Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

 
 

Fiat - evropský král malých vozů, pravidelný sběratel všemožných titulů včetně prestižních ocenění Auto roku, se měl v polovině 90. let konečně dostat ze stínu, který na značku vrhala nevalná kvalita dílenského zpracování jižanských modelů a mizerná antikorozní ochrana karosérií z 80. let.

V nižší střední třídě měl Fiat zástupce se jménem Tipo, který však neplnil prodejní plány turínských manažerů Fiatu. Nepomohlo mu ani vítězství v anket Auto roku 1989, kdy porazil dokonce i Opel Vectra a VW Passat. Modelová výměna přišla v roce 1995, kdy získal titul Auto roku menší a o rok mladší stájový kolega Punto. Nové vozy nižší střední třídy byly prodávané se dvěma karosériemi a dvěma názvy: jako třídveřový hatchback Bravo a pětidveřový hatchback Brava.

Moderní karosérie obou modelů se vzájemně odlišovaly více, než předchozí tří a pětidveřové Tipo. Sportovnější Bravo bylo o 16 cm kratší, ale rozvor 2540 mm je u obou dvojčat shodný. 4187 mm dlouhá Brava nabízí širší možnosti využití, pětidveřovou karosérii a 380 litrů zavazadlového prostoru (proti 280 litrům 3dv. verze), který lze zvětšit sklopením sedadel až na 775 l. Od B-sloupku dále mají oba vozy odlišné karosérie. Větší dveře modelu Bravo musí stačit i cestujícím nastupujícím na zadní sedadla, záď je na rozdíl od 3 dveřového Tipa zcela odlišně (více sportovně) pojata. Brava má místo skupinových svítilen, které jsou dominantním prvkem všech ostatních automobilů, pouze tři rohové proužky koncových světel. Příď je ve znamení nízkých světlometů, ke kterým se sbíhají prolisy na kapotě i tvary předních blatníků. Odlišnosti najdeme i v interiéru. Přístrojový šít Bravy obsahuje půlkruhové přístroje, Bravo má budíky kulaté.

Dvojčata byla k dispozici se zážehovými a vznětovými čtyřválci a špičková třídveřová verze měla dokonce dvacetiventilový pětiválec 2.0 HGT. Zpočátku byly k dispozici zážehové motory 1.4 12V (59 kW), šestnáctiventilové čtyřválce 1.6 (76 kW) a 1.8 (83 kW) a pětiválec 2.0 (108 kW/6500 ot./min a 186 Nm při 3750 ot./min). Později (v modelu 1999 a dále) byl nejslabší agregát nahrazen moderní jednotkou 1.2 16V (60 kW). Naftové motory byly dodávány nejprve pouze s nepřímým vstřikem 1.9D (55 kW) a (74 kW), později se však do Bravy dostal i moderní motor common-rail 1.9 JTD (77 kW). Na Fiatech nenajdete označení objemu motoru, ale musíte se orientovat dle čísla, vyjadřujícího přibližný výkon motoru v koních. Základní motor 1.2 se tedy pozná podle štítku na blatníku s označením 80 16V, dále se můžete setkat s označeními 100 16V, 115 16V, 155 20V, TD 75, TD 100 a JTD 105.

V roce 1998 prošla dvojčata Bravo/Brava faceliftem, kdy modelový rok 1999 dostal lehce upravenou masku s chromovanými díly, zatmavená koncová světla, lepší sedadla a lehce pozměněnou přístrojovou desku. Součástí příplatkové výbavy jsou od té doby například i boční airbagy. Kaplička před řidičem má od modelového roku 1999 u obou modelů kruhové přístroje. Všechny modely měly v přístrojové desce zabudováno originální rádio, atypického tvaru, které zlodějům znesnadňovalo další prodej po případné krádeži. Tvrdší plasty v interiéru snadno utrpěly škrábance v některých případech se můžete setkat s prasklinami, které pak vydávají při jízdě po městských děravých vozovkách nepříjemné ruchy, což je ovšem slabina mnoha ojetin.

Jízdní vlastnosti Bravy jsou i dnes dobrým standardem, i když extrémní zacházení s tímto rodinným vozem s sebou přirozeně nese nestabilitu. Brava byla jako nová prodávána na českém trhu za příznivé ceny od 360 tisíc (základní model s motorem 1.2 16V) a se špičkovým a velmi žádaným agregátem 1.9 JTD, v nejlepší výbavě ELX, stála necelý půlmilion. První majitel však utrpí při prodeji svého Fiatu značnou ztrátu hodnoty, což má své kořeny v horší pověsti značky. Tím získává zákazník kupující auto z druhé ruky. Ačkoli kvalita italských vozů jde od počátku 90. let vzhůru, je třeba si i u Bravy/Brava dávat pozor na několik problémových míst. Motory 1.4 a 1.6 často trpí závadami termostatu, končícími v nejhorších případech přehřátím motoru. Dalšími vážnými závadami bývají propálená těsnění hlavy válců a přetržené ozubené řemeny. Lehčí nedostatky se objevují u kontaktů koncových svítilen, nepotěší těsnění dveří a kufru, které neplní svou funkci a mnohého majitele pozlobí chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva. Evergreenem jsou v ojetinách problémy s řídícími jednotkami, zapalováním, vlhké zapalovací svíčky a vybité akumulátory.

