Euro NCAP 2013: Jeep Cherokee – Poprvé s pěti hvězdami
Vozy značky Jeep prozatím neměly v testech Euro NCAP příliš štěstí a nejlepší výsledky představovaly čtyři hvězdy modelů Grand Cherokee z let 2011 a 2005 a stejného výsledku dosáhl i Cherokee v roce 2003. Naopak nejhorší hodnocení má Compass, který v loňském roce dostal jen dvě hvězdy.
Nový Cherokee je tedy první zástupcem Jeepu s pěti hvězdami Euro NCAP. Netradičně vyhlížející SUV nabízí velmi dobrou ochranu své posádce, ale v případě ochrany chodců má prostor pro zlepšení především v oblasti přední hrany kapoty.
Předmětem testu byl Jeep Cherokee 2.0 diesel Longitude s karosérií pětidvéřové SUV, pohotovostní hmotností 1788 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy, pro starší figurínu pak s orientací ve směru jízdy dětská autosedačka FAIR G0/1 (pomocí úchytů ISOFIX).
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Jeep poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 7,5 | 94% | 2,53 | 63% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Cherokee maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte.
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce nelze deaktivovat a dětská sedačka by neměla být umisťována na toto sedadlo. Štítek s varováním před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu je umístěn na sluneční cloně a nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen lze nainstalovat.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 3 | 38% | 12 | 75% | 37 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Naproti tomu přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců převážně špatnou ochranu. Kapota poskytuje smíšeně dobrou nebo dostatečnou, na mnoha místech i špatnou, ochranu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,9 | 70% | 1,6 | 27% | 6 | 100% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Běžným vybavením všech Jeepů Cherokee je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP. Standardem je i připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla a omezovač rychlosti splňující požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,7 | 70% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 74% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Jeep Cherokee dává zapomenout na nedostatky, které trápily Compass nebo Grand Cherokee a svými výsledky se plně vyrovná evropské a asijské konkurenci. Prostor pro zlepšení již tradičně u dnešních vozů nabízí především ochrana chodců.
V případě ochrany dětí představují podle Euro NCAP největší nedostatky nemožnost vypnutí airbagu spolujezdce a s tím související umístění štítku s varováním o umístění dětské sedačky na sedadlo přední spolujezdce.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 37 | 79% | 24 | 67% | 7 | 74% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |