Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

 
 

První jízdní testy Fabie RS na letištní ploše jsme zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu. Velmi zajímavý je také poměr ceny 495 tisíc korun v porovnání s bohatou výbavou...

Překvapivé představení Fabie RS letos v Ženevě bylo přebito ještě překvapivější motorizací. Vášnivá diskuse pod naší zprávou z autosalonu pak napověděla, že Fabie s velkým zeleným „V“ na masce chladiče bude očekávána se sympatiemi i nedůvěrou, odsudky i pochvalami. První jízdní testy na letištní ploše jsme tedy zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu.

Napřed trochu teorie. Klasický hatchback je snížen o 15 mm, přičemž daleko nápadnější změnou je mohutný přední nárazník s integrovaným spoilerem. Efektní jsou žábry ve spoileru před předními koly. Ta jsou standardně litá šestnáctipalcová s prosvítajícími zeleně lakovanými třmeny kotoučových brzd. Zadní okno je také osazeno spoilerem, zadní nárazník také sahá hlouběji a nerezová koncovka výfuku je téměř nezbytností. V interiéru dominuje černá barva a přední černošedá sportovní sedadla. Pro efekt jsou zde i stříbrné stupnice přístrojů či hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.

Pod kapotou je známý čtyřválec 1.9 TDI se systémem čerpadlo-tryska, disponující výkonem 96 kW při 4000 otáčkách a maximálním kroutícím momentem 310 Nm při 1900 otáčkách. Celek je sladěn se šestistupňovou převodovkou, která se v řadě Fabia objevuje poprvé.

Už úvodní disciplínu – sprint – zvládá auto očekávatelně – zpod kol se lehce zakouří a jsme katapultováni vpřed. První rozdíl oproti pocitům z benzínové Octavie je nasnadě – turbodiesel zabírá při nižších otáčkách a tah motoru je v lehké Fabii vskutku cítit. Údaji o zrychlení z 0 na 100km/h za 9,6 s můžeme věřit, ASR si ale užije…

Slalom a vyhýbací manévry s Fabií se sníženým podvozkem nepřináší mnoho nového. Vůz se naklání méně, část odstředivých sil oproti konvenčním Fabiím navíc absorbují nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16. Účinek elektrického posilovače řízení je optimální, při extrémně rychlých změnách směru může ale jeho funkce slábnout. I zde ale Fabie potvrzuje už pověstnou kvalitu podvozku – nedotáčivost je v takto extrémních situacích pochopitelná, vše lze ale snadno korigovat a řidič nemá ani na chvíli pocit ztráty vlády nad vozem.

Praktické svezení po běžných silnicích pak prokázalo hbitost vozu, danou výborným podvozkem a odspodu táhnoucím motorem. Zajímavostí je určitě převodovka, která má poslední tři stupně koncipovány jako rychloběhy, s minimálním rozdílem mezi 4. a 5. stupněm. Díky tomu pravděpodobně nebude problém udržet spotřebu na průměrné hodnotě 5,6 l/100 km, jak ji deklaruje výrobce.

Mladoboleslavská automobilka tedy koncipuje svůj vrcholný model nejnižší řady jako sportovně laděný a přitom úsporný vůz. Dokladem zaměření na náklady je také lákavá cena 495.000 Kč, která zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, poloautomatickou klimatizaci, oba přední airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, el. ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. Obdobně vybavený model Fabia Elegance s motorem 1.9 TDI/ 74 kW přitom stojí 521.900 Kč… Je pravděpodobné, že tuto, relativně velmi příznivou zaváděcí cenu automobilka po čase zvýší.

Pohoršené ohlasy části motoristické veřejnosti na volbu naftového pohonu pro sportovně laděný vůz tedy nesdílíme i když bychom se za čas rádi svezli další verzí RS, tentokrát například s benzínovým motorem 1,8T. Auto, jakkoli již pravděpodobně na hranici přemotorovanosti, má v této výbavě a za tuto cenu nepochybně co nabídnout. Jen je potřeba mít dost peněz na pneumatiky.

