29.4. 2017 Svět motorů

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

 

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností. Specifik skýtá více, než se na první pohled zdá.

Během života testované octavie se na trhu objevila faceliftovaná verze, což nám umožnilo důkladně prověřit, co vše se na voze změnilo. Mimo jiné jsme si ověřili subjektivní dojem, že světelný výkon bixenonů není zrovna její silnou stránkou (současné diody už svítí lépe). Naopak si nadále můžeme pochvalovat klasická tlačítka u navigace.

Hravost střídají přetáčky

Od ostatních verzí octavie se plynová liší výrazně odlišným rozložením hmotnosti. Bomby jsou umístěny za zadní nápravou a těžiště vozu je posunuto více vzad. Při běžné jízdě se příliš neprojevuje vyšší hmotnost, která proti klasické verzi 1.4 TSI narostla o 139 kg na 1416 kg, ani odlišné rozdělení hmotnosti. Do zatáček se G-Tec stáčí lehce a určitá topornost, kterou vnímáte u podobně těžkých čtyřkolek, se zde nedostavuje.

Při plynulé jízdě leží limity vysoko a případné zárodky smyku krotí citlivě naladěná stabilizace. V ostřejším stylu už však řidič pocítí, že těžší záď má při odlehčení plynu výraznější tendence utíkat pryč z jízdní stopy. Na suchu to intuitivně koriguje menším natočením volantu, za zhoršených podmínek krotí vybočující záď elektronika.

Jízdní stabilitu tradičně prověřujeme při vyhýbacím manévru na letišti. Dvojitá změna směru dle ISO 3888-2 odhalila podstatě rozevlátější chování zádi než u jiných motorů. G-Tec mění směr podobně ochotně jako slabší verze se zadní vlečenou nápravou bez výrazných náznaků nedotáčivosti. Zároveň však ani zadní víceprvková náprava nedokáže zabránit výraznějšímu vybočování zádi. Ač je tedy G-Tec i při prudkých změnách směru obratnější a rychlejší než čtyřkolky, od řidiče žádá ze všech octavií nejvýraznější pomoc s udržením vytyčeného směru.

TEST 2014: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

Pneumatiky mizí

Postupem času se stále více projevuje i další principiální nevýhoda plynové verze: slabší trakce. Častější prokluz kol při rozjezdu vedl k tomu, že Dunlopy SP Sport Maxx RT mají po 26.000 km na předních kolech vzorek jen 4 mm (zadní jsou na tom asi o 1,5 mm lépe). Snaha o rychlejší rozjezd na mokru bývá doprovázena nepříjemným prokluzováním i po přeřazení na dvojku. Doporučujeme proto častější kontrolu hloubky dezénu a případné prohazování kol přední a zadní nápravy, byť použití více ojetých pneumatik vzadu může ještě podpořit výše popisované snahy k přetáčivosti.

Přeplňovaná čtrnáctistovka na CNG má proti klasické výkon snížený ze 110 na 81 kW a po vyřazení základních jednotek 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW je nejslabším motorem v nabídce. Jízda je však velmi příjemná. Maximum točivého momentu 200 N.m je dostupné již od 2000 ot./min a vydrží až do 3500 ot./min. Při klidném stylu můžete řadit jako u dieselu ve dvou tisících nahoru a po městě jezdit klidně na pětku. Výlety nad 4000 ot./min jsou naopak vzácné jen při potřebě rychlého předjetí, omezovač zasahuje těsně před 6400 ot./min.

Dech plynová octavia ztrácí při rychlém tempu na dálnici, kde se jí nad 160 km/h příliš akcelerovat nechce. Dynamika na plyn se v zásadě neliší od jízdy na benzin. Jediný měřitelný rozdíl jsme zaznamenali při měření pružnosti 60-100 km/h na šestku, kdy se motor rozbíhá z velmi nízkých otáček – na benzin se sbíral ochotněji.

TEST 2014: Škoda Octavia G-Tec – Reálný test spotřeby

Stále za méně

Spotřeba plynu se pohybuje od 3,5 kg při klidné jízdě do 5,0 kg po městě nebo v kopcovitém terénu. Ve 130 km/h činí asi 4,3 kg/100 km, benzinu si při stejném režimu octavia řekne asi 6,6 l/100 km. Ve městě jezdíme kolem 7,5 l/100 km, mimo něj za šest. Akčním rádiem překonává plynová octavia dieselovou 1.6 TDI, byť levněji jezdí pochopitelně jen na plyn. Na 15 kg ujedeme nejčastěji kolem 350 km (dlouhodobá spotřeba po zajetí klesla z průměrných 4,7 na 4,3 kg/100 km), na benzin s bezpečnou rezervou v nádrži 700 km.

Dynamika
Pružné zrychlení 60-100 km/h (4. st.) 60-100 km/h (6. st.) 80-120 km/h (5. st.) 80-120 km/h (6. st.)
1.4 TSI G-Tec (provoz na CNG) 8,3 15,1 12,3 16,1
1.4 TSI G-Tec (provoz na benzin) 8,3 14,4 12,3 16,0
1.6 TDI/81 kW 9,1 - 13,8 -

Plynová octavia bývá ve flotilách často náhradou za 1.6 TDI. Z vlastních zkušeností říkáme, že jízda s 1.4 TSI je rozhodně příjemnější než s dieselem. Díky šestistupňové převodovce má zážehový motor lepší pružnost na čtyřku i pětku. Absolutní dynamika je srovnatelná.

Zrychlení0-80 km/h 0-100 km/h 0-120 km/h 0-140 km/h 0-160 km/h
1.4 TSI G-Tec (CNG i benzin) 7,5 11,3 15,6 23,1 33,6
1.6 TDI/81 kW 7,8 11,2 15,8 23,2 32,9

Plusy

  • Příjemná pružnost motoru
  • Nízké provozní náklady na plyn
  • Velký dojezd
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tendence k přetáčivosti při prudkých změnách směru
  • Horší trakce proti běžným verzím

Základní údaje výrobce
MotorZážehový řadový čtyřválce přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 1395 cm3.
Výkon 81 kW při 4800-6000 ot./min
Točivý moment 200 N.m při 1500-3500 ot./min
Pohon předních kol
PřevodovkaManuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Spotřeba CNG město/mimo město 4,5/2,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km
Délka x šířka x výška 4667 x 1814 x 1462 mm
Rozvor náprav 2680 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1543/1512 mm
Provozní/užitečná hmotnost1416/524 kg
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 700/1700 kg
Objem palivové nádrže 50 l + 15 kg
Standardní pneumatiky 195/65 R15, testovaný vůz 225/45 R17
Objem kufru 480/1610 l
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie.
Nejlevnější Octavia Combi (facelift)(1.0 TSI/85 kW) 437 900 Kč
Nejlevnější 1.4 TSI G-TEC/81 kW (facelift) 495 900 Kč
Testovaný vůz 717 300 Kč (verze Style 592 900 Kč + bixenony 30 300 Kč, 17“ litá kola 5000 Kč, navigace Amundsen 13 000 Kč, sklopné přední sedadlo 1900 Kč, příplatková perleťová barva 9500 Kč, parkovací senzory vpředu 8200 Kč…).
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…