Evropské Automobily roku: Fiat Bravo/Brava (1996)

 

Bravo a Brava byly posledními opravdu komerčně úspěšnými modely Fiatu v nižší střední třídě, i když v závěru své poměrně krátké kariéry už na evropskou konkurenci nestačily.

Dvojčaty Bravo a Brava nahradil Fiat v říjnu 1995 stárnoucí hranaté Tipo. Výsledek projektu 182 zaujal hlavně svými sympatickými boubelatými tvary. Elegantní a měkké linie, které neurazí ani dnes, byly dílem vlastního Centro Stile, tenkrát pod vedením slavného Ermana Cressoniho. Turín se v nižší střední třídě rozhodl nabízet dva zcela odlišné modely. Výhradně třídveřový, 4,02 m dlouhý hatchback Bravo cílil na mladou klientelu, 4,19 m dlouhá pětidveřová Brava pak byla spíše rodinným vozem, šlo vlastně o liftback s kratičkým náznakem stupňovité zádě.

Ta ale hodně překvapila světly rozdělenými do tří samostatných úzkých elips, ve skutečnosti pouze tyto části vyčnívaly, reflektory byly jinak skryty pod karoserií. Bravo je mělo v trojici kulatých segmentů pod společným průhledným plastovým krytem. Až po B-sloupky byly obě karosářské varianty naprosto totožné, stejně jako jejich šířka a výška (1,74, respektive 1,41 m). Lišily se pochopitelně velikostí zavazadelníku, kratší varianta dokázala nabídnout jen 280 l, do zádě Bravy se vešlo o plných 100 litrů nákladu více. Po sklopení zadních sedaček bylo k mání 1030, respektive 1165 l.

Pětiválcový vrchol

Základní zážehový motor představovala dvouventilová čtyřválcová čtrnáctistovka (1370 cm3/55 kW). Šestnáctistovka (1581 cm3) se čtyřventilovou technikou měla 66 kW a většinou se vyvážela, osmnáctistovka (1747 cm3) se chlubila 83 kW. Diesely zastupoval zpočátku pouze atmosférický 1929 cm3/48 kW, jako jediný převzatý z předchozího Tipa, jinak šlo vesměs o nové koncernové motory. Pětiválcový dvoulitr (1998 cm3) pro nejsportovnější Bravo HGT měl 108 kW ve vysokých 6100 otáčkách. Unikátní, znovu čtyřventilový agregát disponoval vyvažovacím hřídelem. Pomyslná třešnička na dortu uháněla až 218 km/h. Tyto výkony si vyžádaly instalaci kotoučových brzd na všechna kola a také standardní ABS.

Běžné verze disponovaly vzadu pouze bubny. Vážily od 1010 do 1250 kg. Podvozek byl poměrně ortodoxní konstrukce se vzpěrami McPherson vpředu, klikovou nápravou vzadu a dvěma stabilizátory, o komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, řízení bylo hřebenové a palivová nádrž pojala 60 l pohonných hmot. Šasi třídveřových hatchbacků si vzhledem k cílové skupině na pohodlí nepotrpělo...

Výbavy

Výbavy pro Bravo kromě nejostřejší verze nesly názvy S, SX a GT, Brava dostala ke dvěma základním varianty EL, ELX a HSX. Nejnižší specifikace měla na počátku jediný airbag, posilovač řízení, rádio nestandardních rozměrů, které nešlo do jiného vozu, výškově nastavitelnou sedačku řidiče a volant, podélné nastavení mu ovšem chybělo vždy. SX přidávala dělenou zadní lavici, otáčkoměr, centrální zamykání a elektrická přední okna. ELX měla motorky ovládaná i zrcátka, autorádio s měničem na CD, manuální klimatizaci, uzamykatelnou odkládací schránku a mlhovky. Připlácelo se za kůži, elektrická okna vzadu, metalízu, litá kola, střešní okno, druhý vzduchový vak, alarm a ABS s výjimkou zmíněného HGT. Nabídka se ovšem lišila dle jednotlivých trhů.

Název Brava mimochodem Fiat vzkřísil, používal se už kdysi pro severoamerické verze i u nás dobře známého 131 Mirafiori. Obrovský obchodní úspěch na sebe nenechal dlouho čekat, za první dva měsíce Fiat evidoval 220 tisíc objednávek, z toho 90 tisíc doma!

Marea

Dvojčatům se povedl husarský kousek: stejně jako Tipo zvítězily v evropské anketě o Automobil roku (1996). navíc bezprostředně po prvním Puntu. Na stejné platformě Tipo Due s rozvorem 2,54 m byly postaveny od léta také sedany a kombi Marea, obzvláště druhá karosářská varianta potěšila ty, kteří potřebovali hodně velký kufr. I ony sdílely až na detaily masky shodnou přední část, byly však delší (4,39, respektive 4,49 m) a poháněly je rovněž velké benzinové a naftové pětiválce. Menší a starší sourozenci zůstávali s výjimkou HGT u čtyřválců.

Novinkou pro Bravo a Bravu byla od března 1996 samočinná převodovka v kombinaci s benzinovou jednotku 1,58 l s vyšším výkonem 76 kW, pětistupňová přímo řazená se k ní dodávala též. Paleta agregátů se dále rozrostla o turbodiesely 1910 cm3/55 a 74 kW. Obzvláště druhá varianta měla slušný zátah již od nízkých otáček, turbodmychadlo naplno pracovalo od 2000 min-1. Jen hlavy válců trpěly příliš vysokými teplotami v předkomůrce.

