Elektrobus ve službách DPP najel 100.000 km
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oficiálně oznámil, že Elektrobus SOR EBN 11, který je v pražských ulicích v linkovém provozu s cestující testován již rok a půl, pokořil sto tisíc najetých kilometrů.
K dosažení tohoto milníku v provozu elektrobusu ve službách DPP došlo v ranních hodinách 22. února letošního roku, kdy naskočil na tachometru elektrobusu stotisící kilometr na lince 213 mezi zastávkami Bělocerkevská a Želivského.
DPP uvádí, že počet 100.000 km na tachometru je celkový nájezd vozidla včetně všech zkoušek před zahájením provozu a také různých akcí mimo pravidelné autobusové linky. Počtem najetých kilometrů za osmnáct měsíců provozu DPP i přesto tento elektrobus předčí ostatní podobné projekty až trojnásobně. A to nejen v rámci České republiky, ale z celoevropského hlediska.
Elektrobus SOR EBN 11 je nasazován na běžné výkony na linkách 163 a 213. Nízkopodlažní vozidlo s celkovou délkou jedenáct metrů, kapacitou 93 cestujících a maximální rychlostí 80 km/h je vybaveno elektromotorem o výkonu 120 kW, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh.
Nabíjení probíhá během provozních přestávek v obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje.
Základem ekonomicky efektivního provozu elektrobusu je pokrytí vícenákladů na vozidlo a nabíjecí infrastrukturu provozními úsporami. Výsledky zkušebního provozu ukazují, že i v zimě, kdy je spotřeba navyšována elektrickým topením, lze dosáhnout 50% úspory nákladů na energie oproti naftovému provozu. V letních měsících pak tato energetická úspora činí až 70 %.
Díky dalším synergickým efektům (využití cenově příznivé trakční energie z velkoodběru, využití stávající napájecí infrastruktury tramvají a v neposlední řadě i využití energie „zdarma“ z rekuperace tramvají) je celková ekonomická bilance projektu z hlediska DPP nákladově prakticky srovnatelná s provozem naftových autobusů.
Na rozdíl od většiny podobných projektů v ČR a zahraničí tak bylo možné tento projekt realizovat bez finanční podpory fondů EU či jiných dotačních titulů.