Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DPP spustí zkušební provoz cyklobusů v Praze

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájí od poloviny května na lince č. 147 mezi zastávkami Dejvická a Suchdol ověřovací provoz autobusů se speciální úpravou pro přepravu jízdních kol.

Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se v několika etapách podařilo zavést a následně rozšířit přepravu jízdních kol v metru a tramvajích.

Vzhledem k omezeným prostorovým podmínkám v interiéru autobusů a jejich odlišným provozním charakteristikám však byla přeprava jízdních kol uvnitř autobusů bez zásadních úprav nevhodná, ať už z důvodu omezení přepravy kočárků a invalidních vozíků, rizika znečištění či zranění v případě nutnosti náhlého brzdění, atd. DPP proto (na základě rozboru řešení v jiných regionech ČR i v zahraničí) vytipoval a zajistil nákup i instalaci zařízení pro přepravu jízdních kol na zadním čele vozu na dva standardní nízkopodlažní autobusy.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, uvedl, že se DPP dlouhodobě snaží o odlehčení dopravní zátěže v hlavním městě pomocí ekologicky šetrných způsobů dopravy. Mezi ně patří také kombinace využívání veřejné dopravy a jízdních kol. Osvědčí-li se zkušební provoz cyklobusů, poslouží jako vzor pro další kroky v tomto směru.

V první fázi zkušebního provozu bude přeprava možná pouze ve směru z centra (do kopce). Naložení jízdních kol bude umožněno v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu) a vykládka v zastávkách Internacionální a Výhledy.

Nakládku a vykládku bude zajišťovat cestující, řidič poskytne případnou radu či pomoc a následně jízdní kolo uzamkne k nosiči. Cestující obdrží od řidiče visačku s identifikací polohy kola na nosiči, kterou se následně prokáže při vykládce. Právě časově náročný postup nakládky a vykládky je důvodem pro omezení počtu takto obsluhovaných zastávek.

Vybavené autobusy budou označeny piktogramem jízdního kola na čelním informačním panelu a jejich plánované nasazení bude vyznačeno v zastávkovém jízdním řádu. Podobně jako v metru, tramvajích nebo na přívozu bude jízdní kolo i zde přepravováno zdarma.

Cílem spuštění zkušebního provozu je ověření, zda je přeprava jízdních kol, která je v autobusové dopravě zatím spíše doménou rekreačních linek, prakticky využitelná i v hustém městském provozu.

Zkušební provoz na lince č. 147 je předpokládán do konce října. Na základě jeho vyhodnocení bude DPP řešit případné úpravy organizace provozu či technického provedení celého zařízení a následně rozhodovat o možnosti nasazení ve standardním (pravděpodobně sezónním) provozu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
11. 5. 2016 22:30
vyhlaska
To maji nejakou vyjimku z vyhlasky ci co? Prodluzuje to delku autobusu, kdyz pominu, ze i na tu samotnou delku busu jsou jiste predpisy, tak i presah nakladu o vice jak metr znamena povinnost ho oznacit ... praporek ve dne, svetla v noci... svetla busu to zakryva, nejsou viditelne obe strany, castecne je zakryta i registracni znacka... u osobaku, kdyz veze kola na kouli, musi byt na nosici extra vytazena svetelna rampa vcetne te znacky... a na busu nic?? zvlastni...