Ferrari Dino 308 GT4 (1973 – 1980)

Ferrari Dino 308 GT4 (1973 – 1980)

 
 

Převážná většina karoserií vozů Ferrari vznikla na rýsovacím prkně karosářského guru Pininfariny. Jednou z mála výjimek byl u sériových vozů Ferrari model Dino 308GT4. Jeho tvůrcem byl další věhlasný italský karosářský mistr Nuccio Bertone. Příznivci automobilů Ferrari přijali tento model zpočátku dosti chladně, neboť se jim zdál poněkud nevýrazný.

V porovnání s krásnými oblými tvary předcházejícího modelu Dino 246 GT od Pininfariny byly linie Bertoneho karoserie ostřeji řezané. Teprve s odstupem času přicházejí milovníci značky Ferrari tomuto vozu na chuť a jeho cena na trhu historických automobilů stále roste.

Ferrari Dino 308GT4 se poprvé představil v roce 1973 na pařížském autosalonu a zaujal především uspořádáním sedadel 2+2. Při umístění motoru před zadní nápravou to nebyl pro konstruktéra snadný úkol a byl řešitelný pouze za cenu určitého kompromisu. Pro dospělé osoby bylo pohodlí na zadních sedadlech dosti problematické. Koncepce dvoudveřového kupé 2+2 měla oslovit spíše mladé, sportovně založené rodiny s malými dětmi.

Dodnes není zcela jasné, proč byl návrhem karoserie tohoto vozu pověřen Bertone a výrobou karosárna Scaglietti patřící Ferrari. Převažuje názor, že k přerušení spolupráce s Pininfarinou došlo na nátlak koncernu Fiat, do kterého Ferrari od roku 1969 patří. Tvary karoserie je možno považovat za vyvážené. Při pohledu zboku zaujmou především nasávací otvory přívodu vzduchu k motoru sledující tvar bočních oken za sloupky B, zapuštěné kliky dveří a čtrnáctipalcová kola z lehkých slitin ozdobená znakem Ferrari. Zepředu vynikne poměrně velká šíře vozu 1800 mm, zejména v poměru k jeho výšce (1180 mm). V ploché přední kapotě jsou skryty výklopné dvojice světlometů. Zadní okno má negativní sklon usnadňující zvedání víka motoru. Dosti neobvykle působí zavazadlový prostor umístěný za motorem. Zadní části dominují trojice velkých zadních světel.

Významnou novinkou byl zcela nový třílitrový osmiválcový vidlicový motor označený jako typ F106. Měl především odstranit nedostatek kroutícího momentu starých motorů V6 a splnit přísná emisní omezení platná pro USA. Byl to první vidlicový osmiválec použitý v cestovním voze Ferrari. Na průřezové kresbě motoru (vpravo) jsou vidět gumové ozubené řemeny pohánějící čtyři vačkové hřídele v hlavách válců a na fotografii motoru (vlevo) stojí za povšimnutí čtveřice dvojitých karburátorů Weber. Motor byl zřejmě odvozen od motoru 4,4 V12 používaném ve voze Ferrari 365 GTB4 Daytona z roku 1969. Měl totiž stejné vrtání a zdvih (81x71 mm). Chladič motoru byl umístěn v přední části vozu.

V roce 1975 představil Ferrari verzi s motorem o obsahu 2,0 litru (V8) a výkonu 140 kW. Vůz označený Dino 208 GT4 dosahoval s tímto motorem rychlosti 200 km/hod. Zvnějšku se od modelu Dino 308 GT4 odlišoval jen absencí mlhovek, užšími pneumatikami a jednoduchou koncovkou výfuku.

Díky středovému umístění motoru bylo dosaženo příznivého poměru rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu (43/57%) a dobrých jízdních vlastností. Přesto se vůz nijak výrazně neprosadil na sportovním poli. Za zmínku snad stojí jen jeho účast v Le Mans v roce 1974.

Pro vůz tohoto typu nebyla v době uvedení do prodeje příznivá situace. Vrcholila totiž ropná krize a přednost dostávaly méně žíznivé automobily. Výroba vozu Ferrari Dino 308 GT4 skončila v prosinci 1980 s celkovým počtem 2826 vyrobených vozů. Jeho nástupcem se stal model Mondial.

Ferrari Dino 308 GT4
Výroba v letech1973 – 1980
Počet vyrobených vozů2826
MotorV8 (90 stupňů) 2xOHC
Umístění motoruza zadními sedadly napříč
Pohonzadní
Objem motoru2927 cm3
Maximální výkon187 kW (250 k)
Rozvor náprav2550 mm
Délka4302 mm
Šířka1800 mm
Výška1180 mm
Pohotovostní hmotnost1150 kg
Maximální rychlost250 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/h8 s
Spotřeba paliva18 – 20 l/100 km
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 

Štítky Ferrari

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Bílé Ferrari Dino 246 GTS po Rossu Brawnovi stojí ranec, 19 milionů korun Bílé Ferrari Dino 246 GTS po Rossu Brawnovi stojí ranec, 19 milionů korun

V Británii je k mání bílé Dino 246 GTS z roku 1974. Má…

Pohřbené Ferrari Dino 246 GTS: Pod zemí odpočívalo tři roky. Dnes je jako nové! Pohřbené Ferrari Dino 246 GTS: Pod zemí odpočívalo tři roky. Dnes je jako nové!

Zloději, kteří ukradnou drahý sportovní vůz, mají několik…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

Tomáš Krejčíř se oženil! Tahle žena ho dostala ze spárů sekty

Tomáš Krejčíř se oženil! Tahle žena ho dostala ze…

Bývalý moderátor na Nově a hvězda seriálu Rodinná pouta Tomáš Krejčíř (46) se podruhé oženil. ANO řekl půvabné…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…