Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Duben 2017 na Veterán.auto.cz: Orel, třicítka, šelma a sporťák

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ve čtvrtém měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali vozům s orlem a kočkou ve znaku, domácím aerovkám a „lidovému porsche“.

V předválečném Německu nepropagovala přední pohon jen DKW. V roce 1932 ji následoval Adler (ano, dva roky před mnohem slavnějším Citroënem Traction Avant). Postupně modernizované Trumpfy s se čtyřválci 1,5 a 1,65 l se vyráběly ještě v období druhé světové války. Aerodynamické závodní verze, které uspěly i v Le Mans, navrhl přímo Paul Jaray. Menší Trumpf Junior poháněl pouze litrový motor a stejně jako větší modely se vyráběl i coby roadster s karoserií Karmann, zatímco tudory, limuzíny a polokabriolety měly většinou „šaty“ Ambi-Budd. Po krvavém konfliktu Adler výrobu automobilů nakonec neobnovil. Trumpfy byly k vidění i na československých silnicích ještě v 60. letech minulého věku v běžném provozu.

Aero 30 je na domácích veteránských srazech poměrně častým úkazem, z bezmála osmi tisíc vyrobených jich přežilo poměrně dost. Půvabná auta charakterizovala dlouhá kapota, motory, byť jen dvoudobé litrové dvouválce, se totiž nacházely až za kompletním převodným ústrojím a spojkou. Třicítky měly moderní přední pohon a existovaly v mnoha podobách, uzavřených i otevřených včetně vzácných kombíků a dodávek a krásných kupé a kabrioletů od Sodomky. V roce 1939 přišla zásadní vzhledová modernizace, několik desítek kusů bylo smontováno z dílů ještě o osm let později. Aera 30 i závodila a jejich služeb využívali mnozí cestovatelé. Zajímavost představovalo řízení s volantem vlevo v době, kdy se v Československu ještě jezdilo po téže straně silnice.

Prvním skutečně poválečným typem britské značky, která v roce 1945 změnila název z SS Cars na Jaguar, byl Mark V. Zůstal u řadových šestiválců objemů 2,66 a 3,49 litru s tyčkovým rozvodem OHV. Ty si automobilka nevyráběla sama, stavěla je pro ni Standard Motor Company. Z dnešního pohledu jde bezesporu o zajímavou věc. Vznikaly dvě karosářské varianty, sedan (Saloon) a kabriolet (v britské terminologii tradičně Drophead Coupé). Za pouhých 28 měsíců produkce, než přišel nástupce Mark VII, vzniklo v Coventry 10,5 tisíce aut, přičemž otevřených byla jen tisícovka. Zachovalé kusy pod jeden a čtvrt milionu dnes nekoupíte...

VW-Porsche 914 si vysloužil poněkud pejorativní přezdívku „Volks-Porsche“. Na výrobě spolupracovala karosárna Karmann, což cenu ovšem dosti zvyšovalo. Prototypy měly ještě osmiválcové agregáty, sériové verze dostaly ploché motory: čtyřválce VW 1,68 l a šestiválce Porsche 1,99 l, oba umístěné před zadní nápravou a samozřejmě vzduchem chlazené. Design vozů navrhl Heinrich Klie. Typické pro ně nebyly jen dva zavazadlové prostory, ale také odnímatelná střecha nad sedadly. Neměla ji pouze hrstka výkonnějších 916. Později se montovaly i čtyřválce VW 1,76 a 1,97 l, které vystřídaly původní motory. Na závodních drahách uspěly ostré 914 hlavně v Le Mans a v Marathonu de la Route na Nürburgringu. Skalní fanoušci značky z Zuffenhausenu skoro 119 tisíc vyrobených „lidových porsche“ dlouho odmítali...

Adler Trumpf (1932-41): Frankfurtský orel

Automobilka Adler z Frankfurtu nad Mohanem byla před druhou světovou válkou průkopníkem předního pohonu. Modely Trumpf poháněly čtyřválce 1,5 a 1,7 litru. Německou továrnu Adlerwerke s orlem ve znaku založil v roce 1900 ve Frankfurtu nad Mohanem Heinrich Kleyer. Kromě automobilů vyráběla také kola, motocykly a psací stroje. První automobil Vis-à-Vis poháněl jednoválec De Dion s výkonem necelé 4 koně. V roce 1902...

Celý článek: Adler Trumpf (1932-41): Frankfurtský orel

porsche vw porsche vw

Aero 30 (1934-47): Angličan z Vysočan

Dlouhou kapotou a nízkou stavbou připomínala „třicítka“ předválečné anglické sportovní vozy. Přední kola ale poháněl jen litrový dvoutaktní dvouválec. Leteckou továrnu Aero založili v roce 1919 politik Tusar, podnikatel Kouřil, technik Merta a advokát Vladimír Kabeš. V roce 1922 byla postavena nová továrna v pražských Vysočanech. O rok později vyplatil JUDr. Vladimír Kabeš svoje společníky a podnik dostal název Aero...

Celý článek: Aero 30 (1934-47): Angličan z Vysočan

porsche vw porsche vw

Jaguar Mark V (1948-51): Poválečný luxus

Řadové šestiválce s rozvodem OHV a objemem 2½ a 3½ litru, vyráběné firmou Standard, poháněly luxusní sedany a kabriolety Jaguar Mark V. Za druhé světové války produkovala anglická automobilka SS Cars, založená v Coventry Williamem Lyonsem, hlavně pro potřeby armády, především „sajdkáry“ a součásti do letadel. Coventry bylo rovněž centrem výroby munice a motorů. Nebylo proto překvapením, že bylo cílem častých...

Celý článek: Jaguar Mark V (1948-51): Poválečný luxus

porsche vw porsche vw

VW-Porsche 914 (1969-1976): Lidový sporťák

Cenově dostupný dvoumístný roadster VW-Porsche 914 s motorem před zadní nápravou se dodával s čtyřválcem od Volkswagenu nebo šestiválcem od Porsche. Na konci šedesátých let minulého století se obě německé automobilky ocitly v podobné situaci: potřebovaly obměnit některé modely sportovních vozů. Porsche hledal náhradu svého typu 912 (1965-69), což byla levnější verze legendární 911, a Volkswagen potřeboval přijít s něčím...

Celý článek: VW-Porsche 914 (1969-1976): Lidový sporťák

porsche vw porsche vw

Aleš Dragoun
Diskuze (0)