Euro NCAP 2012: Opel Mokka – Napoprvé velmi dobře
Opel Mokka vstoupil poměrně důrazně do dynamicky se rozvíjejícího segmentu malých městských SUV a i v současných testech Euro NCAP předvedl velmi dobré výsledky ve většině kategorií.
Novinka německé značky se může pyšnit tím, že je jedním z mála SUV, která získala stoprocentní hodnocení v kategorii asistenčních systémů. Za vynikající lze označit i výsledky v ochraně dospělých cestujících a dětí. V případě ochrany chodců je největší problémem hrana kapoty motoru.
Předmětem testu byl Opel Mokka 1,7 CDTI s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Enjoy, pohotovostní hmotností 1433 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby-Safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana všech částí těla figurín cestujících byla dobrá. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Mokka poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při bočním nárazu získal Opel maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana hlavy, břicha a pánve byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,9 | 99% | 8 | 100% | 7,7 | 96% | 3,2 | 80% | 35 | 96% |
Ochrana dětí
Za ochranu 3letého dítěte při dynamickém testu získal Opel Mokka maximální počet bodů. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10,9 | 91% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,9 | 94% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 9 | 69% | |||||||
Ochrana dětí | - | 44 | 90% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Naproti tomu ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla ve všech oblastech špatná.
V oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá. V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota převážně dobrou ochranu, ale v některých oblastech i ochranu mezní nebo špatnou.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18 | 75% | 0 | 0% | 6 | 100% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Opelu Mokka je ESC a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 100% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Opel Mokka má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, včetně dětí a dosáhl 100% výsledku v oblasti bezpečnostní výbavy. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 96% | 44 | 90% | 24 | 67% | 7 | 100% | 89% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |