29.4. 2017 Svět motorů

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

 

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností. Specifik skýtá více, než se na první pohled zdá.

Během života testované octavie se na trhu objevila faceliftovaná verze, což nám umožnilo důkladně prověřit, co vše se na voze změnilo. Mimo jiné jsme si ověřili subjektivní dojem, že světelný výkon bixenonů není zrovna její silnou stránkou (současné diody už svítí lépe). Naopak si nadále můžeme pochvalovat klasická tlačítka u navigace.

Hravost střídají přetáčky

Od ostatních verzí octavie se plynová liší výrazně odlišným rozložením hmotnosti. Bomby jsou umístěny za zadní nápravou a těžiště vozu je posunuto více vzad. Při běžné jízdě se příliš neprojevuje vyšší hmotnost, která proti klasické verzi 1.4 TSI narostla o 139 kg na 1416 kg, ani odlišné rozdělení hmotnosti. Do zatáček se G-Tec stáčí lehce a určitá topornost, kterou vnímáte u podobně těžkých čtyřkolek, se zde nedostavuje.

Při plynulé jízdě leží limity vysoko a případné zárodky smyku krotí citlivě naladěná stabilizace. V ostřejším stylu už však řidič pocítí, že těžší záď má při odlehčení plynu výraznější tendence utíkat pryč z jízdní stopy. Na suchu to intuitivně koriguje menším natočením volantu, za zhoršených podmínek krotí vybočující záď elektronika.

Jízdní stabilitu tradičně prověřujeme při vyhýbacím manévru na letišti. Dvojitá změna směru dle ISO 3888-2 odhalila podstatě rozevlátější chování zádi než u jiných motorů. G-Tec mění směr podobně ochotně jako slabší verze se zadní vlečenou nápravou bez výrazných náznaků nedotáčivosti. Zároveň však ani zadní víceprvková náprava nedokáže zabránit výraznějšímu vybočování zádi. Ač je tedy G-Tec i při prudkých změnách směru obratnější a rychlejší než čtyřkolky, od řidiče žádá ze všech octavií nejvýraznější pomoc s udržením vytyčeného směru.

TEST 2014: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

Pneumatiky mizí

Postupem času se stále více projevuje i další principiální nevýhoda plynové verze: slabší trakce. Častější prokluz kol při rozjezdu vedl k tomu, že Dunlopy SP Sport Maxx RT mají po 26.000 km na předních kolech vzorek jen 4 mm (zadní jsou na tom asi o 1,5 mm lépe). Snaha o rychlejší rozjezd na mokru bývá doprovázena nepříjemným prokluzováním i po přeřazení na dvojku. Doporučujeme proto častější kontrolu hloubky dezénu a případné prohazování kol přední a zadní nápravy, byť použití více ojetých pneumatik vzadu může ještě podpořit výše popisované snahy k přetáčivosti.

Přeplňovaná čtrnáctistovka na CNG má proti klasické výkon snížený ze 110 na 81 kW a po vyřazení základních jednotek 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW je nejslabším motorem v nabídce. Jízda je však velmi příjemná. Maximum točivého momentu 200 N.m je dostupné již od 2000 ot./min a vydrží až do 3500 ot./min. Při klidném stylu můžete řadit jako u dieselu ve dvou tisících nahoru a po městě jezdit klidně na pětku. Výlety nad 4000 ot./min jsou naopak vzácné jen při potřebě rychlého předjetí, omezovač zasahuje těsně před 6400 ot./min.

Dech plynová octavia ztrácí při rychlém tempu na dálnici, kde se jí nad 160 km/h příliš akcelerovat nechce. Dynamika na plyn se v zásadě neliší od jízdy na benzin. Jediný měřitelný rozdíl jsme zaznamenali při měření pružnosti 60-100 km/h na šestku, kdy se motor rozbíhá z velmi nízkých otáček – na benzin se sbíral ochotněji.

