Euro NCAP 2011: Volvo V60 – Pět hvězd letos i v roce 2012
Volvo V60 ukázalo, že poskytuje dobrou ochranu dospělým i dětským cestujícím. Oblasti nárazu chodců by ještě potřebovaly vylepšit a to především pro lepší ochranu hlav dospělých.
Předmětem testu z jara 2011 bylo pětidveřové Volvo V60 s dvoulitrovým dieselovým motorem a výbavou Momentum o hmotnosti 1672 kg s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala airbagy řidiče a spolujezdce, ESP, omezovač rychlosti a připomínač zapnutí pásů předních i zadních sedadel.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního i 3letého dítěte instalována pomocí pásu sedadla proti směru jízdy autosedačka Volvo Convertible Child Seat.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, A-sloupek se po testu posunul o 1 mm dozadu. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Volvo do stejné míry ochrání cestující různých výšek, sedící v různých pozicích.
crashtest volvo euroncap strednitrida
V testu bočního nárazu získalo Volvo V60 maximální počet bodů, za dobrou ochranu všech částí těla.
Při nárazu na sloup ukázaly údaje z figuríny kompresi žeber, znamenající mezní ochranu hrudníku.
Sedadla a hlavové opěrky poskytují dobrou ochranu při nárazu zezadu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,3 | 96% | 8 | 100% | 6,9 | 86% | 3,6 | 90% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Obě dětské figuríny byly během testů umístěny čelem dozadu, Volvo v těchto testech získalo plný počet bodů.
Airbag spolujezdce je možné pro umístění dětské sedačky vypnout. Informace o stavu airbagu není pro řidiče viditelná.
Nestálá nálepka poskytuje nedostatečné varování o nebezpečí a nutnost vypnout airbag při použití dětské autosedačky na sedadle spolujezdce.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 82% |
Ochrana chodců
Nárazník zajišťuje nohám chodců dobrou nebo mezní ochranu.
Většina oblastí, kam může při kolizi narazit hlava dítěte, poskytuje dobrou ochranu před úrazem hlavy. Bezpečnost pro hlavu dospělého však byla vyhodnocena jako slabá, jen v několika oblastech jako dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14,7 | 61% | 2,8 | 47% | 5,7 | 95% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Elektronická kontrola stability je standardním vybavením Volva V60 a splňuje požadavky tesů Euro NCAP.
Stejně tak je standardem ve vybavení připomínač zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech a omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 100% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ačkoli Volvo V60 dosáhlo výborných výsledků v oblasti ochrany řidiče a cestujících, bude nutno značně vylepšit ochranu chodců (především v oblasti hlavy). Otázkou je také, jak by dopadl test bezpečnosti pro větší dítě, kdyby sedačka byla otočena ve směru jízdy, jak se ve většině případů takové děti usazují.
Volvo V60 by na pětihvězdičkové skóre dosáhlo i kdyby bylo testováno až v roce 2012, podle přísnější metodiky Euro NCAP 2012.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 40 | 82% | 23 | 64% | 7 | 100% | 86% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |