Euro NCAP 2012: Opel Mokka – Napoprvé velmi dobře
Opel Mokka vstoupil poměrně důrazně do dynamicky se rozvíjejícího segmentu malých městských SUV a i v současných testech Euro NCAP předvedl velmi dobré výsledky ve většině kategorií.
Novinka německé značky se může pyšnit tím, že je jedním z mála SUV, která získala stoprocentní hodnocení v kategorii asistenčních systémů. Za vynikající lze označit i výsledky v ochraně dospělých cestujících a dětí. V případě ochrany chodců je největší problémem hrana kapoty motoru.
Předmětem testu byl Opel Mokka 1,7 CDTI s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Enjoy, pohotovostní hmotností 1433 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby-Safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana všech částí těla figurín cestujících byla dobrá. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Mokka poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
crashtest opel euroncap novemodely
Při bočním nárazu získal Opel maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana hlavy, břicha a pánve byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,9 | 99% | 8 | 100% | 7,7 | 96% | 3,2 | 80% | 35 | 96% |
Ochrana dětí
Za ochranu 3letého dítěte při dynamickém testu získal Opel Mokka maximální počet bodů. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10,9 | 91% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,9 | 94% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 9 | 69% | |||||||
Ochrana dětí | - | 44 | 90% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Naproti tomu ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla ve všech oblastech špatná.
V oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá. V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota převážně dobrou ochranu, ale v některých oblastech i ochranu mezní nebo špatnou.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18 | 75% | 0 | 0% | 6 | 100% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Opelu Mokka je ESC a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 100% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Opel Mokka má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, včetně dětí a dosáhl 100% výsledku v oblasti bezpečnostní výbavy. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 96% | 44 | 90% | 24 | 67% | 7 | 100% | 89% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |