29.4. 2017 Svět motorů

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

 

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností. Specifik skýtá více, než se na první pohled zdá.

Během života testované octavie se na trhu objevila faceliftovaná verze, což nám umožnilo důkladně prověřit, co vše se na voze změnilo. Mimo jiné jsme si ověřili subjektivní dojem, že světelný výkon bixenonů není zrovna její silnou stránkou (současné diody už svítí lépe). Naopak si nadále můžeme pochvalovat klasická tlačítka u navigace.

Hravost střídají přetáčky

Od ostatních verzí octavie se plynová liší výrazně odlišným rozložením hmotnosti. Bomby jsou umístěny za zadní nápravou a těžiště vozu je posunuto více vzad. Při běžné jízdě se příliš neprojevuje vyšší hmotnost, která proti klasické verzi 1.4 TSI narostla o 139 kg na 1416 kg, ani odlišné rozdělení hmotnosti. Do zatáček se G-Tec stáčí lehce a určitá topornost, kterou vnímáte u podobně těžkých čtyřkolek, se zde nedostavuje.

Při plynulé jízdě leží limity vysoko a případné zárodky smyku krotí citlivě naladěná stabilizace. V ostřejším stylu už však řidič pocítí, že těžší záď má při odlehčení plynu výraznější tendence utíkat pryč z jízdní stopy. Na suchu to intuitivně koriguje menším natočením volantu, za zhoršených podmínek krotí vybočující záď elektronika.

Jízdní stabilitu tradičně prověřujeme při vyhýbacím manévru na letišti. Dvojitá změna směru dle ISO 3888-2 odhalila podstatě rozevlátější chování zádi než u jiných motorů. G-Tec mění směr podobně ochotně jako slabší verze se zadní vlečenou nápravou bez výrazných náznaků nedotáčivosti. Zároveň však ani zadní víceprvková náprava nedokáže zabránit výraznějšímu vybočování zádi. Ač je tedy G-Tec i při prudkých změnách směru obratnější a rychlejší než čtyřkolky, od řidiče žádá ze všech octavií nejvýraznější pomoc s udržením vytyčeného směru.

TEST 2014: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

Pneumatiky mizí

Postupem času se stále více projevuje i další principiální nevýhoda plynové verze: slabší trakce. Častější prokluz kol při rozjezdu vedl k tomu, že Dunlopy SP Sport Maxx RT mají po 26.000 km na předních kolech vzorek jen 4 mm (zadní jsou na tom asi o 1,5 mm lépe). Snaha o rychlejší rozjezd na mokru bývá doprovázena nepříjemným prokluzováním i po přeřazení na dvojku. Doporučujeme proto častější kontrolu hloubky dezénu a případné prohazování kol přední a zadní nápravy, byť použití více ojetých pneumatik vzadu může ještě podpořit výše popisované snahy k přetáčivosti.

Přeplňovaná čtrnáctistovka na CNG má proti klasické výkon snížený ze 110 na 81 kW a po vyřazení základních jednotek 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW je nejslabším motorem v nabídce. Jízda je však velmi příjemná. Maximum točivého momentu 200 N.m je dostupné již od 2000 ot./min a vydrží až do 3500 ot./min. Při klidném stylu můžete řadit jako u dieselu ve dvou tisících nahoru a po městě jezdit klidně na pětku. Výlety nad 4000 ot./min jsou naopak vzácné jen při potřebě rychlého předjetí, omezovač zasahuje těsně před 6400 ot./min.

Dech plynová octavia ztrácí při rychlém tempu na dálnici, kde se jí nad 160 km/h příliš akcelerovat nechce. Dynamika na plyn se v zásadě neliší od jízdy na benzin. Jediný měřitelný rozdíl jsme zaznamenali při měření pružnosti 60-100 km/h na šestku, kdy se motor rozbíhá z velmi nízkých otáček – na benzin se sbíral ochotněji.

TEST 2014: Škoda Octavia G-Tec – Reálný test spotřeby

Stále za méně

Spotřeba plynu se pohybuje od 3,5 kg při klidné jízdě do 5,0 kg po městě nebo v kopcovitém terénu. Ve 130 km/h činí asi 4,3 kg/100 km, benzinu si při stejném režimu octavia řekne asi 6,6 l/100 km. Ve městě jezdíme kolem 7,5 l/100 km, mimo něj za šest. Akčním rádiem překonává plynová octavia dieselovou 1.6 TDI, byť levněji jezdí pochopitelně jen na plyn. Na 15 kg ujedeme nejčastěji kolem 350 km (dlouhodobá spotřeba po zajetí klesla z průměrných 4,7 na 4,3 kg/100 km), na benzin s bezpečnou rezervou v nádrži 700 km.

Dynamika
Pružné zrychlení 60-100 km/h (4. st.) 60-100 km/h (6. st.) 80-120 km/h (5. st.) 80-120 km/h (6. st.)
1.4 TSI G-Tec (provoz na CNG) 8,3 15,1 12,3 16,1
1.4 TSI G-Tec (provoz na benzin) 8,3 14,4 12,3 16,0
1.6 TDI/81 kW 9,1 - 13,8 -

Plynová octavia bývá ve flotilách často náhradou za 1.6 TDI. Z vlastních zkušeností říkáme, že jízda s 1.4 TSI je rozhodně příjemnější než s dieselem. Díky šestistupňové převodovce má zážehový motor lepší pružnost na čtyřku i pětku. Absolutní dynamika je srovnatelná.

Zrychlení0-80 km/h 0-100 km/h 0-120 km/h 0-140 km/h 0-160 km/h
1.4 TSI G-Tec (CNG i benzin) 7,5 11,3 15,6 23,1 33,6
1.6 TDI/81 kW 7,8 11,2 15,8 23,2 32,9

Plusy

  • Příjemná pružnost motoru
  • Nízké provozní náklady na plyn
  • Velký dojezd
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tendence k přetáčivosti při prudkých změnách směru
  • Horší trakce proti běžným verzím

Základní údaje výrobce
MotorZážehový řadový čtyřválce přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 1395 cm3.
Výkon 81 kW při 4800-6000 ot./min
Točivý moment 200 N.m při 1500-3500 ot./min
Pohon předních kol
PřevodovkaManuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Spotřeba CNG město/mimo město 4,5/2,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km
Délka x šířka x výška 4667 x 1814 x 1462 mm
Rozvor náprav 2680 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1543/1512 mm
Provozní/užitečná hmotnost1416/524 kg
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 700/1700 kg
Objem palivové nádrže 50 l + 15 kg
Standardní pneumatiky 195/65 R15, testovaný vůz 225/45 R17
Objem kufru 480/1610 l
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie.
Nejlevnější Octavia Combi (facelift)(1.0 TSI/85 kW) 437 900 Kč
Nejlevnější 1.4 TSI G-TEC/81 kW (facelift) 495 900 Kč
Testovaný vůz 717 300 Kč (verze Style 592 900 Kč + bixenony 30 300 Kč, 17“ litá kola 5000 Kč, navigace Amundsen 13 000 Kč, sklopné přední sedadlo 1900 Kč, příplatková perleťová barva 9500 Kč, parkovací senzory vpředu 8200 Kč…).
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobcům pražců ŽPSV výrazně ubyly zakázky, tržby poklesly o téměř 1,5 miliardy korun Výrobcům pražců ŽPSV výrazně ubyly zakázky, tržby poklesly o téměř 1,5 miliardy korun

Společnost ŽPSV z Uherského Ostrohu na Uherskohradišťsku,…

Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH

Dvorní úpravce vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda…

 



 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Mrtvé tělo na Františku: 38letého bezdomovce našli ležet v parku

Mrtvé tělo na Františku: 38letého bezdomovce našli…

Na Starém městě, konkrétně v pásu zeleně ulice Na Františku, byl v pátek ráno nalezen muž bez známek života. Jak…

Smutný den Zdeňka Svěráka: V jeden den pohřbil Wabiho Daňka (†70) i kamaráda z mládí!

Smutný den Zdeňka Svěráka: V jeden den pohřbil…

Ve čtvrtek v poledne proběhl pohřeb muzikanta Wabiho Daňka (†70). Jedním ze smutečních hostů byl také Zdeněk…

 

iSport.cz

Řešení krize Realu? Nadějný brankář a útočná esa za deset miliard

Řešení krize Realu? Nadějný brankář a útočná esa za…

Chystá se nová éra legendárních Galacticos? Real Madrid ztrácí ve španělské lize na vedoucí Bacelonu už deset…

Hušbauer po své kanonádě proti Maccabi: V Evropě si to užívám

Hušbauer po své kanonádě proti Maccabi: V Evropě si…

PŘÍMO Z NETANJI | Dal dvě nádherné branky, aspoň jedna se mu snad musí chytit jako gól kola. Josef Hušbauer…

 

Reflex.cz

Vnitro do prezidentských voleb pustilo devět očekávaných uchazečů, nejvíce chyb v petici měl Zeman

Vnitro do prezidentských voleb pustilo devět…

Ministerstvo vnitra připustilo k prezidentským volbám devět kandidátů, jejichž úspěšná registrace se očekávala.…

Poslední bašta Ujgurů. To je starobylé město Kašgar na západním okraji pouště Taklamakan

Poslední bašta Ujgurů. To je starobylé město Kašgar…

Kašgar se pyšní mnoha „nej“. Stojí zde největší mešita v celé Číně i největší socha Mao Ce-tunga na světě.…