Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2010: Jaguar XF – Čtyři hvězdy pro aristokrata

Jan Blaha
Diskuze (5)
Z testů Euro NCAP si Jaguar XF odváží pouze 4 hvězdy, které by navíc v roce 2012 neobhájil.

Zlepšit by se dalo mnohé, zejména by bylo dobré zvýšit spolehlivost systému aktivní kapoty. Ochrana chodců je právě ta oblast, která by v roce 2012 způsobila problém s uhájením současného výsledku. Metu v podobě plného počtu hvězd se nepodařilo pokořit díky nedostatkům v ochraně dospělých při čelním nárazu (těsně) a ochraně dětí.

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model Jaguar XF se vznětovým agregátem o objemu 3,0 litru ve výbavovém stupni Premium Luxury s karoserií sedan o hmotnosti 1776 kg a v provedení s pravostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Britax Roemer Baby-safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Roemer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Nicméně konstrukce přístrojové desky je riziková s ohledem na různé tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení. Ochrana v oblasti koleno/bérec/pánev byla zhodnocena jako mezní.

crashtest jaguar euroncap vyssistredni crashtest jaguar euroncap vyssistredni

Při bočním nárazu bylo dosaženo maxima bodů a ochrana všech sledovaných oblastí těla je dobrá.

Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku (vyhodnocená na základě míry stlačení žeber) slabá.

Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku mezní.

Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,478%8100%5,670%2,255%2878%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s defaultní orientací ve směru jízdy, nebyl nadlimitní.

Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce nelze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém.

Varovné samolepky, které na tento nebezpečný fakt upozorňují, nejsou zcela výstižné. Zádržný systém mladší figuríny neměl návod a varovné samolepky trvanlivě připevněné, a proto zde neudělili komisaři ani jeden bod.

Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční10,991%00%2100%323%--
36 měsíční9,882%4100%2100%--
Ochrana dětí-3265%

Ochrana chodců

Nový Jaguar XF disponuje tzv. aktivní kapotou. Když senzor v nárazníku detekuje možnost střetu s chodcem, systém na principu airbagu přizvedne kapotu a vytvoří tak deformační zónu mezi hlavou a tvrdými strukturami v motorovém prostoru.

Bohužel test prokázal, že celý systém není tak citlivý (spolehlivý) jak Euro NCAP požaduje, a proto byla ochrana hlavy dítěte hodnocena s deaktivovanou aktivní kapotou.

Nárazník nabízí dobrou ochranu nohou. Naopak celá oblast přední hrany kapoty nabízí nedostačující ochranu, za což nebyl udělen ani bod.

Ochrana dětské hlavy je (bez aktivní kapoty) akceptovatelná pouze ve 2 ze 6 zkoušených sektorů kapoty (ochrana dobrá a mezní), zbylé 4 sektory nabízejí nedostatečnou ochranu.

Podobně rozmanitě působí ochrana hlavy dospělého chodce. Není však dobrá ani v kompletním jednom ze šesti sektorů a navíc je téměř na 50 % zkušebního rozsahu kapoty nedostačující.

Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců9,640%00%6100%1643%

Asistenční systémy

Jaguar XF je vybaven elektronickým stabilizačním systémem v rámci základní výbavy, stejně jako připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Aktivní, řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je také součástí základní výbavy, ale nevyhovuje požadavkům Euro NCAP, a proto za tento bezpečnostní prvek komisaři neudělili ani bod.

Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 4 hvězdy

Jaguar XF podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení pouze 4 hvězdy, které by navíc v roce 2012 neobhájil kvůli ochraně chodců. Je však třeba říci, že test probíhal s deaktivovanou aktivní kapotou. Potenciál ke zlepšení je téměř ve všech disciplínách, až na boční náraz.

Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2878%3265%1643%571%68%
Počet hvězd* * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010)
2010Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Jan Blaha
Diskuze (5)
Avatar - salamoon
25. 11. 2010 23:51
Re: Průšvih
nejde ani o pocet hviezd,ako o namerane hodnoty pri narazoch...pri celnom naraze je to velmi velmi slabe...
Avatar - Emel
25. 11. 2010 22:33
Průšvih
Huu, to je docela průůšvih... čtyři hvězdy jsou dnes pro ostudu.
25. 11. 2010 22:10
Re: Ncap
hlavně EuroNCAP nemá ještě žádný oficiální protokol ohledně testování aktivní kapoty. Byly nějaké koncepty, ale ty automobilky rozcupovaly, protože to nedávalo smysl. Jinak s aktivací kapoty je to opravdu oříšek, protože auto musí poznat že se jedná o chodce (např. při čelním náraze do bariéry by nemělo dojít k vystřelení, protože by mohla ohrozit posádku). Na to aby auto "poznalo" že se jedná o chodce má několik milisekund, protože kolem 120 ms od prvního kontaktu bác, už je hlava na kapotě.
Avatar - Blue Sun
25. 11. 2010 18:39
Re: Ncap
Zajímalo by mě, jak přišli na to, že systém aktivní kapoty není dostatečně citlivý. Jen jestli to zase není nějaké ohýbání ze strany NCAP.
Avatar - Pekelná Micinka
25. 11. 2010 15:22
Ncap
Ta ochrana chodců je pakárna.... Každopádně pro přední řadu sedadel tam opravdu rezerva je, aby se hodnoty dostaly z oranžových do žlutých čísel.