Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Opel Mokka – Napoprvé velmi dobře

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Mokka je prvním pokusem značky Opel o vstup mezi malá SUV. V testech Euro NCAP si tento model ovšem vedl podobně jako jiná SUV, která jsou na trhu již ve své několikáté generaci.

Opel Mokka vstoupil poměrně důrazně do dynamicky se rozvíjejícího segmentu malých městských SUV a i v současných testech Euro NCAP předvedl velmi dobré výsledky ve většině kategorií.

Novinka německé značky se může pyšnit tím, že je jedním z mála SUV, která získala stoprocentní hodnocení v kategorii asistenčních systémů. Za vynikající lze označit i výsledky v ochraně dospělých cestujících a dětí. V případě ochrany chodců je největší problémem hrana kapoty motoru.

Předmětem testu byl Opel Mokka 1,7 CDTI s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Enjoy, pohotovostní hmotností 1433 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby-Safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana všech částí těla figurín cestujících byla dobrá. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Mokka poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest opel euroncap novemodely crashtest opel euroncap novemodely

Při bočním nárazu získal Opel maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana hlavy, břicha a pánve byla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,999%8100%7,796%3,280%3596%

Ochrana dětí

Za ochranu 3letého dítěte při dynamickém testu získal Opel Mokka maximální počet bodů. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční10,991%4100%2100%16,994%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-969%
Ochrana dětí-4490%

Ochrana chodců

Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Naproti tomu ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla ve všech oblastech špatná.

V oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá. V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota převážně dobrou ochranu, ale v některých oblastech i ochranu mezní nebo špatnou.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1875%00%6100%2467%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Opelu Mokka je ESC a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy1100%3100%3100%7100%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Opel Mokka má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, včetně dětí a dosáhl 100% výsledku v oblasti bezpečnostní výbavy. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3596%4490%2467%7100%89%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
3. 12. 2012 15:09
Dotazy
Neuvádíte, zda byla testována předokolka nebo čtyřkolka. Těch cca 80 kg navíc u čtyřkolky jistě výsledky ovlivní.... Teprve teď mě zaujalo, že boční nárazové testy (vč. sloupu) jsou prováděny s auty obsazenými jen řidičem. Kdyby ve voze bylo plné obsazení jako při čelním nárazu, zase by to mohlo vypovědět o ochraně posádky mnohem více.
Ale jinak Opelu gratuluji k prvnímu opravdu dobrému výsledku s vozem vyrobeným v Koreji.