Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fascinace: Mercedes-Benz 300 SL na vlastní oči

Ondřej Láník
Diskuze (6)
Výstava RetroPrague 2003 přivedla do Prahy nejeden vzácný automobil. Mezi ty nejobdivovanější patřil stříbrný šíp Mercedes-Benz 300 SL s křídlovými vzhůru otevíranými dveřmi.

Výstava RetroPrague 2003 přivedla do Prahy nejeden vzácný automobil. Mezi ty nejobdivovanější patřil stříbrný šíp Mercedes-Benz 300 SL s křídlovými vzhůru otevíranými dveřmi.

Flügeltürer v Německu, Gullwing v anglicky mluvícím zbytku světa, křídlák u nás - tak jej příznivci Mercedesů důvěrně nazývají. Během naší páteční návštěvy pražského Výstaviště jsme jej mohli zblízka osahat a vyfotit pro náš magazín.

Před uvedením podzimní novinky SLR McLaren připomíná Mercedes-Benz svou bohatou sportovní historii. V poválečném Německu, v době kdy naši západní sousedé začali budovat prakticky vše pod nuly, začaly práce na sportovním voze, který by se zapojil do slavných závodů Carrera Panamericana nebo 24 hodin Le Mans. V polovině 50. let pak přišla produkční verze s označením 300 SL – Sport Leicht (řada W198), která se prakticky ihned zapsala do seznamu automobilů snů. Hmotnost původních prototypů byla snížena širokým použitím hliníkových slitin. Řadový šestiválec se suchou skříní a mechanickým vstřikováním paliva dodával dle provedení výkon 147 až 165 kW (200 až 225 koní) a točivý moment asi 300 Nm. Asi 1300 kilogramů pohotovostní hmotnosti umožňovalo Mercedesu 300 SL maximální rychlost 235 až 260 km/h (dle použitých převodů). Spotřeba se pohybovala mezi 12 a 19 l/100 km. To vše před necelými 50 lety !

Vychutnejte spolu s námi alespoň na fotografiích nesmrtelné tvary a geniální design původního modelu 300 SL. Na novém SLR jsou patrné retroprvky převzaté z historie sportovních Mercedesů. Mřížka za předními koly i uspořádání bočních oken obou automobilů je dost blízké, přestože mezi oběma vozy je téměř celé půlstoletí.

Německá společnost HWA nabízí dokonce přestavbu původního 300 SL Flügeltürera s podvozkem a hnacím ústrojím novějšího SL (řady 129) za cca 400 tisíc euro. Vzniká tak retrosupersport s 280 kW osmiválcem, který nejen úžasně vypadá, ale jehož jízdní vlastnosti odpovídají současným požadavkům na běžné cestování.

Ondřej Láník
Diskuze (6)