Euro NCAP 2016: Mercedes-Benz E – Plný počet hvězd bez zaváhání
Mercedes-Benz E absolvoval testy Euro NCAP poprvé v roce 1998 a podle tehdejšího hodnocení získal čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a dvě hvězdy za chodce. Podruhé zamířil do těchto testů v roce 2001 a byl ohodnocen plným počtem pěti hvězd za ochranu dospělých cestujících a jen jednou hvězdou za ochranu chodců. Na třetí testování třídy E jsme si počkali do roku 2010 a podle tehdejšího hodnocení získala plný počet hvězd. Tohoto výsledku pak dosáhla i nejnovější generace této modelové řady.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz E 220 d Avantgarde, s karosérií čtyřdveřový sedan a pohotovostní hmotností 1680 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, pánevní airbagy pro přední sedadla, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, systémy AEB a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě i desetileté dítě nainstalována autosedačka Mercedes-Benz Kidfix XP.
Ochrana dospělých
Třida E je vybavena systémem „PRE-SAFE“, který vyhodnotí, kdy se schyluje k nehodě a připraví sedačky a ochranné systémy na náraz. Při testech Euro NCAP nebyl tento systém aktivován.
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana kolen a stehen řidiče i spolujezdce byla dobrá. Mercedes prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
V testu čelního nárazu plnou šířkou auta byla ochrana všech důležitých částí těla dobrá s výjimkou hrudníku, která byla u řidiče dostatečná, u cestujících na zadních sedadlech mezní.
crashtest mercedesbenz euroncap novemodely video vyssistredni
V testu bočního nárazu získal Mercedes-Benz třídy E maximální počet bodů. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana celého těla dobrá kromě ochrany hrudníku, která byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a vzhledem ke geometrii zadních sedadel se stejná úroveň ochrany očekává i u nich.
Dodatečná ochrana proti tomuto typu zranění je poskytována i systémem autonomního brzdění (AEB), který funguje v nízkých rychlostech, při kterých se jezdí ve městech. Tento systém zabránil všem srážkám se stojícím autem a za tuto část hodnocení získal maximální počet bodů.
Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,3 | 7,5 | 15,9 | 2,5 | 3 | 75% | 36,3 | 95% |
Ochrana dětí
Při testu čelního nárazu byla ochrana obou dětských figurín dobrá nebo dostatečná. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těl obou figurín dobrá.
Třída E má systém automatické deaktivace airbagu spolujezdce, který airbag automaticky vypne při umístění dětské autosedačky v protisměru na toto sedadlo.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 15,6 | 8 | 9 | 12 | 44,6 | 90% |
Ochrana chodců
Třída E je vybavena aktivní přední kapotou, Mercedes-Benz prokázal, že systém funguje v široké škále rychlostí a pro chodce různé tělesné stavby. Testována byla kapota ve zvednuté pozici. Kapota měla v ochraně hlavy chodců dobré výsledky téměř po celé ploše.
Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců je naopak špatná ve všech testovaných oblastech.
Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech si vedl dobře.
Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednotky | body | body | body | body | % | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ochrana chodců | 22,2 | 0,1 | 6 | 32,5 | 77% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou pro Mercedes-Benz E je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém autonomního brzdění prokázal dobrou funkci i ve vysokých rychlostech.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 3 | 0 | 2,9 | 7,4 | 62% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mercedes-Benz E ve své nejnovější generaci vyšel z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosáhl v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je ovšem tradičně největším problémem pánevní oblast.
Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 36 | 95% | 44,6 | 90% | 33 | 77% | 7 | 62% | 87% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2016?
Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016) | ||||
2016 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |