EU by ráda do roku 2025 snížila spotřebu aut na 2,7 l na 100 km
Dalo se očekávat, že Evropské unii nevydrží dobrý pocit ze současného snižování emisí na dlouho. V současnosti činí pro automobilky bezplatný limit 130 g oxidu uhličitého na kilometr, už se ale spřádají plány na další drastické utahování šroubů. Členové Evropského parlamentu chtějí prosadit snížení tohoto limitu na 95 g/km a to už v roce 2020, ani tím však represe vůči automobilkám a motoristům nekončí - v roce 2025 by měla činit průměrná spotřeba všech automobilek, produkujících více než 1000 vozů ročně, neuvěřitelných 2,7 l na 100 km!
Ba co víc, nepomohou kouzla s laboratorními výsledky, EU totiž chce v roce 2017 kompletně přejít na metodiku World Light Duty Test Procedure (WLTP). Ta má na popud OSN více odpovídat běžné realitě, zatímco současná evropská laboratorní metodika se realitě vzdaluje více a více a je proto stále častěji kritizována. Reálně tedy bude muset k ještě dramatičtějšímu snížení spotřeby, než jakému napovídá prostý pokles ze 130 na 95 g.
Mainstreamové automobilky, prodávající velké množství malých, úsporných aut, by podle svých vlastních slov neměly mít až takové problémy vypořádat se s 95g limitem, prémiovým značkám ale nezbude nic jiného, než platit tučné pokuty. Pomoci splnit tento cíl pomůže i speciální program podpory automobilů, jejichž emise CO2 budou pod hranicí 50 g/km. Každý takový prodaný vůz bude od letoška do roku 2020 při kalkulaci emisí automobilce počítán jako 3,5 auta, poté tento koeficient klesne na 1,3.
Zdá se téměř jisté, že v roce 2025 už nejspíš bude velmi nesnadné koupit vůz, vybavený pouze spalovacím motorem, automobilky nebudou mít patrně jinou možnost, než přejít ve velkém na hybridy, plug-in hybridy, vodíkové automobily a elektromobily.