Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

 
 

Fiat - evropský král malých vozů, pravidelný sběratel všemožných titulů včetně prestižních ocenění Auto roku, se měl v polovině 90. let konečně dostat ze stínu, který na značku vrhala nevalná kvalita dílenského zpracování jižanských modelů a mizerná antikorozní ochrana karosérií z 80. let.

V nižší střední třídě měl Fiat zástupce se jménem Tipo, který však neplnil prodejní plány turínských manažerů Fiatu. Nepomohlo mu ani vítězství v anket Auto roku 1989, kdy porazil dokonce i Opel Vectra a VW Passat. Modelová výměna přišla v roce 1995, kdy získal titul Auto roku menší a o rok mladší stájový kolega Punto. Nové vozy nižší střední třídy byly prodávané se dvěma karosériemi a dvěma názvy: jako třídveřový hatchback Bravo a pětidveřový hatchback Brava.

Moderní karosérie obou modelů se vzájemně odlišovaly více, než předchozí tří a pětidveřové Tipo. Sportovnější Bravo bylo o 16 cm kratší, ale rozvor 2540 mm je u obou dvojčat shodný. 4187 mm dlouhá Brava nabízí širší možnosti využití, pětidveřovou karosérii a 380 litrů zavazadlového prostoru (proti 280 litrům 3dv. verze), který lze zvětšit sklopením sedadel až na 775 l. Od B-sloupku dále mají oba vozy odlišné karosérie. Větší dveře modelu Bravo musí stačit i cestujícím nastupujícím na zadní sedadla, záď je na rozdíl od 3 dveřového Tipa zcela odlišně (více sportovně) pojata. Brava má místo skupinových svítilen, které jsou dominantním prvkem všech ostatních automobilů, pouze tři rohové proužky koncových světel. Příď je ve znamení nízkých světlometů, ke kterým se sbíhají prolisy na kapotě i tvary předních blatníků. Odlišnosti najdeme i v interiéru. Přístrojový šít Bravy obsahuje půlkruhové přístroje, Bravo má budíky kulaté.

Dvojčata byla k dispozici se zážehovými a vznětovými čtyřválci a špičková třídveřová verze měla dokonce dvacetiventilový pětiválec 2.0 HGT. Zpočátku byly k dispozici zážehové motory 1.4 12V (59 kW), šestnáctiventilové čtyřválce 1.6 (76 kW) a 1.8 (83 kW) a pětiválec 2.0 (108 kW/6500 ot./min a 186 Nm při 3750 ot./min). Později (v modelu 1999 a dále) byl nejslabší agregát nahrazen moderní jednotkou 1.2 16V (60 kW). Naftové motory byly dodávány nejprve pouze s nepřímým vstřikem 1.9D (55 kW) a (74 kW), později se však do Bravy dostal i moderní motor common-rail 1.9 JTD (77 kW). Na Fiatech nenajdete označení objemu motoru, ale musíte se orientovat dle čísla, vyjadřujícího přibližný výkon motoru v koních. Základní motor 1.2 se tedy pozná podle štítku na blatníku s označením 80 16V, dále se můžete setkat s označeními 100 16V, 115 16V, 155 20V, TD 75, TD 100 a JTD 105.

V roce 1998 prošla dvojčata Bravo/Brava faceliftem, kdy modelový rok 1999 dostal lehce upravenou masku s chromovanými díly, zatmavená koncová světla, lepší sedadla a lehce pozměněnou přístrojovou desku. Součástí příplatkové výbavy jsou od té doby například i boční airbagy. Kaplička před řidičem má od modelového roku 1999 u obou modelů kruhové přístroje. Všechny modely měly v přístrojové desce zabudováno originální rádio, atypického tvaru, které zlodějům znesnadňovalo další prodej po případné krádeži. Tvrdší plasty v interiéru snadno utrpěly škrábance v některých případech se můžete setkat s prasklinami, které pak vydávají při jízdě po městských děravých vozovkách nepříjemné ruchy, což je ovšem slabina mnoha ojetin.

Jízdní vlastnosti Bravy jsou i dnes dobrým standardem, i když extrémní zacházení s tímto rodinným vozem s sebou přirozeně nese nestabilitu. Brava byla jako nová prodávána na českém trhu za příznivé ceny od 360 tisíc (základní model s motorem 1.2 16V) a se špičkovým a velmi žádaným agregátem 1.9 JTD, v nejlepší výbavě ELX, stála necelý půlmilion. První majitel však utrpí při prodeji svého Fiatu značnou ztrátu hodnoty, což má své kořeny v horší pověsti značky. Tím získává zákazník kupující auto z druhé ruky. Ačkoli kvalita italských vozů jde od počátku 90. let vzhůru, je třeba si i u Bravy/Brava dávat pozor na několik problémových míst. Motory 1.4 a 1.6 často trpí závadami termostatu, končícími v nejhorších případech přehřátím motoru. Dalšími vážnými závadami bývají propálená těsnění hlavy válců a přetržené ozubené řemeny. Lehčí nedostatky se objevují u kontaktů koncových svítilen, nepotěší těsnění dveří a kufru, které neplní svou funkci a mnohého majitele pozlobí chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva. Evergreenem jsou v ojetinách problémy s řídícími jednotkami, zapalováním, vlhké zapalovací svíčky a vybité akumulátory.

Konstrukční stáří Bravy se projevilo na pasivní bezpečnosti. Byla totiž v crashtestu Euro NCAP oceněna jen dvěmi hvězdičkami za výkon při čelním a bočním nárazu, ale po malých zlepšeních by mohla získat hvězdičky tři. Konstrukce auta při čelním nárazu byla přetížena a došlo k vážnému průniku v pedálové oblasti. I bez bočních airbagů Brava v roce 1998 splnila legislativní požadavky, které začaly platit pro nové modely od října 1999.

Statistiky německého TÜV přiřkly Bravě lehce podprůměrné 79. místo se 13% vadných vozů mezi 4-5 letými automobily. Exempláře, které se na trh dostaly na konci výroby Bravy/Brava vykazují nižší poruchovost, neboť mezi tříletými vozy zaujímají spolu s Mercedesem A a BMW řady 7 právě průměrný výskyt závad (5,2 % vadných aut, 61. pozice v žebříčku).

Bravo a Brava jsou jedním z vozů, který je zákazníky autobazarů podhodnocen a tedy od něj lze očekávat mnohem výhodnější cenu než u obdobné domácí nebo německé konkurence. Na trhu je stále velké množství Brav, zakoupených v České republice a prodávané prvním nebo druhým majitelem. Pokud sloužil takový automobil k běžným rodinným cestám a bylo o něj pečováno dle doporučení výrobce, lze takový automobil doporučit jako vyváženou kombinaci všech vlastností, které má rodinný automobil současnosti mít.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • elegantní design
  • prostorný interiér
  • bohatá nabídka motorů
  • nízká cena
  • dobré jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • horší dílenské zpracování a kvalita plastů v interiéru
  • nedostatečná zvuková izolace
  • vyšší spotřeba paliva zážehových motorů
  • špatné image

Nejčastější závady

  • propálená těsnění hlavy válců, přetržené ozubené řemeny
  • závady termostatu, přehřátí motoru
  • vlhkost v zapalovací soustavě
  • problémy s řídícími jednotkami a zapalováním
  • chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva
  • opotřebení spojky
  • u motoru 1.4 závady posilovače brzd
  • obtížné řazení (do roku výroby 1996)
Vůz/r.v.20022001200019991998199719961995
Brava 1.6 16V SX----14400012400010600090000
Brava 1.6 16V SX (model 99)291000254000207000176000151000---
Brava 1.9 D SX-----13100011200095000
Brava 1.9 TD 75 SX (model 99)--224000191000164000---
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun

Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2017 přesáhl…

Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát z noci ze čtvrtka na pátek uzavře…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Mnoho známých žen má v poslední době pocit, že mají co sdělit světu a tak si zakládají na internetu blogy nebo…

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…