TEST 2014: Škoda Octavia G-Tec – Reálný test spotřeby

Stále za méně

Spotřeba plynu se pohybuje od 3,5 kg při klidné jízdě do 5,0 kg po městě nebo v kopcovitém terénu. Ve 130 km/h činí asi 4,3 kg/100 km, benzinu si při stejném režimu octavia řekne asi 6,6 l/100 km. Ve městě jezdíme kolem 7,5 l/100 km, mimo něj za šest. Akčním rádiem překonává plynová octavia dieselovou 1.6 TDI, byť levněji jezdí pochopitelně jen na plyn. Na 15 kg ujedeme nejčastěji kolem 350 km (dlouhodobá spotřeba po zajetí klesla z průměrných 4,7 na 4,3 kg/100 km), na benzin s bezpečnou rezervou v nádrži 700 km.

Dynamika
Pružné zrychlení 60-100 km/h (4. st.) 60-100 km/h (6. st.) 80-120 km/h (5. st.) 80-120 km/h (6. st.)
1.4 TSI G-Tec (provoz na CNG) 8,3 15,1 12,3 16,1
1.4 TSI G-Tec (provoz na benzin) 8,3 14,4 12,3 16,0
1.6 TDI/81 kW 9,1 - 13,8 -

Plynová octavia bývá ve flotilách často náhradou za 1.6 TDI. Z vlastních zkušeností říkáme, že jízda s 1.4 TSI je rozhodně příjemnější než s dieselem. Díky šestistupňové převodovce má zážehový motor lepší pružnost na čtyřku i pětku. Absolutní dynamika je srovnatelná.

Zrychlení0-80 km/h 0-100 km/h 0-120 km/h 0-140 km/h 0-160 km/h
1.4 TSI G-Tec (CNG i benzin) 7,5 11,3 15,6 23,1 33,6
1.6 TDI/81 kW 7,8 11,2 15,8 23,2 32,9

Plusy

  • Příjemná pružnost motoru
  • Nízké provozní náklady na plyn
  • Velký dojezd
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tendence k přetáčivosti při prudkých změnách směru
  • Horší trakce proti běžným verzím

Základní údaje výrobce
MotorZážehový řadový čtyřválce přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 1395 cm3.
Výkon 81 kW při 4800-6000 ot./min
Točivý moment 200 N.m při 1500-3500 ot./min
Pohon předních kol
PřevodovkaManuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Spotřeba CNG město/mimo město 4,5/2,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km
Délka x šířka x výška 4667 x 1814 x 1462 mm
Rozvor náprav 2680 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1543/1512 mm
Provozní/užitečná hmotnost1416/524 kg
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 700/1700 kg
Objem palivové nádrže 50 l + 15 kg
Standardní pneumatiky 195/65 R15, testovaný vůz 225/45 R17
Objem kufru 480/1610 l
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie.
Nejlevnější Octavia Combi (facelift)(1.0 TSI/85 kW) 437 900 Kč
Nejlevnější 1.4 TSI G-TEC/81 kW (facelift) 495 900 Kč
Testovaný vůz 717 300 Kč (verze Style 592 900 Kč + bixenony 30 300 Kč, 17“ litá kola 5000 Kč, navigace Amundsen 13 000 Kč, sklopné přední sedadlo 1900 Kč, příplatková perleťová barva 9500 Kč, parkovací senzory vpředu 8200 Kč…).
Spolupracujeme s TipCars.com
Úřady Spojených států a Evropské unie zakročily proti praktikám na „temném internetu“ Úřady Spojených států a Evropské unie zakročily proti praktikám na „temném internetu“

Policejní úřady Spojených států a Evropské unie společně…

Dolar doplácí na Trumpa. Výrazně vůči jiným měnám oslabil Dolar doplácí na Trumpa. Výrazně vůči jiným měnám oslabil

O osm procent od počátku roku poklesl dolar vůči hlavním…

Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků

Česko bude moci vyslat až 290 vojáků do mnohonárodních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 






 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

 

iSport.cz

Rivalové se snaží, Čech válí. Wenger ho chválil, nejdou mu penalty

Rivalové se snaží, Čech válí. Wenger ho chválil,…

Chystá se na svou čtrnáctou sezonu v Anglii, v pořadí třetí v barvách Arsenalu. Petr Čech jako jedna z…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…