Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

 
 

První jízdní testy Fabie RS na letištní ploše jsme zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu. Velmi zajímavý je také poměr ceny 495 tisíc korun v porovnání s bohatou výbavou...

Překvapivé představení Fabie RS letos v Ženevě bylo přebito ještě překvapivější motorizací. Vášnivá diskuse pod naší zprávou z autosalonu pak napověděla, že Fabie s velkým zeleným „V“ na masce chladiče bude očekávána se sympatiemi i nedůvěrou, odsudky i pochvalami. První jízdní testy na letištní ploše jsme tedy zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu.

Napřed trochu teorie. Klasický hatchback je snížen o 15 mm, přičemž daleko nápadnější změnou je mohutný přední nárazník s integrovaným spoilerem. Efektní jsou žábry ve spoileru před předními koly. Ta jsou standardně litá šestnáctipalcová s prosvítajícími zeleně lakovanými třmeny kotoučových brzd. Zadní okno je také osazeno spoilerem, zadní nárazník také sahá hlouběji a nerezová koncovka výfuku je téměř nezbytností. V interiéru dominuje černá barva a přední černošedá sportovní sedadla. Pro efekt jsou zde i stříbrné stupnice přístrojů či hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.

Pod kapotou je známý čtyřválec 1.9 TDI se systémem čerpadlo-tryska, disponující výkonem 96 kW při 4000 otáčkách a maximálním kroutícím momentem 310 Nm při 1900 otáčkách. Celek je sladěn se šestistupňovou převodovkou, která se v řadě Fabia objevuje poprvé.

Už úvodní disciplínu – sprint – zvládá auto očekávatelně – zpod kol se lehce zakouří a jsme katapultováni vpřed. První rozdíl oproti pocitům z benzínové Octavie je nasnadě – turbodiesel zabírá při nižších otáčkách a tah motoru je v lehké Fabii vskutku cítit. Údaji o zrychlení z 0 na 100km/h za 9,6 s můžeme věřit, ASR si ale užije…

Slalom a vyhýbací manévry s Fabií se sníženým podvozkem nepřináší mnoho nového. Vůz se naklání méně, část odstředivých sil oproti konvenčním Fabiím navíc absorbují nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16. Účinek elektrického posilovače řízení je optimální, při extrémně rychlých změnách směru může ale jeho funkce slábnout. I zde ale Fabie potvrzuje už pověstnou kvalitu podvozku – nedotáčivost je v takto extrémních situacích pochopitelná, vše lze ale snadno korigovat a řidič nemá ani na chvíli pocit ztráty vlády nad vozem.

Praktické svezení po běžných silnicích pak prokázalo hbitost vozu, danou výborným podvozkem a odspodu táhnoucím motorem. Zajímavostí je určitě převodovka, která má poslední tři stupně koncipovány jako rychloběhy, s minimálním rozdílem mezi 4. a 5. stupněm. Díky tomu pravděpodobně nebude problém udržet spotřebu na průměrné hodnotě 5,6 l/100 km, jak ji deklaruje výrobce.

Mladoboleslavská automobilka tedy koncipuje svůj vrcholný model nejnižší řady jako sportovně laděný a přitom úsporný vůz. Dokladem zaměření na náklady je také lákavá cena 495.000 Kč, která zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, poloautomatickou klimatizaci, oba přední airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, el. ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. Obdobně vybavený model Fabia Elegance s motorem 1.9 TDI/ 74 kW přitom stojí 521.900 Kč… Je pravděpodobné, že tuto, relativně velmi příznivou zaváděcí cenu automobilka po čase zvýší.

Pohoršené ohlasy části motoristické veřejnosti na volbu naftového pohonu pro sportovně laděný vůz tedy nesdílíme i když bychom se za čas rádi svezli další verzí RS, tentokrát například s benzínovým motorem 1,8T. Auto, jakkoli již pravděpodobně na hranici přemotorovanosti, má v této výbavě a za tuto cenu nepochybně co nabídnout. Jen je potřeba mít dost peněz na pneumatiky.

