30.9. 2015 Martin Machala Martin Machala

Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a komu tím prospěje?

Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a komu tím prospěje?

Pojďme být na chvilku zdravě paranoidní a zkusme si představit, kdo v zákulisí monstrprůšvihu tahá za nitky, komu emisní podvod může prospět…

Znáte to s tou Ockhamovou břitvou - nejméně komplikované vysvětlení bývá přece správné. Tedy, aplikováno na kauzu kolem emisí, Volkswagen si k lepším výsledkům pomohl podvodem a teď se to zkrátka jen provalilo. Jednodušší vysvětlení nenajdeme, jednoznačný fakt bez přidané konspirační hodnoty.

Jenže ono je v „dieselgate“ hned od začátku několik důležitých ale. Nad všechny ostatní ční jedna okolnost – proč dal Volkswagen tak rychle a ochotně hlavu na špalek? Nejen nám se zdá přiznání v plném rozsahu trochu podezřelé. Zvlášť, když se naprostá většina odborníků shoduje v tom, že podvod Volkswagenu rozhodně není v automobilové branži ojedinělý…

Prostor pro nejrůznější konspirační teorie by se tedy našel. Kromě v úvodu zmíněné Ockhamovy břitvy nabízíme další tři scénáře, jak se to celé mohlo seběhnout. V anketě pak můžete hlasovat, která teorie je vašemu názoru nejbližší.

Teorie č. 1: Starý pán se zlobí

Ferdinand Piëch byl dlouhou dobu považován za nejmocnějšího muže koncernu, přes jehož slovo nejede vlak. Takřka absolutní vládce s pověstí despoty se v průběhu dubna pustil do souboje s Martinem Winterkornem, který však křeslo šéfa koncernu uhájil. Pro mnohé trochu překvapivě. Zarazila též rychlost, s jakou Piëch vyklidil pozice (ještě na konci dubna odstoupil z pozice předsedy dozorčí rady) a i se svou manželkou se stáhl do ústraní. Netrvalo však dlouho a starý pán je na scéně znovu. Již včera jsme informovali o tom, že „jeho“ firma Porsche Automobil Holding SE nakoupila akcie koncernu od japonského Suzuki, čímž se rodinný podíl zvýšil na 52,2% (nárůst o procento a půl). Podrobnosti a hlavně cenu nově nabytých akcií koncern nezveřejnil, před dieselgate by ale Piëch určitě levněji nepořídil.

A nejde jen o akcie. Mathiase Müllera, nového šéfa koncernu, prosazoval Piëch na Winterkornovo místo už v dubnu… Starý pán je zase na koni, co říkáte?

Teorie č. 2: Defenestrace vznětových motorů

Že nafta není už nějakou dobu rozhodně v kurzu, dokazuje třeba snaha pařížské starostky Anne Hidalgové, zakázat vznětovým motorům vjezd do centra. Nejen ona se ohání studiemi, podle kterých je vznětová jednotka v podstatě smrtonosnou chemickou zbraní. Relevantní data sice zatím neexistují, ale co kdyby… Nedávalo by logiku rozloučit se s naftou, dokud je ještě čas? A rovnou ve velkém stylu? Proti vznětovým motorům je také ekonomická stránka věci – jejich adaptace na stále přísnější emisní normy je čím dál dražší špás (močovina, složité katalyzátory, filtry pevných částic…) a třeba v kategorii malých vozů je naftový pohon už teď naprosto nerentabilní. A bude hůř! Už teď prosakují z vývojových center automobilek informace, že ještě přísnější emisní limity připravované na rok 2020 začínají být pro konvenční spalovací techniku opravdu neřešitelným oříškem.

Takže, co takhle udělat za černou tankovací pistolí tlustou čáru a zákazníkům nabídnout plnohodnotnou alternativu? Třeba v podobě CNG programu, na který je ostatně platforma MQB perfektně připravena? A to nemluvíme o hybridech a elektromobilitě.

Vidíte, elektřina! Kromě Anne Hidalgové má z dieselgate určitě radost také Elon Musk, jehož elektromobilům Tesla se pořád tak nějak ekonomicky nedaří. Tento týden se koneckonců už nechal slyšet, že „celá kauza jen dokazuje, jakým jsou spalovací motory přežitkem.“ Panika kolem všeho vznětového a potažmo spalovacího nahrává elektromobilům vyloženě na smeč.

Teorie č. 3: Obří pokuty nejsou pro každého

Hned v počátcích kauzy jsme psali o tom, že Volkswagenu hrozí pokuta ve výši 430 miliard korun. A že si koncern pro strýčka příhodu dal stranou nějakých 170 miliard, aby měl z čeho zaplatit.

Jistě, jedná se o astronomické částky. Pro Volkswagen by ale ani takové sumy nemusely být nutně likvidační. Na rozdíl od mnohých konkurentů. A jak jsme si řekli na začátku, podle řady odborníků je manipulace s emisemi velice rozšířenou praktikou…

Že by ale Volkswagen celou dieselgate rozjel s tím, že výrazně poškodí hlavně konkurenci, to už je hodně přitažené za vlasy. Takové závěry s dovolením přenecháme opravdovým konspiračním teoretikům. Že však případné obří pokuty nebudou pro každého, na to stačí počty prvního stupně.

Teorie č. 4: Ockhamova břitva

Na závěr jsme si nechali již zmíněné, triviální vysvětlení. Jestliže jste tedy pro cestu nejmenšího odporu, kdy Volkswagen zkrátka „jen“ podváděl, teď bude za své činy spravedlivě potrestán a tím celá dieselgate skončí, hlasujte v naší anketě pro teorii číslo 4!

Rallye Dakar 2018

Anketa

Která teorie je podle vás nejblíže realitě?
  • Teorie č. 1: Starý pán se zlobí

    54,1

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 2: Defenestrace vznětových motorů

    10,5

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 3: Obří pokuty nejsou pro každého

    10,1

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 4: Ockhamova břitva

    25,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard

Švýcarský výrobce luxusního zboží Richemont nabízí za…

Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu

Česká republika si pořídila další evropský unikát:…

Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket

Na burzách kryptoměn se letos protáčí nejvíce peněz v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dnes 10:56

Dvojčata z NDR měli sen, chtěli vlastnit ikonické Porsche 356. Tehdejší politická situace jim nepřála, ale nevzdali se.




Blesk.cz

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

V uplynulém roce padlo u Sazky průměrně 100 tisíc výher denně! Každý týden díky hrám největší české loterijní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil nacisty, že se Den D neodehraje v Normandii

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil…

Juan Pujol García rozhodně nebyl typickým mužem, kterého si představíte, když se řekne slovo špion. Válkou…

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…