9.9. 2018 Matouš Jelínek

Podívejte se, jak přesně probíhá ekologická likvidace vozu

 

Co se děje s vozidlem, které završilo svoji životní pouť? Čeká jej reinkarnace! Sledovali jsme ji až do úplného finále.

Už nezjistíme, proč se majitel na pohled ještě pěkného bílého Renaultu Mégane rozhodl poslat jej do věčných lovišť. Teď ale stojí na ploše Kovošrotu Lorenz ve středočeských Zdicích. Čeká jej poslední rozloučení s tímto světem. Pod vysokým komínem bývalé cihelny takto na naplnění svého osudu čeká několik desítek aut, která dojela na konec své životní poutě.

Je to tu přitom pěkně různorodé setkání: stojí zde ošklivě zmačkané vraky z nehod, na troud zrezivělé felicie, francouzské křižníky posledních dekád, ale i celá řada stále ještě moderně působících fabií první generace.

V tu chvíli přijíždí popravčí četa: dvojice mužů v lehce ušmudlaných montérkách s vysokozdvižným vozíkem. Budou to právě oni, kdo našemu méganu zatne tipec.

I tisíce

Ekologická likvidace vozidla však je nejen fyzickým, ale i formálním úkonem. Pro vyřazení z registru je nutný právě doklad o ekologické likvidaci.

„Autovraky svážíme a vykupujeme. Náš řidič přijede k zákazníkovi, zkontroluje VIN, auto nafotí a vše odešle do kanceláře. Tam mu vytvoříme protokol o likvidaci, který si řidič v autě vytiskne a rovnou jej předá zákazníkovi,“ popisuje nejběžnější postup výkupu zdejší vedoucí Miroslav Lorenz. Nad vším přísně bdí ministerstvo životního prostředí, které vydává zmíněný protokol a systém se záznamy kontroluje.

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Samozřejmě nás zajímá, kolik může majitel za vysloužilé vozidlo získat. „Dáváme korunu za kilogram provozní hmotnosti. Auto ale musí být kompletní,“ vysvětluje Lorenz.

Když v něm chybějí nějaké drobné součástky, nijak zvlášť to prý neřeší. „V případě, kdy si zákazník nechá velké a podstatné části, tak s tím začínáme mít problém. Třeba když ve vozidle není motor s převodovkou, majiteli většinou auto jen bezplatně odvezeme. Pokud se ale jedná jen o vybydlenou kastli, dovolíme si majiteli říct, že auto nevykoupíme,“ popisuje Lorenz.

V takovém případě se dotyčný musí obrátit na některý z kovošrotů, který na likvidaci přijímá dotace. S těmi ve Zdicích nepracují.

Zabezpečit

Ale zpět k našemu méganu. Autovrak, který už se veze na vozíku, je považovaný za nebezpečný odpad – také proto s ním nemůže nakládat jen tak někdo. I když to tak mezi často ošklivě pomuchlanými vozy na první pohled nevypadá, prostor, kde se nacházíme, je po všech směrech hlídaný. Musí mít speciální nádrže na olejové produkty, veškerá voda, která zde třeba i naprší, prochází odlučovačem ropných látek a o hromadě povolení ani nemluvě.

Auto míří na zvedák. Jeho soudný den je tady. Zatímco jeden mechanik odejímá kola, další se pouští do likvidace náplní. Speciální odsávačkou zespodu navrtává nádrž a palivo už proudí do speciální nádoby, kde pohledem zhodnotí jeho kvalitu. Buď se použije třeba do ještěrek, nebo vypustí do speciální nádoby, která se vyváží do spalovny na likvidaci nebezpečných odpadů. Když dotečou poslední kapky, zacpe se vyvrtaná díra plastovým šroubem.

 [600×586]

Jako v servisu se pak z vozu vypustí veškerý olej, auto se také zbaví jeho filtru. „Už mu vypouští krev. Už umírá,“ říkáme si pod dosloužilým renaultem. Ještě na zvedáku se pak hydraulickými nůžkami odstřihne katalyzátor, obsahující drahé kovy jako palladium, rhodium a platinu.

