Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší
Fiat Doblò se ve své první generaci účastnil nárazových testů v roce 2004 a podle tehdejšího hodnocení získal po třech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a jednu jedinou za ochranu chodců.
Druhá generace tohoto modelu byla představena v roce 2009 a v současné modernizované podobě byla odhalena o pět let později. Do testů Euro NCAP zamířila teprve letos a získala jen tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při čelním nárazu a v oblasti asistenčních systémů.
Předmětem testu byl Fiat Doblò 1.6 MJT Easy s karoserií pětidvéřové MPV a pohotovostní hmotností 1580 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Römer KidFix XP a pro desetileté Graco Booster.
crashtest fiat euroncap novemodely dodavky mpv redakcnivideo video
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující modernizovaného modelu Doblò zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní, i když došlo deformaci kolem otvoru zadních dveří. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Euro NCAP ovšem uvádí, že byl zaznamenán nedostatečný tlak v airbagu řidiče a přestože byly hodnoty zaznamenané figurínou, tak došlo na penalizaci a ochrana hlavy řidiče byla hodnocena jako dostatečná. Ve stejném testu pak byla kvůli tlaku vyvinutému na figurínu vyhodnocena ochrana hrudníku spolujezdce jako mezní.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku řidiče malé ženské postavy hodnocena jako mezní a v případě cestujícího na zadním sedadle jako špatná.
Fiat v kontrastu k čelním nárazům získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá špatný stupeň ochrany na zadních sedadlech.
Fiat Doblò v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,1 | 5,8 | 16 | 1 | 0 | 28,9 | 75% |
Ochrana dětí
Během čelního nárazu 40 procenty přídě vozu byly u figuríny šestiletého dítěte naměřeny slabé hodnoty ochrany hrudníku i krku, zatímco u figuríny desetiletého dítěte byla dostatečná ochrana hrudníků, ale špatná ochrana krku.
Při testu bočního nárazu byly důležité části těla u obou figurín dětských pasažérů ochráněny dobře.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidiči nejsou poskytnuty dostatečně jasné informace o jeho aktuálním stavu.
Univerzální dětské zádržné systémy nemohly být řádně instalovány na sedadlech na přání dodávané třetí řady a problémy nastaly i s prostředním sedadlem ve druhé řadě.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 10,4 | 8 | 2 | 2,5 | 22,9 | 46% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.
Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá nebo dostatečná a ochrana pánevní oblasti dosáhla převážně dobrých výsledků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 12,9 | 5,5 | 5,6 | 0 | 24,0 | 75% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Ve výbavě tohoto zástupce značky Fiat ovšem při testech Euro NCAP chyběl omezovač rychlosti, systém autonomního brzdění a také systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 0 | 0 | 3,0 | 25% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Fiat Doblò ve své současné podobě získalo v testech Euro NCAP pouze tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při testech čelních nárazů.
Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence omezovače rychlosti, systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 75% | 22,9 | 46% | 24 | 75% | 3 | 25% | 59% |
Počet hvězd | *** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |