30.9. 2015 Martin Machala Martin Machala

Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a komu tím prospěje?

Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a komu tím prospěje?

Pojďme být na chvilku zdravě paranoidní a zkusme si představit, kdo v zákulisí monstrprůšvihu tahá za nitky, komu emisní podvod může prospět…

Znáte to s tou Ockhamovou břitvou - nejméně komplikované vysvětlení bývá přece správné. Tedy, aplikováno na kauzu kolem emisí, Volkswagen si k lepším výsledkům pomohl podvodem a teď se to zkrátka jen provalilo. Jednodušší vysvětlení nenajdeme, jednoznačný fakt bez přidané konspirační hodnoty.

Jenže ono je v „dieselgate“ hned od začátku několik důležitých ale. Nad všechny ostatní ční jedna okolnost – proč dal Volkswagen tak rychle a ochotně hlavu na špalek? Nejen nám se zdá přiznání v plném rozsahu trochu podezřelé. Zvlášť, když se naprostá většina odborníků shoduje v tom, že podvod Volkswagenu rozhodně není v automobilové branži ojedinělý…

Prostor pro nejrůznější konspirační teorie by se tedy našel. Kromě v úvodu zmíněné Ockhamovy břitvy nabízíme další tři scénáře, jak se to celé mohlo seběhnout. V anketě pak můžete hlasovat, která teorie je vašemu názoru nejbližší.

Teorie č. 1: Starý pán se zlobí

Ferdinand Piëch byl dlouhou dobu považován za nejmocnějšího muže koncernu, přes jehož slovo nejede vlak. Takřka absolutní vládce s pověstí despoty se v průběhu dubna pustil do souboje s Martinem Winterkornem, který však křeslo šéfa koncernu uhájil. Pro mnohé trochu překvapivě. Zarazila též rychlost, s jakou Piëch vyklidil pozice (ještě na konci dubna odstoupil z pozice předsedy dozorčí rady) a i se svou manželkou se stáhl do ústraní. Netrvalo však dlouho a starý pán je na scéně znovu. Již včera jsme informovali o tom, že „jeho“ firma Porsche Automobil Holding SE nakoupila akcie koncernu od japonského Suzuki, čímž se rodinný podíl zvýšil na 52,2% (nárůst o procento a půl). Podrobnosti a hlavně cenu nově nabytých akcií koncern nezveřejnil, před dieselgate by ale Piëch určitě levněji nepořídil.

A nejde jen o akcie. Mathiase Müllera, nového šéfa koncernu, prosazoval Piëch na Winterkornovo místo už v dubnu… Starý pán je zase na koni, co říkáte?

Teorie č. 2: Defenestrace vznětových motorů

Že nafta není už nějakou dobu rozhodně v kurzu, dokazuje třeba snaha pařížské starostky Anne Hidalgové, zakázat vznětovým motorům vjezd do centra. Nejen ona se ohání studiemi, podle kterých je vznětová jednotka v podstatě smrtonosnou chemickou zbraní. Relevantní data sice zatím neexistují, ale co kdyby… Nedávalo by logiku rozloučit se s naftou, dokud je ještě čas? A rovnou ve velkém stylu? Proti vznětovým motorům je také ekonomická stránka věci – jejich adaptace na stále přísnější emisní normy je čím dál dražší špás (močovina, složité katalyzátory, filtry pevných částic…) a třeba v kategorii malých vozů je naftový pohon už teď naprosto nerentabilní. A bude hůř! Už teď prosakují z vývojových center automobilek informace, že ještě přísnější emisní limity připravované na rok 2020 začínají být pro konvenční spalovací techniku opravdu neřešitelným oříškem.

Takže, co takhle udělat za černou tankovací pistolí tlustou čáru a zákazníkům nabídnout plnohodnotnou alternativu? Třeba v podobě CNG programu, na který je ostatně platforma MQB perfektně připravena? A to nemluvíme o hybridech a elektromobilitě.

Vidíte, elektřina! Kromě Anne Hidalgové má z dieselgate určitě radost také Elon Musk, jehož elektromobilům Tesla se pořád tak nějak ekonomicky nedaří. Tento týden se koneckonců už nechal slyšet, že „celá kauza jen dokazuje, jakým jsou spalovací motory přežitkem.“ Panika kolem všeho vznětového a potažmo spalovacího nahrává elektromobilům vyloženě na smeč.

Teorie č. 3: Obří pokuty nejsou pro každého

Hned v počátcích kauzy jsme psali o tom, že Volkswagenu hrozí pokuta ve výši 430 miliard korun. A že si koncern pro strýčka příhodu dal stranou nějakých 170 miliard, aby měl z čeho zaplatit.

Jistě, jedná se o astronomické částky. Pro Volkswagen by ale ani takové sumy nemusely být nutně likvidační. Na rozdíl od mnohých konkurentů. A jak jsme si řekli na začátku, podle řady odborníků je manipulace s emisemi velice rozšířenou praktikou…

Že by ale Volkswagen celou dieselgate rozjel s tím, že výrazně poškodí hlavně konkurenci, to už je hodně přitažené za vlasy. Takové závěry s dovolením přenecháme opravdovým konspiračním teoretikům. Že však případné obří pokuty nebudou pro každého, na to stačí počty prvního stupně.

Teorie č. 4: Ockhamova břitva

Na závěr jsme si nechali již zmíněné, triviální vysvětlení. Jestliže jste tedy pro cestu nejmenšího odporu, kdy Volkswagen zkrátka „jen“ podváděl, teď bude za své činy spravedlivě potrestán a tím celá dieselgate skončí, hlasujte v naší anketě pro teorii číslo 4!

Anketa

Která teorie je podle vás nejblíže realitě?
  • Teorie č. 1: Starý pán se zlobí

    53,5

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 2: Defenestrace vznětových motorů

    10,7

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 3: Obří pokuty nejsou pro každého

    10,4

    Hlasovat

     
  • Teorie č. 4: Ockhamova břitva

    25,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate a konspirační teorie. Kdo a…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Včera

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako tenisáky v ponožkách. Prsní dvorce má ve tvaru srdíčka

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako…

Seznamte se s Krystinou (32). Tato extravagantní brunetka žijící ve Velké Británii je tak nějak závislá na…

 

iSport.cz

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o titulu není jasno

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o…

Luxusní devítibodový náskok před Plzní má v čele tabulky po 25. kole FORTUNA:LIGY pražská Slavia. Podle…

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna podpořil dvěma góly Mueller

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna…

Hokejisté mistrovské Komety vyhráli druhé čtvrtfinále extraligy v Hradci Králové 5:0 a vedou v sérii na čtyři…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…