Mrtvola vozu míří k zemi: kapota je pryč a už se vytrhávají světla. „Jde o velký kus plastu, který se musí odstranit. Některé díly ale prodáváme,“ prozrazuje Lorenz běžnou praxi. Ve Zdicích se na rozprodej dílů vysloveně nesoustředí, jsou ale kovošroty, které například vykupují jen některé značky vozidel a fungují zároveň jako specializované vrakoviště.

Chystají se drakonické poplatky na stará auta: Kterých modelů se bude týkat?

„Teď odstraníme akumulátor, pokud jsou dostupné, odmontujeme také alternátor a startér,“ prozrazuje náš průvodce, zatímco se nůžky jednoho z pracovníků zakusují do dostupné kabeláže – i ta je cenným artiklem obsahujícím množství hodnotné mědi. Vše jde ale rychle a za pár desítek minut je hotovo.

Znovu do oběhu

„Do této chvíle bylo auto považováno za nebezpečný odpad. Nyní už jde o autovrak zbavený nebezpečných součástí. Ten odvezeme na drtič, kde se rozemele na drobné součástky,“ překvapuje nás Lorenz. To na autě zůstanou nápravy, motory a podobně? „Jsou firmy, které z auta vytahují vše. Jenže ruční demontáž je hrozně časově náročná,“ popisuje vedoucí.

Co se stane, když auto umře? Podívejte se na jeho poslední cestu...

Osud našeho auta je zpečetěn. Jen to chroupne, když se do něj zakousnou zuby hydraulické ruky. Zvednou jej do vzduchu a hodí na korbu náklaďáku, který už jej odveze do drtičky. Ta auto pomocí kladiv rozemele na kousky. Stroj pak zbytky sám roztřídí: vyčistí železo, plast, magnetické separátory pak ve vířivých proudech umí oddělit i barevné kovy a hliník. Všechny prvky se pak znovu roztaví a dostanou nový život – třeba se jednou objeví i v nějakém novém vozidle.

Prach jsi a v prach se obrátíš, praví se v bibli. Přemýšleli jste ale někdy o tom, že to platí i pro auta? My ne, dokud jsme se nevypravili podívat na osud vraků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství

Americký výrobce čipů Qualcomm obvinil technologickou…

Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu

Sjezd hlavní britské opoziční strany přijal usnesení o…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN

Když Toyota dříve prohlásila, že chce v budoucnu nabízet…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Fiat Regata (1983-1995): Pohledný sedan se představil před 35 lety v Brně

Fiat Regata: Pohledný sedan se ve světové premiéře představil před 35 lety... V Brně!

Včera

Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi.




Blesk.cz

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se zneužíváním dětí o odpuštění

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se…

Katolická církev potřebuje po skandálu se zneužíváním dětí nový začátek, je přesvědčen předseda německé…

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně na dialýze!

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně…

Selhávající ledviny a nutnost pravidelně docházet do nemocnice na dialýzu. Bývalý ekonom Jan Dostál (76) patří…

 

iSport.cz

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel: Střídej! Ne, jeď!

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel:…

Má raketové nohy, o Radovanu Pavlíkovi se ví, že když nakopne svůj motor, chytá se špatně. V prodloužení zápasu…

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký obrat dokonal Pavlík

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký…

Mountfield HK slaví čtvrtou výhru v řadě! V úterní předehrávce 27. kola to však na ledě Sparty dlouho vypadalo,…

 

Reflex.cz

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých fotografiích, na Karlově mostě jezdily povozy se senem

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých…

Ta mimořádně zajímavá fotografie, jak po pražském Karlově mostě jede vozka s povozem, který je plný sena, se…

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše civilizace končí

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše…

Míra cenzury v našem civilizačním okruhu je dnes vyšší, než byla za komunismu i nacismu. Západní Evropa trestá…