Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 599 GTB Fiorano: Vzácné kupé s manuální převodovkou za 17 milionů korun

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Současné modely Ferrari mají vesměs polosamočinné převodovky. Pokud je k mání auto s manuálem, vetšinou se prodá za hodně vysokou částku. I když je relativně mladé.

Ferrari 599 GTB Fiorano alias F141 není ještě ani youngtimerem, natožpak veteránem. Vždyť se vyrábělo v letech 2006-2012. Připomeňme pro jistotu alespoň pár základních technických údajů. Poháněl jej vpředu umístěný šestilitrový motor V12 s rozvodem DOHC a úhlem 65 stupňů. Pocházel ze supersportovního Enza a dával největší výkon 456 kW v 7600 otáčkách. Všechna nezávisle zavěšená kola spočívala na dvojitých lichoběžnících, nechyběly vinuté pružiny, v pěti úrovních elektronicky nastavitelné teleskopické tlumiče ani příčné zkrutné stabilizátory. O deceleraci se staraly vrtané keramické kotouče. Podvozek měl rozvor 2750 mm, systém kontroly trakce pocházel z formule 1.

Auta byla schopna z klidu na stovku vystřelit během 3,8 s a i když šlo v první řadě o luxusní dvoumístné gétéčko, jela až 330 km/h. Interiér zdobil karbon a hliník, palubní desce kromě obvyklých kruhových přístrojů vévodil LCD displej. Dvojice pasažérů si hověla v elektricky nastavitelných anatomických sedačkách od Recara s dofukováním v důležitých partiích těla.

Aukční síň RM Sotheby's prodala černý exemplář s číslem podvozku ZFFFC60A270150345 14. března 2015 v Amelia Islandu za 682 tisíc dolarů, tedy necelých 17,3 milionů korun. To je extrémní částka, za kterou se většinou nabízí řádně přiostřená silniční verze GTO. Původní odhad představoval ovšem pouhých 30 až 40 procent výsledné sumy...

Konkrétní vůz byl vyroben v roce 2007, hrdě se hlásí k tomu, že jej navrhli u Pininfariny, o vnější design se postaral Frank Stephenson. Jeho určitě největší zajímavostí je převodovka. Nemá totiž sekvenční skříň F1 se šesti stupni a řazením páčkami pod volantem, ale dnes už málokdy viděný manuál se stejným počtem rychlostí. Tradičně s obrácenou kulisou řazení a v chromu včetně páky! Do USA s dostala jen dvacítka takových Fioran, tohle je úplně první z nich. Prodal jej dealer značky Ron Tonkin v Portlandu (Oregon) a původní vlastník černou opravdu miloval, protože i kokpit je vesměs tmavý. Objednal si také dále nestandardní dvacetipalcová kola Challenge, rudé brzdové třmeny, sedačky Recaro Daytona a audio od Bose se šesticédéčkovým měničem.

Už v listopadu 2009 ferrari změnilo majitele, který jej uložil do klimatizované garáže. Teď se stěhovalo znovu. Je k němu veškerá dokumentace, za osm let od vzniku se ještě nestihla poztrácet. Dodnes ujelo sotva 6,1 tisíce kilometrů, jedná se tedy o skoro nový vůz. Atmosféričtí vzpínající se koníci z Maranella se brzy stanou vzácným zbožím obecně, obzvlášť ti dvanáctiválcoví. Částka, kterou nový majitel zaplatil, se ovšem zdá až absurdní. Nejen u klasiky ze 60. let minulého věku se může dostat do extrémní výšky. Jak se budou ceny takovýchto moderních unikátů vyvíjet, to ukáže až čas.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
23. 3. 2015 19:04
Manual
Klik-klap řazení bude do budoucna určitě raritní a celkově sběratelsky ceněné. I když cena je již příliš vysoká za toto 599 GTB - za 14 bych myslel, že OK ;-)
I kdyz zakonzervovat na 30 let a jiste pujde i nad 17, ale zase ta skoda nejezdit.
I pro ten zazitek s klapaci prevodovkou mam tolik rad manualni verzi AUDI R8 V8 - je to samo jina kategorie nez superhvezdne 599, ale tou manualni kulisou by take mohlo byt casem zajimave ve sbirce nejakeho moviteho fandy-sberatele. :yes:
Avatar - euro89
23. 3. 2015 13:22
auto pro řidiče
Jedno z mála moderních sportovních aut s normální převodovkou. Hádám, že prvním majitelem nebyl žádný fotbalista, šejk ani ředitel firmy, ale spíš nějaký závodník nebo někdo, kdo má opravdu rád auta a řízení. :yes:
Avatar - SCHROJF
23. 3. 2015 12:28
Re: Click-clack
Ta kulisa radenia je priam umelecke dielo... ;-)
23. 3. 2015 12:11
Černé Fiorano občas potkávám mezi FM a OV,
ale jestli má manuál netuším,za jízdy ovšem vypadá impozantně,podle mě je to jedno z nejhezčích Ferrari.
Avatar - boost.
23. 3. 2015 11:34
Click-clack
Proč nemá víc aut otevřenou kulisu řazení... Dyť je to krásný. A s V12? Božská kombinace. :-!