Zde si můžete prohlédnout kompletní seznam výbavy Fabie RS:

Design kola z lehkých slitin 6,5J x 16´(rezerva ocelová na dojetí 6,5J x 16´) pneu 205/45 R16 nárazníky se sportovním designem, přední s integrovaným spoilerem sportovní sedadla s potahovou látkou Cross-Tuck (Silver/onyx) 3-ramenný sportovní volant v černé perforované kůži nápis VRS vzadu + emblém vpředu boční lišty nerezová krytka výfuku boční blikače tmavé dveřní výplně s horní plastovou lištou strop, vnitřní zrcátko, sluneční clony a stropní madla v barvě onyx interiér onyx/onyx zadní spoiler lakovaná vnější zpětná zrcátka malý kožený paket (černá kůže s perforací) chrompaket + chromované vnitřní kliky nová grafika přístrojů - s metalickým efektem pedály s kovovými kryty nástupní lišty vpředu vkládané koberce (onyx) s nápisem RS plastový ozdobný kryt motoru

Bezpečnost přední opěrky hlavy, výškově a sklopně stavitelné ABS + EDS/ASR airbag spolujezdce přední mlhové světlomety bezpečnostní světla na výplních předních dveří xenonové světlomety s automatickou regulací nastavení výšky kotoučové brzdy vzadu zadní opěrky hlavy, výškové stavitelné dva tříbodové bezpečnostní pasy vzadu dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed zadní mlhové světlo třetí brzdové světlo tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pasy štítek s VIN kódem imobilizér

Funkčnost a komfort posilovač řízení výškově nastavitelný volant ve dvou osách výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadla dělená (1/3 + 2/3) elektrické ovládání bočních oken vpředu centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce kapsy na opěradlech předních sedadel vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce zapalovač cigaret popelník vpředu s osvětlením osvětlení zavazadlového prostoru multifunkční ukazatel (palubní počítač) dvě sklopná stropní madla vzadu, s věšáčky příprava pro příčný střešní nosič otevírání krytky palivové nádrže z místa řidiče regulace intenzity osvětlení přístrojů přihrádka před spolujezdcem dvouprostorová klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami zadní stěrač s intervalovým spínačem a ostřikovačem radio Symphony s CD přehrávačem, 8 reproduktorů zvedák vozu sluneční clony, u řidiče s páskou zvuková signalizace nevypnutých světel vnitřní zpětné zrcátko - sklopné střední konzola otáčkoměr s digitálními hodinami mechanicky nastavitelná zpětná zrcátka odkládací schránky na výplních předních dveří upínací oka v zavazadlovém prostoru vyhřívané zadní sklo otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče cyklovač předních stěračů s volbou frekvence v přístrojové desce (+ pachový filtr) výsuvné ostřikovače světlometů dvoutónová houkačka tónovaná skla, čelní s pruhem přídavný topný element (PTC) výklopná schránka na nápoj u řidiče plastové kryty podběhů vpředu a vzadu

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou…

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

Irský ministr financí Paschal Donohoe odmítá vyhovět…

Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018 Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018

Projekt zástavby Smíchova, který přemění část areálu…

Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií

Americká letecká společnost American Airlines dnes…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 






 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60 tisíc lidí, řekla první dáma

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60…

Bezmála 60 tisíc podpisů nasbírala už Ivana Zemanová pro svého manžela Miloše, který chce příští rok v lednu…

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní chce údajně skončit

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní…

Apple byl jedním z prvních výrobců, který nabídl své produkty v růžovozlaté (Rose Gold) barvě. Ta se následně…

 

iSport.cz

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl uzavřen, napsal Tvrdík

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl…

AKTUALIZOVÁNO | Fotbalová Slavia chtěla zkusit přetáhnout z Plzně útočníka Plzně Michaela Krmenčíka. Za…

 

Reflex.cz

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na cestách nejsou překážkou

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na…

Na stránkách Lidé a Země často najdete články podepsané „Text a foto: Markéta a Michael Foktovi“. Ona je přitom…