Modernizace

V devadesátém sedmém se rozloučil nepřeplňovaný naftový motor, vývoj šel dál, už pro něj nebylo v nabídce místo, čtrnáctistovka posílila v závěru roku na 59 kW. Brava se záhy rozjela také proti zdi ve zkouškách Euro NCAP, získala ale jen pouhé dvě hvězdičky. Vzhledová modernizace přišla na řadu na podzim 1998. Brava od té doby měla masku chladiče ozdobenou chromem a s hranatějšími otvory, u třídveřového modelu se zvýraznily jen prolisy, přibyla matně černá barva a zmizely nelakované plastové nárazníky a zrcátka u nejlevnějších verzí. Palubní deska prošla mírným restylingem a zlepšily se použité plasty, vzadu se objevily úchyty Isofix pro dětské sedačky. Na první pohled se jednalo o nepatrné modifikace, ve skutečnosti bylo upraveno na 1.700 dílů a dalších 700 zcela změněno.

Novým základním benzinovým motorem se stal šestnáctiventilový agregát 1242 cm3/60 kW z Punta a Lancie Y, který nahradil nepříliš pružnou a žíznivou čtrnáctistovku. Pětiválcový dvoulitr pro ostré Bravo HGT posílil na 113 kW. Na řadu přišlo také přímé vstřikování common rail u turbodieselů, jehož byl koncern Fiat průkopníkem. Jednotka 105 JTD začínala na 77 kW, objem 1910 cm3 z klasických předkomůrkových motorů zůstal nezměněn. Turbodmychadlo Garrett mělo mezichladič stlačeného vzduchu. Základní výbava dostala ABS, ELX už měla samočinnou klimatizaci, elektrická okna i vzadu a dálkový centrál.

V říjnu 2000 došlo k poslední změně techniky, výkon motoru 1,24 l byl snížen na 59 kW, premiéru měla i nová šestnáctistovka (1596 cm3/76 kW). Přeplňovaná vznětová devatenáctistovka JTD dávala od té doby menších 74 kW a automat skončil. Do standardu se naopak dostaly kromě čelních i boční airbagy.

Brazilská kariéra

Bravu a její méně praktický protějšek Bravo nahradil Fiat neúspěšným hranatým Stilem, které odhalil bohužel nešťastného 11. září 2001. V italském Cassinu vzniklo 1.235.496 kusů baculatých kompaktů. Prodávala se řada limitovaných edic s rozšířenou výbavou, třeba Steel v obou karoseriích, Bravo Suite s koženými sedadly, či Trofeo se spoilery z katalogu Abarthu ve svébytném modrém laku. Doplňky se štírem se nabízely od přelomu milénia logicky také pro HGT.

Novější konkurence od VW, Fordu a Peugeotu v nižší střední třídě dvojčata po počátečním úspěchu rychle převálcovala. Finanční situace koncernu se navíc začala zhoršovat a spolupráce s General Motors jí příliš nepomohla. Produkce pětidveřového hatchbacku pokračovala ještě dvě léta v Brazílii, tam byla zahájena už těsně před koncem milénia. Vozy byly určeny pouze pro lokální trh a vyrobilo se jich přesně 43.011. Kromě zážehové šestnáctistovky se 78 kW ve výbavách SX a ELX existovala i specialitka Brava HGT s benzinovou osmnáctistovkou (93 a 97 kW). Pětidveřové hatchbacky se krátce vyráběly i v Turecku a montovaly v Egyptě.

V Japonsku se auta jmenovala Bravissimo. Název Bravo se znovu objevil o dalších pět let později. Ale ani nový hatchback vyvíjený jako Tipo 198 a prodávaný od jara 2007 neuspěl. Fiat jeho výrobu v létě 2014 zastavil. Své pozice v kompaktním segmentu opustil a vydobýt je zpět bude hodně těžké. Platformu dvojčat mimochodem sdílela i originálně tvarovaná a dodnes mnohými nepochopená šestimístná Multipla se sedadly ve dvou řadách.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli

Japonský výrobce herních konzolí a videoher Nintendo se v…

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový…

Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti

Češka zraněná předminulý týden při útoku na turisty v…

Český výrobce potrubí expanduje, rozjede produkci v Číně a Mexiku Český výrobce potrubí expanduje, rozjede produkci v Číně a Mexiku

Hlinská firma Příhoda investovala do svých dceřiných…

 
Zdroj: Fiat do Brasil, SM, Wikipedia

Štítky Fiat Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Evropské Automobily roku: Fiat Bravo/Brava (1996)







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu

V těchto dnech si odbývá v Latinské Americe světovou…

Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet

Kompaktní Ital je dostupných ve třech stupních výbavy. Ta…

 



 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč: Tomicová drasticky zhubla

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč:…

Neuvěřitelná proměna! Pavla Tomicová (55) alias kadeřnice Simona z nováckého seriálu Ulice se doslova ztrácí…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě, Rosický chyběl

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě,…

Misi, na jejímž konci je účast v základní skupině Evropské ligy, odstartovala pražská Sparta. Ve výpravě, která…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají vzduchem, jezdí vodou a nahání hrochy na safari

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají…

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na…

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích, stačí si říct o „drobáky“. Proč to nejde u nás?

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích,…

Dva muži a jedna žena, všechno cizinci, byli ve středu odsouzeni soudem v Kodani na 14 dní do vězení, protože…