29.4. 2017 Svět motorů

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

 

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností. Specifik skýtá více, než se na první pohled zdá.

Během života testované octavie se na trhu objevila faceliftovaná verze, což nám umožnilo důkladně prověřit, co vše se na voze změnilo. Mimo jiné jsme si ověřili subjektivní dojem, že světelný výkon bixenonů není zrovna její silnou stránkou (současné diody už svítí lépe). Naopak si nadále můžeme pochvalovat klasická tlačítka u navigace.

Hravost střídají přetáčky

Od ostatních verzí octavie se plynová liší výrazně odlišným rozložením hmotnosti. Bomby jsou umístěny za zadní nápravou a těžiště vozu je posunuto více vzad. Při běžné jízdě se příliš neprojevuje vyšší hmotnost, která proti klasické verzi 1.4 TSI narostla o 139 kg na 1416 kg, ani odlišné rozdělení hmotnosti. Do zatáček se G-Tec stáčí lehce a určitá topornost, kterou vnímáte u podobně těžkých čtyřkolek, se zde nedostavuje.

Při plynulé jízdě leží limity vysoko a případné zárodky smyku krotí citlivě naladěná stabilizace. V ostřejším stylu už však řidič pocítí, že těžší záď má při odlehčení plynu výraznější tendence utíkat pryč z jízdní stopy. Na suchu to intuitivně koriguje menším natočením volantu, za zhoršených podmínek krotí vybočující záď elektronika.

Jízdní stabilitu tradičně prověřujeme při vyhýbacím manévru na letišti. Dvojitá změna směru dle ISO 3888-2 odhalila podstatě rozevlátější chování zádi než u jiných motorů. G-Tec mění směr podobně ochotně jako slabší verze se zadní vlečenou nápravou bez výrazných náznaků nedotáčivosti. Zároveň však ani zadní víceprvková náprava nedokáže zabránit výraznějšímu vybočování zádi. Ač je tedy G-Tec i při prudkých změnách směru obratnější a rychlejší než čtyřkolky, od řidiče žádá ze všech octavií nejvýraznější pomoc s udržením vytyčeného směru.

TEST 2014: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

Pneumatiky mizí

Postupem času se stále více projevuje i další principiální nevýhoda plynové verze: slabší trakce. Častější prokluz kol při rozjezdu vedl k tomu, že Dunlopy SP Sport Maxx RT mají po 26.000 km na předních kolech vzorek jen 4 mm (zadní jsou na tom asi o 1,5 mm lépe). Snaha o rychlejší rozjezd na mokru bývá doprovázena nepříjemným prokluzováním i po přeřazení na dvojku. Doporučujeme proto častější kontrolu hloubky dezénu a případné prohazování kol přední a zadní nápravy, byť použití více ojetých pneumatik vzadu může ještě podpořit výše popisované snahy k přetáčivosti.

Přeplňovaná čtrnáctistovka na CNG má proti klasické výkon snížený ze 110 na 81 kW a po vyřazení základních jednotek 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW je nejslabším motorem v nabídce. Jízda je však velmi příjemná. Maximum točivého momentu 200 N.m je dostupné již od 2000 ot./min a vydrží až do 3500 ot./min. Při klidném stylu můžete řadit jako u dieselu ve dvou tisících nahoru a po městě jezdit klidně na pětku. Výlety nad 4000 ot./min jsou naopak vzácné jen při potřebě rychlého předjetí, omezovač zasahuje těsně před 6400 ot./min.

Dech plynová octavia ztrácí při rychlém tempu na dálnici, kde se jí nad 160 km/h příliš akcelerovat nechce. Dynamika na plyn se v zásadě neliší od jízdy na benzin. Jediný měřitelný rozdíl jsme zaznamenali při měření pružnosti 60-100 km/h na šestku, kdy se motor rozbíhá z velmi nízkých otáček – na benzin se sbíral ochotněji.

