Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Auto určené k likvidaci se nejprve zanese do on-line systému. Dopravní inspektorát tak může při odhlašování ověřit, zdali bylo skutečně zlikvidováno.
Nejprve se vypouštějí provozní kapaliny. Ty putují do oddělených nádrží.
Dalším krokem je kompletní odstrojení všech prvků exteriéru i interiéru z jiného materiálu než kovu.
10 Fotogalerie

Co se stane, když auto umře? Podívejte se na jeho poslední cestu...

Vzpomínáte na filmy, v nichž je celé auto, které bylo většinou plně pojízdné, strčeno do lisu, z nějž vypadne úhledná kostka? Realita likvidace autovraků je poněkud odlišná.

V dnešní době již není možné vzít celý automobil a jen tak jej nechat slisovat včetně kompletního interiéru a všech provozních kapalin. Tento postup je totiž příliš nebezpečný pro životní prostředí a rovněž nehospodárný, protože většinu materiálů, z nichž je automobil sestaven lze recyklovat o znovu použít.

Automobil, jehož aktivní kariéra je u konce, může samozřejmě i dnes skončit někde u plotu v kopřivách nebo jej jeho majitel pošle na vrakoviště, kde se z něj stane zdroj použitých náhradních dílů, ale je zde ještě jedna cesta v podobě likvidace.

Ta představuje kompletní demontáž vozu během několika hodin, po nichž již není žádná šance na jeho návrat na silnice.

Tato likvidace vozu začíná vyřízením formalit v podobě sejmutí registračních značek a kontroly shody VIN kódu s údaji ve velkém technickém průkazu, po níž může za přítomnosti majitele nebo s dodáním plném moci dojít k zanesení vozu do databáze vyřazených vozidel a vydání potvrzení o likvidaci.

Po této proceduře nastupuje fyzická likvidace vozu. Tu zahajuje vypouštění provozních kapalin, od zbytků paliva přes olej, brzdovou a chladicí kapalinu až po směs do ostřikovačů. Tyto kapaliny se samozřejmě nepouštějí jen tak do kanálu, ale míří do nádob, v nichž jsou odeslány k likvidaci do specializovaného podniku.

Na vypuštění kapalin navazuje vyjmutí autobaterie a začíná se s jeho demontáží. Při ní jsou vyjmuta okna a automobil se během dvou až tří hodin podle své velikosti rozloučí s kompletním vybavením interiéru i elektroinstalací a koly. Podobně jako v případě kapalin i nyní je vše roztříděno a odesláno k dalšímu zpracování. Na skládku míří jen některé komponenty z plastů a skla.

Dalším krokem u torza, které již vypadá, že je životnímu prostředí zcela neškodné a může tedy zamířit do lisu, je ještě vyjmutí motoru s převodovkou a nápravami. Tato operace jednomu zručnému mechanikovi zabere většinou jen pár minut. Nápravy jsou většinou odeslány do hutě, zatímco motor míří k další demontáži, aby mohly být jeho součásti roztříděny podle materiálů, z nichž jsou vyrobeny.

Z vozu je nakonec prakticky jen skelet karoserie s povrchovými panely, který je podle vybavení firmy, zajišťující jeho likvidaci vložen do lisu nebo jednoduše zmačkán hydraulickou rukou, v obou případech na plechy, kdysi zcela funkčního automobilu působí několik tun a díky nim je z něj nepříliš vzhledná placka, která nakonec zmizí v hutní peci.