Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

Fiat Bravo/Brava - bravo Fiate?

 
 

Fiat - evropský král malých vozů, pravidelný sběratel všemožných titulů včetně prestižních ocenění Auto roku, se měl v polovině 90. let konečně dostat ze stínu, který na značku vrhala nevalná kvalita dílenského zpracování jižanských modelů a mizerná antikorozní ochrana karosérií z 80. let.

V nižší střední třídě měl Fiat zástupce se jménem Tipo, který však neplnil prodejní plány turínských manažerů Fiatu. Nepomohlo mu ani vítězství v anket Auto roku 1989, kdy porazil dokonce i Opel Vectra a VW Passat. Modelová výměna přišla v roce 1995, kdy získal titul Auto roku menší a o rok mladší stájový kolega Punto. Nové vozy nižší střední třídy byly prodávané se dvěma karosériemi a dvěma názvy: jako třídveřový hatchback Bravo a pětidveřový hatchback Brava.

Moderní karosérie obou modelů se vzájemně odlišovaly více, než předchozí tří a pětidveřové Tipo. Sportovnější Bravo bylo o 16 cm kratší, ale rozvor 2540 mm je u obou dvojčat shodný. 4187 mm dlouhá Brava nabízí širší možnosti využití, pětidveřovou karosérii a 380 litrů zavazadlového prostoru (proti 280 litrům 3dv. verze), který lze zvětšit sklopením sedadel až na 775 l. Od B-sloupku dále mají oba vozy odlišné karosérie. Větší dveře modelu Bravo musí stačit i cestujícím nastupujícím na zadní sedadla, záď je na rozdíl od 3 dveřového Tipa zcela odlišně (více sportovně) pojata. Brava má místo skupinových svítilen, které jsou dominantním prvkem všech ostatních automobilů, pouze tři rohové proužky koncových světel. Příď je ve znamení nízkých světlometů, ke kterým se sbíhají prolisy na kapotě i tvary předních blatníků. Odlišnosti najdeme i v interiéru. Přístrojový šít Bravy obsahuje půlkruhové přístroje, Bravo má budíky kulaté.

Dvojčata byla k dispozici se zážehovými a vznětovými čtyřválci a špičková třídveřová verze měla dokonce dvacetiventilový pětiválec 2.0 HGT. Zpočátku byly k dispozici zážehové motory 1.4 12V (59 kW), šestnáctiventilové čtyřválce 1.6 (76 kW) a 1.8 (83 kW) a pětiválec 2.0 (108 kW/6500 ot./min a 186 Nm při 3750 ot./min). Později (v modelu 1999 a dále) byl nejslabší agregát nahrazen moderní jednotkou 1.2 16V (60 kW). Naftové motory byly dodávány nejprve pouze s nepřímým vstřikem 1.9D (55 kW) a (74 kW), později se však do Bravy dostal i moderní motor common-rail 1.9 JTD (77 kW). Na Fiatech nenajdete označení objemu motoru, ale musíte se orientovat dle čísla, vyjadřujícího přibližný výkon motoru v koních. Základní motor 1.2 se tedy pozná podle štítku na blatníku s označením 80 16V, dále se můžete setkat s označeními 100 16V, 115 16V, 155 20V, TD 75, TD 100 a JTD 105.

V roce 1998 prošla dvojčata Bravo/Brava faceliftem, kdy modelový rok 1999 dostal lehce upravenou masku s chromovanými díly, zatmavená koncová světla, lepší sedadla a lehce pozměněnou přístrojovou desku. Součástí příplatkové výbavy jsou od té doby například i boční airbagy. Kaplička před řidičem má od modelového roku 1999 u obou modelů kruhové přístroje. Všechny modely měly v přístrojové desce zabudováno originální rádio, atypického tvaru, které zlodějům znesnadňovalo další prodej po případné krádeži. Tvrdší plasty v interiéru snadno utrpěly škrábance v některých případech se můžete setkat s prasklinami, které pak vydávají při jízdě po městských děravých vozovkách nepříjemné ruchy, což je ovšem slabina mnoha ojetin.

