Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

 

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice již v roce 2009, ale testům Euro NCAP se podrobil teprve nyní a nedosáhl moc uspokojivých výsledkům.

Fiat Doblò se ve své první generaci účastnil nárazových testů v roce 2004 a podle tehdejšího hodnocení získal po třech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a jednu jedinou za ochranu chodců.

Druhá generace tohoto modelu byla představena v roce 2009 a v současné modernizované podobě byla odhalena o pět let později. Do testů Euro NCAP zamířila teprve letos a získala jen tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při čelním nárazu a v oblasti asistenčních systémů.

Předmětem testu byl Fiat Doblò 1.6 MJT Easy s karoserií pětidvéřové MPV a pohotovostní hmotností 1580 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Römer KidFix XP a pro desetileté Graco Booster.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující modernizovaného modelu Doblò zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní, i když došlo deformaci kolem otvoru zadních dveří. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Euro NCAP ovšem uvádí, že byl zaznamenán nedostatečný tlak v airbagu řidiče a přestože byly hodnoty zaznamenané figurínou, tak došlo na penalizaci a ochrana hlavy řidiče byla hodnocena jako dostatečná. Ve stejném testu pak byla kvůli tlaku vyvinutému na figurínu vyhodnocena ochrana hrudníku spolujezdce jako mezní.

Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku řidiče malé ženské postavy hodnocena jako mezní a v případě cestujícího na zadním sedadle jako špatná.

Video

Fiat v kontrastu k čelním nárazům získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá špatný stupeň ochrany na zadních sedadlech.

Fiat Doblò v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých6,15,8161028,975%

Ochrana dětí

Během čelního nárazu 40 procenty přídě vozu byly u figuríny šestiletého dítěte naměřeny slabé hodnoty ochrany hrudníku i krku, zatímco u figuríny desetiletého dítěte byla dostatečná ochrana hrudníků, ale špatná ochrana krku.

Při testu bočního nárazu byly důležité části těla u obou figurín dětských pasažérů ochráněny dobře.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidiči nejsou poskytnuty dostatečně jasné informace o jeho aktuálním stavu.

Univerzální dětské zádržné systémy nemohly být řádně instalovány na sedadlech na přání dodávané třetí řady a problémy nastaly i s prostředním sedadlem ve druhé řadě.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí10,4822,522,946%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.

Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá nebo dostatečná a ochrana pánevní oblasti dosáhla převážně dobrých výsledků.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců12,95,55,6024,075%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Ve výbavě tohoto zástupce značky Fiat ovšem při testech Euro NCAP chyběl omezovač rychlosti, systém autonomního brzdění a také systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy03003,025%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Fiat Doblò ve své současné podobě získalo v testech Euro NCAP pouze tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při testech čelních nárazů.

Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence omezovače rychlosti, systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2975%22,946%2475%325%59%
Počet hvězd***

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Euro NCAP Fiat Doblò (2017)

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

S Fiatem Doblo jsme ujeli 5000 km. Jaké provozní náklady…

 



 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u Brna a Jihlavy. Sledujte radar

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u…

Řadu míst v Česku zasáhly silné bouřky, které doprovází silný vítr, lokální přívalové deště či dokonce…

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček, ublížím si a to není vše

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček,…

Při procházce našel Danny Harris (39) se svojí ženou Katie v lese v anglickém Kentu hodně znepokojivý vzkaz. „V…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Následující příběh se odehrál v Plané u Milevska. Vše začalo, když sedmdesátiletý stařec Josef Kostka pronajal…