Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Range Rover – Plný počet hvězd, ale s řadou nedostatků

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (21)
Range Rover si za 42 let vybudoval pověst jednoho z nejlepších luxusních SUV, ale podle výsledků testů Euro NCAP má minimálně v oblasti bezpečnosti stále co vylepšovat.

Range Rover se testů Euro NCAP poprvé účastnil teprve v roce 2002, kdy bylo různými nárazy zničeno několik vozů předposlední generace. Výsledkem byly čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a jedna hvězda za ochranu chodců podle tehdejšího způsobu hodnocení.

Jeho nástupce v podobě nejnovější generace Range Roveru získal sice plný počet pěti hvězd, ale má prostor ke zlepšení prakticky ve všech kategoriích. Především výsledek z oblasti ochrany chodců je nebezpečně blízkou současné hranici 60 % potřebných pro zisk pěti hvězd.

Předmětem testu byl Range Rover 3,0 TDV6 s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Vogue, pohotovostní hmotností 2313 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby-Safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Range Rover zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Range Rover prokázal, že poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest landrover euroncap novemodely crashtest landrover euroncap novemodely

Při bočním nárazu získal vůz maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku mezní, došlo totiž ke kompresi žeber, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,295%8100%7,391%2,153%3391%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Range Rover při dynamickém testu maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout, ale řidič nemá jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční11,193%4100%2100%17,195%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců

Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Naproti tomu ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla špatná ve všech testovaných oblastech a nezískala ani jeden bod.

V oblastech možného nárazu hlavy dospělého i v oblasti dopadu hlavy dítěte poskytuje kapota převážně dobrou ochranu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců16,669%00%6100%2363%

Asistenční systémy

Standardním vybavením všech verzí Range Roveru je ESC splňující požadacky Euro NCAP a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je také součástí standardní výbavy, nesplňuje ovšem požadavky Euro NCAP a nezískal bod.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Range Rover má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců a vylepšení omezovače rychlosti.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3391%41,184%2363%686%83%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (21)
4. 12. 2012 13:07
Re: Perfektní
To je ten rozdíl mezi tím vidět slova, přečíst je a především pochopit je. Obávám se, že máš problém s třetí fází... :-O

Polopatisticky - následky zranění pocházejí při nehodě především ze dvou zdrojů - přímý kontakt s nějakou strukturou vozidla nebo prudkost decelerace při nárazu. Přímý kontakt můžeme celkem v moderních vozech zanedbat, když uvažujeme rychlosti do cca 80 km/h a nepřeválcuje tě zrovna kamion. Takže nám zbývají následky decelerace - tam si pomáháme deformační zónou o určité délce a tvrdosti, která tak pohltí energii při nárazu. A teď můžeme udělat dvě věci použít měkčí materiál, který pohltí energii jen do určité výše (třeba 64km/h), ale pod ní bude mít vynikající výsledky, protože využije celou svoji délku > nižší hodnoty zpomalení.
A nebo můžeš udělat tvrdší konstrukci, která se plně deformuje třeba při 100km/h - ta tě ochrání i v rychlostech, kde ta měkčí už je za zenitem a hrozí deformace prostoru pro posádku a mnohem vážnější zranění. Samozřejmě to má své nevýhody - při těch 64km/h se deformuje jenom částečně a tudíž je decelerace vyšší.
Schválně - jaké auto bys bral ty ?
4. 12. 2012 11:37
Real NCAP
Takže je to vše OK. Když do range nabourá fabia tak u range to bude bouračka přesně podle NCAP, horší to bude s tou fabii tam možná budou všichni KO protože to nebude ideální střed na polovinu ale toál čelní. A podobný to bude zezadu pokud do range trefí fabia tak to možná ani řidič range nespozoruje, takže horší whiplash asi taky není tak podstatný. Jediný co se mi nelíbí je tak ta srážka bokem, protože tam rozhoduje váha vašeho auta (dostanete smyk a napálíte to do sloupu).
4. 12. 2012 10:50
Re: Perfektní
To bylo i v příručce. V případě hrozícího nárazu do mostního pilíře nebrzdit! Vozidlo je na to stavěné. :yes:
Avatar - twistedTSD
3. 12. 2012 21:31
Re: Perfektní
Jistě, však to také píšu s nadhledem. :-)
3. 12. 2012 19:31
Re: Perfektní
Těžko říct, jestli to není jako se před lety tvrdilo o BMW, že ta auta nedopadala v NCAPech nejlépe právě proto, že byla stavěna na vyšší nehodové rychlosti - tedy vlastně byla bezpečnější. To ale čistě spekuluji a nemám pro to žádný důkaz...
Právě s ohledem na cenu a náklady na vývoj takového auta, které tu s námi bude dost možná dalších 10 let, si ale myslím, že nějaký důvod pro takový výsledek měli - přeci jen postavit auto s hmotností 2,5 tuny, s koncovou cenou >2M Kč a s perfektními výsledky NCAPu by nebyl takový problém. Možná nás překvapí výsledky od ostatních organizací...