Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobus SOR EBN 11 a jeho testování v Praze

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Elektrobus SOR EBN 11 je již téměř v polovině svého zkušebního provozu s cestujícími u Dopravního podniku hlavního města Praha a prozatím si vede velmi dobře.

Testování elektrobusů a možnostem jejich začlenění do provozu městské hromadné dopravy se Dopravní podnik hlavního města Praha (DPP) věnuje již více než pět let. Aktuálně je testován elektrobus SOR EBN 11, jehož zkušební provoz s cestujícími byl zahájen 1. září 2015 a původně plánovaný roční horizont by mohl být o další rok prodloužen.

SOR EBN 11 představuje jedenáctimetrový nízkopodlažní elektrobus s kapacitou 93 cestujících, který je vybaven elektrickým topením a dvojicí klimatizačních jednotek, zvyšujících cestovní komfort řidiče i cestujících. K pohonu vozidla s maximální rychlostí 80 km/h slouží elektromotor o výkonu 120 kW a lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh. Dodavatelem elektrovýzbroje je společnost Cegelec, a.s.

Vedle možnosti nabíjení baterií v nočních hodinách v areálu garáží je tento elektrobus vybaven systémem rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě, kdy se doba nabíjení plně vybité baterie pohybuje kolem jedné hodiny.

Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro rychlonabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km v závislosti na lince, dnu v týdnu a dalších parametrech.

Pro rychlonabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař.

Elektrobus je v provozu denně zhruba od 4:30 do 23:00 hodin a dosud má najeto 38.249 km. V pracovní dny jezdí vůz na pravidelné lince č. 213, o víkendu na lince č. 163.

Od října loňského roku jezdí vozidlo s vytápěním elektrickým topením, jehož nastavení je průběžně optimalizováno. Plnohodnotný provoz zvládá i při mrazivých teplotách a prozatím úspěšně předvádí, že jeho pohonný i dobíjecí systém pracuje v různých provozních a zejména klimatických podmínkách.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP, uvedl, že konkrétní kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů budou silně závislé na získaných technických, provozních i ekonomických zkušenostech z probíhajícího zkušebního provozu. Svou roli podle jeho slov hrají i předchozí zkušenosti DPP, informace profesních skupin i z různých evropských projektů, do nichž je DPP zapojen, jako například ZeEUS či Eliptic.

Výsledky za téměř půl roku provozu s cestujícími ukazují, že elektrobus je schopen zajistit celodenní výkony na běžných pražských autobusových linkách, a to i při využívání elektrického topení.

Zkušební provoz nadále umožňuje sběr poznatků, připomínek a případných dalších požadavků na dílčí úpravy. Nezastupitelnou roli v celém projektu mají vybraní testovací řidiči. Ti předávají informace či připomínky o jeho provozu a důsledně evidují údaje o nabíjení a spotřebě, které jsou klíčovým parametrem pro vyhodnocení i plánování dalšího provozu.

Za dosavadním úspěšným provozem elektrobusu mimo jiné stojí i zapojení řady dalších útvarů DPP. Kromě těch autobusových lze uvést zejména tramvajové technické jednotky, které zabezpečují přípravu a následný bezporuchový provoz nabíjecího stanoviště v terminálu Želivského a rovněž zajišťují případné operativní servisní zásahy na elektrovýzbroji vozidla, což je výhoda DPP oproti čistě autobusovým dopravcům.

Získaná data a zkušenosti jsou přitom vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale budou využity i k porovnání s ostatními podobnými projekty v rámci odborných konferencí, na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení celého ročního zkušebního cyklu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
18. 2. 2016 21:38
Re: daleko nejlepší řešení by bylo nasazení trolejbusů,
[odkaz]

On by to takovej problem taky nebyl, kapacitne by se to zvladnout dalo. Jen k tomu nevidim duvod, obzvlast po zacatku mazani oblouku a nasazeni novejsich tramvaji ten hluk takovy taky neni. A krome metra je to stale nejrychlejsi zpusob dopravy pomoci MHD v Praze :-)
Avatar - Ghostyx
18. 2. 2016 14:40
Ideální řešení MHD
Už aby to nahradilo ty všechny smradlavé a hlučné autobusy, ale i ty hlučné tramvaje! Jel jsem v tom a nemá to chybu! :yes: Pro městskou hromadnou, kde město nechce investovat do celotrasových trolejí (které poněkud "hyzdí" ulice, jsou nebezpečné pro náklaďáky s vyšší vlečkou apod.) jako v případě trolejbusu nebo tramvají, je to ideální řešení... :-! :yes:
Avatar - Barrichello
18. 2. 2016 14:09
Re: daleko nejlepší řešení by bylo nasazení trolejbusů,
Tramvaje by třeba tady v Praze trolejbusy nahradily těžko. Kolik uveze lidí jedna tramvaj a kolik trolejbus a co s existujícími tramvajovými tratěmi, že >:D
Avatar - Barry Lyndon
18. 2. 2016 13:07
daleko nejlepší řešení by bylo nasazení trolejbusů,
které by nahradily nejen smrduté dieselové autobusy, méně smrduté plynové autobusy, nemotorné, drahé a nepraktické elektrobusy, nýbrž také hlučné a město drtící tramvaje...
Avatar - pumpkin
18. 2. 2016 11:47
Re: Prosím zkontrolujte text
Áno, stačí. V Tatrách jazdia tieto elektrické ako skibusy k lyžiarskym strediskám J&T. Nie je to super vlastniť strediská a ešte mať aj vlastného výrobcu busov? >:D