TEST 2014: Škoda Octavia G-Tec – Reálný test spotřeby

Stále za méně

Spotřeba plynu se pohybuje od 3,5 kg při klidné jízdě do 5,0 kg po městě nebo v kopcovitém terénu. Ve 130 km/h činí asi 4,3 kg/100 km, benzinu si při stejném režimu octavia řekne asi 6,6 l/100 km. Ve městě jezdíme kolem 7,5 l/100 km, mimo něj za šest. Akčním rádiem překonává plynová octavia dieselovou 1.6 TDI, byť levněji jezdí pochopitelně jen na plyn. Na 15 kg ujedeme nejčastěji kolem 350 km (dlouhodobá spotřeba po zajetí klesla z průměrných 4,7 na 4,3 kg/100 km), na benzin s bezpečnou rezervou v nádrži 700 km.

Dynamika
Pružné zrychlení 60-100 km/h (4. st.) 60-100 km/h (6. st.) 80-120 km/h (5. st.) 80-120 km/h (6. st.)
1.4 TSI G-Tec (provoz na CNG) 8,3 15,1 12,3 16,1
1.4 TSI G-Tec (provoz na benzin) 8,3 14,4 12,3 16,0
1.6 TDI/81 kW 9,1 - 13,8 -

Plynová octavia bývá ve flotilách často náhradou za 1.6 TDI. Z vlastních zkušeností říkáme, že jízda s 1.4 TSI je rozhodně příjemnější než s dieselem. Díky šestistupňové převodovce má zážehový motor lepší pružnost na čtyřku i pětku. Absolutní dynamika je srovnatelná.

Zrychlení0-80 km/h 0-100 km/h 0-120 km/h 0-140 km/h 0-160 km/h
1.4 TSI G-Tec (CNG i benzin) 7,5 11,3 15,6 23,1 33,6
1.6 TDI/81 kW 7,8 11,2 15,8 23,2 32,9

Plusy

  • Příjemná pružnost motoru
  • Nízké provozní náklady na plyn
  • Velký dojezd
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tendence k přetáčivosti při prudkých změnách směru
  • Horší trakce proti běžným verzím

Základní údaje výrobce
MotorZážehový řadový čtyřválce přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 1395 cm3.
Výkon 81 kW při 4800-6000 ot./min
Točivý moment 200 N.m při 1500-3500 ot./min
Pohon předních kol
PřevodovkaManuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Spotřeba CNG město/mimo město 4,5/2,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km
Délka x šířka x výška 4667 x 1814 x 1462 mm
Rozvor náprav 2680 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1543/1512 mm
Provozní/užitečná hmotnost1416/524 kg
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 700/1700 kg
Objem palivové nádrže 50 l + 15 kg
Standardní pneumatiky 195/65 R15, testovaný vůz 225/45 R17
Objem kufru 480/1610 l
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie.
Nejlevnější Octavia Combi (facelift)(1.0 TSI/85 kW) 437 900 Kč
Nejlevnější 1.4 TSI G-TEC/81 kW (facelift) 495 900 Kč
Testovaný vůz 717 300 Kč (verze Style 592 900 Kč + bixenony 30 300 Kč, 17“ litá kola 5000 Kč, navigace Amundsen 13 000 Kč, sklopné přední sedadlo 1900 Kč, příplatková perleťová barva 9500 Kč, parkovací senzory vpředu 8200 Kč…).
Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI? Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI?

Superb si už opět můžete nakonfigurovat i s benzinovými…

Škoda Octavia RS vyzvala na souboj… vystřelený šíp! Škoda Octavia RS vyzvala na souboj… vystřelený šíp!

Napadlo vás někdy, jestli jde vystřelený šíp chytit holou…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou hodinách ji zatkli za prostituci

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou…

Američtí policisté zavřeli Amber Gonzales (30) do cely předběžného zadržení za krádež mobilního telefonu.…

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama: Mrkejte, kdo ji utěšuje!

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama:…

Od začátku to vypadalo, že tihle dva spolu skončí nejenom před oltářem, ale i do konce života. Přesto se Eliška…

 

iSport.cz

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal správný čas

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal…

Čekal, jestli nepřijde nabídka ze zámoří. Ty z KHL nebo extraligy s díky odmítl. Dopředu měl jasně dané: NHL,…

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi Baníkem a Spartou

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi…

Duel na krev mezi Baníkem a Spartou zvládli lépe Letenští, kteří ve Vítkovicích vydolovali důležité tři body.…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…