Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a komu tím prospěje?
Znáte to s tou Ockhamovou břitvou - nejméně komplikované vysvětlení bývá přece správné. Tedy, aplikováno na kauzu kolem emisí, Volkswagen si k lepším výsledkům pomohl podvodem a teď se to zkrátka jen provalilo. Jednodušší vysvětlení nenajdeme, jednoznačný fakt bez přidané konspirační hodnoty.
Jenže ono je v „dieselgate“ hned od začátku několik důležitých ale. Nad všechny ostatní ční jedna okolnost – proč dal Volkswagen tak rychle a ochotně hlavu na špalek? Nejen nám se zdá přiznání v plném rozsahu trochu podezřelé. Zvlášť, když se naprostá většina odborníků shoduje v tom, že podvod Volkswagenu rozhodně není v automobilové branži ojedinělý…
Prostor pro nejrůznější konspirační teorie by se tedy našel. Kromě v úvodu zmíněné Ockhamovy břitvy nabízíme další tři scénáře, jak se to celé mohlo seběhnout. V anketě pak můžete hlasovat, která teorie je vašemu názoru nejbližší.
Teorie č. 1: Starý pán se zlobí
Ferdinand Piëch byl dlouhou dobu považován za nejmocnějšího muže koncernu, přes jehož slovo nejede vlak. Takřka absolutní vládce s pověstí despoty se v průběhu dubna pustil do souboje s Martinem Winterkornem, který však křeslo šéfa koncernu uhájil. Pro mnohé trochu překvapivě. Zarazila též rychlost, s jakou Piëch vyklidil pozice (ještě na konci dubna odstoupil z pozice předsedy dozorčí rady) a i se svou manželkou se stáhl do ústraní. Netrvalo však dlouho a starý pán je na scéně znovu. Již včera jsme informovali o tom, že „jeho“ firma Porsche Automobil Holding SE nakoupila akcie koncernu od japonského Suzuki, čímž se rodinný podíl zvýšil na 52,2% (nárůst o procento a půl). Podrobnosti a hlavně cenu nově nabytých akcií koncern nezveřejnil, před dieselgate by ale Piëch určitě levněji nepořídil.
A nejde jen o akcie. Mathiase Müllera, nového šéfa koncernu, prosazoval Piëch na Winterkornovo místo už v dubnu… Starý pán je zase na koni, co říkáte?
Teorie č. 2: Defenestrace vznětových motorů
Že nafta není už nějakou dobu rozhodně v kurzu, dokazuje třeba snaha pařížské starostky Anne Hidalgové, zakázat vznětovým motorům vjezd do centra. Nejen ona se ohání studiemi, podle kterých je vznětová jednotka v podstatě smrtonosnou chemickou zbraní. Relevantní data sice zatím neexistují, ale co kdyby… Nedávalo by logiku rozloučit se s naftou, dokud je ještě čas? A rovnou ve velkém stylu? Proti vznětovým motorům je také ekonomická stránka věci – jejich adaptace na stále přísnější emisní normy je čím dál dražší špás (močovina, složité katalyzátory, filtry pevných částic…) a třeba v kategorii malých vozů je naftový pohon už teď naprosto nerentabilní. A bude hůř! Už teď prosakují z vývojových center automobilek informace, že ještě přísnější emisní limity připravované na rok 2020 začínají být pro konvenční spalovací techniku opravdu neřešitelným oříškem.
Takže, co takhle udělat za černou tankovací pistolí tlustou čáru a zákazníkům nabídnout plnohodnotnou alternativu? Třeba v podobě CNG programu, na který je ostatně platforma MQB perfektně připravena? A to nemluvíme o hybridech a elektromobilitě.
Vidíte, elektřina! Kromě Anne Hidalgové má z dieselgate určitě radost také Elon Musk, jehož elektromobilům Tesla se pořád tak nějak ekonomicky nedaří. Tento týden se koneckonců už nechal slyšet, že „celá kauza jen dokazuje, jakým jsou spalovací motory přežitkem.“ Panika kolem všeho vznětového a potažmo spalovacího nahrává elektromobilům vyloženě na smeč.
Teorie č. 3: Obří pokuty nejsou pro každého
Hned v počátcích kauzy jsme psali o tom, že Volkswagenu hrozí pokuta ve výši 430 miliard korun. A že si koncern pro strýčka příhodu dal stranou nějakých 170 miliard, aby měl z čeho zaplatit.
Jistě, jedná se o astronomické částky. Pro Volkswagen by ale ani takové sumy nemusely být nutně likvidační. Na rozdíl od mnohých konkurentů. A jak jsme si řekli na začátku, podle řady odborníků je manipulace s emisemi velice rozšířenou praktikou…
Že by ale Volkswagen celou dieselgate rozjel s tím, že výrazně poškodí hlavně konkurenci, to už je hodně přitažené za vlasy. Takové závěry s dovolením přenecháme opravdovým konspiračním teoretikům. Že však případné obří pokuty nebudou pro každého, na to stačí počty prvního stupně.
Teorie č. 4: Ockhamova břitva
Na závěr jsme si nechali již zmíněné, triviální vysvětlení. Jestliže jste tedy pro cestu nejmenšího odporu, kdy Volkswagen zkrátka „jen“ podváděl, teď bude za své činy spravedlivě potrestán a tím celá dieselgate skončí, hlasujte v naší anketě pro teorii číslo 4!