Ferrari 599 GTB Fiorano: Vzácné kupé s manuální převodovkou za 17 milionů korun
Ferrari 599 GTB Fiorano alias F141 není ještě ani youngtimerem, natožpak veteránem. Vždyť se vyrábělo v letech 2006-2012. Připomeňme pro jistotu alespoň pár základních technických údajů. Poháněl jej vpředu umístěný šestilitrový motor V12 s rozvodem DOHC a úhlem 65 stupňů. Pocházel ze supersportovního Enza a dával největší výkon 456 kW v 7600 otáčkách. Všechna nezávisle zavěšená kola spočívala na dvojitých lichoběžnících, nechyběly vinuté pružiny, v pěti úrovních elektronicky nastavitelné teleskopické tlumiče ani příčné zkrutné stabilizátory. O deceleraci se staraly vrtané keramické kotouče. Podvozek měl rozvor 2750 mm, systém kontroly trakce pocházel z formule 1.
Auta byla schopna z klidu na stovku vystřelit během 3,8 s a i když šlo v první řadě o luxusní dvoumístné gétéčko, jela až 330 km/h. Interiér zdobil karbon a hliník, palubní desce kromě obvyklých kruhových přístrojů vévodil LCD displej. Dvojice pasažérů si hověla v elektricky nastavitelných anatomických sedačkách od Recara s dofukováním v důležitých partiích těla.
Aukční síň RM Sotheby's prodala černý exemplář s číslem podvozku ZFFFC60A270150345 14. března 2015 v Amelia Islandu za 682 tisíc dolarů, tedy necelých 17,3 milionů korun. To je extrémní částka, za kterou se většinou nabízí řádně přiostřená silniční verze GTO. Původní odhad představoval ovšem pouhých 30 až 40 procent výsledné sumy...
Konkrétní vůz byl vyroben v roce 2007, hrdě se hlásí k tomu, že jej navrhli u Pininfariny, o vnější design se postaral Frank Stephenson. Jeho určitě největší zajímavostí je převodovka. Nemá totiž sekvenční skříň F1 se šesti stupni a řazením páčkami pod volantem, ale dnes už málokdy viděný manuál se stejným počtem rychlostí. Tradičně s obrácenou kulisou řazení a v chromu včetně páky! Do USA s dostala jen dvacítka takových Fioran, tohle je úplně první z nich. Prodal jej dealer značky Ron Tonkin v Portlandu (Oregon) a původní vlastník černou opravdu miloval, protože i kokpit je vesměs tmavý. Objednal si také dále nestandardní dvacetipalcová kola Challenge, rudé brzdové třmeny, sedačky Recaro Daytona a audio od Bose se šesticédéčkovým měničem.
Už v listopadu 2009 ferrari změnilo majitele, který jej uložil do klimatizované garáže. Teď se stěhovalo znovu. Je k němu veškerá dokumentace, za osm let od vzniku se ještě nestihla poztrácet. Dodnes ujelo sotva 6,1 tisíce kilometrů, jedná se tedy o skoro nový vůz. Atmosféričtí vzpínající se koníci z Maranella se brzy stanou vzácným zbožím obecně, obzvlášť ti dvanáctiválcoví. Částka, kterou nový majitel zaplatil, se ovšem zdá až absurdní. Nejen u klasiky ze 60. let minulého věku se může dostat do extrémní výšky. Jak se budou ceny takovýchto moderních unikátů vyvíjet, to ukáže až čas.