Jízdní vlastnosti Bravy jsou i dnes dobrým standardem, i když extrémní zacházení s tímto rodinným vozem s sebou přirozeně nese nestabilitu. Brava byla jako nová prodávána na českém trhu za příznivé ceny od 360 tisíc (základní model s motorem 1.2 16V) a se špičkovým a velmi žádaným agregátem 1.9 JTD, v nejlepší výbavě ELX, stála necelý půlmilion. První majitel však utrpí při prodeji svého Fiatu značnou ztrátu hodnoty, což má své kořeny v horší pověsti značky. Tím získává zákazník kupující auto z druhé ruky. Ačkoli kvalita italských vozů jde od počátku 90. let vzhůru, je třeba si i u Bravy/Brava dávat pozor na několik problémových míst. Motory 1.4 a 1.6 často trpí závadami termostatu, končícími v nejhorších případech přehřátím motoru. Dalšími vážnými závadami bývají propálená těsnění hlavy válců a přetržené ozubené řemeny. Lehčí nedostatky se objevují u kontaktů koncových svítilen, nepotěší těsnění dveří a kufru, které neplní svou funkci a mnohého majitele pozlobí chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva. Evergreenem jsou v ojetinách problémy s řídícími jednotkami, zapalováním, vlhké zapalovací svíčky a vybité akumulátory.

Konstrukční stáří Bravy se projevilo na pasivní bezpečnosti. Byla totiž v crashtestu Euro NCAP oceněna jen dvěmi hvězdičkami za výkon při čelním a bočním nárazu, ale po malých zlepšeních by mohla získat hvězdičky tři. Konstrukce auta při čelním nárazu byla přetížena a došlo k vážnému průniku v pedálové oblasti. I bez bočních airbagů Brava v roce 1998 splnila legislativní požadavky, které začaly platit pro nové modely od října 1999.

Statistiky německého TÜV přiřkly Bravě lehce podprůměrné 79. místo se 13% vadných vozů mezi 4-5 letými automobily. Exempláře, které se na trh dostaly na konci výroby Bravy/Brava vykazují nižší poruchovost, neboť mezi tříletými vozy zaujímají spolu s Mercedesem A a BMW řady 7 právě průměrný výskyt závad (5,2 % vadných aut, 61. pozice v žebříčku).

Bravo a Brava jsou jedním z vozů, který je zákazníky autobazarů podhodnocen a tedy od něj lze očekávat mnohem výhodnější cenu než u obdobné domácí nebo německé konkurence. Na trhu je stále velké množství Brav, zakoupených v České republice a prodávané prvním nebo druhým majitelem. Pokud sloužil takový automobil k běžným rodinným cestám a bylo o něj pečováno dle doporučení výrobce, lze takový automobil doporučit jako vyváženou kombinaci všech vlastností, které má rodinný automobil současnosti mít.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • elegantní design
  • prostorný interiér
  • bohatá nabídka motorů
  • nízká cena
  • dobré jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • horší dílenské zpracování a kvalita plastů v interiéru
  • nedostatečná zvuková izolace
  • vyšší spotřeba paliva zážehových motorů
  • špatné image

Nejčastější závady

  • propálená těsnění hlavy válců, přetržené ozubené řemeny
  • závady termostatu, přehřátí motoru
  • vlhkost v zapalovací soustavě
  • problémy s řídícími jednotkami a zapalováním
  • chybné spuštění nárazového spínače, který má při nehodě přerušit dodávku paliva
  • opotřebení spojky
  • u motoru 1.4 závady posilovače brzd
  • obtížné řazení (do roku výroby 1996)
Vůz/r.v.20022001200019991998199719961995
Brava 1.6 16V SX----14400012400010600090000
Brava 1.6 16V SX (model 99)291000254000207000176000151000---
Brava 1.9 D SX-----13100011200095000
Brava 1.9 TD 75 SX (model 99)--224000191000164000---
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent

Čistý zisk největší světové letecké společnosti American…

Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data

Meziplanetární výzkumná sonda amerického Národního úřadu…

Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati

Německý automobilový koncern Volkswagen se chce…

Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám

Evropská unie se v otázce brexitu šikuje proti nám.…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

 






 
Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Včera

Hlavní pozornost nálezců vzbudily automobily, jejichž výrobu ruská značka Lada ukončila již na začátku devadesátých let.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje udržovat kampaň

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zkritizoval poněkolikáté finanční transakce ministra financí a šéfa ANO Andreje…

 

iSport.cz

Derby City a United bez vítěze. Liverpool dál drží třetí místo

Derby City a United bez vítěze. Liverpool dál drží…

Fotbalisté Manchesteru City v derby s Manchesterem United uhráli doma jen bezbrankovou remízu. Oba celky tak…

Česko - Finsko 3:2. Domácí na úvod vyhráli, obrat dokonal Hanzl

Česko - Finsko 3:2. Domácí na úvod vyhráli, obrat…

Čeští hokejisté porazili v Českých Budějovicích Finsko 3:2 a vítězně tak vstoupili do Carlson hokejových her.…

 

Reflex.cz

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…