tether NE
Výsledná známka 3+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Volvo XC70 (2006)

Švédská automobilka si na bezpečnosti přepravy zakládá. Proto pro nás bylo překvapením, že právě u této značky si nejčastěji maminky stěžovaly na krátké pásy. V našem případě jsme sedačku dopnuli, ale zbývala jen rezerva 4 cm. Kromě toho za předním sedadlem není tak velký manipulační prostor, jaký bychom vzhledem k vnějším proporcím vozu očekávali.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 1
Délka pasů 4
Top tether NE
Výsledná známka 3+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Ford Fiesta (2008)

Když se přidá malý vstupní otvor a málo místa v interiéru, výsledkem je velké zklamání. Zrovna ojetý Ford Fiesta je mezi maminkami hodně vyhledávaným přibližovadlem, ale k častému nakládání sedačky se vůbec nehodí. Isofix také chyběl ve výbavě. Aspoň že má solidně dlouhé pásy.

Hodnoceni
Manipulační prostor 3
Vstupní otvor 4
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 2
Top tether NE
Výsledná známka 3-
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Škoda Felicia (1997)

Až na málo místa na hlavu je na zadní sedačky felicie dostatečný přístup. Na isofix ale zapomeňte, k zapnutí pásů potřebujete obě ruce. A to ani nehovoříme o tom, že nám po zapnutí zbývala rezerva jen minimální: 2 cm. Na druhou stranu felicia je legendární schopností pojmout na zadní místa tři dětské sedačky vedle sebe. Jediná mezi malými auty!

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 5
Přistup k zámkům pasů 2-
Délka pasů 4-
Top tether NE
Výsledná známka 3-
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Hyundai Accent (2005)

Desetiletý accent byl jediným vozem v testu, kam jsme vůbec nedokázali sedačku připnout. S vynaložením všeho úsilí a trochu hrubé síly by se to asi nakonec podařilo, ale krátkost pásů je zde zjevná. Naštěstí nabídne alternativu v podobě isofixu, byť ho musíte vyhrabat v sedačce.

Hodnoceni
Manipulační prostor 2
Vstupní otvor 2
Přistup k Isofixu 2-
Přistup k zámkům pasů 2
Délka pasů 5
Top tether NE
Výsledná známka 3+
Naše hodnocení od 1-5 jako ve škole

Závěr

Pokud půjdete kupovat dětskou sedačku, vyzkoušejte ji předtím ve svém autě. Platí to ale i opačně, protože žádnou sedačku nelze umístit do libovolného vozu. Některá auta se dokonce na časté přendávání sedaček nehodí vůbec.

Petr Slováček
Diskuze (29)
11. 11. 2015 19:48
hm
Nedávno jsem byl se sestrou v aaa kde vybírali nový auto a vyzkoušet sedačku do Sharana nás teda nenapadlo.
3. 11. 2015 20:17
Re: R129? i-Size?
Ale čelní náraz je obvykle ve větší rychlosti než zadní.
Doporučuju ke zhlédnutí videa na stánkách ENCAPu jak ty dětské figuríny mávají všema končetinama nebo jak se chová figurína dospělého při whiplash zkoušce. V kombinaci s protokolem a tím při jakých podmínkách se testuje je jasná informace jak natočit dětské vajíčko.

Každopádně každému co jeho jest.

A samozřejmně že ENCAP je jenom marketing, a je k ničemu protože nedělá small overlap, a bourají jenom špatní řidiči... ;-)
Re: Opět sváteční nadílka
No a to je blbé - sedadlá úplne vzadu sú pre deti vo veku 8-10 rokov často "akurát". Naopak, detská sedačka pre menšie deti tam zase nemusí vojsť...
2. 11. 2015 07:47
Re: Padlá brada
Souhlas... :yes:
1. 11. 2015 18:48
Krátké pásy Kia Ceed
Tak já bych se jako první přihlásil u Kia, že má krátké pásy -> konkrétně v Kia Ceed 2008
zadní sedadla ->u vajíčka z Cam X3 to dá opravdu zabrat dopnout.
Například v Octavce 2 s tim problem nemame.