Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily budou levnější než auta se spalovacími motory

Michal Fokt
Diskuze (114)
Analytici tvrdí, že elektromobily zlevní natolik, že je bude možné pořídit za méně, než co stojí vozy se spalovacími motory. A to dříve, než byste čekali...

Elektrická auta mají v zásadě tři hlavní nevýhody: mají jízdní dosah, velkou hmotnost a vysokou cenu. A za tohle všechno mohou akumulátory - mají nízkou kapacitu, jsou těžké a malé série vyráběných článků produkci prodražují. Ale minimálně v posledně jmenované oblasti má dojít k významné změně.

Tesla, ale i další velké značky oznamují záměry postavit velké továrny na výrobu Li-Ion článků a masová výroba podle analytiků Bloombergu způsobí výrazné zlevnění elektrických aut. A protože ostatní komponenty jsou naopak lacinější, než obdobné díly u spalovacích motorů, v roce 2030 už by mohly být elektromobily levnější, než benzinová auta!

Nepůjde samozřejmě o skokovou, ale postupnou změnu, už v období 2017-2021 by měly náklady na jednu kilowatthodinu kapacity klesnout z 542 na 139 dolarů a další rychlý pád má následovat v dalších 10-15 letech. Nástup elektroaut tedy bude rychlejší, než se očekávalo a je zřejmé, že vodíková technika se ocitá na vedlejší koleji. Je ovšem otázkou, jestli bude na situaci v roce 2030 vůbec připravena infrastruktura a co to udělá s cenou jak pohonných hmot, tak elektřiny...

Michal Fokt
Diskuze (114)
A vítězem se opět stane ... diesel!
jako nejlevnější a neekologičtější varianta. Pravděpodobně bude jezdit i na CNG. :-!
27. 5. 2017 17:06
Re: Už to zaznělo
Po pravdě, ani v Tesle si nemyslí, že to bude dávat smysl. Rozhodně ne v dohledné době. Baterie auta je příliš drahá a musel bys být hodně štědrý, abys daroval cykly. Leda by to procento bylo malé (bráno na 24 hodin a kumulativně; když si tedy desetkrát vezmou a pak vrátí jedno procento, tak je to deset procent, byť nikdy nechybělo více než jedno, protože tě právě zajímají cykly).
27. 5. 2017 16:47
Re: Už to zaznělo
Tak to je pochopitelné. Jen je běžnější myšlenkou to buď prodat do sítě (přes den, ve špičce) a pak zpět načerpat (v noci), nebo domu pořídit nějaký akumulační systém. Mohla by to být i vyřazená baterie z elektromobilu, když víš, co děláš (stará nemá moc smysl, ale mohl bys mít štěstí a dostat se k baterii v dobrém stavu za slušnou cenu).
27. 5. 2017 16:26
Re: Už to zaznělo
Nie som konštruktérom áut, som len bežný spotrebiteľ.
Skôr som sa zamyslel nad tým, že keď mám doma solar pre nabíjanie EV, tak potrebujem energiu niekde uložiť, kým svieti slnko a ja som v práci aby som si potom mohol dobiť auto cez noc. Bežne behám po meste a 95% mojích ciest je do 100km. Občas keď potrebujem ísť za mesto tak by sa dala využiť tá baterka, keď ju už doma mám.
27. 5. 2017 16:01
Re: Už to zaznělo
Auto střední třídy a do tuny? :-O

A to je baterie Tesly na tu kapacitu lehoučká. Běžně jsou baterie elektromobilů mnohem těžší (používají totiž typicky články určené pro elektromobily a bezpečnější chemie s menší hustotou). Leaf i e-Golf před faceliftem měly kolem těch 24 kWh a baterie měly myslím 300+ kg. Nevzali si z Tesly příklad. Japonci šli na domácím trhu ještě dál, několik elektromobilů tam dostalo LTO články (špička, skvělá bezpečnost, vysoká odolnost a životnost, ale drahé a hustota mizerná).

Po pravdě, žádné tažné zařízení X50 neznám. U osobních aut je v EU běžná pěticentimetrová koule; je na to ISO standard, takže se jí myslím říká ISO 50 mm, nebo tak nějak. Větší množství šroubů se bude používat pro rozložení zátěže. Při nárazu jsou špičkové hodnoty zrychlení (zpomalení) ohromné. Tažné pak nenese hmotnost přívěsu, to snad ví i dítě. Běžná auta mají limit na svislé zatížení tak 50-80 kg, velké sedany až snad 95, některá SUV jdou přes 100 kg až ke 140, víc jsem snad neviděl. V tahu je to otázka sklonu vozovky. Některá auta mají jiný limit pro 8 % stoupání a pro 12 % stoupání. Když pominu jízdní odpory, z toho tvého 1,5 tunového přívěsu je ve 12 % stoupání necelých 180 kg, v 8 % pak necelých 120. A viděl jsi někdy crash test s přívěsným vozíkem?

Nemiluji šrouby, jen preferuji dělat věci pořádně. Všechno jde, když se chce. Jen si to nemůžeš představovat jak Hurvínek válku. Mimochodem, dělal jsi už nějaké simulace/ výpočty, o kolik zhruba klesne spotřeba díky menší, lehčí baterii? Aby člověk věděl, jestli to za tu námahu vůbec stojí. Samozřejmě, kdo by nechtěl tu větší baterii, ušetřil by, ale to by šlo udělat i formou volitelné kapacity a možností upgradu v servisu, když si to člověk později rozmyslí.

Možnosti aktivních podvozků jsem pominul, když se tu nebavíme o hračce pro bohaté. :-) S aktivním je to jednoduché, můžeš si problém zredukovat na dva profily. Realita je taková, že auta s velkým užitečným zatížením mívají kompromitované jízdní vlastnosti. Ale možná bys měl říct konstruktérům v automobilkách, ať si o tom něco nastudují. >:-[]

Osobně to riziko beru. Rozumný dojezd je pro mne důležitější než použití těch nejbezpečnějších článků. Pak však budu chtít odpovídající konstrukci, která těm článkům poskytne dobrou ochranu.

Pokud dynamem myslíš klasické dynamo, tak se pořád směji (viz diskuze nahoře o komutátorech; jsme v 21. století a nemluvíme tu o bicyklu). Pokud to používáš v širším slova smyslu jako DC generátor, tak nemám námitek.