Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

 
 
30.4. 2003 Ondřej Šuch

První jízdní testy Fabie RS na letištní ploše jsme zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu. Velmi zajímavý je také poměr ceny 495 tisíc korun v porovnání s bohatou výbavou...

Překvapivé představení Fabie RS letos v Ženevě bylo přebito ještě překvapivější motorizací. Vášnivá diskuse pod naší zprávou z autosalonu pak napověděla, že Fabie s velkým zeleným „V“ na masce chladiče bude očekávána se sympatiemi i nedůvěrou, odsudky i pochvalami. První jízdní testy na letištní ploše jsme tedy zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu.

Napřed trochu teorie. Klasický hatchback je snížen o 15 mm, přičemž daleko nápadnější změnou je mohutný přední nárazník s integrovaným spoilerem. Efektní jsou žábry ve spoileru před předními koly. Ta jsou standardně litá šestnáctipalcová s prosvítajícími zeleně lakovanými třmeny kotoučových brzd. Zadní okno je také osazeno spoilerem, zadní nárazník také sahá hlouběji a nerezová koncovka výfuku je téměř nezbytností. V interiéru dominuje černá barva a přední černošedá sportovní sedadla. Pro efekt jsou zde i stříbrné stupnice přístrojů či hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.

Pod kapotou je známý čtyřválec 1.9 TDI se systémem čerpadlo-tryska, disponující výkonem 96 kW při 4000 otáčkách a maximálním kroutícím momentem 310 Nm při 1900 otáčkách. Celek je sladěn se šestistupňovou převodovkou, která se v řadě Fabia objevuje poprvé.

Už úvodní disciplínu – sprint – zvládá auto očekávatelně – zpod kol se lehce zakouří a jsme katapultováni vpřed. První rozdíl oproti pocitům z benzínové Octavie je nasnadě – turbodiesel zabírá při nižších otáčkách a tah motoru je v lehké Fabii vskutku cítit. Údaji o zrychlení z 0 na 100km/h za 9,6 s můžeme věřit, ASR si ale užije…

Slalom a vyhýbací manévry s Fabií se sníženým podvozkem nepřináší mnoho nového. Vůz se naklání méně, část odstředivých sil oproti konvenčním Fabiím navíc absorbují nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16. Účinek elektrického posilovače řízení je optimální, při extrémně rychlých změnách směru může ale jeho funkce slábnout. I zde ale Fabie potvrzuje už pověstnou kvalitu podvozku – nedotáčivost je v takto extrémních situacích pochopitelná, vše lze ale snadno korigovat a řidič nemá ani na chvíli pocit ztráty vlády nad vozem.

Praktické svezení po běžných silnicích pak prokázalo hbitost vozu, danou výborným podvozkem a odspodu táhnoucím motorem. Zajímavostí je určitě převodovka, která má poslední tři stupně koncipovány jako rychloběhy, s minimálním rozdílem mezi 4. a 5. stupněm. Díky tomu pravděpodobně nebude problém udržet spotřebu na průměrné hodnotě 5,6 l/100 km, jak ji deklaruje výrobce.

Mladoboleslavská automobilka tedy koncipuje svůj vrcholný model nejnižší řady jako sportovně laděný a přitom úsporný vůz. Dokladem zaměření na náklady je také lákavá cena 495.000 Kč, která zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, poloautomatickou klimatizaci, oba přední airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, el. ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. Obdobně vybavený model Fabia Elegance s motorem 1.9 TDI/ 74 kW přitom stojí 521.900 Kč… Je pravděpodobné, že tuto, relativně velmi příznivou zaváděcí cenu automobilka po čase zvýší.

Pohoršené ohlasy části motoristické veřejnosti na volbu naftového pohonu pro sportovně laděný vůz tedy nesdílíme i když bychom se za čas rádi svezli další verzí RS, tentokrát například s benzínovým motorem 1,8T. Auto, jakkoli již pravděpodobně na hranici přemotorovanosti, má v této výbavě a za tuto cenu nepochybně co nabídnout. Jen je potřeba mít dost peněz na pneumatiky.

