reklama


Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995)

 

První generace Punta byla stejně jako předchozí Uno trefou do černého. Zaujala svislými zadními skupinovými světly a veskrze půvabným designem, což zákazníci nenechali bez povšimnutí.

Punto (italsky tečka, bod) nahradilo veleúspěšné Uno, i když pouze zčásti v Evropě a ještě nikoli všude. Vnější sympatické tvary výsledku projektu 176 se Giugiarovu Italdesignu povedly na výbornou, rozhodně neurazí ani dnes. Osobně považuji design první generace za nejpovedenější ze všech.

Vertikální zadní optika

Oproti Unu se nástupce výrazně zaoblil, součinitel odporu vzduchu vykazoval hodnotu 0,31. Nejvýraznějším prvkem 3,76 m dlouhých, 1,62 m širokých a 1,45 m vysokých tří- a pětidveřových hatchbacků byly obří svisle orientované koncové svítílny, které zakrývaly zcela zadní sloupek. Inspirovaly mnoho dalších výrobců k podobnému kroku. Kromě estetiky plnily i svou funkci, rozsvícená světla bylo dobře vidět, zejména za tmy. Také palubní deska s prohlubní po většině své délky nepostrádala praktičnost, sloužila jako odkládací prostor (Uno na tom bylo stejně). Punto Fiat odhalil již v květnu 1993, výstavní premiéru si odbylo na podzimní IAA.

Vyznávalo pochopitelně přední pohon, klasická koncepce už se v kategorii malých vozů nenosí dávno. Na začátku produkce se stavěly vozy pouze s jedním základním benzinovým řadovým čtyřválcem FIRE 1108 cm3/40 kW. Ještě před startem oficiálního prodeje v listopadu 1993 však přišel větší 1242 cm3/54 kW s vícebodovým vstřikem MPI. Fiat ještě tehdy používal k označení verzí zaokrouhlený výkon v koních (Punto 55 a 75).

Servo na přání

Jízdní vlastnosti mělo slušné, vážilo dle provedení od 830 do 1070 kg. Platforma vynikala výjimečnou torzní tuhostí, vždyť také posloužila jako základ sportovní Barchettě. Podvozek s rozvorem 2,45 m měl vpředu trojúhelníková ramena a vzpěry McPherson, vzadu pak klikovou nápravu, tedy ramena vlečená. Vinuté pružiny a teleskopické tlumiče bychom našli na obou. Zadní však musely stačit bubnové brzdy, u silnějších modelů nechybělo ABS.

V základní spartánské výbavě S ovšem nebyl ani posilovač hřebenového řízení, za který se zpočátku připlácelo vždy! SX se chlubila alespoň elektrickými okny, otáčkoměrem a bílými předními směrovkami místo oranžových, ELX jste na první pohled poznali podle lakovaných nárazníků. Nejluxusnější modely mohly mít kromě „serva“ třeba kožené čalounění, klimatizaci a rádio. Čtrnáct odstínů laku v katalogu představovalo maličkost, která potěšila...

Sporting, GT a diesely

V lednu 1994 přišla verze 60 (SPI 1242 cm3/43 kW), ale hlavně dva bonbónky pro ty, kteří chtěli více výkonu. Punto 90 poháněla šestnáctistovka OHC (1581 cm3/65 kW), která měla svůj konstrukční původ už v řadě 128, respektive v hlavě Aurelia Lamprediho, lehounce ospoilerovaný model se jmenoval Sporting. Špičkou bylo GT s turbodmychadlem přeplňovaným motorem 1372 cm3/100 kW z modernizovaného Una Turbo. Používalo japonské IHI VL7-2 s mezichladičem. Raketa na čtrnáctipalcových kolech s pneumatikami 185/55 a nezbytnými sportovními sedačkami zrychlovala z klidu na stovku za 8 sekund, uměla však pokořit i dvojnásobnou rychlost.

Dostalo se také na příznivce dieselů, přeplňovaná sedmnáctistovka (1698 cm3) bez mezichladiče stlačeného vzduchu měla coby TD 70 výkon 51 nebo 52 kW, slabší vypouštěl čistší spaliny díky oxidačnímu katalyzátoru. Na jaře přišlo nepřeplňované provedení s pouhými 42 kW. Naftové motory byly sice hlučnější, ale uživatelům to nevadilo.

Otevřený

Spolu se základními karosářským variantami se ve Frankfurtu ukázal půvabný kabriolet, který pochopitelně originální zadní světla kvůli plátěné střeše postrádal. Ta se stahovala dle výbavy ručně, nebo elektricky. Stavěla jej dnes už bohužel neexistující karosárna Bertone, na trh přišel ale až v dubnu 1994 s motory 1,24 a 1,58 l.. Už o měsíc dříve debutovalo Punto 60 Selecta s variátorem ECVT.

O titul evropského Auta roku Punto soutěžilo až pro letopočet 1995 a s přehledem jej ovládlo. Fiat tehdy prožíval úspěšné období, krize byla ještě v nedohlednu... V polovině 90. let se objevily výbavy ED, EL a HSD. Ta poslední nejdříve s jedním a o rok později se dvěma standardními čelními vzduchovými vaky. ED (Economical Drive) měla prodloužené rychlosti manuálního „pětikvaltu“ pro snížení spotřeby, dodávala se výhradně s motorem 1,1 l. Stejně jako od května 1995 varianta se šestistupňovou manuální převodovkou (Punto 6-speed), tehdy mezi malými vozy naprosto unikátní. V červnu se dvanáctistovka dočkala zvýšení výkonu na 44 kW. Půl milionu prodaných exemplářů se slavil po pouhých 18 měsících na trhu. V září 1996 pak následoval další „nafťák“ TD 60 (1,7 l/46 kW).

Na belgický trh se Punto GT dodávalo s výkonem 98 kW. Právě v polovině 90. let se dočkala tato verze „druhé série“ se zakouřenými předními světlomety, nástavci prahů v laku, bílou palubní deskou a koženým volantem z Coupé a Barchetty. Červené proužky, symbol rychlých fiatů, z nárazníků zmizely.

Lehké úpravy

V dubnu 1997 následovala modernizace, nepatrný restyling, spíše cizelace vzhledu než klasický facelift. Byly pouze lehnounce přepracovány nárazníky, auta dostala tmavší přístrojovou desky, objevily se nové barvy a potahy sedadel. Zlepšilo se také dílenské zpracování. Novinkou bylo Punto 85 16V, agregát FIRE 1,24 l měl nově čtyřventilovou techniku a 63 kW. Dodával se i do kabrioletů. Tenhle motor se Fiatu opravdu povedl a vynikal nízkou spotřebou.

Čtrnáctistovka s turbem GT disponovala od té doby kromě šedé palubky a doplněné výbavy slabšími 96 kW kvůli emisní normě Euro 3, ale o rok později beztak zmizela bez náhrady. Sporting se mohl těšit ze stejného podvozku, tedy kratších pružin, tvrdších tlumičů a zesílených stabilizátorů. V devadesátém sedmém Punto ovládlo zcela evropský trh s novými auty, na takové obchodní úspěchy mohou dnes v Turíně bohužel už jen vzpomínat. Pouhé dvě hvězdičky v bariérových zkouškách Euro NCAP mu obchodně nijak neuškodily, byť už tehdy šlo o horší průměr. Doba atmosférických dieselů byla pryč, z nabídky vypadla i TD 70 bez katalyzátoru, příliš o něj zájem nebyl.

Vozy byly k mání také ve spoustě edic se zvláštní výbavou (Cult, Team, Start a jiné), na některých trzích na sklonku kariéry písmenka nahradily slovní názvy Sole, Star a Stile. Produkce hatchbacků skončila v srpnu 1999, kabriolety vydržely u Bertoneho do června 2000. Žádná dlouhá zámořská kariéra se tentokrát zcela výjimečně nekonala... Punto první generace totiž až na polské Tychy neopustilo Itálii, vznikalo v Mirafiori, Melfi a sicilské továrně Termini Imerese. Celkových 3.338.896 kusů ovšem svědčí o jeho popularitě měrou vrchovatou, nelehký úkol nahradit legendární Uno se mu zdařil na výbornou.

Prototypy

Turínský autosalon 1994 byl přehlídkou prototypů na základě italské „tečky“. Racer od Bertoneho představoval vizi sportovního kupé stejně jako Monomile od Zagata, to mělo dokonce závodní sedačky. Spunto od Pininfariny bylo svébytným třídveřovým hatchbackem s dvojicí kulatých přídavných světel v přídi a efektním krytem podvozku. Giannini naopak pětidveřovou verzi vytáhl do výšky, oplastoval, přidal ochranný rám, střešní nosiče a světelnou rampu. Nechyběl jí ovšem ani pohon všech kol!

Grama 2 od Maggiory dávala najevo svou sílu nejen vytaženými blatníky, ale hlavně technikou z Delty HF Integrale... Všechny koncepty se zrodily bohužel pouze v jednom exempláři. Samotný Fiat zvažoval i Punto Abarth s motory 1,8 nebo 2,0 l o výkonu až 110 kW. Nakonec však pokračoval v degradaci značky se štírem ve znaku a nabídl pouze sadu spoilerů.

Mizí

Dnes už první Punto ze silnic docela rychle mizí, mnohé vozy končí svou pouť odložené v křoví. Přitom netrpělo korozí jako Uno díky pozinkování důležitých částí karoserie. Jenže po letech stejně začne hnědý mor neúprosně hlodat... Pokud potkáte nějaký ze zhruba 55 tisíc vyrobených kabrioletů, také nemusí být v ukázkovém stavu. Vyhledávaným youngtimerem se zatím Punto nestalo a verze GT nemá pověst (pravda trochu přehlížené) ikony jako Uno Turbo. Ještě si na ni budeme muset nějaký část počkat...

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
Zdroj: Wiki, Autoblog, BestSellingCar
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Slávu AMG započala Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz…

Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál

Řidič se svým vozem vyrazil na cestu bez klíčků, spoléhal…

 




Fiat Punto - evropský bestseller Fiat Punto - evropský bestseller

Automobilka Fiat proslula za více než 100 let své…

Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Včera

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

 

iSport.cz

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší reprezentanta z Islandu

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší…

Fotbalisty Jablonce by mohl posílit islandský reprezentant Sigurdur Egill Lárusson. Od středy bude v…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama