Elektrobus SOR EBN 11 a jeho testování v Praze

 

Elektrobus SOR EBN 11 je již téměř v polovině svého zkušebního provozu s cestujícími u Dopravního podniku hlavního města Praha a prozatím si vede velmi dobře.

Testování elektrobusů a možnostem jejich začlenění do provozu městské hromadné dopravy se Dopravní podnik hlavního města Praha (DPP) věnuje již více než pět let. Aktuálně je testován elektrobus SOR EBN 11, jehož zkušební provoz s cestujícími byl zahájen 1. září 2015 a původně plánovaný roční horizont by mohl být o další rok prodloužen.

SOR EBN 11 představuje jedenáctimetrový nízkopodlažní elektrobus s kapacitou 93 cestujících, který je vybaven elektrickým topením a dvojicí klimatizačních jednotek, zvyšujících cestovní komfort řidiče i cestujících. K pohonu vozidla s maximální rychlostí 80 km/h slouží elektromotor o výkonu 120 kW a lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh. Dodavatelem elektrovýzbroje je společnost Cegelec, a.s.

Vedle možnosti nabíjení baterií v nočních hodinách v areálu garáží je tento elektrobus vybaven systémem rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě, kdy se doba nabíjení plně vybité baterie pohybuje kolem jedné hodiny. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro rychlonabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km v závislosti na lince, dnu v týdnu a dalších parametrech.

Pro rychlonabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař.

Elektrobus je v provozu denně zhruba od 4:30 do 23:00 hodin a dosud má najeto 38.249 km. V pracovní dny jezdí vůz na pravidelné lince č. 213, o víkendu na lince č. 163.

Od října loňského roku jezdí vozidlo s vytápěním elektrickým topením, jehož nastavení je průběžně optimalizováno. Plnohodnotný provoz zvládá i při mrazivých teplotách a prozatím úspěšně předvádí, že jeho pohonný i dobíjecí systém pracuje v různých provozních a zejména klimatických podmínkách.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP, uvedl, že konkrétní kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů budou silně závislé na získaných technických, provozních i ekonomických zkušenostech z probíhajícího zkušebního provozu. Svou roli podle jeho slov hrají i předchozí zkušenosti DPP, informace profesních skupin i z různých evropských projektů, do nichž je DPP zapojen, jako například ZeEUS či Eliptic.

Výsledky za téměř půl roku provozu s cestujícími ukazují, že elektrobus je schopen zajistit celodenní výkony na běžných pražských autobusových linkách, a to i při využívání elektrického topení.

Zkušební provoz nadále umožňuje sběr poznatků, připomínek a případných dalších požadavků na dílčí úpravy. Nezastupitelnou roli v celém projektu mají vybraní testovací řidiči. Ti předávají informace či připomínky o jeho provozu a důsledně evidují údaje o nabíjení a spotřebě, které jsou klíčovým parametrem pro vyhodnocení i plánování dalšího provozu.

Za dosavadním úspěšným provozem elektrobusu mimo jiné stojí i zapojení řady dalších útvarů DPP. Kromě těch autobusových lze uvést zejména tramvajové technické jednotky, které zabezpečují přípravu a následný bezporuchový provoz nabíjecího stanoviště v terminálu Želivského a rovněž zajišťují případné operativní servisní zásahy na elektrovýzbroji vozidla, což je výhoda DPP oproti čistě autobusovým dopravcům.

Získaná data a zkušenosti jsou přitom vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale budou využity i k porovnání s ostatními podobnými projekty v rámci odborných konferencí, na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení celého ročního zkušebního cyklu.

Spolupracujeme s TipCars.com
ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem

Co přinese první setkání kandidáta na post ministra…

V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství podalo obžalobu na…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

 
Zdroj: DPP
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Peněženky se za posledních několik let moc nezměnily a stále slouží k primárnímu účelu - uchovávat vaše finance.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…