Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ducati 999: mama mia!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Ducati je typickým italským výrobcem, temperament a sex-appeal vyzařuje z každého jejich stroje. Ducati 999 patří k vrcholu modelové řady, ovšem ne každý si zvyknul na nové pojetí designu, které bylo uvedeno cca před dvěma lety.

Ducati v roce 2005

Italská značka Ducati byla vždy známkou něčeho exkluzivního, tyto červené motocykly z Bologni obvykle nepatří mezi vítěze srovnávacích testů v motoristických časopisech, ale pro svůj temperament, závodní geny a také cenu hrají v očích zákazníků trošku jinou ligu než konkurence z Japonska.

Nová řada 2005 zahrnuje model Multistrada s šestistovkovým motorem z Monsteru 620 produkující 60 koní. Rám by měl být totožný s větším modelem o objemu 1000 cm3. Sedlo je však nižší a dvojité. Ducati dále ukázala Monster S2R, menší verzi Monsteru SR4, s motorem o výkonu 77 koní. Na závěr zmiňme superbikový model 749, který dostal několik úprav větší sestry 999.

Tažení 999 pokračuje

A nakonec i „devítka“ byla jemně vyladěna. Ještě než si přiblížíme změny pro rok 2005, je nutné vrátit se přibližně o dva roky zpátky. Na konci roku 2002 měla svou premiéru nástupkyně řady modelů 916, 955, 966 a 998, která byla na počátku devadesátých let vytvořena Massimem Tamburinim. Původní vzhled 916 se dvěma horizontálně umístěnými úzkými světly přinesl Ducati kromě velkého tržního úspěchu také významnou slávu na závodním poli.

Když byla ovšem z motorky strhnuta krycí plachta, při pohledu na novou Ducati málokdo věřil svým očím. Ačkoli většina odborné veřejnosti čekala obvyklý facelift ve stylu 916, nové pojetí legendárního superbiku bylo doslova šokující. Nad sebou umístěná dvojice světlometů, do zrcátek integrované směrovky, nevšední otvory na přední masce, objemný výfuk pod sedlem skrývající dvě koncovky a rekordní aerodynamika vyjádřena koeficientem odporu vzduchu 0,295! Snad jen ta červená zůstala.

Špičková technika

Design je samozřejmě věc subjektivní, takže to nechám na vás. Ducati 916 byla napůl závodním strojem, 999 ovšem myslí i na řidiče. „Obyčejný“ jezdec si tak může nastavit polohu stupaček, sedla i sklon hlavy řízení. Svou optimální pozici si tak může najít úplně každý bez rozdílu výšky i váhy. Stejnou kůrou prošel i dvouválcový motor Testastretta, který je zde o mnoho hladší a kultivovanější než u 916. Výkon se u standardní 999 pohybuje okolo 140 koní a dokáže stroj vystřelit až k hranici 270 km/h. Zrychlení z nuly na sto je klasika – 3 sekundy.

Na špičkovém a superbiky prověřeném podvozku nebylo příliš co měnit. Základem je příhradový rám z chrommolybdenových trubek. Zatímco přední kolo je odpruženo obrácenou vidlicí Showa o průměru 43 mm, vzadu pracuje hliníková dvouramenná kyvná vidlice téže značky. Brzdy má na starosti dvojice 320mm kotoučů Brembo (vpředu) a jeden 240mm kotouč (vzadu). Význam a sílu tohoto supersportu dokládá zadní pneumatika o rozměru 190/50 R17.

Připlatíte si

Do roku 2005 dostal jezdec lepší ochranu před větrem, kapotáž je nyní širší a vyšší, stejně jako čelní štítek. Pod ním se skrývá přístrojový panel, který jezdce informuje prostřednictvím analogového otáčkoměru a digitálního rychloměru, které jsou umístěny netradičně nad sebou. Radost z jízdy ovšem nebude nekonečná, nádrž má kapacitu pouhých 15,5 litru, což nezaručuje zrovna optimální dojezd. Ovšem i to má své klady, alespoň budete častěji zastavovat, protože rozdýchat adrenalinované opojení není jen tak a možná dojde i na výměnu trenek. Cena je obvykle vyšší než u Japonců, připravte si cca 550 000 Kč.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)