Konstrukční stáří Bravy se projevilo na pasivní bezpečnosti. Byla totiž v crashtestu Euro NCAP oceněna jen dvěmi hvězdičkami za výkon při čelním a bočním nárazu, ale po malých zlepšeních by mohla získat hvězdičky tři. Konstrukce auta při čelním nárazu byla přetížena a došlo k vážnému průniku v pedálové oblasti. I bez bočních airbagů Brava v roce 1998 splnila legislativní požadavky, které začaly platit pro nové modely od října 1999.

Statistiky německého TÜV přiřkly Bravě lehce podprůměrné 79. místo se 13% vadných vozů mezi 4-5 letými automobily. Exempláře, které se na trh dostaly na konci výroby Bravy/Brava vykazují nižší poruchovost, neboť mezi tříletými vozy zaujímají spolu s Mercedesem A a BMW řady 7 právě průměrný výskyt závad (5,2 % vadných aut, 61. pozice v žebříčku).

Bravo a Brava jsou jedním z vozů, který je zákazníky autobazarů podhodnocen a tedy od něj lze očekávat mnohem výhodnější cenu než u obdobné domácí nebo německé konkurence. Na trhu je stále velké množství Brav, zakoupených v České republice a prodávané prvním nebo druhým majitelem. Pokud sloužil takový automobil k běžným rodinným cestám a bylo o něj pečováno dle doporučení výrobce, lze takový automobil doporučit jako vyváženou kombinaci všech vlastností, které má rodinný automobil současnosti mít.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • elegantní design
  • prostorný interiér
  • bohatá nabídka motorů
  • nízká cena
  • dobré jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • horší dílenské zpracování a kvalita plastů v interiéru
  • nedostatečná zvuková izolace
  • vyšší spotřeba paliva zážehových motorů
  • špatné image

Nejčastější závady

  • propálená těsnění hlavy válců, přetržené ozubené řemeny
  • závady termostatu, přehřátí motoru
  • vlhkost v zapalovací soustavě
  • problémy s řídícími jednotkami a zapalováním
  • chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva
  • opotřebení spojky
  • u motoru 1.4 závady posilovače brzd
  • obtížné řazení (do roku výroby 1996)
Vůz/r.v.20022001200019991998199719961995
Brava 1.6 16V SX----14400012400010600090000
Brava 1.6 16V SX (model 99)291000254000207000176000151000---
Brava 1.9 D SX-----13100011200095000
Brava 1.9 TD 75 SX (model 99)--224000191000164000---
Spolupracujeme s TipCars.com
ERÚ chystá zátah na malé solárníky ERÚ chystá zátah na malé solárníky

Už více než rok platí, že majitelé solárních elektráren…

Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují

Hutní společnost Třinecké železárny (TŽ) dosáhla v…

Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady

Americký internetový prodejce Amazon usnadní malým a…

Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 






 
Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Dnes 08:50

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.




Blesk.cz

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se rozšíří ke kinu Bio Oko

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se…

Pražská teplárenská pokračuje v rekonstrukci horkovodních rozvodů, které od poloviny června probíhají na území…

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média KLDR útočí na Trumpa

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média…

Severní Korea znovu útočí na amerického prezidenta Donalda Trumpa. Minulý týden ho místní deník označil za…

 

iSport.cz

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do Manchesteru City

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do…

Brazilský fotbalista Dani Alves se po jedné sezoně v Juventusu loučí s italskou ligou. Čtyřiatřicetiletý…

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl, mladík připomněl legendu

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl,…

Podíval se na papír ukrytý pod stulpnou, pohledem zkontroloval totožnost exekutora a pak už to bylo pouze na…

 

Reflex.cz

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár security nedává přes držku!

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár…

Facebookem letí zajímavé propagační video bezpečnostní firmy pana Kotlára, Kotlár Security. Přestože video…

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme zastavit, říká šéf Pirátů Bartoš

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme…

Za šikanu považuje předseda Pirátů Ivan Bartoš druhou a třetí vlnu elektronické evidence tržeb. Pokud se Piráti…