Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Mercedes-Benz E – Plný počet hvězd bez zaváhání

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Mercedes-Benz E se testů Euro NCAP zúčastnil již počtvrté a ve své nejnovější podobě ziskem plného počtu hvězd navázal na své předchůdce a zároveň dosáhl lepšího bodového hodnocení.

Mercedes-Benz E absolvoval testy Euro NCAP poprvé v roce 1998 a podle tehdejšího hodnocení získal čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a dvě hvězdy za chodce. Podruhé zamířil do těchto testů v roce 2001 a byl ohodnocen plným počtem pěti hvězd za ochranu dospělých cestujících a jen jednou hvězdou za ochranu chodců. Na třetí testování třídy E jsme si počkali do roku 2010 a podle tehdejšího hodnocení získala plný počet hvězd. Tohoto výsledku pak dosáhla i nejnovější generace této modelové řady.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz E 220 d Avantgarde, s karosérií čtyřdveřový sedan a pohotovostní hmotností 1680 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, pánevní airbagy pro přední sedadla, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, systémy AEB a omezovačem rychlosti.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě i desetileté dítě nainstalována autosedačka Mercedes-Benz Kidfix XP.

Ochrana dospělých

Třida E je vybavena systémem „PRE-SAFE“, který vyhodnotí, kdy se schyluje k nehodě a připraví sedačky a ochranné systémy na náraz. Při testech Euro NCAP nebyl tento systém aktivován.

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana kolen a stehen řidiče i spolujezdce byla dobrá. Mercedes prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

V testu čelního nárazu plnou šířkou auta byla ochrana všech důležitých částí těla dobrá s výjimkou hrudníku, která byla u řidiče dostatečná, u cestujících na zadních sedadlech mezní.

crashtest mercedesbenz euroncap novemodely video vyssistredni crashtest mercedesbenz euroncap novemodely video vyssistredni

V testu bočního nárazu získal Mercedes-Benz třídy E maximální počet bodů. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana celého těla dobrá kromě ochrany hrudníku, která byla dostatečná.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a vzhledem ke geometrii zadních sedadel se stejná úroveň ochrany očekává i u nich.

Dodatečná ochrana proti tomuto typu zranění je poskytována i systémem autonomního brzdění (AEB), který funguje v nízkých rychlostech, při kterých se jezdí ve městech. Tento systém zabránil všem srážkám se stojícím autem a za tuto část hodnocení získal maximální počet bodů.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%body%
Ochrana dospělých7,37,515,92,5375%36,395%

Ochrana dětí

Při testu čelního nárazu byla ochrana obou dětských figurín dobrá nebo dostatečná. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těl obou figurín dobrá.

Třída E má systém automatické deaktivace airbagu spolujezdce, který airbag automaticky vypne při umístění dětské autosedačky v protisměru na toto sedadlo.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí15,6891244,690%

Ochrana chodců

Třída E je vybavena aktivní přední kapotou, Mercedes-Benz prokázal, že systém funguje v široké škále rychlostí a pro chodce různé tělesné stavby. Testována byla kapota ve zvednuté pozici. Kapota měla v ochraně hlavy chodců dobré výsledky téměř po celé ploše.

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců je naopak špatná ve všech testovaných oblastech.

Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech si vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců22,20,1632,577%

Asistenční systémy

Standardní výbavou pro Mercedes-Benz E je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.

Systém autonomního brzdění prokázal dobrou funkci i ve vysokých rychlostech.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,53302,97,462%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Mercedes-Benz E ve své nejnovější generaci vyšel z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosáhl v ochraně dospělých i dětských cestujících.

Dobré výsledky pak předvedl i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je ovšem tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3695%44,690%3377%762%87%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
4. 10. 2016 11:16
Re: Plný počet hvězd?
Ano, ano, tak to bohužel vypadá.
Ze začátku zveřejňovali i technické zprávy s podkladovými teoriemi a fyzikálními metodikami zkoušení a nepřidávali body za něco, co bylo jen připravené a ještě nefunkční. Snažili se o zkoužku pravdy.
Našel jsem před časem jejich článek o vzájemném střetu dvou automobilů. Zřejmě začali vyvíjet chválihodnou snahu o takové zkoušky. Ale článek už neměl patřičnou úroveň.
3. 10. 2016 21:52
Re: Plný počet hvězd?
Euro NCAP už dávno nie je test bezpečnosti, ale len marketingový nástroj.
3. 10. 2016 16:27
Plný počet hvězd?
A co žluté hrudníky a nohy obou předních pasažerů a u řidiče i chodidla?

A co náraz s chodcem? Červená hrana masky a světel a A-sloupky! A to se nezkouší celistvou figurínou, která by ukázala nevhodnost vodorovné kapoty.

Hvězdy nejsou směrodatné!
3. 10. 2016 16:23
Small overlap
Stále se nezkouší!! Přitom jde o poměrně frekventovaný typ nárazu. Zatím vyhovuje švédským testům, kde se zkouší, jedině sama značka Volvo - má jednoduchou a levnou ochranu.