Zde si můžete prohlédnout kompletní seznam výbavy Fabie RS:

Design kola z lehkých slitin 6,5J x 16´(rezerva ocelová na dojetí 6,5J x 16´) pneu 205/45 R16 nárazníky se sportovním designem, přední s integrovaným spoilerem sportovní sedadla s potahovou látkou Cross-Tuck (Silver/onyx) 3-ramenný sportovní volant v černé perforované kůži nápis VRS vzadu + emblém vpředu boční lišty nerezová krytka výfuku boční blikače tmavé dveřní výplně s horní plastovou lištou strop, vnitřní zrcátko, sluneční clony a stropní madla v barvě onyx interiér onyx/onyx zadní spoiler lakovaná vnější zpětná zrcátka malý kožený paket (černá kůže s perforací) chrompaket + chromované vnitřní kliky nová grafika přístrojů - s metalickým efektem pedály s kovovými kryty nástupní lišty vpředu vkládané koberce (onyx) s nápisem RS plastový ozdobný kryt motoru

Bezpečnost přední opěrky hlavy, výškově a sklopně stavitelné ABS + EDS/ASR airbag spolujezdce přední mlhové světlomety bezpečnostní světla na výplních předních dveří xenonové světlomety s automatickou regulací nastavení výšky kotoučové brzdy vzadu zadní opěrky hlavy, výškové stavitelné dva tříbodové bezpečnostní pasy vzadu dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed zadní mlhové světlo třetí brzdové světlo tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pasy štítek s VIN kódem imobilizér

Funkčnost a komfort posilovač řízení výškově nastavitelný volant ve dvou osách výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadla dělená (1/3 + 2/3) elektrické ovládání bočních oken vpředu centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce kapsy na opěradlech předních sedadel vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce zapalovač cigaret popelník vpředu s osvětlením osvětlení zavazadlového prostoru multifunkční ukazatel (palubní počítač) dvě sklopná stropní madla vzadu, s věšáčky příprava pro příčný střešní nosič otevírání krytky palivové nádrže z místa řidiče regulace intenzity osvětlení přístrojů přihrádka před spolujezdcem dvouprostorová klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami zadní stěrač s intervalovým spínačem a ostřikovačem radio Symphony s CD přehrávačem, 8 reproduktorů zvedák vozu sluneční clony, u řidiče s páskou zvuková signalizace nevypnutých světel vnitřní zpětné zrcátko - sklopné střední konzola otáčkoměr s digitálními hodinami mechanicky nastavitelná zpětná zrcátka odkládací schránky na výplních předních dveří upínací oka v zavazadlovém prostoru vyhřívané zadní sklo otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče cyklovač předních stěračů s volbou frekvence v přístrojové desce (+ pachový filtr) výsuvné ostřikovače světlometů dvoutónová houkačka tónovaná skla, čelní s pruhem přídavný topný element (PTC) výklopná schránka na nápoj u řidiče plastové kryty podběhů vpředu a vzadu

Spolupracujeme s TipCars.com
Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu

Kapesní počítač Psion Series 3a byl v době, kdy telefony…

MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho

Pokud Británie opustí příští rok Evropskou unii bez…

Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl

Americká společnost Comcast už nechce aktiva společnosti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 






 
Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Dnes 18:50

S původní C4 se ke značce Citroën vrátila avantgarda. Bohužel příliš dlouhého trvání neměla, neboť druhé vydání v daném ohledu opět polevilo. Ve všem ostatním však bylo lepší než předchůdce.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny v korunách stromů i závod koňské všestrannosti

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Svatba u moderátora Jana Krause! Který ze čtyř synů se oženil?

Svatba u moderátora Jana Krause! Který ze čtyř synů…

Moderátor Jan Kraus (64) má čtyři syny. Z manželství s herečkou Janou Krausovou (64) Davida (38) a Adama (35), s…

 

iSport.cz

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku! Dvanáct hostů a dcera Borhyové družička

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku!…

Tutlali to a už jsou svoji! Tajné manévry v Monaku předcházely svatbě televizního moderátora a manažera Michala…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84…

V pátek startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od strašidel až po extravagantní jedince

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od…

Ruský web English Russia čas od času zveřejňuje nejrůznější soubory fotografií, které představují ruskou…

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát ovládají neschopní úředníci

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát…

„Dolní Vítkovice jsme budovali ve šťastné době. Tehdy se spojily naše zájmy se zájmem města i kraje. Dneska…