Eckhard Scholz, šéf vývoje Škody Auto o Yetim, asijské expanzi a budoucnosti Octavie Tour (rozhovor Auto.cz)
Dr. Eckhard Scholz (*1963) pracuje ve Škoda Auto, a.s. od dubna 2007, kdy převzal funkci šéfa technického vývoje, je členem představenstva firmy.V letech 1996 až 2007 zastával různé vedoucí funkce ve Volkswagen AG.
Auto.cz: Na český trh vstupuje Škoda Yeti, která dostane i nový základní motor 1,2 TSI. Čím je tento motor zajímavý?
Scholz: Tento motor ve Škodě dokonale známe, protože v Mladé Boleslavi vznikal a také se zde vyrábí. Motor 1,2 TSI je konstruovaný podle principu downsizingu, jde o řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, motor vybavený přímým vstřikováním paliva do válců. Jde vlastně o pokračovatele úspěšné rodiny motorů 1,4 TSI. Má velmi pěkný průběh točivého momentu, skvěle zrychluje a z vlastní zkušenosti můžu říct, že Yeti s ním jede přes 180 km/h.
Auto.cz:Dá se říct, že jde o zcela nový motor nebo je to spíše blízký příbuzný třeba právě s jednotkou 1,4 TSI?
Scholz: Moc toho z 1,4 TSI nezbylo, dá se říci, že je to zcela nový motor.
Auto.cz: Jaká je budoucnost motoru 1,2 HTP? Slyšeli jsme o chystané modernizaci…
Scholz: Ano, s motorem 1,2 HTP se nadále počítá jako se základní motorizací pro Fabie, ale třeba i pro nová Pola. V nejbližší době představíme modernizovanou podobu této jednotky. Zaměřili jsme se na snížení tření v motoru, optimalizaci rozvodu, zlepšili jsme akustiku a pochopitelně jsme jej připravili i na nové emisní předpisy.
Auto.cz: Brzy začne Škoda vyrábět novou převodovku MQ100. Můžete říci, v čem se liší od převodovky MQ200?
Scholz: Jedná se o zcela novou převodovku, lehčí, má výrazně nižší počet dílů a tím pádem i výrazně nižší cenu.
Auto.cz: Mohla by se tedy dostat například do některých základních motorizací Fabie?
Scholz: Myslitelné to je, bohužel v tuto chvíli nemohu říct nic konkrétnějšího. Ale čistě strategicky by to bylo možné.
Auto.cz: V jiném rozhovoru jste řekl, že Yeti není jen pouhým technickým následníkem Tiguanu, což určitě český zákazník uslyší. Není to ale trochu plýtvání vývojovými prostředky?
Scholz: Řeknu to asi takto. Mezi těmito dvěma vozy je rozdíl poloviny třídy. Tiguan má větší kola, má v nabídce velké převodovky a tím pádem je přední část postavena spíše na Passatu. Yeti je v tom výrazně jiný. Naše cesta byla jiná, jak jednoduchá, tak geniální. Vlastně jsme neudělali nic jiného, než že jsme využili platformu Octavie Scout, koncepční nevýhody jsme eliminovali, tím myslím hlavně zkrácení převisů a zvětšení nájezdových úhlů, postarali jsme se o odpovídající světlou výšku (180 mm) a z této stavebnice, která je z hlediska koncernu vyráběna ve velkých počtech, stavíme levnější auto než je Tiguan. Yeti je velmi kompaktní, ale přitom uvnitř velmi prostorný. Podle mého přesvědčení není na trhu jiné podobné SUV, které by se na silnici Yetimu blížilo. Díky využití elektroniky a chytrého ústrojí pohonu všech kol se myslím nemáme ani v terénu za co stydět.
Auto.cz: V Mladé Boleslavi vzniklo velké vývojové centrum, které pracuje pro celou skupinu Volkswagen. Je už zcela funkční nebo byl celý proces uvádění do provozu, vzhledem k současné situaci ve světě, nějak zpomalen?
Scholz: Nedošlo k žádným zpomalením. Velká zařízení jsou zainvestována a z velké části již provozována, další během letoška uvedeme do provozu, ale v podstatě jsme zde schopni už teď pracovat. Pochopitelně i u nás jsou investiční programy postiženy krizí, ale speciálně jedná-li se o produkty, tak tam se šetří opravdu až na posledním místě. Jsme přesvědčeni o tom, že bez nových produktů není budoucnost. Když chcete nové produkty, musíte taky plnit novou legislativu. Za všechny nové předpisy bych jmenoval novou přísnější emisní normu Euro 6. Když na ni nebudete v předstihu připraveni, nemáte na trhu šanci uspět.
V Mladé Boleslavi pracuje 1600 vysoce kvalifikovaných pracovníků, kteří můžou odvádět pořádnou práci jen když dostanou správné vybavení.
Auto.cz: Škoda se dobře etablovala na čínském a indickém trhu, kde má ale přeci jen odlišné image než na tradičních trzích v Evropě. Nebylo by vhodné na těchto trzích nabídnout levnější auto než je evropská Fabia, Octavia nebo Superb?
Scholz: Odpovím trochu oklikou. Evropsky laděné produkty Škody jsou na čínském trhu mimořádně úspěšné v podobě, jakou znáte tady. Značka Made in Europe v Číně perfektně zabírá. Nejsilnějším modelem zde je Octavia, teď zavádíme Superb a Fabii, a když to dobře půjde, pak už s tím co teď máme, jsme schopni v Číně prodávat 100 tisíc aut ročně.
Současně můžu potvrdit, že hodláme v budoucnu v Číně nabídnout produkty, které budou více přizpůsobeny místnímu trhu, ale vždy při tom budou respektovat klíčové hodnoty naší značky. Nechceme tedy v Číně vyvíjet a vyrábět čínská auta, ale chceme tam mít Škodovky. Momentálně nevidím důvod na této strategii cokoliv měnit, zatím to velmi dobře funguje.
Situace v Indii je jiná. V Indii máme image prémiové značky, a jako taková značka jsme tam také úspěšní. Ale je tu i velké riziko ve chvíli, kdy si zahráváte se zákaznickým očekáváním a stane se, že své zákazníky zklamete.
V Indii existuje jediná možnost jak dosáhnout konkurenceschopných cen, a to jsou lokální produkty. To by ale znamenalo totální obrat v celé strategii což je celkem složitá otázka, na kterou bych vám asi dnes neuměl odpovědět. Nebo jinak: Podle mého přesvědčení je dnes lepším řešením prodávat v Indii méně vozů, ale jen ty vozy, které budou zcela splňovat očekávání zákazníků.
Auto.cz: Zaslechli jsme, že konec výroby Octavie Tour by mohl přijít už v roce 2010. Můžete k tomu říct už nyní něco bližšího? Příjde nástupce?
Scholz: Jak dlouho se bude Octavia Tour ještě vyrábět to dnes nemůžeme jednoznačně odpovědět. Jde o model, který na mnoha trzích hraje stále důležitou roli. Octavia Tour profituje z toho, že je to dobré auto s výborným základem.
Rozhodující v její budoucnosti jsou legislativní hranice v oblasti emisí. A taky to, co vše bude nutné udělat pro to, aby mohla zůstat na trhu.
Co se nástupce týká, můžu už teď říct, že v tomto směru vyvíjíme mnoho úvah. (smích)
Auto.cz: Není zrovna Octavia Tour model, který by mohl v Číně fungovat i po tom, co se v Evropě přestane nabízet?
Scholz: Formuloval bych to asi tak, že pod úrovní Octavie v Číně je vždy dost místa na další modelovou řadu, která bude hierarchicky nad Fabií, na stejné úrovni jako Fabie nebo pod úrovní Fabie. Podle mne by mělo smysl o takovém produktu uvažovat, hlavně když VW je v těchto segmentech široce zastoupen modely Santana, Jetta, Lavida a dalšími.
Auto.cz: Fabia je téměř kompletní modelová řada, máte hatchback, kombi, Scout, takže chybí jen to RS. Kdy se jí můžeme dočkat?
Scholz: Řada Fabia ještě zdaleka není kompletní! (smích, dostává k nahlédnutí špionážní snímky z testování prototypů Fabie RS, které se objevily v médiích, pozn. red.).
Fabia má neuvěřitelný potenciál, je to auto se skvělým technickým základem, a vývojářům to poskytuje takový prostor, že jsme se loni rozhodli ukázat několik studií, na které byly ohlasy fantastické. I proto vám můžu slíbit, že se máte na co těšit.
Auto.cz: Děkujeme za váš čas i všechny odpovědi a těšíme se na shledanou.
Scholz: Já také! (smích)