Zde si můžete prohlédnout kompletní seznam výbavy Fabie RS:

Design kola z lehkých slitin 6,5J x 16´(rezerva ocelová na dojetí 6,5J x 16´) pneu 205/45 R16 nárazníky se sportovním designem, přední s integrovaným spoilerem sportovní sedadla s potahovou látkou Cross-Tuck (Silver/onyx) 3-ramenný sportovní volant v černé perforované kůži nápis VRS vzadu + emblém vpředu boční lišty nerezová krytka výfuku boční blikače tmavé dveřní výplně s horní plastovou lištou strop, vnitřní zrcátko, sluneční clony a stropní madla v barvě onyx interiér onyx/onyx zadní spoiler lakovaná vnější zpětná zrcátka malý kožený paket (černá kůže s perforací) chrompaket + chromované vnitřní kliky nová grafika přístrojů - s metalickým efektem pedály s kovovými kryty nástupní lišty vpředu vkládané koberce (onyx) s nápisem RS plastový ozdobný kryt motoru

Bezpečnost přední opěrky hlavy, výškově a sklopně stavitelné ABS + EDS/ASR airbag spolujezdce přední mlhové světlomety bezpečnostní světla na výplních předních dveří xenonové světlomety s automatickou regulací nastavení výšky kotoučové brzdy vzadu zadní opěrky hlavy, výškové stavitelné dva tříbodové bezpečnostní pasy vzadu dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed zadní mlhové světlo třetí brzdové světlo tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pasy štítek s VIN kódem imobilizér

Funkčnost a komfort posilovač řízení výškově nastavitelný volant ve dvou osách výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadla dělená (1/3 + 2/3) elektrické ovládání bočních oken vpředu centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce kapsy na opěradlech předních sedadel vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce zapalovač cigaret popelník vpředu s osvětlením osvětlení zavazadlového prostoru multifunkční ukazatel (palubní počítač) dvě sklopná stropní madla vzadu, s věšáčky příprava pro příčný střešní nosič otevírání krytky palivové nádrže z místa řidiče regulace intenzity osvětlení přístrojů přihrádka před spolujezdcem dvouprostorová klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami zadní stěrač s intervalovým spínačem a ostřikovačem radio Symphony s CD přehrávačem, 8 reproduktorů zvedák vozu sluneční clony, u řidiče s páskou zvuková signalizace nevypnutých světel vnitřní zpětné zrcátko - sklopné střední konzola otáčkoměr s digitálními hodinami mechanicky nastavitelná zpětná zrcátka odkládací schránky na výplních předních dveří upínací oka v zavazadlovém prostoru vyhřívané zadní sklo otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče cyklovač předních stěračů s volbou frekvence v přístrojové desce (+ pachový filtr) výsuvné ostřikovače světlometů dvoutónová houkačka tónovaná skla, čelní s pruhem přídavný topný element (PTC) výklopná schránka na nápoj u řidiče plastové kryty podběhů vpředu a vzadu

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl

Předseda Evropské rady Donald Tusk opět zdůraznil, že…

Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně

Již 210 let se objevuje na trhu nejznámější český bylinný…

Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo

Británie musí pochopit, že nemůže mít po odchodu z…

V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky se už zklidnily

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky…

Na řece Opavě v Držkovicích stále platí třetí stupeň povodňové aktivity, tedy stav ohrožení, na Odře v Ostravě…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena, mě hned vykážou

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena,…

Strach o další překvapivou ztrátu vystřídala euforie. Trenér Sparty Petr Rada si vítězný gól v Příbrami na 2:1 z…

 

Reflex.cz

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na Trumpových 100 dní v čele USA očima Simpsonových

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na…

V sobotu 29. dubna končí prezidentovi USA stodenní doba hájení. A servítky si vůči němu nebere ani žlutá rodinka…

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom žijí a chtějí žít?

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom…

Jsou politici skutečně narcisté a žijí ve své vlastní bublině, která je v jejich postojích utvrzuje? Na toto…